Organisatie | Zeist |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Zeist houdende regels omtrent befraafplaatsen Beheersverordening Gemeentelijke begraafplaats Zeist 2018 |
Citeertitel | Beheersverordening Gemeentelijke begraafplaats Zeist 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beheersverordening Gemeentelijke begraafplaats Zeist 2012, nummer 775, vastgesteld op 4 december 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-09-2018 | nieuwe regeling | 11-09-2018 | 260844 |
De raad van de gemeente Zeist,
gelezen het voorstel van het college van 28 augustus 2018, registratienummer 260844 inzake de noodzakelijke aanpassingen van de Beheersverordening Gemeentelijke begraafplaats Zeist 2012 met betrekking tot het beheer en gebruik van de Gemeentelijke begraafplaats aan de Woudenbergseweg te Zeist;
gelet op artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging en artikel 149 van de
Gemeentewet; besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaats voor de gemeente Zeist Beheersverordening Gemeentelijke begraafplaats Zeist 2017.
Hoofdstuk II Openstelling, orde en rust op de begraafplaats
Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats kunnen slechts plaatsvinden nadat deze ten minste zes werkdagen tevoren zijn gemeld aan de beheerder. Datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden worden in overleg met de aanvrager door de beheerder vastgesteld.
Hoofdstuk III Voorschriften voor lijkbezorging
Artikel 7 Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Degene, die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaand aan de dag waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as, en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaand aan de dag waarop de begraving, of bijzetting zal plaatsvinden mondeling of schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
Artikel 9 Over te leggen stukken
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.
Hoofdstuk IV Indeling en uitgifte van de graven
Artikel 11 Indeling graven en asbezorging
Het college bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel lijken en hoeveel asbussen met of zonder urnen kunnen worden bijgezet in de particuliere graven en hoeveel verstrooiingen van as er op de particuliere graven kunnen plaatshebben. Het college bepaalt tevens de afmetingen en de uitgifteduur van de particuliere graven. De uitgifteduur kan niet korter zijn dan de minimumtermijn vastgesteld in de Wet op de lijkbezorging.
Het college kan bij nader vast te stellen regels de algemene en particuliere graven onderverdelen in categorieën. Het college bepaalt voor de verschillende categorieën de situering en afmetingen.
Artikel 15 Termijnen particuliere graven
Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor een bepaalde tijd van tenminste tien jaren of zoveel langer in veelvoud van vijf jaren als partijen willen overeenkomen tot een maximum van honderd jaren, het recht op een particuliere graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere graf is uitgegeven.
Het college kan aan de rechthebbende op een particulier graf vergunning verlenen tot het daarin voor eigen rekening doen aanbrengen van een grafkelder overeenkomstig de door het college te stellen voorwaarden.
Artikel 17 Overschrijving van verleende rechten
de aanvraag daartoe wordt gedaan binnen zes maanden na het overlijden van de rechthebbende. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
Artikel 18 Afstand doen van graven
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het particuliere graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doet het college schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.
Artikel 19 Sluiting van graven
Op aanvraag van de rechthebbende kan het college een graf gesloten verklaren. Gedurende de tijd dat een graf gesloten is, mag daarop geen andere grafbedekking worden geplaatst en mag daarin geen andere begraving plaatshebben, of asbus worden bijgezet, dan wel as worden verstrooid dan die van de stoffelijke overschotten van de personen die de rechthebbende in zijn aanvraag met name heeft genoemd.
Artikel 22 A Onderhoud door de gemeente bij nieuwe uitgifte of verlenging uitgiftetermijn
Het onderhoud van de grafbedekking wordt tegen vergoeding door de gemeente overgenomen en uitgevoerd. Dit houdt in: spuiten tegen alg, zorg voor de winterharde beplanting buiten de toegestane afmetingen van het graf, verwijderen van blad, ophogen en aanvullen van de grond bij verzakken van het graf, verwijderen van onkruid.
