Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning Nadere regels Maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2018 |
Citeertitel | Nadere regels Maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de nadere regels Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Medemblik 2017.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-09-2018 | nieuwe regeling | 28-08-2018 | Z-18-027835 |
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
personen of rechtspersonen die als vertegenwoordiger op kunnen treden van de cliënt zijn: de curator, de mentor of de gevolmachtigde van de cliënt, dan wel, indien zodanige personen ontbreekt, diens echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel van de cliënt, tenzij deze persoon dat niet wenst, of indien ook zodanige persoon ontbreekt, diens ouder, kind, broer of zus, tenzij de cliënt dat niet wenst;
Hoofdstuk 2. Procedureregels maatschappelijke ondersteuning
Artikel 3. Vooronderzoek; indienen persoonlijk plan
Het college neemt binnen vijf werkdagen na melding van de hulpvraag als bedoeld in artikel 2 contact op met de cliënt om een afspraak te maken voor een gesprek en verzamelt alle voor het onderzoek, als bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet, van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de cliënt en zijn situatie.
Het college onderzoekt in een gesprek met degene door of namens wie de melding is gedaan, dan wel diens vertegenwoordiger en waar mogelijk met de mantelzorger(s) en desgewenst familie zo spoedig mogelijk en voor zover de gegevens, zoals vermeld onder a t/m j, niet bij het college bekend zijn:
de mogelijkheden om door middel van samenwerking met zorgverzekeraars en zorgaanbieders als bedoeld in de Zorgverzekeringswet en partijen op het gebied van publieke gezondheid, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, te komen tot een zo goed mogelijk afgestemde dienstverlening met het oog op de behoefte aan verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie of aan beschermd wonen of opvang;
Hoofdstuk 3. Persoonsgebonden budget
Artikel 12. Pgb voor een voorziening
Cliënt kan voor maximaal 1 woning in aanmerking komen voor een pgb voor woningaanpassing in verband met bezoekbaar maken. Dit geldt uitsluitend ten aanzien van cliënten die in de gemeente Medemblik woonplaats hebben. Het pgb voorziet alleen in de kosten van het aanpassen van de toegang tot de woning, de toegang tot de woonkamer en gebruik van de toiletruimte.
Indien de cliënt een verlenging wil van het pgb of een gewijzigde aanvraag wil doen, moet de cliënt 6 weken hieraan voorafgaand contact opnemen met de gemeente. Er wordt dan getoetst of de ondersteuning het gewenste resultaat heeft gehad, de kwaliteit voldoende was of bijsturing nodig is en of er een nieuwe beschikking afgegeven kan worden. Bij de toetsing is het zorgplan en/of pgb-plan vereist.
De cliënt vraagt een VOG van de hulpverlener. Indien er sprake is van zorgverlening bij de hulpverlener thuis, moet elke meerderjarige bewoner een VOG overhandigen. Bij aanvraag van een pgb moet het VOG worden getoond. Het VOG mag maximaal 2 jaar oud zijn. Deze VOG’s moeten ingeleverd worden bij het zorgplan en/of pgb-plan.
Artikel 17. Algemene tegemoetkoming
Aan een persoon met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum wordt een tegemoetkoming verstrekt voor aannemelijke meerkosten vanuit de bijzondere bijstand. Deze regeling is opgenomen in de beleidsregel tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen.
Hoofdstuk 6. Overige bepalingen
Het college verstrekt de maatwerkvoorziening beschermd wonen overeenkomstig het daartoe vastgesteld beleid van de gemeente Hoorn, de vigerende verordening maatschappelijke ondersteuning, het vigerende besluit maatschappelijke ondersteuning, de regels omtrent het persoonsgebonden budget in relatie tot beschermd wonen, de regels voor bijdrage in de kosten van beschermd wonen en de nadere regels van de centrumgemeente. Dit artikel is van toepassing op alle instellingen voor maatschappelijke opvang en voor opvang van personen die de huiselijke situatie hebben verlaten in verband met risico´s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld en waar voltijdopvang noodzakelijk is.
Voor de afhandeling van klachten van cliënten die betrekking hebben op de wijze van afhandeling van meldingen en aanvragen wordt aansluiting gezocht bij hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 28 augustus 2018
De burgemeester
F.R. Streng
De gemeentesecretaris
J. Zwaan
Bijlage 1: Begeleidersindicatie regiotaxipas
Komt iemand in aanmerking voor een regiotaxipas en is medische begeleiding noodzakelijk tijdens het vervoer, dan stelt de wijkteamconsulent Wmo de indicatie hiervoor vast.
