Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent huisvestingsverordening Beleidsregels Urgenties gemeente Alkmaar |
Citeertitel | Beleidsregels Urgenties gemeente Alkmaar |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels urgenties gemeente Alkmaar zoals vastgesteld op 20 juni 2017.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-09-2018 | 01-08-2018 | 01-07-2019 | nieuwe regeling | 14-08-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar
Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Huisvestingsverordening Alkmaar
in te trekken de “Beleidsregels urgenties gemeente Alkmaar” zoals vastgesteld door ons college op 20 juni 2017 en vast te stellen de hierbij opgenomen “Beleidsregels urgenties gemeente Alkmaar”.
In artikel 8 van de Huisvestingsverordening Alkmaar staat dat bij het verlenen van huisvestingsvergunningen voorrang kan worden gegeven aan woningzoekenden waarvoor het dringend noodzakelijk is dat in hun behoefte aan woonruimte wordt voorzien. Een woningzoekende die met voorrang in aanmerking wil komen voor een huisvestingsvergunning kan een verzoek indienen om ingedeeld te worden in een urgentiecategorie.
In dit document is vermeld welke regels gelden bij de behandeling van zo’n verzoek. Hieronder komen aan bod:
Artikel 2: Wie komen in aanmerking voor indeling in een urgentiecategorie
Artikel 3: Aanvullende voorwaarden voor voorrang wegens medische en/of sociale indicatie
Artikel 4: De procedure die een aanvraag moet doorlopen
Artikel 5: Wat houdt het besluit tot indeling in
Artikel 6: Volgordebepaling tussen urgenten
Artikel 9: Inwerkingtreding en citeertitel
Op de laatste pagina’s van dit document is een overzicht opgenomen dat laat zien hoe de volgordebepaling tussen alle woningzoekenden in zijn werk gaat, gelet op de bepalingen in de Huisvestingsverordening en de beleidsregels.
Artikel 2: WIE KOMEN IN AANMERKING VOOR INDELING IN EEN URGENTIECATEGORIE
In artikel 8 van de verordening is te lezen dat er twee soorten woningzoekenden zijn die in aanmerking komen voor indeling in een urgentiecategorie.
Om een urgentieverklaring te ontvangen moeten woningzoekenden voldoen aan de criteria in de Huisvestingsverordening en in deze beleidsregels. Voor de duidelijkheid het volgende:
Voor afgifte van een huisvestingsvergunning moet het inkomen voldoen aan de bepalingen in artikel 3 onder a. De bepalingen over het inkomen gelden ook voor woningzoekenden die in aanmerking willen komen voor een urgentieverklaring, met uitzondering van woningzoekenden die voorrang hebben op grond van een medische indicatie. Alleen voor die groep geldt geen inkomenseis.
Voor afgifte van een huisvestingsvergunning moet de persoon / het huishouden ingeschreven staan als woningzoekende. Men moet een bewijs van inschrijving hebben zoals bedoeld in artikel 3 onder c van de Huisvestingsverordening. Die bepaling geldt niet voor woningzoekenden die in aanmerking willen komen voor een urgentieverklaring. Het heeft de voorkeur dat zij al ingeschreven staan als woningzoekende maar dat is geen voorwaarde om een urgentieverklaring te kunnen ontvangen. Na afgifte van de urgentieverklaring moeten de gegevens van deze personen wel worden ingevoerd in het inschrijfsysteem, om er voor te zorgen dat hun gegevens bekend zijn en kunnen worden toegepast in de verdere procedure.
NB: Als het verzoek tot indeling in een urgentiecategorie wordt afgewezen of een al afgegeven urgentieverklaring vervalt en de woningzoekende op de reguliere wijze (dus zonder urgentieverklaring) in aanmerking wil komen voor een huisvestingsvergunning, geldt uiteraard wel de voorwaarde dat hij ingeschreven moet staan als woningzoekende.
Woningzoekenden die met voorrang in aanmerking willen komen voor een huisvestingsvergunning, kunnen een verzoek indienen om ingedeeld te worden in een urgentiecategorie. Het indienen van zo’n verzoek is niet nodig voor urgenties op grond van stadsvernieuwing en voor urgenties wegens reguliere sloop of renovatie. Voor deze woningzoekenden geeft de gemeente de urgentieverklaring ambtshalve af. Uit de afspraken tussen de gemeente en de verhuurder(s) over de aanpak komt de noodzaak tot verhuizen al voort.
