Organisatie | Sociale werkvoorziening Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Besluit van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân houdende regels omtrent financiën Treasurystatuut Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening ‘Fryslân’ 2013 |
Citeertitel | Treasurystatuut Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening ‘Fryslân’ 2013 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Treasurystatuut 2002.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-08-2018 | nieuwe regeling | 15-02-2013 |
Schematisch kan de treasuryfunctie als volgt worden samengevat:
2. Doelstellingen treasuryfunctie
De gemeenschappelijke regeling onderscheidt de volgende doelstellingen:
Met betrekking tot het risicobeheer gelden de volgende uitgangspunten:
het gebruik van derivaten is toegestaan, maar deze worden conform de Wet Fido uitsluitend toegepast ter beperking van de financiële risico’s en worden prudent gebruikt. Bij aankoop van derivaten moet altijd sprake zijn van een onderliggende waarde. Afsluiten kan uitsluitend plaatshebben na vooraf verkregen toestemming van het dagelijks bestuur;
Valutarisico’s worden uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.
Uitzetting van gelden uit hoofde van treasury vindt uitsluitend plaats bij:
3.6 Intern liquiditeitsrisicobeheer
Interne liquiditeitsrisico’s worden beperkt door interne treasury-activiteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning.
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Voor af te nemen financiële diensten worden gunstige c.q. marktconforme condities beoogd. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Om de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt:
6.2 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldo- en liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
7. Administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
8.1 Verantwoordelijkheden treasuryfunctie
De verantwoordelijkheden voor de treasuryfunctie zijn als volgt:
8.2 Bevoegdheden treasuryfunctie