Er moet sprake zijn van een situatie waarbij de cliënt continue medisch zorg nodig heeft tijdens de rit. Of er bestaat een verhoogd risico dat tijdens de rit (medisch) moet worden ingegrepen.
Is iemand op de plaats van vertrek of bestemming afhankelijk van begeleiding, dan valt dit niet onder het begrip medische begeleiding tijdens het vervoer. De indicatie voor medische begeleiding is immers verbonden aan de regiotaxipas. Dit betekent dan ook dat er uitsluitend een indicatie voor medische begeleiding gesteld kan worden als deze noodzakelijk is tijdens het vervoer.
De criteria om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor medische begeleiding zijn:
De wijkteamconsulent Wmo stelt de indicatie voor de begeleidersindicatie regiotaxipas. De wijkteamconsulent Wmo kan hiervoor een medisch advies aanvragen.
Is er een indicatie gesteld voor medische begeleiding, dan mag de medisch begeleider gratis meereizen. Het vervoer met de regiotaxi is dus gratis voor een geïndiceerde (medische) begeleider. Tevens is het vervoer met de regiotaxi gratis voor een begeleider die meereist op een OV-begeleiderkaart afgegeven door de NS. Als aanvullend criterium wordt nog gesteld, dat de begeleider geen rolstoel- of scootmobielgebruiker mag zijn.
Bijlage 2: Werkinstructie Huishoudelijke Ondersteuning
Werkinstructie Huishoudelijke Ondersteuning
In de beoordeling van een aanvraag voor ‘huishoudelijke ondersteuning’ worden een aantal onderdelen meegenomen/meegewogen. In deze bijlage worden deze onderdelen uitgewerkt. Het gaat om de volgende onderdelen:
Bij het aanbieden van voorzieningen geldt het primaat van de voorliggende c.q. algemene voorzieningen. Hierbij moet gedacht worden aan voorzieningen die, zonder indicatiestelling vooraf, eenvoudig en voor iedereen te gebruiken zijn. Hierbij valt te denken aan maaltijdvoorzieningen en boodschappenservices. Opgemerkt zij dat alle kernen in de gemeente Medemblik hierover kunnen beschikken. Algemene voorzieningen zijn continu in ontwikkeling en zullen de komende jaren een nadrukkelijker rol gaan innemen. Aangezien algemene voorzieningen voorgaan op individuele voorzieningen zal er bij de indicatie bezien moeten worden of er gebruik gemaakt kan worden van een algemene voorziening.
Gebruikelijke zorg wil zeggen dat als de hulpvrager huisgenoten heeft die het huishoudelijk werk over kunnen nemen, zij verondersteld worden dit door een herverdeling van taken te doen, zodat er geen noodzaak meer bestaat hulp bij het huishouden te indiceren. Dit principe is gebaseerd op de achterliggende gedachte dat een leefeenheid in gezamenlijkheid verantwoordelijk is voor het huishoudelijke werk. Dat betekent dat indien degene die gewend is het huishoudelijk werk te doen hiertoe niet meer in staat is, andere leden van de leefeenheid verondersteld worden dit over te nemen. Dit principe heeft een verplichtend karakter en betreft alle huisgenoten ouder dan 18 jaar. Vanaf 18 jaar wordt men verondersteld in verband met studie op kamers te kunnen wonen en een eenpersoonshuishouden te kunnen draaien. Vanaf 23 jaar wordt men verondersteld een volledig meerpersoons huishouden te kunnen draaien.
Bijdrage van kinderen (jonger dan 18) aan het huishouden
In geval de leefeenheid van de zorgvrager mede bestaat uit kinderen, dan wordt er van uitgegaan, dat de kinderen, afhankelijk van hun leeftijd en psychosociaal functioneren, een bijdrage kunnen leveren aan de huishoudelijke taken. De volgende indeling wordt gehanteerd:
Taken van huisgenoten van 18 tot 23 jaar
Van een volwassen gezonde huisgenoot wordt verwacht dat deze de huishoudelijke taken overneemt wanneer de primaire verzorger uitvalt. Een 18-23 jarige wordt verondersteld een eenpersoonshuishouden te kunnen voeren.
De huishoudelijke taken voor een éénpersoonshuishouden zijn:
Indien nodig kan ook de opvang en/of verzorging van jongere gezinsleden tot hun taken
Bovenstaande is te normeren naar 2 uur uitstelbare en 3 uur niet-uitstelbare huishoudelijke taken per week.
De normale verzorging van gezonde kinderen valt onder de huishoudelijke taken. Niet-uitstelbare taken zijn maaltijden verzorgen, kinderen verzorgen, afwassen en opruimen.
Wel-uitstelbare taken zijn boodschappen doen, wasverzorging, zwaar huishoudelijk werk: stofzuigen, sanitair, keuken, bedden verschonen, ramen lappen binnenshuis.
Bij de bepaling van gebruikelijke zorg wordt er geen rekening mee gehouden of men het al dan niet wil of al dan niet gewend is te doen. In situaties dat personen uit de leefeenheid die nog nooit huishoudelijk werk hebben gedaan, dit niet kunnen, kan via een tijdelijke indicatie hulp geboden worden bij het aanleren hiervan. De taak wordt dan niet overgenomen maar via instructies gestuurd.
Ook studie of werkzaamheden vormen in principe geen reden om van de gebruikelijke zorg af te zien. Immers, iedereen die werkt zal naast zijn werk het huishouden moeten doen of hier eigen oplossingen voor zoeken (zoals het inhuren van particuliere hulp). Dat geldt ook voor tweeverdieners. Bij werkenden wordt geen rekening gehouden met zeer drukke werkzaamheden en (zeer) lange werkweken. Over het algemeen wordt alleen rekening gehouden met personen die vanwege hun werkzaamheden langdurig van huis zijn. De afwezigheid moet een verplichtend karakter hebben. In situaties waarbij sprake is van een eigen keuze zal daar geen rekening mee worden gehouden.
Voor de hulp bij het huishouden zijn normtijden ontwikkeld waarin voor elke huishoudelijke taak een bepaald aantal minuten staat per week. Deze normen zijn destijds opgenomen in het CIZ-protocol ‘Hulp bij het huishouden’. Uit jurisprudentie blijkt dat deze normen geaccepteerd zijn als gangbare normen. Van deze normtijden mag afgeweken worden, mits dit wordt gemotiveerd. In tegenstelling tot voorheen, toen een indicatie werd afgegeven voor het schoonmaken van de gehele woning, wordt nu een indicatie afgegeven voor ruimten die frequent gebruikt worden. Ook de normeringen zijn in deze beleidsregels hierop aangepast.
Boodschappen uitpakken en opbergen
Hieronder vallen het uitpakken en opbergen van boodschappen. Dit kan 1x per week worden gedaan en daar kan tot en met 4 personen 15 minuten per week voor worden toegekend.
Indien volledige overname van het doen van boodschappen noodzakelijk is, bijvoorbeeld wanneer een boodschappenservice niet toereikend is of zelfs afwezig is, wordt 45 minuten toegekend.
Als het gaat om meer dan 4 personen of als er kinderen jonger dan 12 jaar aanwezig zijn, kan 2x per week boodschappen worden toegekend. Dat betekent dat voor boodschappen de marge voor toekennen bedraagt 45 tot 90 minuten.
Eigen keuzen, zoals de keuze voor speciaal voedsel dat maar beperkt te koop aangeboden wordt, zodat extra gereisd moet worden, of het doen van boodschappen in een groot aantal winkels, worden in principe niet gehonoreerd.
Alleen medisch noodzakelijke afwijkingen kunnen gehonoreerd worden.
Maaltijdverzorging: broodmaaltijd, warme maaltijd
Hieronder vallen wat betreft de broodmaaltijd: de maaltijd bereiden en drinken aanreiken c.q. klaarzetten.
Wat betreft de warme maaltijd valt hieronder de maaltijd (veelal een koelvers maaltijd) opwarmen en klaarzetten. Indien maaltijd opwarmen niet toereikend is dan kan maximaal 30 minuten per keer worden geïndiceerd voor het bereiden van een warme maaltijd.
Voor de broodmaaltijd kan per keer 15 minuten en voor het opwarmen en klaarzetten van de warme maaltijd per keer 15 minuten worden toegekend. De broodmaaltijden kunnen in principe in 1 keer klaar gezet worden door de 2e maaltijd in de koelkast te zetten. Zijn er kinderen jonger dan 12 jaar dan kan extra tijd worden toegekend (zie ook toelichting ‘meer/minder’ pagina 8).
