Organisatie | Laarbeek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidskader huisvesting arbeidsmigranten 2018 |
Citeertitel | Beleidskader huisvesting arbeidsmigranten Laarbeek 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-08-2018 | Nieuwe regeling | 01-05-2018 | 10687-2018 e-suite |
In veel Brabantse gemeenten wordt een deel van de werkgelegenheid ingevuld door buitenlandse werknemers, zogenaamde arbeidsmigranten. Ook de gemeente Laarbeek heeft te maken met deze arbeidsmigranten die tijdelijke of langdurige arbeid kunnen verrichten.
De gemeente Laarbeek vindt het van belang om de huisvesting van arbeidsmigranten op een goede en verantwoorde wijze te regelen. Hiervoor is ook in regionaal verband steeds meer aandacht. In de regionale ‘Tweede Verklaring arbeidsmigranten in Zuidoost-Brabant’ en de ‘ Uniforme Huisvestingsnorm – Normenset’ van de Stichting Normering Flexwonen worden eisen gesteld aan de huisvestingsvoorzieningen voor arbeidsmigranten. De gemeente Laarbeek staat achter de uitgangspunten van deze regionale verklaring. Ook hebben de Peelgemeenten besloten om samen te werker bij de aanpak van misstanden bij het huisvesten van arbeidsmigranten en/of de arbeidsomstandigheden. Het Peellands Interventieteam (PIT) is daarvan een uitvloeisel.
De huisvesting van arbeidsmigranten en omstandigheden waaronder de arbeidsmigranten hun werk verrichten, zijn daarmee zowel gemeentelijk als in (sub)regionaal verband onder de aandacht via:
Dit beleidskader gaat over de toets vooraf. Vastgelegd is aan welke eisen/voorwaarden de huisvesting van arbeidsmigranten minimaal moet voldoen.
Naast deze eisen moet voor de huisvesting van arbeidsmigranten ook voldaan worden aan de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Laarbeek.
Het beleidskader is als volgt opgebouwd.
Hieronder worden eerst de eisen voor de huisvesting aangegeven, onderverdeeld in:
In hoofdstuk 4 staan de slotbepalingen, zoals inwerkingtreding en overgangsbepalingen.
Het is aan het oordeel van het college van B&W om te bepalen of de woonvoorzieningen voldoen aan de eisen.
3.1 Algemene eisen waaraan elke vorm van huisvesting voor arbeidsmigranten moet voldoen
Alle vormen van huisvesting en inzet van arbeidsmigranten moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
parkeren moet worden opgelost op eigen terrein. Als parkeren op eigen terrein niet mogelijk is, moet in overleg met de gemeenten binnen de geldige regelgeving (bestemmingsplan) worden bekeken of er een andere oplossing kan worden gevonden voor parkeren. Daarover kunnen aanvullende afspraken worden gemaakt;
Voor een particulier bedrijf buiten de bebouwde kom geldt, dat zij huisvesting op de eigen bedrijfslocatie (perceel) mogen realiseren. Dit alles binnen de mogelijkheden op grond van de geldende wet- en regelgeving, inclusief deze beleidsregel.
Huisvesting van arbeidsmigranten mag in ieder geval niet plaatsvinden in de volgende (woon) voorzieningen:
3.2 Aanvullende eisen voor structurele huisvesting
Van structurele huisvesting is sprake, als er 6 maanden of langer per kalenderjaar sprake is van huisvesting van arbeidsmigranten (longstay). Dit kan de huisvesting van wisselende arbeidsmigranten betreffen. Het gaat erom, dat de woonvoorzieningen gedurende minimaal 6 maanden per kalender jaar in gebruik zijn voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
Naast de algemene eisen die hierboven (3.1) benoemd zijn, moet de structurele huisvesting (-svoorzieningen) buiten de bebouwde kom in ieder geval voldoen aan de volgende voorwaarden:
Als de structurele huisvesting wordt gevraagd door een particulier bedrijf, dan is huisvesting op de eigen bedrijfslocatie (perceel) mogelijk. Als het gaat om een bedrijf dat is gevestigd buiten de bebouwde kom, dan vindt deze huisvesting plaats:
3.3 Aanvullende eisen voor tijdelijke huisvesting
Van tijdelijke huisvesting is sprake, als er maximaal 6 maanden (short en mid stay) per kalenderjaar sprake is van huisvesting van arbeidsmigranten ten behoeve van de eigen bedrijfsvoering. Dit kan de huisvesting van wisselende arbeidsmigranten betreffen. Het gaat erom, dat de woonvoorzieningen gedurende maximaal 6 maanden per kalender jaar in gebruik zijn voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Tijdelijke huisvesting is buiten de bebouwde kom mogelijk ten behoeve van een particulier feitelijk in Laarbeek gevestigd bedrijf.
Naast de algemene eisen die hierboven in paragraaf 3.1 benoemd zijn, moeten de huisvestingsvoorzieningen in ieder geval voldoen aan de volgende voorwaarden:
Ondernemers moeten bij de huisvesting van arbeidsmigranten ook voldoen aan de volgende voorwaarden, die ook mede betrekking hebben op de ‘ Algemene Plaatselijke Verordening’:
Uitgangspunt bij elke huisvestingvorm is het vinden van een optimaal evenwicht tussen aantallen te huisvesten mensen en het maatschappelijke draagvlak van de locatie. De verantwoordelijkheid hiervoor, ook naar de omgeving, ligt primair bij de ondernemer. Een essentieel onderdeel voor draagvlak is de aanwezigheid van adequaat en veilig beheer. De ondernemer die arbeidsmigranten wil huisvesten zal inzichtelijk moeten maken hoe hij of zij de huisvestingsgelegenheid adequaat denkt te kunnen beheren. Hiertoe dient te worden voorzien in een personeelshandboek en/of huisvestingsreglement. Het gemeentebestuur dient in te stemmen met de wijze waarop het beheer geregeld wordt.
Transparant en tijdig communiceren
Het communiceren met de omgeving en de buurt is een wezenlijk onderdeel voor het realiseren van geaccepteerde huisvesting. De ondernemer/ werkgever is in principe als eerste verantwoordelijk voor een goede communicatie. Dit houdt in dat er transparant en tijdig dient te worden gecommuniceerd met de direct betrokken omwonenden en bedrijven, om zorg te dragen voor draagvlak voor een huisvestingsvoorziening en dus voor meer begrip. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met de belangen van omwonenden en omliggende bedrijven.
3.4.2 Afwijkingsbevoegdheid college/hardheidsclausule
Het college kan afwijken van dit beleidskader, als strikte toepassing hiervan tot onevenredige benadeling leidt van degene die huisvesting van arbeidsmigranten vraagt.
Hierbij moeten de belangen van omwonenden en omliggende bedrijven in ieder geval in voldoende mate gewaarborgd worden. Hierbij moet ook worden voldaan aan de (overige) voorwaarden en aan de eisen aan de woonvoorzieningen die in dit beleidskader zijn gesteld.
4.1 Inwerkingtreding en intrekking oude beleidsregel
Het ‘Beleidskader Huisvesting Arbeidsmigranten 2018’ treedt in werking daags na de bekendmaking.