Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roosendaal

Programma van Eisen Welzijn en algemeen maatschappelijk werk 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoosendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProgramma van Eisen Welzijn en algemeen maatschappelijk werk 2019
CiteertitelProgramma van Eisen Welzijn en algemeen maatschappelijk werk 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Roosendaal/CVDR285104/CVDR285104_1.html
  2. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Roosendaal/CVDR610992/CVDR610992_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-08-201822-03-2021Nieuwe regeling

19-06-2018

gmb-2018-177856

136538

Tekst van de regeling

Intitulé

Programma van Eisen Welzijn en algemeen maatschappelijk werk 2019

 

Gemeente Roosendaal

 

 

 

Inhoudsopgave

 

1

Inleiding

3

1.1

De subsidieaanvraag

4

 

 

 

2

Toelichting Programma van Eisen

5

2.1

Bestanddelen

5

2.2

Voorwaarden/uitgangspunten

5

 

 

 

3

Gevraagde diensten

7

3.1

Ondersteunende diensten in het voorliggend veld

7

3.1.1.

Wonen Plus

7

3.1.2

Cursus- en scholingsaanbod

8

3.1.3

Voor Elkaar teams

8

3.1.4

Buurtpreventie

8

3.2

Welzijns-/opbouwwerk

9

3.3

Stedelijke ondersteuning vrijwilligerswerk

10

3.4

Psychosociale ondersteuning

11

3.5

Schuldhulpverlening

13

3.6

Informatie en advies

14

 

 

 

4

Netwerkorganisatie Wegwijs

15

 

 

1. Inleiding

 

Met de overgang van de functies begeleiding en dagbesteding krijgen gemeentes de verantwoordelijkheid voor het gehele stelsel van maatschappelijke ondersteuning van mensen met een beperking. We gaan daarbij uit van wat mensen wel kunnen en organiseren de ondersteuning die nodig is dichtbij de burger. Daardoor ontstaat er een ander evenwicht tussen hetgeen burgers en hun omgeving zelf kunnen (organiseren) en wat de gemeente aan ondersteuning levert. Er wordt ingezet op mogelijkheden van de burger, het stimuleren van eigen initiatief en het aanspreken van eigen verantwoordelijkheid.

 

Voor de beschrijving van het nieuwe stelsel borduren we voort op de vierdeling die in Roosendaal, stad van de menselijke maat is weergegeven:

  • 1.

    Het voorliggende veld met de vrij-toegankelijke voorzieningen

  • 2.

    De toegang en toeleiding

  • 3.

    Het specialistische veld met de niet-vrij toegankelijke voorzieningen

  • 4.

    De gemeente als beleidsregisseur

 

WijZijn Traverse heeft een belangrijke rol in het voorliggend, vrij toegankelijk veld en daarmee een verantwoordelijkheid voor versterking van dit veld.

 

Voor het voorliggend veld en de toegang heeft de gemeente Roosendaal de volgende beleidsdoelen gesteld:

Voorliggend veld:

  • 1.

    Het voorliggend veld is voldoende toegerust in het geven van informatie en het bieden van oplossingen m.b.t. lichte ondersteuningsvragen.

  • 2.

    Toename van het aantal hulp- en ondersteuningsvragen die in het voorliggend veld opgelost worden.

  • 3.

    Signalen over onveilige of andere zorgwekkende situaties komen op de juiste plaats terecht en worden adequaat opgepakt.

  • 4.

    Toename van het aantal gezinnen dat eigen regie op het leven ervaart.

  • 5.

    Participatie van bijzondere doelgroepen op het gebied van onderwijs, werk en vrije tijd is toegenomen (door toename van het aanbod activiteiten).

Naast de positie in het voorliggend veld hebben sociaal werkers van WijZijn Traverse ook een belangrijke rol in de toeleiding naar en de toegang tot zorg.

 

Toegang en toeleiding vanuit netwerkorganisatie Wegwijs

  • 1.

    Medewerkers van de netwerkorganisatie Wegwijs zijn werkzaam in de natuurlijke leefomgeving van de burger.

  • 2.

    Kortere wacht- en doorlooptijden voor professionele zorg en ondersteuning.

  • 3.

    Toename van het aantal gezinnen dat zelf regie voert op het gezinsplan.

  • 4.

    Afname van het gebruik van het professionele vangnet en toename van het gebruik van voorzieningen in het voorliggend veld.

  • 5.

    Iedere aanvraag leidt tot één integraal ondersteuningsplan, met als uitgangspunt: één gezin, één plan.

