Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunnik

Aanwijzings- en Mandaatbesluit uitvoering Wet basisregistratie adressen en gebouwen 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunnik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzings- en Mandaatbesluit uitvoering Wet basisregistratie adressen en gebouwen 2018
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht
  5. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Bunnik/CVDR32603.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-08-2018nieuwe regeling

31-07-2018

gmb-2018-169377

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzings- en Mandaatbesluit uitvoering Wet basisregistratie adressen en gebouwen 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bunnik;

 

overwegende:

 

- dat in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG, Stb. 2017-60), die op 1 juli 2018 in werking is getreden, het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders;

- dat het wenselijk is voor de uitoefening van deze taak een ambtelijk beheerder en plaatsvervanger(s) aan te wijzen;

- dat het voorts wenselijk is ambtenaren aan te wijzen die belast zijn met het opmaken van specifieke brondocumenten respectievelijk het vaststellen van geometrie in het kader van de uitvoering van de Wet BAG;

 

 

gelet op de artikelen 10:1, 10:3 ,10:9 en 10:12 van de Algemene Wet Bestuursrecht en artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Bunnik;

 

besluiten als volgt:

 

 

A. De beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen

  • 1.

    Als beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen aan te wijzen: de medewerker BAG/GEO;

  • 2.

    Als plaatsvervangend beheerder(s) van de basisregistratie adressen en gebouwen aan te wijzen: de medewerker functioneel applicatiebeheer;

  • 3.

    De (plaatsvervangend) beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen mandaat te verlenen c.q. te machtigen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te voeren:

    • a.

      het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • b.

      het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

    • c.

      van de in of op grond van artikel 10 sub a en sub b van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen het, op grond van het bepaalde in artikel 10 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inschrijven brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;

    • d.

      het verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;

    • e.

      het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;

    • f.

      het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie;

    • g.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • h.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • i.

      het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32 lid 1 sub a van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • j.

      het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders;

 

B. Ambtenaren bevoegd tot het vaststellen van de afbakening van panden, verblijfsobjecten,standplaatsen en ligplaatsen

 

Als ambtenaren bevoegd tot het afbakenen van BAG-objecten, zoals bedoeld in artikel 6 Wet basisregistratie adressen en gebouwen en artikel 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen) naam organisatie, aan te wijzen:

 

de medewerker BAG/GEO

de medewerker functioneel applicatiebeheer

 

De genoemde ambtenaren mandaat te verlenen c.q. te machtigen om de daarbij behorende taken uit te voeren.

 

C. Ambtenaren bevoegd tot het toekennen van nummeraanduidingen aan de op het grondgebied van de gemeente gelegen verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen. Onder toekennen wordt ook intrekken en wijzigen verstaan.

Als ambtenaren bevoegd tot het toekennen, intrekken en wijzigen van nummeraanduidingen, zoals bedoeld in artikel 6 Wet basisregistratie adressen en gebouwen en artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) naam organisatie, aan te wijzen:

 

de medewerker BAG/GEO

de medewerker functioneel applicatiebeheer

 

De genoemde ambtenaren mandaat te verlenen c.q. te machtigen om de daarbij behorende taken uit te voeren.

D. Ambtenaren belast met vaststelling definitieve geometrie

Als ambtenaren voor de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen:

 

de medewerker BAG/GEO

de medewerker functioneel applicatiebeheer

 

De genoemde ambtenaren te machtigen om de daarbij behorende taken uit te voeren.

 

E. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van constateringen, zoals bedoeld in art. 10, eerste lid, sub b van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van constateringen, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, sub b van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen:

 

de medewerker BAG/GEO

de medewerker functioneel applicatiebeheer

de toezichthouder

de plantoetser

 

De genoemde ambtenaren mandaat te verlenen c.q. te machtigen om de daarbij behorende taken uit te voeren.

 

F. Ambtenaren bevoegd tot het opstellen van een verklaring, zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen;

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van verklaringen, zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen:

 

de medewerker BAG/GEO

de medewerker functioneel applicatiebeheer

de toezichthouder

de plantoetser

de WOZ-functionaris (BGHU)

 

De genoemde ambtenaren mandaat te verlenen c.q. te machtigen om de daarbij behorende

taken uit te voeren.

 

G. Overige bepalingen

De hiervoor verstrekte mandaten en machtigingen gelden onder de voorwaarden als opgenomen in de ‘mandaatregeling gemeente Bunnik’.

Geschillen omtrent de toepassing van deze mandaten worden aan ons voorgelegd.

H. Intrekking aanwijzings- en mandaatbesluit

Het aanwijzings- en mandaatbesluit uitvoering Wet bag d.d. 8 september 2015, vastgesteld bij besluit van 21 september 2017 wordt ingetrokken.

 

I. In werking treding

Dit besluit treedt in werking op de eerste werkdag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 31 juli 2018.

De burgemeester De secretaris