Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Programma van Eisen Cliëntondersteuning 2019 |
Citeertitel | Programma van Eisen Cliëntondersteuning 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-08-2018 | 22-03-2021 | Nieuwe regeling | 19-06-2018 | 136538 |
Gemeenten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) verplicht om cliëntondersteuning te organiseren voor alle burgers. De wettelijk vastgelegde definitie van onafhankelijke en kostenloze cliëntondersteuning in de Wmo is als volgt:
Ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdzorg, onderwijs, welzijn, wonen en werk en inkomen.
Deze vorm van cliëntondersteuning kan een bijdrage leveren aan de zelfredzaamheid van burgers en het versterken van b.v. de eigen kracht en regie over de eigen situatie waardoor maatwerkvoorzieningen en specialistische zorg mogelijk voorkomen kunnen worden.
De beoogd onafhankelijk cliëntondersteuner staat de burger bij in het versterken van de eigen positie. Uiteraard geldt ook hier dat deze ondersteuning ook in het sociaal netwerk gezocht kan worden. Het gaat om integrale cliëntondersteuning voor alle doelgroepen waarbij ook bestaande vormen van cliëntondersteuning betrokken worden.
MEE West-Brabant heeft een belangrijke rol in het voorliggend veld en binnen de netwerkorganisatie van Wegwijs.
Voor het voorliggend veld en de toegang heeft de gemeente Roosendaal de volgende beleidsdoelen gesteld:
Toegang en toeleiding vanuit netwerkorganisatie Wegwijs
In Roosendaal, stad van de menselijke maat, is vastgelegd dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven en het meedoen naar vermogen. Het stelsel is dan ook gericht op het stimuleren, activeren en ondersteunen van eigen kracht. Initiatieven uit de samenleving worden gestimuleerd en gefaciliteerd door gemeente en professionals. Van professionals wordt verwacht dat zij vraaggestuurd werken en in al hun werk gericht zijn op het versterken en stimuleren van eigen kracht. Eigen kracht definiëren we hierbij als de mate waarin mensen in staat zijn om – al dan niet met ondersteuning van het eigen netwerk – zonder aanvullende professionele zorg aan de samenleving deel te nemen.
In het Programma van Eisen (PvE) maken wij scherp wat de gemeente specifiek aan MEE West-Brabant vraagt en welke doelstellingen/resultaten van belang zijn. Deze gegevens stellen zowel de gemeente als MEE West-Brabant in staat de effecten van activiteiten te volgen ten behoeve van monitoring en beleidsevaluatie.
2. Toelichting Programma van Eisen
Vertrekpunt van het Programma van Eisen (PvE) is de wettelijk vastgelegde definitie van cliëntondersteuning zoals vastgelegd in de WMO 2015, de beleidsdoelen zoals opgenomen in beleidsplan Wmo 2015 – 2016, de veranderagenda Sociaal Domein ‘Gebundelde kracht’ en de ambitienotitie van de toegang.
MEE West-Brabant heeft met name een belangrijke rol in (versterking van) het voorliggend veld waarbij ingezet wordt op kennisdeling- en ontwikkeling, activerende cliëntondersteuning en onafhankelijke cliëntondersteuning.
Dit Programma van Eisen voor 2019 bestaat uit de volgende elementen:
3. De gevraagde Dienstverlening
De subsidieaanvraag dient een uitgebreide uitwerking te zijn van de hieronder genoemde diensten en de uitvoering daarvan. Zoals opgenomen in de intentieverklaring is de dienstverlening van MEE West-Brabant, behalve cliëntondersteuning, gericht op innovatie en is die ook aantoonbaar.
MEE West-Brabant dient zich in het (voorliggende) veld bezig houden met het geven van informatie en advies, het herkennen en oppakken van signalen, het verkrijgen van een eerste beeld van de ondersteuningsbehoefte van de burger en zijn/haar mantelzorger, het bieden van lichte vormen van zorg en (kortcyclische) ondersteuning en het toeleiden naar (niet) vrij-toegankelijke voorzieningen.
De cliëntondersteuning kan als volgt worden onderverdeeld:
Daarnaast wordt nog de volgende dienstverlening als Plusdienst gevraagd:
MEE richt zich met name op de (tijdelijk) kwetsbare burgers met beperkte regie, beperkte sociale zelfredzaamheid en problemen met het zelfstandig participeren in de samenleving.
3.1 Kennisdeling en –ontwikkeling
Via kennisdeling en – ontwikkeling wordt er geïnvesteerd in het versterken van de leef- en werkomgeving van mensen met een beperking. Kennisdeling richt zich op vrijwilligers, mantelzorgers en zorgprofessionals, maar juist ook op werkgevers, verenigingen, scholen, etc. Doel is dat steeds meer mensen beperkingen herkennen en ermee om weten te gaan. Daarnaast heeft MEE ook een taak op het gebied scholing en trainingen aan cliënten en hun sociaal netwerk/hun naasten.