 

In Roosendaal, stad van de menselijke maat, is vastgelegd dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven en het meedoen naar vermogen. Het stelsel is dan ook gericht op het stimuleren, activeren en ondersteunen van eigen kracht. Initiatieven uit de samenleving worden gestimuleerd en gefaciliteerd door gemeente en professionals. Van professionals wordt verwacht dat zij vraaggestuurd werken en in al hun werk gericht zijn op het versterken en stimuleren van eigen kracht. Eigen kracht definiëren we hierbij als de mate waarin mensen in staat zijn om – al dan niet met ondersteuning van het eigen netwerk – zonder aanvullende professionele zorg aan de samenleving deel te nemen.

 

In het Programma van Eisen (PvE) maken wij scherp wat de gemeente specifiek aan WijZijn Traverse vraagt en welke doelstellingen/resultaten van belang zijn. Deze gegevens stellen zowel de gemeente als WijZijn Traverse in staat de effecten van activiteiten te volgen ten behoeve van monitoring en beleidsevaluatie. Uitgangpunt blijft dat wij met het Programma van Eisen helder en eenduidig willen aangeven wat we van WijZijn Traverse vragen en verwachten in retour een heldere subsidieaanvraag (incl. activiteitenplan en begroting)

 

1.1 Subsidieaanvraag

In de subsidieaanvraag dient te worden beschreven:

  • Hoe WijZijn Traverse invulling gaat geven aan de gevraagde diensten in dit Programma van Eisen.

  • Hoe en welke verbindingen er worden gelegd tussen de verschillende diensten en hoe deze elkaar versterken (synergie).

  • Op welke wijze de diensten bijdragen aan het behalen van de gewenste maatschappelijke effecten/resultaten zoals beschreven in dit Programma van Eisen.

 

 

2. Toelichting Programma van Eisen

2.1 Bestandsdelen

De beleidsdoelen van de drie decentralisaties zijn het vertrekpunt voor dit Programma van Eisen. Traverse heeft met name een belangrijke rol in (versterking van) het voorliggend veld waarbij ingezet wordt op participatie, burgerkracht, eigen kracht en zelfredzaamheid.

 

Dit Programma van Eisen voor 2019 bestaat uit de volgende elementen:

  • Voorwaarden (uitgangspunten en richtlijnen)

  • De gevraagde dienstverlening

  • De specifieke eisen / bijzonderheden

  • Doelen/resultaten en monitoring

 

In dit Programma van Eisen wordt beschreven welke dienstverlening er in 2019 vanuit WijZijn Traverse wordt gevraagd.

 

2.2 Voorwaarden

Uitgangspunten

  • 1.

    Visiedocument ‘Goed voor Elkaar, Notitie Roosendaal, stad van de menselijke maat, het beleidsplan Wmo 2015-2016, beleidsplan jeugd en “Gebundelde kracht”; de veranderagenda sociaal domein, ambitienotitie van de toegang.

  • 2.

    De decentralisaties in lokale samenhang.

  • 3.

    In het PvE worden alleen die activiteiten benoemd die ook daadwerkelijk tot een door de gemeente Roosendaal bekostigde activiteit van WijZijn Traverse leiden.

  • 4.

    In het PvE wordt concreet benoemd welke inzet er van de professionals wordt gevraagd. De activiteiten die ingekocht worden door andere afdelingen en op outputbasis afgerekend worden vallen buiten het PvE.

  • 5.

    De maatschappelijke activiteiten waarvoor WijZijn Traverse additioneel (project)subsidie ontvangt moeten aansluiten /aanvullend zijn op de gevraagde diensten/producten in dit Programma van Eisen en ook een bijdrage leveren aan de gewenste maatschappelijke effecten.

  • 6.

    Culturele, sportieve of op voorlichting gerichte activiteiten die door andere organisaties worden geboden, worden niet aan WijZijn Traverse gevraagd. Als middel om welzijnsdoelen te bereiken kunnen deze activiteiten al of niet in samenwerking met deze organisaties aangeboden worden.

  • 7.

    Er wordt uitgegaan van tijdelijkheid van professionele ondersteuning. Dienst- en hulpverlening dient erop gericht te zijn om de eigen kracht en zelfredzaamheid van (groepen) burgers te versterken. Professionals dienen, waar mogelijk, zichzelf overbodig te maken.

  • 8.

    Daar waar kan wordt het wederkerigheidprincipe toegepast.

  • 9.

    Samenwerking met ketenpartners is een vanzelfsprekendheid en wordt om herhaling te verkomen niet voortdurend benoemd in het PvE.

  • 10.

    In het PvE draait het om gevraagde activiteiten en niet om de werksoort of functieaanduiding. Niet de functienaam is onderscheidend, maar de prestatie die men levert.