2.2 URGENTIE OP GROND VAN DE HUISVESTINGSWET ARTIKEL 12 LID 3
Voor indeling in een urgentiecategorie komen uitsluitend in aanmerking personen die meerderjarig zijn. De overige voorwaarden zijn hieronder vermeld.
1a Urgentie wegens verblijf in een opvang
De Huisvestingswet omschrijft deze woningzoekenden als volgt:
“Woningzoekenden die verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang van personen, die in verband met problemen van relationele aard of geweld hun woonruimte hebben verlaten.”
Voor urgentie komen in aanmerking woningzoekenden die hun huis hebben verlaten vanwege problemen in de relatie en/of geweld en om die reden verblijven in een instelling voor tijdelijke opvang zoals dnoDoen11 of Blijf2.
Bijzonderheden die gelden voor urgenties op grond van verblijf in een opvang Hierbij geldt niet de voorwaarde dat:
|
1b Urgentie wegens het verlenen of ontvangen van mantelzorg
“Mantelzorg is langdurige zorg die, niet in het kader van een hulpverlenend beroep, wordt aangeboden aan een hulpbehoevende door personen uit diens direct omgeving, waarbij zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt.”
Bij een aanvraag voor urgentie op basis van mantelzorg wordt door burgemeester en wethouders van de woonplaats van de mantelzorgontvanger aan de hand van bij de aanvraag meegeleverde relevante bewijsstukken beoordeeld of deze langdurige zorg nodig heeft:
Overige voorwaarden voor een positieve beoordeling van de aanvraag:
Indien een zeer acute situatie tot directe verhuizing noodzaakt kan het nodig zijn direct te verhuizen en is het niet wenselijk eerst nog de urgentieprocedure te doorlopen. Dit speelt wanneer iemand in zeer korte tijd langdurig zorgafhankelijk is geworden, zonder daarbij een verblijfsindicatie op grond van de Wlz te hebben gekregen.
Bijzonderheden die gelden voor urgenties op grond van mantelzorg Hierbij geldt niet de voorwaarde dat: De aanvrager ingeschreven moet staan als woningzoekende zoals bedoeld in artikel 3 onder c. |
2.3 URGENTIE OP GROND VAN DE HUISVESTINGSVERORDENING ARTIKEL 8 LID 2
2a Urgentie op grond van medische en/of sociale indicatie
Urgentie op grond van medische indicatie
Voor deze urgentie komen in aanmerking personen die te maken hebben met woonomstandigheden die de medische situatie onhoudbaar maken. De situatie wordt als onhoudbaar beschouwd in de volgende gevallen:
Urgentie op grond van sociale indicatie
Alleen in zeer uitzonderlijke situaties kan een beroep worden gedaan op een urgentie op grond van sociale indicatie. Voor deze urgentie komen in aanmerking:
Het is onmogelijk om alle omstandigheden die tot een sociale indicatie kunnen leiden, te formuleren. Het zijn vaak heel persoonlijke en unieke omstandigheden. In een aantal situaties is het echter wel mogelijk om vooraf duidelijkheid te geven of een indicatie verleend wordt. De volgende situaties zijn op zichzelf staand onvoldoende ernstig om urgentie te rechtvaardigen. Een combinatie van deze situaties kan echter wel tot een dusdanige uitzonderlijke situatie leiden dat deze toch voor indicatie in aanmerking komt. Om een goede afweging te kunnen maken van de individuele omstandigheden van de aanvrager, moet de aanvraag altijd getoetst worden aan de randvoorwaarden en aanvullende criteria die in deze beleidsregels zijn vermeld.
De situaties waarin in beginsel geen urgentie wordt verstrekt, zijn:
Problemen met de woonomgeving:
Bovenstaande situaties zijn niet limitatief omschreven. Het niet genoemd staan van een situatie in bovenstaande lijst leidt niet automatische toekenning van een urgentie op grond van sociale indicatie.
