Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pijnacker-Nootdorp houdende regels omtrent inspraak en medezeggenschap sociaal domein Regeling inspraak en medezeggenschap Sociaal Domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pijnacker-Nootdorp houdende regels omtrent inspraak en medezeggenschap sociaal domein Regeling inspraak en medezeggenschap Sociaal Domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2018
CiteertitelRegeling inspraak en medezeggenschap Sociaal Domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 47 van de Participatiewet
  2. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  3. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  4. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Pijnacker-Nootdorp/CVDR604028/CVDR604028_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-09-201801-01-2018nieuwe regeling

31-07-2018

gmb-2018-189329

18INT11648

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pijnacker-Nootdorp houdende regels omtrent inspraak en medezeggenschap sociaal domein Regeling inspraak en medezeggenschap Sociaal Domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2018

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

 

 

gezien het advies van de afdeling Beleid d.d. 24 juli 2018;

 

gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en de Verordening inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2017,

 

Is de Gemeente Pijnacker-Nootdorp verplicht een onafhankelijk adviesorgaan in te stellen in de vorm van de Adviesraad Sociaal Domein Pijnacker Nootdorp. Deze Adviesraad behoeft een regeling waarin duidelijkheid wordt geboden omtrent de rechten, plichten en taken van de Adviesraad;

 

 

besluit:

 

vast te stellen Regeling inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2018:

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 - Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      de verordening: de Verordening inspraak en medezeggenschap sociaal domein 2017 gemeente Pijnacker-Nootdorp;

    • b.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van Pijnacker-Nootdorp;

    • c.

      cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Pijnacker-Nootdorp cliënten of hun vertegenwoordigers betrekt bij de uitvoering van de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: Wmo).

  • 2.

    Alle begrippen die in deze regeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de verordening, de Participatiewet, de Jeugdwet, de Algemene wet bestuursrecht en de Wmo.

Hoofdstuk 2. De Adviesraad Sociaal Domein Pijnacker-Nootdorp

Artikel 2 - Instelling en samenstelling

  • 1.

    Ingesteld wordt een Adviesraad Sociaal Domein Pijnacker-Nootdorp (hierna: Adviesraad Sociaal Domein).

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein bestaat uit personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wmo en artikel 2.10 van de Jeugdwet of hun vertegenwoordigers en telt minimaal zeven en maximaal negen leden, exclusief de voorzitter.

Artikel 3 - Taken en bevoegdheden van de Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein behartigt de belangen van de inwoners en doelgroepen als geheel en/of van bepaalde subgroepen daarbinnen. De Adviesraad Sociaal Domein kan daartoe meningen, wensen en ervaringen van de (belangenorganisaties van de) doelgroepen inventariseren.

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein is niet bevoegd om:

    • a.

      uitspraken te doen over individuele personen;

    • b.

      uitspraken te doen over medewerkers van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

    • c.

      te adviseren over de verplichte uitvoering door de gemeente van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid is gelaten.

Artikel 4 - Advies

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over de uitvoering van de wetten en over beleidsvoorstellen en verordeningen inzake het Sociaal Domein.

  • 2.

    Het college voorziet de Adviesraad Sociaal Domein van begrijpelijke informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3.

    Door het college gevraagde adviezen worden op een zodanig tijdstip voorgelegd, dat zij nog van wezenlijke invloed kunnen zijn op de besluitvorming.

  • 4.

    Een door het college gevraagd advies wordt in beginsel binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag schriftelijk verstrekt. Indien gewenst kan deze periode met maximaal twee weken worden verlengd.

  • 5.

    Het college verstrekt binnen vier weken schriftelijk een reactie op het advies. Indien gewenst kan deze periode met maximaal twee weken worden verlengd. Voor zover het college voornemens is af te wijken van het advies, wordt dit schriftelijk gemotiveerd.

  • 6.

    De adviezen zijn niet bindend.

Artikel 5 - Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter wordt op voordracht van de Adviesraad Sociaal Domein benoemd door het college.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

  • 3.

    De zittingsperiode van de voorzitter is gelijk aan die van de leden van de gemeenteraad.

  • 4.

    De voorzitter is maximaal één keer herbenoembaar.

  • 5.

    De voorzitter heeft inhoudelijke kennis van het Sociaal Domein en professionele ervaring met secretariële en organisatorische werkzaamheden.

Artikel 6 - Benoeming

  • 1.

    De leden en voorzitter worden benoemd door het college. Zij worden geworven via een openbare procedure die door het college wordt vastgesteld.

  • 2.

    De zittingsperiode van de leden is vier jaar.

  • 3.