  • 11.

    WijZijn Traverse is verantwoordelijke voor de professie van de eigen medewerkers en de daarbij behorende kwaliteitseisen.

  • 12.

    Inmiddels is de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld verplicht voor iedere professional die in het maatschappelijk veld werkt. Wij gaan er vanuit dat WijZijn Traverse zorgt dat haar medewerkers (kunnen) handelen conform de code.

  • 13.

    Er wordt vanuit gegaan dat WijZijn Traverse zorgt voor adequate vervanging bij ziekte en/ of langdurige afwezigheid. WijZijn Traverse is verantwoordelijk voor de continuïteit van de dienstverlening.

  • 14.

    Er moet een optimale verhouding zijn tussen de inzet van professionals en vrijwilligers. Voor de eigen vrijwilligers dient WijZijn Traverse een eigen geactualiseerd vrijwilligersbeleid te hebben.

  • 15.

    Alle (individuele) ondersteuning moet, waar mogelijk, afgestemd worden in overleg met de mantelzorger.

 

 

3. Gevraagde diensten

 

WijZijn Traverse moet zich vanuit het welzijnswerk en/of het algemeen maatschappelijk werk in het (voorliggende) veld bezig houden met het geven van informatie en advies, het herkennen en oppakken van signalen, het verbinden van burgers aan burgers, het verkrijgen van een eerste beeld van de ondersteuningsbehoefte van de burger en zijn/haar mantelzorger, het bieden van lichte vormen van zorg en ondersteuning en het toeleiden naar (niet) vrij-toegankelijke voorzieningen.

 

Op het gebied van signalering wordt van alle professionals die werkzaam zijn in het vrij toegankelijke veld, zoals de sociaal werkers van WijZijn Traverse, verwacht dat zij de juiste kennis een vaardigheden hebben om actief te signaleren en signalen adequaat op te pakken of door te geleiden naar de juiste instanties. De sociaal werkers van WijZijn hebben specifiek een signaalfunctie op de gebied van armoede, eenzaamheid en laaggeletterdheid.

 

3.1 Ondersteunende diensten in het voorliggend veld

Een goed functionerend voorliggend veld is essentieel voor het stelsel . Het voorliggend veld is het veld waarin voorzieningen vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Deze vrij toegankelijke voorzieningen zijn voorliggend op niet-vrij toegankelijke voorzieningen. De vrij toegankelijke voorzieningen zijn bedoeld voor grotere groepen burgers en vervullen bovendien een rol in het toegankelijker maken van de samenleving voor mensen met een beperking (inclusie).

Het voorliggend veld moet voldoende toegerust zijn in het bieden van oplossingen dichtbij het normale leven zodat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen en neemt een actieve rol bij het ontplooien van activiteiten voor speciale doelgroepen.

 

In onderstaande sub-paragrafen wordt specifieker aangegeven welke activiteiten worden gevraagd op het gebied van ondersteunende diensten in het voorliggend veld.

 

3.1.1 Wonen Plus

Continuering en borging Wonen Plus.

Het dienstenaanbod levert een bijdrage aan het langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Het betreft hier diensten op het gebied van wonen, zorg en welzijn. De dienstverlening dient aanvullend te zijn op bestaande diensten vanuit andere organisaties (zoals Sahr, Humanitas en Diaconale stad Roosendaal). Hiermee dient afgestemd en samengewerkt te worden.

 

Doelen/resultaat/monitoring

  • -

    Aantal unieke gebruikers wonen Plus.

  • -

    Overzicht van de hulpvragen vanuit Wonen Plus.

  • -

    Aantal vrijwilligers Wonen Plus

  • -

    Aantal hulpvragen vanuit organisaties dat is doorverwezen naar Wonen Plus. Overzicht per organisatie.

  • -

    Aantal doorverwijzingen vanuit wonen Plus naar andere diensteverlening.

  • -

    Clienttevredenheid. Mate waarin de geboden hulp vanuit Wonen Plus een bijdrage levert aan het zelfstandig kunnen blijven wonen.

  • -

    Samenwerkingstevredenheid vanuit relevante partners (zoals Sahr, Humanitas Alwel, etc.)

 

3.1.2 Cursus- en scholingsaanbod

Het aanbieden van een cursus- en scholingsaanbod aan (tijdelijk) kwetsbare burgers met beperkte regie, beperkte (sociale en/of financiële) zelfredzaamheid en/of problemen met het zelfstandig participeren in de samenleving. De cursussen die in dit kader door WijZijn Traverse geleverd kunnen worden en passen bij hun expertise, dienen uitgevoerd te worden binnen dit contract. Hiervoor worden geen aparte subsidies verstrekt. Cursussen en trainingen dienen te worden afgestemd binnen de netwerkorganisatie Wegwijs en aanbod vanuit andere partijen.