2b Urgentie op grond van stadsvernieuwing
Stadsvernieuwing is de grootschalige vernieuwing en verbetering van de woningen en de woonomgeving in verouderde wijken waarbij meestal een mix wordt toegepast van renovatie, sloop en sloop gevolgd door nieuwbouw. Daarbij kan het gaan om ingrepen aan het bezit van meerdere verhuurders. De aanpak van de wijk wordt tussen de betrokken partijen vastgelegd in een wijkontwikkelingsplan.
Voor deze urgentie komen in aanmerking huishoudens die hun woning moeten verlaten omdat deze wordt gesloopt vanwege stadsvernieuwing. Daarvoor gelden deze voorwaarden:
de eigenaar heeft met de huurder overeenstemming bereikt over een tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten die tenminste gelijkwaardig is aan de tegemoetkoming op grond van het Sociaal Plan dat ten behoeve van de wijkontwikkelingsplannen door corporaties, huurders-organisaties en gemeente is overeengekomen.
Onder stadsvernieuwing is ook renovatie begrepen als wordt voldaan aan deze omschrijving:
Indien in deze beleidsregels over sloop wordt gesproken, zijn de betreffende bepalingen op overeenkomstige wijze op renovatie van toepassing.
2c Urgentie op grond van reguliere renovatie of sloop en op grond van onbewoonbaarheid
Urgentie op grond van reguliere renovatie of sloop
NB: Het gaat hier niet om renovatie of sloop die wordt uitgevoerd in het kader van stadsvernieuwing. Zie daarvoor onder 2b Stadsvernieuwing. |
Voor deze urgentie komen in aanmerking huurders die de woning moeten verlaten wegens een reguliere renovatie of sloop. Voorwaarden zijn:
Bij renovatie gelden tevens als voorwaarden:
Urgentie op grond van onbewoonbaarheid
Woningen moeten voldoen aan minimale eisen van woonkwaliteit. De Woningwet bepaalt (via het Bouwbesluit) welke kwaliteiten dat zijn. Het gaat hierbij om minimale eisen ten aanzien van de veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid en energiezuinigheid. Als blijkt dat een woning niet voldoet aan de minimale eisen én die gebreken door het treffen van voorzieningen niet zijn weg te nemen, verklaart de gemeente die woning onbewoonbaar. De huurder moet de woning dan verlaten.
Voor urgentie op grond van onbewoonbaarheid komen in aanmerking huurders die een woning in de regio Alkmaar bewonen die onbewoonbaar is verklaard. Voorwaarden zijn:
Een urgentie op grond van onbewoonbaarheid is niet mogelijk voor eigenaar/bewoners. Zij zijn zelf verantwoordelijk om hun woning in goede staat te houden.
Bijzonderheden die gelden voor urgenties op grond van onbewoonbaarheid Hierbij geldt niet de voorwaarde dat:
|
2d Urgentie op grond van een calamiteit
Er is sprake van een calamiteit als de bewoner de woning niet kan gebruiken door een onvoorziene gebeurtenis waarbij de woning verloren is gegaan of zodanig is beschadigd dat die redelijkerwijs niet meer te gebruiken is. Te denken valt aan schade wegens brand, ontploffing of overstroming.
Voor urgentie wegens een calamiteit komen in aanmerking:
Artikel 3: AANVULLENDE VOORWAARDEN VOOR VOORRANG WEGENS MEDISCHE EN/OF SOCIALE INDICATIE
Voor een urgentieverklaring op grond van medische en/of sociale indicatie (zoals bedoeld in de Huisvestingsverordening in artikel 8 lid 2 onder a) moet er een absolute noodzaak zijn om binnen een half jaar te verhuizen en het probleem kan niet op eigen kracht of binnen die periode opgelost worden. Er dient een directe relatie te bestaan tussen probleem en woonsituatie. De huidige woning is niet geschikt (te maken) om het probleem op te lossen. Een (andere) woning in de regio Alkmaar is binnen een half jaar absoluut vereist.
De criteria zijn vastgelegd in artikel 11 van de Huisvestingsverordening. Deze criteria gelden in aanvulling op de algemene voorwaarden voor voorrang die hiervoor zijn vermeld. Ze worden hieronder toegelicht.