Wat betreft brood/warme maaltijden: denk aan algemene en voorliggende voorzieningen zoals te koop in de winkels.
Licht huishoudelijk werk in huis, kamers opruimen
Uitgangspunt is dat alleen rekening wordt gehouden met de kamers die frequent in huis
gebruikt worden. Hieronder vallen de volgende activiteiten:
Totaal betekent dit 60 minuten (eenpersoonshuishouden) en 90 minuten
(meerpersoonshuishouden) (zie ook toelichting ‘meer/minder’ pagina 8).
Hieronder vallen: stofzuigen, schrobben, dweilen, soppen van sanitair en keuken, bedden verschonen, opruimen huishoudelijk afval en ramen lappen binnenshuis. Uitgangspunt is dat alleen rekening wordt gehouden met de kamers die frequent in huis gebruikt worden.
Onderscheid bij ‘Huishoudelijke ondersteuning’ (met tijdnormering) wordt gemaakt tussen:
Opgemerkt zij dat er bij een flat en seniorenwoning vanuit wordt gegaan dat alle gebruiksruimten zich bevinden op dezelfde verdieping.
In grote woningen met een hoge bezettingsgraad, bij een hoge vervuilingsgraad (door de
situatie, niet door verwaarlozing) of bij andere problematiek, kunnen extra uren, afhankelijk van de situatie, worden toegekend. Verzorging huisdieren wordt meegenomen en niet extra geïndiceerd.
Hier wordt onder gerekend: sorteren en wassen kleding met behulp van een wasmachine,
ophangen en afhalen of was drogen in droger, vouwen en opbergen, ophangen/afhalen wasgoed.
Hiervoor wordt bij 1 persoon 60 minuten per week toegekend, bij 2 personen 90 minuten per
week. (zie ook toelichting ‘meer/minder’ pagina 8)
Verzorging en/of tijdelijke opvang van kinderen
Het gaat hierbij om een ouder die ten gevolge van beperkingen tijdelijk niet in staat is de
verzorging en/of opvang van gezonde kinderen uit te voeren. Denk aan de persoonlijke
verzorging, begeleiding en opvoedingsactiviteiten:
Wanneer opvang noodzakelijk is en meer hulp benodigd dan kan tot maximaal 40 uur per week een indicatie gesteld worden. De maximale duur van de indicatie voor opvang is 3 maanden.
Specifieke voorliggende voorzieningen voor opvang (zorgverlof, crèche, kinderopvang, buitenschoolse/tussenschoolse opvang, gastouder etc.) gaan vóór op het inzetten van individuele hulp/opvang.
Advies, instructie, voorlichting (AIV) gericht op het huishouden
Het aanleren van huishoudelijk werk, zoals huis schoonmaken, stofzuigen, wc/badkamer reinigen en kleding en linnengoed wassen. Hiervoor kan maximaal 30 minuten per keer worden toegekend. Maximaal kan 6 weken lang 3 x per week worden toegekend. Bij communicatieproblemen kan meer tijd worden geïndiceerd.
Cliënten kunnen soms een deel van de genoemde taken zelf uitvoeren, een cliënt kan bijvoorbeeld bij licht huishoudelijk werk zowel het lage- als hoge werk niet meer doen. De normtijden kunnen dan aangepast (veelal gehalveerd) worden. In het geval van het voorbeeld betekent dat voor licht huishoudelijk werk voor een eenpersoonshuishouden in een eengezinswoning 30 minuten wordt toegekend in plaats van 60 min. per week.
De tijdsduur van de indicatie kan tijdelijk van aard zijn of voor een langere periode geldig zijn. In de beschikking wordt de duur van deze periode aangegeven.
Indien er veranderingen worden verwacht in de situatie van de aanvragen of hier onduidelijkheid over is wordt er een indicatie voor hulp bij het huishouden voor een bepaalde periode afgegeven. Na beëindiging van deze periode, vindt op aanvraag een nieuwe beoordeling plaats.
Redenen om een indicatie voor bepaalde tijd af te geven kunnen bijvoorbeeld zijn o.a. geen stabiele medische situatie en/of de levensfase waarin hij/zij zich bevindt.
Indien de huishoudelijke ondersteuning in de vorm van een Pgb is toegekend dan wordt de indicatie niet voor onbepaalde tijd, maar voor maximaal 2 jaar toegekend.
Inwerkingtreding en citeertitel