Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda houdende regels omtrent de burgerlijke stand Reglement burgerlijke stand |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Het historisch overzicht van deze regeling is niet compleet.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-04-2017 | 16-06-2020 | artikel 4 | 18-03-2014 | 726521 |
Deze regeling is eerder al op gebruikelijke wijze bekend gemaakt op 18 april 2017, Gemeenteblad 2018, 62870. Door deze publicatie wordt het nu ook bekend gemaakt via het elektronisch en algemeen toegankelijke Gemeenteblad.
burgemeester en wethouders van gouda
gelet op artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
In dit Reglement wordt verstaan onder:
ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Gouda en als zodanig benoemd door het college;
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon als zodanig benoemd door het college;
verbintenis: het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Artikel 3 leiding van de dienst
Het hoofd van de afdeling Services is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
'Met uitzondering van de tijdstippen voor het sluiten van verbintenissen zijn de openingstijden van het bureau burgerlijke stand dezelfde als de openingstijden die voor het Huis van de Stad zijn vastgesteld ( Ma-Vr van 8.30 tot 17.00 en donderdag tot 20.00 uur).2. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in het eerste lid vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het sluiten van verbintenissen in het Huis van de Stad is, met uitzondering van de in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet bedoelde algemeen erkende feestdagen, of daarmee gelijk gestelde dagen die door het college tevens zijn aangewezen als vrije dag voor het gemeentepersoneel, mogelijk op maandag tot en met vrijdag van 09.15 uur tot 16.30 uur'.
Het sluiten van verbintenissen op een als huis der gemeente aangewezen locatie is mogelijk op in onderling overleg te bepalen uren op maandag tot en met zaterdag en op algemeen erkende feestdagen, als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, echter met uitzondering van 1e Kerstdag, 1e Paasdag en 1e Pinksterdag'. Dit lid voorziet niet in de mogelijkheid van trouwen op zondag.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van
Burgemeester en wethouders van Gouda,
secretaris,
burgemeester,
Toelichting op het reglement burgerlijke stand
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;
de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;
de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;
de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met het sluiten van verbintenissen (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.
De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.
Artikel 3 Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken. Deze optie is als bepaling aan de verordening toegevoegd. In de praktijk werken veel gemeenten al (dagdelen) op afspraak, ondermeer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger.
Indien burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het bepalen van de openstelling wil overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld het hoofd Services), dan dienen zij hiertoe een apart mandaatbesluit te nemen.