Voor de woningzoekenden bedoeld in artikel 8 lid 2 onder a verlenen burgemeester en wethouders een verklaring tot indeling in een urgentiecategorie slechts aan diegenen die:
Hier worden dus vijf belangrijke criteria genoemd. De aanvrager moet aan alle vijf criteria voldoen.
Een woningzoekende komt alleen in aanmerking voor voorrang als hij over zelfstandige woonruimte beschikt of heeft beschikt in de 12 maanden voorafgaand aan de datum van aanvraag van de voorrang.
Woningzoekenden die een onzelfstandige woonruimte bewonen (zoals bij kamerverhuur, inwoning) komen dus niet in aanmerking voor voorrang op grond van medische en/of sociale indicatie.
De noodsituatie moet buiten de schuld van betrokkene zijn ontstaan en deze kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het ontstaan ervan. Eigen verantwoordelijkheid voor het ontstaan van de noodsituatie kan zowel uit een handelen als een nalaten voortvloeien. De noodsituatie was voor betrokkenen niet te voorzien ofwel betrokkene was niet in staat tijdig maatregelen te nemen om de noodsituatie te voorkomen. Verder was de woningzoekende niet in staat daarop te anticiperen. In zeer bijzondere situaties kan de toepassing van de regel ‘buiten eigen schuld’ niet gerechtvaardigd zijn.
De woningzoekende heeft de verantwoordelijkheid om naar oplossingen te zoeken voor zijn woonprobleem. Van hem wordt verwacht dat hij eerst zelf naar een oplossing van het probleem heeft gezocht, alvorens een urgentieverklaring aan te vragen. Hij wordt zelfredzaam geacht als hij de mogelijkheden heeft om binnen de termijn van een half jaar woonruimte te vinden in de regio Alkmaar. Andere oplossingen kunnen zijn: een kamer huren, inwoning bij derden, sociaal pension, crisisopvang, een woning kopen, particuliere huur, etc.
Alleen als blijkt dat hij zelf niet in staat is om binnen 6 maanden voor een oplossing te zorgen, kan voorrang worden verleend. In dat geval wordt de woningzoekende aangemerkt als ‘niet-zelfredzaam’.
Het is belangrijk dat de woningzoekende nagaat of de huidige woonruimte geschikt is, of geschikt te maken is, om het probleem op te lossen. Met ingrepen is het wellicht mogelijk om het probleem te ondervangen en in de huidige woning te blijven wonen. Het kan echter zijn dat een dergelijke optie niet mogelijk is in de huidige woning. Of dat het langer dan 6 maanden duurt om deze oplossing te realiseren terwijl de woningzoekende daar echt niet op kan wachten omdat het probleem zodanig urgent is dat dit binnen 6 maanden moet worden ondervangen. In dat geval is een urgentieverklaring mogelijk.
De volgende personen of huishoudens komen in aanmerking voor het aanvragen van een voorrang:
Dit betekent dat de volgende categorieën woningzoekenden NIET in aanmerking komen voor een urgentieverklaring op grond van medische en/of sociale indicatie:
De hierboven omschreven criteria houden dus in dat wanneer iemand al niet voldoet aan criterium 1 er op de vier daaropvolgende criteria 2, 3, 4 en 5 in principe niet meer getoetst hoeft te worden. Toch wordt dat wel gedaan, om er voor te zorgen dat er een compleet beeld is van de situatie van de aanvrager. Die informatie kan betrokken worden bij het besluit tot toekenning of afwijzing van de aanvraag voor een urgentieverklaring.
Artikel 4: DE PROCEDURE DIE EEN AANVRAAG OM VOORRANG MOET DOORLOPEN
Indien een woningzoekende dringend behoefte heeft aan (andere) woonruimte, kan hij aan burgemeester en wethouders verzoeken hem voorrang te geven bij de afgifte van huisvestingsvergunningen. Dit is vermeld in artikel 9 van de huisvestingsverordening.
Dit is niet van toepassing voor:
Bij renovatie of sloop wordt de urgentieverklaring door de gemeente verstrekt zonder dat deze behoeft te worden aangevraagd. De verhuurder levert hiervoor de gegevens van de huurders aan.
De hier beschreven procedure geldt daarom voor alle woningzoekenden die een verzoek doen om ingedeeld te worden in een urgentiecategorie, met uitzondering van de twee groepen die hierboven zijn genoemd.