 

Doelen/resultaat/monitoring

  • -

    Aantal en soort cursussen

  • -

    Aantal deelnemers per cursus

  • -

    Deelnemerstevredenheid over de cursus

 

3.1.3 Voor Elkaar teams

De ingezette lijn dient te worden voortgezet. Uiteindelijk doel is een gemeentebreed netwerk van Voor Elkaar teams. In iedere wijk dient een Voor Elkaar team actief te zijn. In de dorpen waar er een behoefte is en er ook voldoende draagvlak is, dient tevens een Voor Elkaar team actief te zijn. De coördinatie/ondersteuning/begeleiding van de Voor Elkaar teams wordt wijkgericht/dorpsgericht opgepakt.

 

Doelen/resultaat/monitoring

  • -

    Het bereik per Voor Elkaar team

  • -

    Overzicht opgepakte problematiek per Voor Elkaar team

  • -

    Overzicht waarbij sprake is geweest van afschaling naar een Voor Elkaar team

  • -

    Overzicht waarbij vanuit Voor Elkaar teams is opgeschaald

  • -

    Samenwerkingstevredenheid relevante partners binnen de gebiedsteams

 

3.1.4 Buurtpreventie

Voortzetting coördinatie buurtpreventie. Waaronder de volgende activiteiten vallen:

Begeleiding van teams

  • -

    verantwoordelijk voor werving, selectie en training van buurtpreventisten;

  • -

    verzorgen van coördinatorenoverleg (3x per jaar). Het regelen van de locatie, versturen van agenda en opstellen verslag;

  • -

    verzorgen van de instructiebijeenkomsten in samenwerking met de politie en brandweer. Het plannen van de data en het uitnodigen van de deelnemers;

  • -

    coachen van coördinatoren, begeleiding bij concrete hulpvragen;

  • -

    bevorderen van deskundigheidsbevordering van de teams;

  • -

    organiseren van specifieke trainingen zoals AED, verkeersregelaars indien daar behoefte aan is.

Administratie

  • -

    het bijhouden van de deelnemerslijst;

  • -

    het verzorgen van pasjes, hesjes en andere benodigdheden voor buurtpreventisten;

  • -

    het opstellen van de vrijwilligersovereenkomsten, zorgdragen voor ondertekening.

Communicatie &aanspreekbaarheid

  • -

    redacteur van de website www.buurtpreventieroosendaal.nl;

  • -

    verzorgen van pr en voorlichting over buurtpreventie, zoals bijwonen ROR, Roosendaals Treffen, verzorgen drukwerk, relatiegeschenken;

  • -

    aanspreekpunt voor buurtpreventie;

  • -

    leggen en onderhouden van contacten met voor buurtpreventie belangrijke personen, instanties en netwerkpartners.

 

Doelen/resultaat/monitoring

  • -

    Een gemeentebreed netwerk van buurtpreventie oftewel een dekkend netwerk van buurtpreventie per wijk/buurt.

  • -

    Een groter veiligheidsgevoel van inwoners in wijken waar een buurtpreventieteam actief is.

  • -

    Aantal buurtpreventieteams

  • -

    Veiligheidsgevoel in wijken en buurten.

 

3.2 Welzijns-/opbouwwerk

De opbouwwerker stimuleert en ondersteunt burgers, gemeenten en organisaties bij het aanpakken van sociale en fysieke vraagstukken in wijken en dorpen en verbindt waar mogelijk initiatieven met elkaar. Hij richt zich hierbij op het versterken van de eigen kracht en het initiatief van burgers, het verbinden van burgers onderling en burgers met organisaties. Het opbouwwerk ondersteunt hen bij de opbouw van de samenleving en bij de verbetering van het woon- en leefklimaat. Hij richt zich op de participatie van de burgers en hun functioneren in de samenleving met het doel het individuele welzijn en dat van groepen en samenlevingsverbanden te vergroten.

 

In het voorliggend veld zijn medewerkers van WijZijn Traverse een belangrijke schakel tussen de informele en formele netwerken, tussen het vrijwilligerswerk en de professionals. Activiteiten van WijZijn Traverse moeten gericht zijn op het activeren, stimuleren en versterken van vrijwilligers- en burgerinitiatieven. Daarnaast hebben zij als taak te signaleren, het signaal nader te onderzoeken om vervolgens daar waar nodig de signalen adequaat door te leiden.

