HOOFDSTUK 3 BEHANDELING VAN DE KLACHT
Artikel 4 Behandeling van de klacht
- 1.
Klachten worden behandeld conform het machtigingsbesluit en met in achtneming van hoofdstuk 9 Awb.
- 2.
Elke klacht wordt vertrouwelijk behandeld.
- 3.
Klager wordt schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, het oordeel daarover alsmede de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden.
- 4.
Degene over wiens gedraging is geklaagd ontvangt een kopie van de afdoening.
- 5.
Indien van toepassing, ontvangt het bevoegd gezag een kopie van de afdoening van de klacht die is geuit op de uitoefening van bevoegdheden door de MGR in mandaat.
- 6.
Naast de formele wijze van klachtafhandeling, zoals beschreven in de leden 1 tot en met 5 van dit artikel kan een klacht ook op niet formele wijze worden behandeld met toestemming van de klager. De vormeisen uit deze regeling zijn dan niet van toepassing.
Artikel 5 Termijnen
Voor de behandeling van een klacht worden de termijnen in acht genomen zoals bedoeld in artikel 9:11 van de Awb.
Artikel 6 Jaarverslag
- 1.
De klachtencoördinator brengt jaarlijks vóór 1 april aan het Dagelijks Bestuur verslag uit van alle klachten die in het voorafgaande jaar ten behoeve van de MGR zijn behandeld.
- 2.
Het verslag bevat informatie over het aantal en de aard van de klachten dat in behandeling is genomen, een weergave van de wijze waarop alle klachten zijn behandeld en de getroffen maatregelen. Persoonlijke gegevens worden niet vermeld.
- 3.
Het verslag is openbaar en wordt ter kennisname aan het Algemeen Bestuur gebracht.
Artikel 7 Klachten in tweede aanleg
- 1.
Indien de klager niet tevreden is met de klachtafhandeling, staat voor hem een externe klachtvoorziening open bij de ombudsman voor de MGR.
- 2.
Van deze mogelijkheid wordt mededeling gedaan bij de kennisgeving als bedoeld in artikel 9:12 van de Awb.
Onderdeel B Externe klachtbehandeling/ombudsvoorziening
Artikel 8 Ombudsman en plaatsvervangend ombudsman
- 1.
Er is een ombudsman voor de MGR, wiens functie wordt vervuld door de gemeentelijke ombudsman voor het Rijk van Nijmegen.
- 2.
Er is een plaatsvervangend ombudsman voor de MGR, wiens functie wordt vervuld door de plaatsvervangend gemeentelijke ombudsman voor het Rijk van Nijmegen.
- 3.
De (plaatsvervangend) ombudsman is bevoegd tot de afhandeling van klachten zoals bedoeld in artikel 10 lid 4 Wet gemeenschappelijke regelingen juncto artikel 9:18 Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 9 Onverenigbare betrekkingen
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81r, eerste lid Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar:
- a.
Leden van de colleges van burgemeester en wethouders uit de aan de MGR deelnemende gemeenten.
- b.
Personen zoals bedoeld in artikel 1, onder c.
- c.
Degenen, die het beroep van advocaat, procureur of notaris uitoefenen, behoudens vooraf verkregen toestemming van het Dagelijks Bestuur.
Artikel 10 Rechtspositie
De rechtspositieregelingen, die op medewerkers in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.
Artikel 11 Werkinstructie
Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.
Artikel 12 Ontvangstbevestiging en toezenden verzoekschrift
- 1.
De ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan verzoeker.
- 2.
Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 Awb instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.
Artikel 13 Toelichting standpunt
- 1.
Een mondelinge toelichting wordt door de ombudsman in een verslag vastgelegd.
- 2.
Betrokkenen, kunnen zich ter behartiging van hun belangen laten bijstaan of laten vertegenwoordigen.
Artikel 14 Bevindingen en oordeel
- 1.
Een onderzoek naar een klacht wordt door de ombudsman in beginsel binnen 3 maanden afgesloten met een rapport zoals bedoeld in artikel 9:36 Awb.
- 2.
Bij termijnoverschrijding wordt daarvan zowel de klager als het bestuursorgaan en/of personen waarover geklaagd wordt, door de ombudsman op de hoogte gesteld.
Artikel 15 Jaarverslag
- 1.
De ombudsman brengt jaarlijks een schriftelijk verslag uit van zijn werkzaamheden aan het Algemeen Bestuur.
- 2.
Dat jaarverslag, zonder de vermelding van persoonlijke gegevens, is openbaar.
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking de dag na de bekendmaking.
Artikel 17 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als: “Regeling klachtbehandeling MGR 2015”.