Een woningzoekende kan voorrang aanvragen in de eigen woongemeente of in de gemeente waarmee de woningzoekende maatschappelijke binding heeft.
Een verzoek om voorrang dient aangevraagd te worden op een daarvoor bestemd formulier. Gelet op de uniformiteit in de behandeling van de urgentieaanvraag wordt een standaard aanvraagformulier gebruikt. Een aanvraag wordt niet in behandeling genomen indien deze niet compleet is, dat wil zeggen onvolledig ingevuld, niet ondertekend of niet voorzien van de vereiste bijlagen.
Ook wanneer op basis van de vastgestelde toetsingscriteria geen aanleiding is voor het innemen van een verzoek om voorrang kan op uitdrukkelijk verzoek van de woningzoekende toch dat verzoek worden ingediend.
Naar aanleiding van het verzoek tot indeling in een urgentiecategorie kan de woningzoekende uitgenodigd worden voor een intakegesprek.
Behandeling van een verzoek om indeling in een voorrangscategorie
(verzoek tot afgifte van een urgentieverklaring)
Kort samengevat houdt de procedure voor de behandeling van een verzoek om een urgentieverklaring het volgende in:
Deze procedure is hieronder verder toegelicht.
De medewerker die aanvragen behandelt beziet altijd of de aanvrager voldoet aan de criteria vermeld in artikel 8 van de Huisvestingsverordening. Deze zijn toegelicht in deze beleidsregels onder
Artikel 2. WIE KOMEN IN AANMERKING VOOR INDELING IN EEN URGENTIECATEGORIE. Het gaat dus om een woningvraag wegens:
Voor woningzoekenden die een urgentieverklaring aanvragen op grond van medische en/of sociale indicatie wordt vervolgens ook nagegaan of deze persoon voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 11 van de verordening. Die zijn toegelicht in deze beleidsregels onder Artikel 3: AANVULLENDE VOORWAARDEN VOOR VOORRANG WEGENS MEDISCHE EN/OF SOCIALE INDICATIE. Dit zijn dus de criteria:
De uitkomsten van de beoordeling worden vastgelegd in een rapport. Dat bevat in ieder geval de volgende elementen.
Persoonsgegevens van de aanvrager (en partner).
Waaronder de grootte van het huishouden.
Dit onderdeel bevat een weergave van:
Omschrijving van de probleemsituatie
Naast een omschrijving van de probleemsituatie komt in ieder geval de eigen indruk van de rapporteur aan de orde ten aanzien van hetgeen in het onderdeel “aanleiding” is vermeld. Het is de taak van de rapporteur steeds een relatie te leggen met andere zaken, die hij/zij onderzocht heeft teneinde een zekere objectivering tot stand te brengen in zijn/haar oordeel.
De intaker rapporteert en brengt advies uit over de noodzaak tot verhuizen. Het advies wordt getoetst aan de Huisvestingsverordening en aan deze beleidsregels. Iedere rapportage wordt afgesloten met een conclusie en een advies.
Het rapport wordt vervolgens binnen 3 weken met een concept-besluit voorgelegd aan het college van burgemeester van wethouders danwel aan degene die bevoegd is om namens het college te besluiten op de aanvraag. Het college danwel de gemandateerde stuurt binnen 3 weken een gemotiveerd besluit naar de woningzoekende. In het besluit staat vermeld dat de woningzoekende tegen het besluit een bezwaarschrift kan indienen als hij het niet eens is met het besluit. Het indienen van een bezwaarschrift dient te gebeuren binnen zes weken na bekendmaking van het besluit.
Als de woningzoekende besluit een aanvraag in te dienen terwijl een eerdere aanvraag al is afgewezen en de omstandigheden niet gewijzigd zijn, zal de nieuwe aanvraag op dezelfde gronden worden afgewezen.
Artikel 5: WAT HOUDT HET BESLUIT TOT INDELING IN EEN VOORRANGSCATEGORIE IN
Een besluit tot indeling in een voorrangscategorie is een urgentieverklaring waarin burgemeester en wethouders de verplichtingen ten opzichte van de woningzoekende vastleggen.