 

De opbouwwerker gaat problemen met conflicterende leefstijlen niet uit de weg en zoekt naar oplossingen die de cohesie bevorderen en die juist de mogelijkheden laten zien van de multiculturele en multigenerationele samenleving.

 

Specifieke eis(en):

  • De opbouwwerker heeft een goed en volledig beeld van de samenstelling van de wijk en wat er allemaal is en speelt in zijn/haar wijk en of dorp.

  • De opbouwwerker ondersteunt/begeleidt vrijwilligersnetwerken binnen zijn/haar wijk(en) en dorp(en).

  • De opbouwwerkers zijn goed op de hoogte van het gemeentelijk beleid en onderhouden korte lijnen met de gemeente.

  • De opbouwwerker verbindt partijen met elkaar rondom de aanpak/vermindering van eenzaamheid.

  • De opbouwwerker ondersteunt buurthuizen in het leggen van verbindingen met andere partijen in de wijk/dorp en helpt daarmee in het opbouwen van relevante netwerken.

 

Aandachtspunt

  • Wat betreft het thema eenzaamheid dient het landelijke actieprogramma ‘Één tegen eenzaamheid’ mede als de Lokale Nota Volksgezondheid Roosendaal als kader.

 

Doelen/resultaat/monitoring

  • Beoordeling samenwerkingstevredenheid vanuit relevante partners (bijv. netwerkorganisatie Wegwijs, buurthuisbesturen, buurtnetwerken, wijkagent, multi-culturele organisaties etc)

  • Wijze waarop een bijdrage is geleverd aan de leefbaarheid binnen wijk en/of dorp.

  • Hebben van een volledige en actueel overzicht van de sociale kaart op het gebied van welzijn (op zowel stedelijk als op wijk-/dorpsniveau).

 

3.3 Stedelijke ondersteuning vrijwilligerswerk

Een belangrijk deel van onze samenleving draait op vrijwilligers. Vrijwilligerswerk staat onder druk maar de vraag naar (inzet van) vrijwilligers groeit hard in sectoren als de zorg en de maatschappelijke ondersteuning, onder meer als gevolg van de vergrijzing. Vanuit de stedelijke ondersteuning vrijwilligerswerk dienen er randvoorwaarden te worden gecreëerd waaronder het brede vrijwilligerswerk kan floreren.

Het ondersteunen van (vrijwilligers)organisaties bij het vinden en binden van vrijwilligers is hierbij een belangrijke taak. Naast het ondersteunen van (vrijwilligers)organisaties bij het vinden en binden van vrijwilligers, dienen burgers geactiveerd te worden om vrijwilligerswerk te gaan doen. In samenwerking met het welzijns-/opbouwwerk worden hiervoor initiatieven opgezet.

 

Specifieke eis(en):

Wij verwachten dat WijZijn Traverse een centrale rol speelt bij de stimulering en de kwaliteitsbewaking van het vrijwilligerswerk in Roosendaal, door:

  • uitvoering te geven aan de basisfuncties voor stedelijke vrijwilligersondersteuning: verbinden, makelen, verbreiden en versterken.

    Hierbij hoort onder andere:

    • -

      Het organiseren van specifieke activiteiten ten behoeve van waardering van vrijwilligers.

    • -

      Het organiseren van activiteiten ter promotie van het vrijwilligerswerk in Roosendaal in het algemeen (bijv. vrijwilligersmarkt, plaatsen van vacatures in de lokale media, e.d.).

      Deze ondersteuning dient onafhankelijk gepositioneerd te worden.

  • te werken met het systeem Roosendaalvoorelkaar en ervoor te zorgen dat dit systeem brede bekendheid heeft binnen de gemeente onder burgers en organisaties. Het organiseren van activiteiten gericht op het stimuleren van het gebruik van Roosendaalvoorelkaar door burgers en zorg- en welzijnsorganisaties (dus incl. sport- en cultuurclubs).

  • Vanuit de stedelijke vrijwilligersondersteuning is WijZijn Traverse verantwoordelijk voor het proactief ophalen van feedback bij gebruikers over Roosendaalvoorelkaar ten behoeve van verbetering van de dienstverlening en het systeem.

  • Naast de functie van vacaturebank dient de website Roosendaalvoorelkaar tevens als sociale kaart. De sociale kaart binnen Roosendaalvoorelkaar dient volledig en actueel te zijn op het gebied van welzijn. Voor de mogelijkheden van de website als sociale kaart voor het gebruik vanuit de netwerkorganisatie Wegwijs (dus zorg en welzijn) dient de samenwerking en afstemming gezocht te worden met alle partners binnen de netwerkorganisatie Wegwijs.