Het scholings/- en trainingsaanbod ter bevordering van de deskundigheid van vrijwilligers en mantelzorgers van mensen met een beperking dient MEE West-Brabant in gezamenlijkheid vorm te geven met WijZIjn Traverse en het mantelzorgsteunpunt Roosendaal en in samenwerking met alle organisaties op het gebied van zorg- en welzijn die werken met vrijwilligers en/of in contact komen met mantelzorgers.
Het aanbieden van een cursus- en scholingsaanbod aan (tijdelijk) kwetsbare burgers met beperkte regie, beperkte sociale zelfredzaamheid en problemen met het zelfstandig participeren in de samenleving. De cursussen die in dit kader door MEE West-Brabant geleverd kunnen worden, dienen uitgevoerd te worden binnen dit contract. Het aanbod afgestemd dient te worden afgestemd met het aanbod van andere partijen in het voorliggend veld.
3.2 Activerende cliëntondersteuning
MEE West-Brabant heeft ten behoeve van de toegang een rol in de volgende diensten:
Bieden van lichte en kortcyclische vormen van zorg en ondersteuning, gericht op versterking van de eigen kracht en zelfredzaamheid. Hulpvragers en hun netwerk worden ondersteund bij vragen en acties die voortkomen uit het eigen actieplan en die geen specifieke zorg/behandeling vergen. Het gaat dan om concrete ondersteuning om zaken weer op het spoor te krijgen, om te voorkomen dat de zelfstandigheid ernstig achteruit gaat, of indien een beroep nodig is op geïndiceerde zorg/behandeling, te steunen tot dat dit gerealiseerd is.
Inzet van een Life coach daar waar de activerende cliëntondersteuning net niet toereikend is. De Life coach heeft gedurende langere tijd contact met een cliënt en ondersteunt bij cruciale keuzemomenten. Door preventief contact te hebben op cruciale momenten en na te gaan of het (nog) goed gaat op alle levensdomeinen die van invloed kunnen zijn op het slagen van het eigen toekomstplan. Tevens worden informele en formele netwerken van de cliënt geactiveerd waar kan en nodig is.
Specifieke eisen en uitgangspunten
Duidelijke afspraken en afstemming tussen relevante partners in het voorliggend veld en de jeugdprofessionals m.b.t. lichte ondersteuning-/begeleidingstaken. Dit geldt o.a. voor de ondersteuning aan LVB-jongeren van 18-23 jaar ondersteunen bij het maken van een keuze, realiseren en het behouden van een dagbesteding, school en/of betaalde of onbetaalde werkplek.
3.3 Onpartijdige cliënondersteuning
De definitie van cliëntondersteuning is ‘onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening.
De onafhankelijke cliëntondersteuning wordt door MEE West-Brabant zowel binnen de Wmo als binnen de WLZ vormgegeven. Bij deze dienstverlening wordt er professionele ondersteuning geboden aan kwetsbare burgers bij de voorbereiding en/of uitvoering en/of evaluatie van diens gesprekken /onderhandelingen met derden, zoals gemeenten, zorgaanbieders, scholen, UWV, etc. en waarbij de inhoud raakt aan het voeren van de eigen regie en participatie. Het gaat daarbij om het kennen en kenbaar maken van eigen behoeften , wensen en (on)mogelijkheden en het opkomen en onderhandelen over deze belangen, zodat het vooraf beoogde resultaat wordt bereikt. Dit resultaat kan het verkrijgen van een beschikking zijn voor passende ondersteuning bij de gemeente of indicatie via het zorgkantoor in het kader van de Wlz, maar ook het kunnen bespreken van het zorgplan bij een aanbieder.
4. Aanvullende dienstverlening
Matchmee levert een bijdrage aan het creëren van mogelijkheden tot maatschappelijke participatie en aansluiting tot de arbeidsmarkt, van vrijwilligerswerk tot scholing, passende binnen de mogelijkheden en talenten van de volwassene met een (arbeids)beperking
Matchmee faciliteert ontmoetingen tussen mensen met een (arbeids)beperking of een grote afstand tot de arbeidsmarkt en werkgevers , maatschappelijk middenveld en vrijwilligersorganisaties.
De toekomstcoach richt zich op de transitie 18-/18+ voor kwetsbare jongeren (jongeren met een licht verstandelijke beperking of leerproblemen).
Waar de jeugdprofessional stopt, gaat de toekomstcoach verder. De toekomstcoach haakt reeds voor de transitie naar de volwassen leeftijd aan en blijft daarna aan boord. Hiermee wordt continuïteit geboden.
Het traject door de toekomstcoach wordt onderverdeelt in 3 fasen: het opstellen van een toekomstplan, het uitvoeren van het toekomstplan en de nazorg (waakvlamprincipe).
De dienstverlening vanuit MEE West-Brabant maakt onderdeel uit van de netwerkorganisatie Wegwijs. Vanuit die hoedanigheid moet er uitvoering worden geven aan de afspraken zoals opgenomen in de intentieovereenkomst getekend door Stichting Traverse Groep, de gemeente Roosendaal en MEE West-Brabant en voldoende ervaring, expertise en capaciteit beschikbaar worden gesteld.