De voorrang geldt niet voor het woningaanbod dat uitgesloten is voor woningzoekenden met een urgentieverklaring. Per gemeente kan maximaal 25% van het woningaanbod worden uitgesloten van voorrang voor urgenten.
In artikel 10 is vermeld welke gegevens in ieder geval worden vermeld in de urgentieverklaring:
Hieronder is dit nader toegelicht. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in voorrang op grond van stadsvernieuwing en voorrang op andere gronden.
1. Besluit tot indeling voor alle categorieën behalve stadsvernieuwing
Bij een besluit tot indeling in een voorrangscategorie verklaren burgemeester en wethouders dat:
2. Besluit tot indeling voor de categorie stadsvernieuwing
Een besluit tot toekenning van voorrang op grond van stadsvernieuwing wordt verstrekt tenminste 18 maanden voor de verwachte sloopdatum. Voor voorrang wegens renovatie kan van deze termijn worden afgeweken.
Bij een besluit tot indeling in deze voorrangscategorie verklaren burgemeester en wethouders dat:
Artikel 6: VOLGORDEBEPALING TUSSEN URGENTEN
Als er meerdere woningzoekenden zijn die in aanmerking komen voor een huisvestingsvergunning, is het belangrijk te weten welke woningzoekende voor gaat op andere. In artikel 13 van de Huisvestingsverordening is vermeld hoe de rangorde tussen alle woningzoekenden wordt bepaald. Dus voor de woningzoekenden met en zonder urgentieverklaring.
Voor de woningzoekenden met een urgentieverklaring (zoals bedoeld in artikel 13 lid 1 onder a en b) is de rangorde hieronder nader uitgewerkt.
Rangorde bedoeld in artikel 13 voor woningzoekenden die zijn ingedeeld in een urgentiecategorie
* Een terugkeerurgente is een stadsvernieuwingsurgente die vanuit de oorspronkelijke woning wil verhuizen naar een nieuwbouwwoning die echter nog niet beschikbaar is, waardoor men voor enige tijd in een “tijdelijke” woning moet verblijven;
** Als het niet gaat om sloop maar om renovatie wordt uitgegaan van de datum waarop de renovatie van het complex van start gaat, wordt bij de volgordebepaling ten opzichte van de overige stadsvernieuwings-geïndiceerden gehanteerd als ware het een sloopdatum.
*** Onder woonduur in de oorspronkelijke woning wordt in dit verband verstaan de tijdsduur gelegen tussen de ingangsdatum van de huurovereenkomst voor de woning die zal worden gesloopt en de datum waarop de startbrief aan de betrokken huurder is gedateerd. De startbrief is de brief van de verhuurder aan de huurder, waarin wordt meegedeeld dat de verhuurder de huur van de woning in verband met sloop zal gaan opzeggen, en dat het Sociaal Plan voor de huurder van kracht is.
In de bijlage van deze beleidsregels is een schema opgenomen waarin de volgordebepaling van alle woningzoekenden is vermeld.
Voor situaties waarin deze beleidsregels niet voorzien wordt verwezen naar de hardheidsclausule zoals opgenomen in artt. 4.81 t/m 4.84 van de Algemene wet bestuursrecht.
Voor aanvragen om urgenties die zijn ingediend voor 1 augustus 2018 blijven de beleidsregels van kracht die golden op het moment van aanvragen. Dat geldt zowel voor aanvragen waarop al een besluit is genomen als voor aanvragen die nog niet van een besluit zijn voorzien. Deze laatste worden afgehandeld conform de toen geldende beleidsregels.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 augustus 2018
Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar
De burgemeester,
De secretaris
VOLGORDE TUSSEN WONINGZOEKENDEN
Als er meerdere woningzoekenden zijn die in aanmerking komen voor een huisvestingsvergunning, is het belangrijk te weten welke woningzoekende voor gaat op andere. In artikel 13 van de Huisvestingsverordening is vermeld hoe de rangorde tussen alle woningzoekenden wordt bepaald.
Artikel 13 onderscheidt drie hoofdgroepen van woningzoekenden. Die komen in deze volgorde in aanmerking voor een woning:
Eerst: Woningzoekenden met voorrang op grond van artikel 8 wegens urgentie.
Dan: Woningzoekenden met voorrang op grond van artikel 7. Dit is alleen van toepassing als het gaat om een grote woning, een nultredenwoning of een woning met een speciale voorziening.