Artikel 23 Onderhoud door rechthebbende of gebruiker
Indien de rechthebbende of de gebruiker nalaat de grafbedekking behoorlijk te herstellen of te onderhouden, met name een verzakking van het gedenkteken dient door rechthebbende of gebruiker zo spoedig mogelijk te worden hersteld kan het college de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende dertien weken ter beschikking van de rechthebbende of de gebruiker en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
De verwijdering vindt niet plaats dan nadat het college de rechthebbende of de gebruiker door middel van een verklaring schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de toestand van de grafbedekking. Wanneer het adres van de rechthebbende of de gebruiker niet bekend is maakt het college de verklaring bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord bekend. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Het college kan de rechthebbende of de gebruiker per aanschrijving verplichten een beschadiging aan de grafbedekking, inclusief de verzakking van het gedenkteken, te herstellen binnen de door het college gestelde termijn, indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het college het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar op levert voor derden. Indien de rechthebbende of de gebruiker niet binnen zes maanden voldoet aan deze verplichting, kan namens het college opdracht worden gegeven om deze zaken op kosten van de rechthebbende of de gebruiker te herstellen. Indien naar het oordeel van het college de beschadiging van de grafbedekking gevaar op levert voor derden wordt de rechthebbende of de gebruiker geacht binnen veertien dagen na de aanschrijving het gevaar voor derden op te lossen, zo niet, kan namens het college opdracht worden gegeven om de gevaarsituatie op kosten van de rechthebbende of de gebruiker op te lossen.
Artikel 25 Niet-blijvende grafbeplanting
Niet-blijvende beplanting, inclusief bloemen, bloempotten en ander siermateriaal op een graf ,welke naar het oordeel van de beheerder, in een verwaarloosde staat verkeren kunnen door de beheerder na 6 weken worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd.
Artikel 26 Verwijdering grafbedekking na verstrijken van de termijn
Het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking maakt het college ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, aan de gebruiker bekend.Wanneer het adres van rechthebbende of gebruiker niet bekend is, maakt het college het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd door middel van een op bij het graf te plaatsen bordje en bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingsbord bekend.
Hoofdstuk VI Ruiming van graven, urnengraven en urnennissen
Artikel 27 Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
Het voornemen van het college om een graf te ruimen wordt gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, aan de gebruiker bekend gemaakt. Wanneer het adres van rechthebbende of gebruiker niet bekend is, maakt het college het voornemen tot ruiming van het graf gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip van ruiming door middel van een bij het te ruimen graf te plaatsen blauw paaltje en bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingsbord bekend.
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende de in het eerste lid bedoelde termijn bij de beheerder een aanvraag indienen om bij ruiming de menselijke resten, indien mogelijk, bijeen te doen brengen voor crematie of herbegraving elders. Nabestaanden van een overledene waarvan een asbus al of niet met een urn is bijgezet in een algemeen graf kunnen bij de beheerder een aanvraag indienen om deze ter beschikking te houden voor herbegraving of verstrooiing elders.
De rechthebbende op een particulier graf, kan bij de beheerder een aanvraag indienen om de menselijke resten te doen verzamelen om deze opnieuw in dezelfde grafruimte te doen plaatsen dan wel om deze te cremeren of elders opnieuw te doen begraven. De rechthebbende op een particulier urnengraf of particulier urnennis kan bij de beheerder een aanvraag indienen de asbus ter beschikking te houden om elders bij te zetten of om de as te doen verstrooien.
Hoofdstuk VII Gedeelte voor kerkgenootschap
Artikel 28 Afwijkende regels en kennisgeving onderhoudsbehoefte van graven
20,3702 VP Zeist vastgesteld, dat op de begraafplaats een RK gedeelte is aangewezen. Zoals op de bijgevoegde tekening d.d.6-6-2011 ( bijlage 1) bij deze Verordening op tekening in groen staat aangegeven. Voor dit RK gedeelte is het RK parochiebestuur St.Maarten aanspreekpunt. In afstemming met het RK parochiebestuur zijn de regels ten aanzien van de openstelling, de indeling van graven , de onderverdeling van graven in categorieën en de eisen voor de grafbedekking op het ter beschikking van het RK kerkgenootschap gestelde deel van de begraafplaats conform de regels krachtens de artikelen 3, eerste lid, 11, tweede lid, 14 en 21, derde lid, van deze verordening.
Artikel 31 Intrekking oude regeling
De Beheersverordening Gemeentelijke begraafplaats Zeist 2012, nummer 775, vastgesteld op 4 december 2012 wordt ingetrokken.
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om vergunning op grond van de Beheersverordening Gemeentelijke begraafplaats Zeist 2012 nummer 775, vastgesteld op 4 oktober 2012, is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop deze verordening toegepast.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 8 dagen na de datum publicatie in het elektronisch Gemeenteblad.