  • Het centraal verzorgen/aanbieden en coördineren van cursus-/ en trainingsaanbod voor vrijwilligers en mantelzorgers via het vrijwilligerscollege, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de expertise van alle organisaties die in Roosendaal actief zijn op het gebied van zorg en welzijn.

    Het scholings/- en trainingsaanbod ter bevordering van de deskundigheid van vrijwilligers en mantelzorgers van mensen met een beperking dient WijZijn Traverse in gezamenlijkheid vorm te geven met MEE en St. Groenhuysen en in samenwerking met alle organisaties op het gebied van zorg- en welzijn die werken met vrijwilligers en/of in contact komen met mantelzorgers.

 

Doelen/resultaat/monitoring

  • -

    Aantal matches tussen hulpvrager en vrijwilliger die tot stand zijn gekomen vanuit website Roosendaalvoorelkaar.

  • -

    Aantal matches tussen hulpvrager en vrijwilliger dat met specifieke individuele ondersteuning vanuit het vrijwilligersondersteuningspunt tot stand is gekomen. Overzicht waar deze vrijwilligers zijn geplaatst.

  • -

    Volledige en actuele overzicht sociale kaart op het gebied van welzijn binnen Roosendaalvoorelkaar.

  • -

    Toename van het aantal gebruikers (zowel particulieren als organisaties) van Roosendaalvoorelkaar.

  • -

    Tevredenheid van partners over de geboden ondersteuning vanuit het stedelijk vrijwilligersondersteuningspunt.

  • -

    Aantal en soort activiteiten dat georganiseerd is ten behoeve van het stedelijk vrijwilligerswerk. Overzicht per activiteit hoeveel vrijwilligers het heeft opgeleverd.

  • -

    Aantal cursussen en het aantal deelnemers per cursus gegeven vanuit het vrijwilligerscollege. Per deelnemer dient aangegeven te worden vanuit welke organisatie de deelnemer actief is.

 

3.4 Psychosociale ondersteuning

Het is belangrijk dat inwoners met psychosociale problemen op een laagdrempelige manier terecht kunnen bij het algemeen maatschappelijk werk (AMW). Hoewel het reguliere AMW voor alle inwoners beschikbaar is, vinden wij dat de ondersteuning die het AMW biedt zich vooral moet richten op inwoners die beperkingen in hun zelfredzaamheid ervaren. Voor zelfredzame inwoners die tijdelijk problemen ervaren bijvoorbeeld door relaties, stress of werkdruk zijn er voorliggende voorzieningen, zoals de psycholoog. Het AMW heeft een taak om deze personen door te verwijzen.

 

Het algemeen maatschappelijk werk is een lichte vorm van ondersteuning en is daarmee voorliggend op zwaardere ondersteuning/begeleiding die op indicatie wordt geleverd. Bij zware problematiek wordt doorverwezen naar gespecialiseerde en geïndiceerde hulpverlening. De maatschappelijk werker heeft expertise voor het bieden van (individuele) begeleiding/ondersteuning aan volwassenen bij problemen op het gebied van echtscheiding, relaties, eenzaamheid, armoede, leven in een andere cultuur, verwerking van ingrijpende gebeurtenissen, spanningen en stress door diverse omstandigheden.

 

Van de sociaal werkers wordt verwacht dat zij meer en vaker gaan samenwerken met de informele ondersteuners, zoals mantelzorgers en vrijwilligers in de zorg. Samen met hen moeten zij de mensen met een zorgvraag ondersteunen bij het behoud en versterken van hun zelfredzaamheid en het vergroten of handhaven van hun participatie. De individuele ondersteuning dient zich te

te richten op het versterken van de eigen kracht van burgers en op het mobiliseren van maatschappelijke steunsystemen rondom burgers.

 

Burgers en hun netwerk worden dus korte tijd ondersteund bij vragen die voortkomen uit het eigen actieplan en geen specifieke zorg/behandeling vergen. Het gaat dan om concrete ondersteuning om zaken weer op het spoor te krijgen, om te voorkomen dat de zelfstandigheid ernstig achteruit gaat, of indien een beroep nodig is op geïndiceerde zorg/behandeling, te steunen tot dat dit gerealiseerd is.

 

AMW is een eerstelijns voorziening en kan worden getypeerd als een "sociale huisartsenpost". Wij gaan ervan uit dat het maatschappelijk werk zich niet beperkt tot de spreekkamer, maar ook vindplaatsgericht (en outreachend) werkt. Onder vindplaatsgericht werken verstaan we een actieve benadering van klanten op grond van signalen uit het netwerk en begeleidingsondersteuning bij de klant thuis.