Daarna: Overige woningzoekenden
Dit is dus de hoofdlijn van de volgordebepaling.
Binnen deze hoofdgroepen worden weer subgroepen onderscheiden. In het overzicht op de volgende pagina is de volgordebepaling vermeld waarin ook deze subgroepen zijn verwerkt.
* Een terugkeerurgente is een stadsvernieuwingsurgente die vanuit de oorspronkelijke woning wil verhuizen naar een nieuwbouwwoning die echter nog niet beschikbaar is, waardoor men voor enige tijd in een “tijdelijke” woning moet verblijven;
** Als het niet gaat om sloop maar om renovatie wordt uitgegaan van de datum waarop de renovatie van het complex van start gaat, wordt bij de volgordebepaling ten opzichte van de overige stadsvernieuwings-geïndiceerden gehanteerd als ware het een sloopdatum.
*** Onder woonduur in de oorspronkelijke woning wordt in dit verband verstaan de tijdsduur gelegen tussen de ingangsdatum van de huurovereenkomst voor de woning die zal worden gesloopt en de datum waarop de startbrief aan de betrokken huurder is gedateerd. De startbrief is de brief van de verhuurder aan de huurder, waarin wordt meegedeeld dat de verhuurder de huur van de woning in verband met sloop zal gaan opzeggen, en dat het Sociaal Plan voor de huurder van kracht is.
Bijlage aanvraag urgentie op grond van mantelzorg
Deze rapportage wordt gezamenlijk opgesteld door een hulpverleningsinstelling en de aanvrager die afhankelijk is van mantelzorg of mantelzorg moet verlenen aan een zorgbehoevende.
Rubriek A Algemeen (in te vullen door de aanvrager)
naam en voorletters : ……………………………………………..……………………….
geboortedatum : ……………………………………………..…………………m/v
woonadres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
aantal kamers : ………….. (woon- en slaapkamers optellen)
□ flatwoning zonder lift □ bovenwoning □ benedenwoning
□ flatwoning met lift □ portiekwoning □ eengezinswoning □ maisonettewoning
□ woonachting bij famillie / kennissen
□ anders, namelijk : ……………………………………………..……………………….
Bent u afhankelijk van zorg of bent u degene die zorg moet verlenen?
Geef een toelichting van welke zorg u afhankelijk bent. Nadat u een toelichting hebt gegeven, dient u Rubriek B in te laten vullen door een hulpverleningsinstelling.
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
Geef een toelichting welke zorg u moet verlenen. Nadat u een toelichting hebt gegeven, dient u Rubriek C in te laten vullen door een hulpverleningsinstelling.
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
Rubriek BAfhankelijk van zorg (in te vullen door een hulpverleningsinstelling)
Welke instelling of persoon is verantwoordelijk voor het verlenen van zorg aan cliënt?
naam instelling : ……………………………………………..……………………….
contactpersoon : ……………………………………………..…………………m/v
adres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
contactpersoon : ……………………………………………..…………………m/v
adres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
Waar bestaat de zorg uit waarvan uw cliënt afhankelijk is?
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
Geef een toelichting waarom de zorg niet verleend kan worden in de huidige gemeente waar cliënt momenteel woonachtig is:
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
Is er sprake van een zodanige urgente situatie waardoor verhuizen naar zelfstandige woonruimte op zeer korte termijn binnen of naar de regio Alkmaar noodzakelijk is?
………………………………………………………………………………………….……….
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………….…………………….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
Is een specifiek woningtype noodzakelijk vanwege (ernstige) medische problemen?
□ ja, namelijk : ……………………………………………..……………………………….
(voeg indien mogelijk verklaring arts/specialist toe)
De gemeente kan zich voor het vaststellen van de noodzaak laten adviseren door een ter zake deskundig persoon.
» Ga door naar Rubriek D Ondertekening.
Rubriek C Zorgverlener (in te vullen door een hulpverleningsinstelling)
Cliënt moet noodzakelijke zorg verlenen aan een persoon binnen de regio Alkmaar.
