Organisatie | Heerhugowaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard houdende regels omtrent personeelsbeoordeling Regeling TOPgesprekken 2018 |
Citeertitel | Regeling TOPgesprekken 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement Methodische Personeelsbeoordeling Bestuursdienst 1990.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
artikel 160 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-08-2018 | nieuwe regeling | 12-06-2018 | 20180523 |
Burgemeester en wethouders van Heerhugowaard;
Overwegende, dat het wenselijk is een gesprekscyclus vast te stellen die past bij de visie van de ambtelijke organisatie van de gemeente Heerhugowaard;
Gelet op de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 31 mei 2018;
TOPgesprekken vinden plaats tussen de individuele medewerker en zijn manager. Doel van een TOPgesprek is de organisatie en medewerker verbinden voor wat betreft ontwikkeling en resultaten. Daarbij wordt tevens, voor zover aan de orde, rekening gehouden met het bepaalde in de artikelen 17:4 en 17:6 CAR/UWO.
Van de medewerker en zijn manager wordt verwacht dat zij het gesprek aangaan. Wanneer de medewerker redenen heeft om niet aan het gesprek deel te nemen, bespreekt hij dit met zijn manager of zijn directeur. Wanneer zijn manager redenen heeft om niet aan het gesprek deel te nemen, bespreekt hij dit met de medewerker of zijn directeur. Indien gewenst, kunnen de bezwaren besproken worden met de HRM-adviseur.
Zijn manager start de Corsa-case voor het TOPgesprek uiterlijk 14 dagen voor het gesprek. De medewerker vult uiterlijk 7 dagen van tevoren het formulier in. Zijn manager vult dit aan met eigen agendapunten. Zijn manager maakt van de inhoud van het TOPgesprek een verslag. Minimaal moet het verslag de gemaakte afspraken bevatten, alsmede
Het verslag wordt door zijn manager en de medewerker voor akkoord ondertekend. Indien geen overeenstemming kan worden bereikt, wordt het verslag voor gezien getekend. In dat geval wordt in het verslag opgenomen op welke punten verschil van inzicht bestaat.
Voordat de beoordeling wordt vastgesteld, kan de medewerker met zijn manager of met zijn directeur in overleg treden over door de medewerker ervaren bezwaren ten aanzien van een juist verloop van de beoordelingsprocedure. Vervolgens zullen afspraken gemaakt worden, die een juist verloop van de procedure zoveel mogelijk bevorderen.
Heerhugowaard, 12 juni 2018.
Burgemeester en wethouders van Heerhugowaard,
de secretaris, de burgemeester,
Waarom voer je een TOP gesprek?
We voeren dit gesprek om een momentum te hebben en continuïteit te waarborgen in het werk. Het is een moment om waardering te krijgen en uit te spreken, complimenten te geven en te ontvangen, bevestiging te krijgen en te geven, feedback te geven en te krijgen, serieus genomen te worden en je te ontwikkelen met positieve energie. Kortom, een moment om het plezier in het werk te versterken!
We willen professionals die gaan voor een TOP dienstverlening.
De organisatie en medewerker verbinden voor wat betreft ontwikkeling en resultaten.
Het resultaat van de gesprekken is een set aan SMART geformuleerde afspraken welke betrekking hebben op het functioneren en de ontwikkeling van de medewerker. Waarbij medewerker en manager hun verantwoordelijkheid nemen.
Het is een cyclus met 2 formele momenten. In het 2e en 4e kwartaal. In het 2e kwartaal worden afspraken gemaakt, In het 4e kwartaal worden de resultaten geëvalueerd. Dit vormt de uniformiteit. Het is wel een continu proces, dus er kunnen meer gesprekken aan toegevoegd worden ten behoeve van de voortgang. Dit is maatwerk.
Er is gekozen voor het 2e en 4e kwartaal omdat dit het beste aansluit bij de start van opleidingen.
Het is een functioneringsgesprek en ontwikkelgesprek in één. Het gaat dus over resultaten en over ontwikkeling. Daarnaast is er een beoordelingsgesprek als er rechtspositionele gevolgen zijn.
We noemen het gesprek een TOP-gesprek. TOP staat voor Toetsing, Ontwikkeling, Planning.
Taken en verantwoordelijkheden managers bij een gesprek:
Taken en verantwoordelijkheden professionals
De uitzonderingssituaties gaan over ernstig disfunctioneren. Een voorbeeld hiervan is herhaaldelijk plichtsverzuim of herhaaldelijk oncollegiaal gedrag. Een gevolg hiervan kan bijvoorbeeld zijn dat een periodieke verhoging van het salaris niet wordt toegekend.