 

Specifieke eisen:

  • Gesprekken binnen 2 weken na aanmelding.

  • Psychosociale hulpverlening, indien nodig gecombineerd met schuldhulpverlening, sociale dienstverlening en budgetbeheer.

  • Bereikbaar voor spoedeisende problemen 7 x 24 uur per week.

  • De sociaal werker werkt out-reachend en ‘gaat erop af’!

  • Integrale benadering waarbij aandacht is voor alle levensdomeinen.

  • Terugvalmogelijkheid op een vaste contactpersoon voor cliënten.

  • De begeleiding/ondersteuning is gericht op het bevorderen van de eigen kracht en (bevorderen) zelfredzaamheid van de hulpvrager.

  • Effecten/resultaten van de individuele dienstverlening dienen inzichtelijk te worden gemaakt per traject.

  • In principe richt het algemeen maatschappelijk werk zich op het individu en zijn/haar omgeving. De (individuele) ondersteuning moet waar mogelijk afgestemd worden in overleg met de mantelzorger.

  • Er dient tevens aandacht te zijn voor de ondersteuningsbehoefte van de mantelzorger. Hierbij dient samenwerking en afstemming te worden gezocht met het Steunpunt Mantelzorg.

  • Daar waar mogelijk en effectief dient begeleiding/ondersteuning in collectiefverband aangeboden te worden.

  • Aansluiten bij relevante externe samenwerkingsverbanden en overleggen op het individu gericht.

  • Duidelijke afspraken en afstemming tussen relevante partners in het voorliggend veld en de partners binnen Wegwijs m.b.t. lichte ondersteuning-/begeleidingstaken.

  • In het kader van preventie dient WijZijn Traverse met relevante partners samen te werken en afspraken te maken om te komen tot een vroegtijdige signalering van schuldenproblematiek met als doel huisuitzettingen te voorkomen.

  • Alle medewerkers (kunnen) handelen conform de richtlijnen huiselijk geweld en kindermishandeling

  • Vanuit het algemeen maatschappelijk werk dient de regie genomen te worden bij (v)echtscheidingssituaties. Wanneer er kinderen betrokken zijn wordt er samengewerkt met de jeugdprofessional die de belangen van het kind behartigt.

  • Het algemeen maatschappelijk werk heeft een rol bij individuele aanpak/vermindering van eenzaamheid en dient onderdeel uit te maken van een breed netwerk rondom aanpak van eenzaamheid.

 

Randvoorwaarden:

  • Sterke lokale zorgnetwerken vormen de belangrijkste basis voor de OGGZ: tijdig signaleren en adequaat oplossen van multiprobleemsituaties, alleen opschalen in de meest complexe gevallen, voorkomen dat mensen dakloos raken en maatschappelijk herstel bevorderen. Vanuit het lokale zorgnetwerk dienen er duidelijke afspraken gemaakt te worden wat lokaal kan en wanneer opschalen naar regionale oplossingen of afschalen naar lokale oplossingen geboden is.

 

Doelen/resultaat/monitoring

  • Overzicht van aantal klantcontacten bij vraagverheldering

  • Duur van het klantcontact bij vraagverheldering

  • Overzicht verwijzingen naar voorliggend veld, maatwerkvoorzieningen of combinatie.

  • Overzicht aantal kortdurende ondersteuningstrajecten uitgesplitst naar vraaggebied/problematiek.

  • Duur ondersteuningstrajecten

  • Inzicht in spreiding over wijken in gemeente

  • Overzicht resultaten ondersteuning op gebied van de zelfredzaamheid van de cliënt.

  • Beoordeling van de cliënt over het effect van de ontvangen ondersteuning op hun eigenkracht/zelfredzaamheid op het betreffende leef-/vraaggebied waarop de ondersteuning is geboden (zelfredzaamheidsmatrix).

 

3.5 Schuldhulpverlening

Met schuldhulpverlening wil de gemeente Roosendaal de zelfredzaamheid van burgers

stimuleren en inwoners een perspectief bieden om zich te ontplooien. Burgers dienen geholpen te worden zodat zij (weer) duurzaam financieel zelfstandig zijn. Voor diegenen voor wie financiële zelfredzaamheid niet haalbaar is, wordt samen met partners gezocht naar andere adequate en financieel haalbare oplossingen.

De focus ligt op groepen inwoners die het grootste risico lopen om in betalingsproblemen te komen. Er wordt veel belang gehecht aan preventie. Preventie is gericht op het vergroten van zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en op gedragsverandering.