De aanvrager moet zich binnen de regio Alkmaar vestigen, aangezien de aanvrager de persoon is waarvan de zorgbehoevende afhankelijk is.
naam instelling : ……………………………………………..……………………….
contactpersoon : ……………………………………………..…………………m/v
adres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
Aan welke persoon in de regio Alkmaar moet noodzakelijke zorg worden verleend?
contactpersoon : ……………………………………………..…………………m/v
adres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
Wat is de relatie tot deze persoon?
□ anders, namelijk : ……………………………………..……………………………….
Welke zorg moet worden verleend?
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
Geef een toelichting waarom het niet tot de mogelijkheden behoort dat uw cliënt intrekt bij de zorgbehoevende.
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
Is de zelfstandige woonruimte van de zorgbehoevende aangepast?
□ ja, de woonruimte heeft de volgende aanpassingen:
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
Wat is het woningtype van de zorgbehoevende?
□ flatwoning zonder lift □ gelijkvloerse woning met lift □ portiekwoning □ rolstoeltoegankelijke woning □ bovenwoning □ rolstoeldoorgankelijke woning □ maisonettewoning □ rolstoelgeschikte woning
□ benedenwoning □ rollatordoorgankelijke woning
□ eengezinswoning □ rollatorgeschikte woning
□ anders, namelijk: …………………………………………………………………………...
□ aantal kamers: …………… (woon- en slaapkamers optellen)
Is er sprake van een zodanige urgente situatie waardoor verhuizen naar zelfstandige woonruimte nabij de zorgbehoevende op zeer korte termijn in de regio Alkmaar noodzakelijk is? (voeg indien mogelijk verklaring arts/specialist toe)
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
» Ga door naar Rubriek D Ondertekening.
Het rapportageformulier dient te voorzien zijn van een handtekening en een stempel van de hulpverleningsinstelling die verhuizing noodzakelijk acht.
naam begeleid(st)er, dhr / mevr : …………………………………………………………….
handtekening begeleid(st)er : ……………………………………datum: …….……....
stempel hulpverleningsinstelling (verplicht):
naam cliënt, dhr / mevr : …………………………………………………………….
handtekening aanvrager : ……………………………………datum: …….……....
Welke informatie moeten er bij de aanvraag worden toegevoegd?
□ Kopie identiteitsbewijs (alle leden van het huishouden);
□ Inkomensverklaring van de belastingdienst van het afgelopen jaar van het gehele huishouden. De verklaring kunt u opvragen bij de belastingdienst; mocht dat (nog) niet beschikbaar zijn dan volstaat ook een jaaropgave(n);
□ Drie loonstroken van ieder gezinslid: Let op alleen toevoegen wanneer het inkomen boven de inkomensgrens ligt en er sprake is van een inkomstendaling;
□ Bijlage Verhuurdersverklaring (indien u direct voorafgaand aan de aanvraag in een zelfstandige huurwoning heeft gewoond);
□ Zwangerschapsverklaring waaruit drie maanden zwangerschap blijkt (indien van toepassing);
□ Relevante onderbouwing (mantel)zorg (indien van toepassing);
□ Uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA) van alle leden van het huishouden (die meeverhuizen), waar zowel het huidige (verblijf)adres als de historische (verblijf)adressen zijn opgenomen. Dit geldt alleen voor aanvrager(s) die niet woonachtig zijn in de gemeente Alkmaar.
(In te vullen door verhuurder van de huidige woning)
naam : ……………………………………………………………....……………………….
adres : ……………………………………………………………....……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………………………....……………………….
adres huurovereenkomst: ……………………………………..……………………te:……………………….
emailadres : ……………………………………………………………....……………………….
bruto huurprijs : ………………………………... netto huurprijs: ………………………..………..
naam huurder : ……………………………………………………………....……………………….
geboortedatum : ………………...……………... huurder sinds: ….…………………………..……
naam medehuurder : ……………………………………………………………....……………………….
geboortedatum : ………………...……………... huurder sinds: ….…………………………..……
Heeft de (mede)huurder een betalingsachterstand?
□ nee □ ja, namelijk : ……………………………………(bedrag invullen)
Is hiervoor een betalingsregeling getroffen? □ ja □ nee
Is er de afgelopen 3 jaar een gerechtelijke procedure/vonnis geweest i.v.m. overlast/misdraging?
………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………
naam medewerker : ……………………………………………….. datum: …………………………….