    De leden zijn maximaal één keer herbenoembaar met dien verstande dat nooit meer dan tweederde van de zittende leden gelijktijdig kan aftreden. De Adviesraad Sociaal Domein stelt een rooster van aan- en aftreden op.

  • 4.

    De leden die benoemd zijn tot lid van de Adviesraad Sociaal Domein vanaf 1 januari 2018 tot en met 20 maart 2018 zijn tot twee keer herbenoembaar, ter voorkoming van het gelijktijdig aftreden van meer dan tweederde van de leden als genoemd in het vorige lid aan het eind van de zittingsperiode.

Artikel 7 - Ontslag

  • 1.

    Het college ontslaat de leden en voorzitter in de volgende gevallen:

    • a.

      op verzoek van betrokkene;

    • b.

      aan het einde van de zittingsperiode volgens het rooster van aftreden opgesteld door de Adviesraad Sociaal Domein;

    • c.

      indien betrokkene naar oordeel van de Adviesraad Sociaal Domein en het college niet langer functioneert.

  • 2.

    Ontslag wegens niet langer functioneren vindt niet eerder plaats dan nadat betrokkene is gehoord.

Artikel 8 - Secretaris

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein wordt ondersteund door een secretaris.

  • 2.

    De secretaris is geen lid van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

  • 4.

    De secretaris wordt op voordracht van de Adviesraad Sociaal Domein benoemd door het college.

  • 5.

    De secretaris heeft inhoudelijke kennis van het sociaal domein en professionele ervaring met secretariële en organisatorische werkzaamheden.

Artikel 9 - Vergaderingen en huishoudelijk reglement

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein vergadert ten minste vier keer per jaar, tot een maximum van twaalf keer per jaar. Op die vergaderingen komen onder meer signalen van de inwoners en doelgroepen, beleidsontwikkelingen rond het sociaal domein en conceptadviezen als bedoeld in artikel 4, lid een aan de orde.

  • 2.

    De vergaderingen zijn in beginsel openbaar. De Adviesraad Sociaal Domein kan echter besluiten dat een besloten vergadering wordt gehouden.

  • 3.

    De Adviesraad Sociaal Domein bepaalt zelf de vergaderorde en de wijze van besluitvorming. De Adviesraad stelt daartoe een huishoudelijk reglement op.

Artikel 10 - Huishoudelijk Reglement

De Adviesraad Sociaal Domein stelt een huishoudelijk reglement op waarin in ieder geval wordt geregeld:

  • a.

    taken, rechten en verplichtingen van leden, voorzitter en secretaris;

  • b.

    regels ten aanzien van de besluitvorming en de vergaderorde;

  • c.

    terugkerende agendaonderwerpen;

  • d.

    de instelling van tijdelijke of permanente werkgroepen of commissies;

  • e.

    het spreekrecht van bij vergaderingen aanwezig publiek;

  • f.

    een financiële verantwoording aan het college per jaar van de gemaakte kosten.

Artikel 11 - Overleg

  • 1.

    Tussen het college en de Adviesraad Sociaal Domein vindt minimaal een keer per jaar een overleg plaats.

  • 2.

    Tussen de ambtelijke organisatie en de Adviesraad Sociaal Domein vindt minimaal vier keer per jaar een overleg plaats.

  • 3.

    Bespreekpunten voor deze overleggen kunnen door deelnemers via de secretaris voor de agenda worden aangemeld.

Artikel 12 - Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de Adviesraad Sociaal Domein ontvangen, met inachtneming van het bepaalde in artikelen 2, 3 en 4 van Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Pijnacker-Nootdorp 2016, een belaste vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en voor reis- en verblijfkosten tot een maximum van twaalf vergaderingen per jaar.

  • 2.

    De secretaris ontvangt een belaste vergoeding die in overleg met het college tot stand komt.

Artikel 13 - Faciliteiten

  • 1.

    Het college stelt de Adviesraad Sociaal Domein de benodigde faciliteiten beschikbaar.

  • 2.

    Het college stelt, na goedkeuring van de door de Adviesraad Sociaal Domein opgestelde begroting en onder voorbehoud van vaststelling van de gemeentebegroting door de raad, jaarlijks een budget beschikbaar.

  • 3.

    Voor niet-reguliere activiteiten kan de Adviesraad Sociaal Domein bij het college een projectsubsidie aanvragen.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 14 - Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2018.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling inspraak en medezeggenschap Sociaal Domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2018.

  • 3.

    Op de datum van inwerkingtreding van deze regeling vervalt de regeling inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015.

     

Vastgesteld in de vergadering van 31 juli 2018

de secretaris,

drs. J.P.R. Woudstra

de burgemeester,

mw. F. Ravestein