 

Hierbij dient aandacht te zijn voor niet-gebruik van regelingen. Men richt zich niet alleen op schuldenaren die zelf bij de schulphulpverlening aankloppen, maar men richt zich ook op de benadering van (potentiële) schuldenaren niet zich niet op eigen initiatief melden. Hiervoor dient samengewerkt te worden met de ketenpartners (inclusief AlleeWonen).

 

Schuldhulpverlening dient toegankelijk te zijn voor alle inwoners van Roosendaal. (Verdere) toegang tot schuldhulpverlening kan in individuele gevallen wel worden ontzegd wanneer:

  • a.

    Er sprake is van verwijtbare recidive.

  • b.

    De cliënt onvoldoende meewerkt aan het traject en/of tijdens traject nieuwe schulden maakt.

  • c.

    De cliënt fraude heeft gepleegd en daar een bestuurlijke sanctie voor heeft gekregen, behalve als de fraude geen deel uitmaakt van schuldenproblematiek.

 

Bij de schuldhulpverlening dienen de volgende uitgangspunten gehanteerd te worden:

  • 1.

    De eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid van burgers staan voorop. Inwoners worden ondersteund bij financiële problematiek zodat zij, voor zover mogelijk, (weer) zelfredzaam zijn, de burger blijft probleemeigenaar en benut zoveel mogelijk zijn/haar eigen netwerk.

  • 2.

    Naast curatieve zorg, wordt de nadruk gelegd op preventie om groeiende schuldenproblematiek te voorkomen en op nazorg (recidive voorkomend).

  • 3.

    Immateriële schuldhulpverlening (het helpen wegnemen van omstandigheden en oorzaken van schuldenproblematiek) is essentieel naast de financieel technische hulpvraag die tevens door WijZijn Traverse wordt ingenomen met inachtneming van de wettelijke kaders van schuldhulpverlening.

  • 4.

    Schuldhulpverlening is niet vrijblijvend. De cliënt stemt schriftelijk in met een plan van aanpak en houdt zich aan de afspraken. Van cliënten wordt verwacht dat zij bereid zijn om de oorzaken van hun problemen aan te pakken.

 

Specifieke eisen:

  • Intake Meldpunt schuldhulpverlening.

  • NEN SHV certificering

 

Doelen/resultaat/monitoring

  • Aantal intakes bij meldpunt schuldhulpverlening

  • Registratie huisuitzettingen in samenwerking met Alwel (oorzaak en gevolg)

  • Overzicht deelnemers voorlichtingsbijeenkomsten/inlooptrainingen

 

3.6 Informatie en advies

Bij dit product gaat het om informatie en advies binnen het brede sociale domein en bieden concrete ondersteuning bij juridische en praktische problemen. Daarnaast is er aandacht voor de signaalfunctie. Doel daarbij is dat inwoners op een goede wijze kunnen functioneren in de samenleving en problemen vroegtijdig gesignaleerd en vervolgens opgepakt of doorverwezen worden. De informatie- en adviesfunctie is gericht op het actief ondersteunen van kwetsbare (groepen) burgers. Ook hierbij staat de eigen kracht van de mens centraal.

 

Binnen de informatie- en adviesfunctie horen de volgden producten overkoepelend aangeboden te worden:

  • Bureau Sociale Raadslieden.

  • Brede advisering (juridisch, welzijn, etc).

  • Voorlichting over regelgeving van uitvoeringsorganen.

  • Ondersteuning bij het invullen van formulieren.

  • Ondersteuning bij het opstellen van brieven.

  • Ondersteuning bij bezwaar- en beroepsprocedures.

  • Bemiddelen naar instanties en, indien noodzakelijk, loketbegeleiding.

  • Ordenen van thuisadministratie.

 

Specifieke eisen:

  • De inloopspreekuren dienen zoveel mogelijk te worden georganiseerd op logische vindplaatsen in de wijk.

 

Doelen/resultaat/monitoring

  • Aantal hulpvragen uitgesplitst naar vraaggebied.

  • Overzicht wijze van afhandeling

  • Overzicht wijk/dorp waar hulpvragers woonachtig zijn

 

 

4 Netwerkorganisatie Wegwijs

 

Het algemeen maatschappelijk werk (psychosociale ondersteuning), schuldhulpverlening en de informatie en adviesfunctie maken onderdeel uit van de netwerkorganisatie Wegwijs. Vanuit die hoedanigheid moet er uitvoering worden geven aan de afspraken zoals opgenomen in de intentieovereenkomst getekend door Stichting Traverse Groep, de gemeente Roosendaal en MEE West-Brabant en hiervoor voldoende ervaring, expertise en capaciteit beschikbaar stellen.