Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling jeugd Den Haag 2018 |
Citeertitel | Subsidieregeling jeugd Den Haag 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling jeugd Den Haag 2018 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2021 | wijziging | 20-04-2021 | RIS308472 OCW/10091251 | ||
24-08-2018 | 01-05-2021 | Nieuwe regeling | 05-06-2018 | RIS299853, BOW/2018.144 |
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling jeugd Den Haag 2018:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
tweede tranche: de periode waarbinnen een aanvraag om subsidieverlening kan worden ingediend, welke loopt van 1 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden, tot 1 november in het jaar waarin de activiteiten zullen plaatsvinden;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten, tenzij de activiteiten vallen onder artikel 2:1 van de Subsidieregeling Leefbaarheid en Bewonersparticipatie Den Haag 2016 of artikel 2:1 van de Subsidieregeling Haags Sportinitiatief Den Haag 2016.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan:
a. het stimuleren van jeugdigen om zelf hun rechten te kennen en bewust te zijn van de mogelijkheden om voor deze rechten op te kunnen komen;
b. het stimuleren van eigen initiatieven waarbij jeugdigen leren met en van elkaar, gericht op persoonlijke groei en verantwoordelijkheid nemen voor de omgeving;
c. het stimuleren van vaardigheden gericht op weerbaarheid en identiteitsontwikkeling, met als doel veerkracht en eigenaarschap bij jeugdigen;
d. het versterken van de leefomgeving en de eigen kracht van jeugdigen en gezinnen met vrijwillige inzet;
e. het bevorderen van een gezonde ontwikkeling van jeugdigen in een ongunstige opvoedsituatie gericht op het versterken van ouderschap en vroegsignalering;
f. het verbeteren van het bereik van voorzieningen voor jeugd en ouders, gericht op een gezonde ontwikkeling, met oog voor diversiteit in de stad;
g. het stimuleren van activiteiten gericht op het ondersteunen van kwetsbare jongeren, in de overgang van jeugd naar volwassenheid, waarbij de leefwereld van de jongere centraal staat.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.
Artikel 3:1 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor aanvragen binnen de tweede tranche in de periode van 1 mei 2021 tot 1 november 2021 een subsidieplafond van € 900.000,--.
Hoofdstuk 4 Besluitvorming subsidie
Artikel 4:3 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, kan subsidieverlening worden geweigerd als:
Hoofdstuk 5 Verplichtingen en verantwoording
In aanvulling op de artikelen 3:47 van de Algemene wet bestuursrecht en 15 tot en met 18 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, geldt voor de subsidieontvanger de verplichting om mee te werken aan:
In aanvulling van de op grond van artikel 20, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager van een vaststellingsbeschikking een inhoudelijk voor openbaarmaking geschikt verslag over, waarbij op een voor het algemene publiek toegankelijke wijze wordt toegelicht op welke wijze de verleende subsidie is gebruikt.
Burgemeester en wethouders kunnen een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan, gelet op het belang van realisatie van de doelen uit het beleidsplan Haagse Jeugd, samen aan zet, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Het college van burgemeester en wethouders,
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
De aangeduide leeftijdsgroepen komen overeen met de indeling die de Haagse Welzijnsorganisaties hanteren op basis van afspraken met de Dienst Publiekszaken. Bij de opeenstapeling van problemen waarmee een risicojongere te maken heeft, kan gedacht worden aan schooluitval, schuldenproblematiek, overlast of criminaliteit.
Een afzonderlijke regeling die van toepassing kan zijn, is de Subsidieregeling Leefbaarheid en Bewonersparticipatie Den Haag 2015. Activiteiten die op grond van laatstgenoemde regeling in aanmerking komen voor subsidie, zijn primair gericht op de buurt, de wijk of het stadsdeel.
De aanvraagtermijn wijkt af van die in de ASV. Uiterlijk op 1 september dienen alle aanvragen binnen te zijn voor subsidies die voor het daarop volgende jaar worden verleend. De beslistermijn is gelijk aan die van artikel 10 ASV: het college beslist uiterlijk op 31 december voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.
De doelen uit het beleidsplan Haagse Jeugd, samen aan zet zijn: