Organisatie | Hoogheemraadschap van Delfland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Besluit van het dagelijks bestuur van het Hoogheemraadschap van Delfland houdende regels omtrent sociaal statuut Sociaal Statuut Hoogheemraadschap van Delfland |
Citeertitel | Sociaal Statuut Hoogheemraadschap Delfland |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-08-2018 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 10-07-2018 |
Het Hoogheemraadschap van Delfland (verder Delfland) is een organisatie die continu in ontwikkeling is. Dat betekent dat er regelmatig veranderingen in de organisatie plaatsvinden. Het gaat daarbij soms om kleine aanpassingen, maar ook om ingrijpende aanpassingen zoals reorganisaties. Deze aanpassingen kunnen een direct gevolg hebben voor de ambtenaren werkzaam bij Delfland.
Dit Sociaal Statuut biedt, in aanvulling op wat bindend in deel 1 van de Sectorale Arbeidsvoorwaardenregeling Waterschapspersoneel (de SAW) is geregeld, een set van afspraken en maatregelen waarmee voor de betrokken ambtenaren de sociale en rechtspositionele gevolgen worden opgevangen, die voortvloeien uit interne organisatiewijzigingen.
Uitgangspunt is dat in de sector Waterschappen tussen 2 juli 2015 tot 2 juli 2021 geen gedwongen ontslagen ten gevolge van reorganisatie plaatsvinden. Deze eenmalige garantie is vastgelegd in de SAW (artikel 5.6.1 en 5.6.2). Daarmee is een balans gevonden tussen zekerheid en verandering in de arbeidssituatie. In die periode kan een ambtenaar van het Hoogheemraadschap geen ontslag worden verleend op grond van reorganisatie of bedrijfseconomische omstandigheden.
Het tweede uitgangspunt is een maximale inspanning om gedwongen werkloosheid te voorkomen zoals omschreven in paragraaf 5.5 van de SAW. In artikel 5.5.1, eerste lid van de SAW wordt gesproken over een activeringsperiode. Het doel van deze periode is het voorkomen van werkloosheid. Omdat tot 2 juli 2021 geen gedwongen ontslagen mogen vallen ten gevolge van reorganisatie, wordt in afwijking op het bepaalde in artikel 5.5.1 het eerste lid de activatieperiode indien nodig verlengd tot 2 juli 2021. Hierdoor hebben zowel de ambtenaar als het Hoogheemraadschap een groot belang bij het vinden van andere passende arbeid. In die gevallen waar een ambtenaar boventallig wordt verklaard, stelt de ambtenaar samen met zijn leidinggevende een actieplan ‘van werk naar werk’ op, waarin wederzijdse afspraken, rechten en plichten worden vastgelegd.
De werkgever en de vakorganisaties hebben overeenstemming bereikt over de afspraken zoals opgenomen in dit Sociaal Statuut, zoals besproken is met het georganiseerd overleg op 23 mei 2018.
Het Sociaal Statuut treedt in werking met ingang van datum en werkt terug tot 1 januari 2018. Het Sociaal Statuut geldt tot de dag van de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Op initiatief van partijen (werkgever of vakorganisaties) kan tussentijds overleg plaatsvinden over mogelijke aanpassingen van het Sociaal Statuut, bijvoorbeeld bij wijzigingen in wet- en regelgeving.
In dit Sociaal Statuut wordt verstaan onder:
Afbouw: betaling van een geldbedrag in termijnen om een eind te maken aan een bestaande regeling. Daar waar wordt gesproken over bedragen wordt altijd het brutobedrag bedoeld. Hierop worden de wettelijke inhoudingen voor belastingen/sociale premies door de werkgever in mindering gebracht en afgedragen;
Afkoop: betaling van een geldbedrag ineens om een bestaande verplichting finaal af te wikkelen Daar waar wordt gesproken over afkoopsommen wordt altijd het brutobedrag bedoeld. Hierop worden de wettelijke inhoudingen voor belastingen/sociale premies door de werkgever in mindering gebracht en afgedragen;
Afspiegelingsprincipe: het plaatsingscriterium dat geldt op het moment dat er sprake is van meer te plaatsen ambtenaren dan het beschikbare aantal uitwisselbare functies. Alle betrokken ambtenaren worden ingedeeld ¡n vijf leeftijdsgroepen: tot 25 jaar, van 25 tot 35 jaar, van 35 tot 45 jaar, van 45 tot 55 jaar en van 55 jaar en ouder. Peildatum is de ingangsdatum van de organisatiewijziging. Binnen de genoemde leeftijd cohorten geldt anciënniteit als uitgangspunt bij de plaatsingsvolgorde;
Functie(profiel): het geheel van taken, werkzaamheden en/of (combinaties van) rollen met vermelding van het op basis van Fuwater vastgestelde schaalniveau, alsmede het bijbehorende competentieprofiel. Bij het ontbreken van een adequate functiebeschrijving wordt uitgegaan van het feitelijke samenstel van de door de ambtenaar vervulde of te vervullen werkzaamheden;
Geschiktheid: een kwalificatie waaruit blijkt dat de ambtenaar op grond van zijn werk- en denk/opleidingsniveau, zijn (gerichte) werkervaring, zijn ontwikkelpotentieel, zijn motivatie en zijn ontwikkelde competenties voldoet aan de eisen die aan het uitoefenen van een functie worden gesteld of hier binnen een redelijke termijn aan kan gaan voldoen.
Passende functie: elke beschikbare betaalde functie binnen of buiten het Hoogheemraadschap, die de ambtenaar redelijkerwijs in verband met zijn werk- en denkniveau, zijn persoonlijkheid, zijn omstandigheden en zijn competenties kan worden opgedragen. Onder persoonlijkheid en omstandigheden kan onder meer worden verstaan: interesses, capaciteiten, ervaring, gezondheidstoestand, scholing, competenties en ontwikkelingspotentieel.
Salarisaanspraken/perspectieven: de opeenvolgende salarisnummers van de salarisschaal waarin de ambtenaar tot het moment van plaatsing is ingedeeld, dan wel hem nog toekomen inclusief eventuele huidige en toekomstige aanspraken of uitlooprechten conform artikel 3.1.11 van de SAW waaraan voorwaarden zijn verbonden, tot en met het daaraan verbonden maximumsalaris, inclusief eventuele overige schriftelijk toegekende garanties;
Waar in het Sociaal Statuut verwezen wordt naar de SAW, wordt bedoeld de SAW zoals vastgesteld op 31 december 2016.
Artikel 4 Uitgangspunten algemeen
De werkgever, gelet op de overeenstemming die is bereikt in de commissie voor Georganiseerd Overleg tussen de vertegenwoordigers van de werkgever en de vertegenwoordigers van de vakorganisaties, neemt voor de vaststelling van dit Sociaal Statuut in overweging dat:
met behulp van strategische personeelsplanning de ambities van de werkgever worden vertaald naar organisatorische en personele gevolgen en daarmee voor ambtenaren meer zicht op de ontwikkelingsrichting van de werkgever ontstaat. In combinatie met de persoonlijke ambities van de ambtenaar kan hij daarmee richting geven aan zijn persoonlijke ontwikkeling;
van ambtenaren bij de werkgever veranderingsbereidheid en inzetbaarheid mag worden verwacht, zoals ook voortvloeit uit de aanstelling in algemene diensten de eigen verantwoordelijkheid van de ambtenaar voor zijn of haar duurzame inzetbaarheid waarbij het Persoonsgebonden Basis Budget (PBB) als ondersteuning kan worden ingezet. Ten aanzien van hen die betrokken zijn bij reorganisaties mag daarboven flexibiliteit worden verwacht waar het gaat om inhoud en niveau van de werkzaamheden, ontwikkeling van kennis en vaardigheden en plaats van tewerkstelling;
Artikel 5 Verplichtingen van de werkgever
De werkgever verplicht zich de ambtenaar, waarop dit Sociaal Statuut van toepassing is, voor zover mogelijk te plaatsen in een uitwisselbare of passende functie binnen de organisatie conform het gestelde in hoofdstuk 2 van dit Sociaal Statuut. Indien plaatsing in de organisatie niet slaagt, wordt de betrokken ambtenaar door de werkgever boventallig verklaard en rust op de werkgever de verplichting om betrokkene:
De werkgever heeft een (inspannings)verplichting de ambtenaar, waarop dit Sociaal Statuut van toepassing is, te begeleiden van werk naar werk. Primair wordt hier invulling aangegeven door de wederzijdse verplichtingen in het kader van de plaatsingsprocedure als bedoeld in hoofdstuk 2 van dit Sociaal Statuut. Secundair door ingeval van boventallig verklaring, na afronding van de plaatsingsprocedure een oplossing te vinden in herplaatsing binnen de eigen organisatie of toe te leiden naar een baan buiten het Hoogheemraadschap. Deze opties kunnen gelijktijdig worden verkend. Alleen indien al de genoemde opties niet tot resultaat leiden, zal worden overgegaan tot reorganisatieontslag zoals bedoeld in artikel 8.6 van de SAW, met inachtneming van de garantiebepaling in artikel 5.6.1 en 5.6.2 van de SAW dat geen gedwongen ontslag op deze grond voor 2 juli 2021 zal plaatsvinden.
Artikel 7 Consequenties van het niet voldoen aan verplichtingen
Indien de ambtenaar naar het oordeel van de werkgever onvoldoende medewerking verleent aan de voor hem geldende verplichtingen uit dit statuut, kan dit uitsluiting van dit Sociaal Statuut betekenen en kan door de werkgever een disciplinaire maatregel worden opgelegd op grond van artikel 7.2 SAW. Een besluit van de werkgever staat open voor bezwaar en beroep.
Artikel 8 mobiliteit bevorderende maatregelen
Bij organisatieveranderingen kunnen ambtenaren hun functie verliezen. Met mobiliteit bevorderende maatregelen kan de betrokken ambtenaar worden ondersteund bij het vinden van een andere functie binnen of buiten de organisatie. Deze maatregelen kunnen voorafgaand aan een organisatieverandering worden ingezet met als doel het boventallig raken van de ambtenaar te voorkomen. Deelname aan deze maatregelen geschiedt op basis van vrijwilligheid. Ambtenaren behouden gedurende de inzet van deze maatregelen voorafgaand aan een organisatieverandering hun oorspronkelijke rechtspositie. Gedurende deze fase is er geen sprake van boventalligheid.
Hoofdstuk 2 organisatieveranderingen
Artikel 9 organisatieverandering
Het team of de leidinggevende als bedoeld in lid 2 van dit artikel stelt voor aanvang van de organisatieverandering een notitie op. De notitie schept een zo duidelijk mogelijk beeld van het doel en de richting van de organisatieverandering en de mogelijke gevolgen voor de betrokken medewerkers. De organisatieverandering kan betrekking hebben op elk organisatieniveau. De notitie geeft inzicht in:
Indien de organisatieverandering belangrijke veranderingen in de structuur van de organisatie brengt, of deze verandering grote financiële gevolgen heeft, wordt voorafgaand aan de besluitvorming over deze verandering advies gevraagd aan de Ondernemingsraad als bedoeld in artikel 12 van dit Sociaal Statuut.
Indien tijdens een organisatieverandering verwacht wordt of gedurende de verandering blijkt dat er sprake is van ingrijpende rechtspositionele consequenties of de organisatieverandering leidt tot aanwijzing van boventallige medewerkers, is er sprake van een reorganisatie en zijn de bepalingen uit hoofdstuk 3 en verder van toepassing.
Artikel 13 Definitief besluit tot reorganisatie
Indien de werkgever in het besluit tot reorganisatie afwijkt van het advies van de ondernemingsraad, wordt deze afwijking duidelijk gemotiveerd in het definitieve besluit tot reorganisatie. De uitvoering van het besluit tot reorganisatie wordt in dit geval uitgesteld tot op zijn vroegst een maand nadat de ondernemingsraad van het besluit in kennis is gesteld, conform artikel 25, zesde lid, van de Wet op de ondernemingsraad.
Artikel 16 afspiegelingsprincipe
Indien er meer ambtenaren in aanmerking komen voor plaatsing in een uitwisselbare functie dan dat er beschikbare uitwisselbare functies zijn, worden de ambtenaren geplaatst op de volgorde van het afspiegelingsprincipe. Voor het afspiegelingsprincipe wordt verwezen naar de regels van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UVW). Deze zijn te vinden via: https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-en-ontslag/ik-wil-ontslag-aanvragen/detail/ontslag-via-uwv/ontslagaanvraag-wegens-bedrijfseconomische-redenen/rekening-houden-met-de-ontslagvolgorde-afspiegelingsbeginsel
Artikel 18 Concept-plaatsingsplan
Indien een plaatsingsadviescommissie wordt ingesteld, adviseert de commissie de werkgever over de ingediende bedenkingen. De commissie hoort de ambtenaar die de wens hiertoe kenbaar heeft gemaakt. De plaatsingscommissie heeft de mogelijkheid andere betrokkenen te horen indien dat noodzakelijk is voor de advisering over de bedenkingen. Van het horen wordt een beknopt verslag gemaakt waarvan de ambtenaar een afschrift ontvangt.
Hoofdstuk 3 Financiële gevolgen
De ambtenaar heeft het gegarandeerde recht op de opeenvolgende salarisnummers van de salarisschaal waarin de ambtenaar tot het moment van plaatsing is ingedeeld dan wel hem nog toekomen tot het aan deze schaal en aan eventueel andere toegezegde schalen verbonden maximum salarisbedrag. Onder deze garantie vallen eveneens eventuele huidige en toekomstige aanspraken op toelagen. Indien de ambtenaar op zijn eigen verzoek wordt geplaatst in een functie waaraan een lagere schaal is verbonden, terwijl er eveneens een passende functie met een hogere salarisschaal beschikbaar is, geldt de salarisschaal van de nieuwe functie.
Hoofdstuk 4 Boven formatieve periode en arbeidsbehoudende maatregelen
Artikel 21 Boventallig verklaring
De ambtenaar die niet kan worden geplaatst overeenkomstig hoofdstuk 2 uit dit Sociaal Statuut, wordt door de werkgever boventallig verklaard. Deze ambtenaar komt in aanmerking voor een van de mogelijkheden als bedoeld in artikel 5, lid 1 sub a, b of c van dit Sociaal Statuut en een herplaatsingstraject, zoals bedoeld in artikel 5.5.1. SAW.
Artikel 22 Arbeidsbehoudende maatregelen
De werkgever verplicht zich in overleg met de boventallig geplaatste ambtenaar tot het treffen van arbeidsbehoudende maatregelen voor een functie in of buiten de eigen organisatie, gericht op realisatie van het beginsel ‘van werk naar werk’ als bedoeld in artikel 5 van dit statuut en paragraaf 5.5 van de SAW.
Artikel 23 Vacaturestelling en boventallig verklaring
De werkgever is gehouden bij het ontstaan van vacatures, voor de feitelijke publicatie hiervan, na te gaan of boventallig geplaatste ambtenaren hiervoor in aanmerking kunnen komen. Rechten van ambtenaren uit voorgaande sociale statuten worden daarbij gerespecteerd.
In die gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist de werkgever. Van deze besluiten wordt periodiek mededeling gedaan aan de Commissie voor Georganiseerd Overleg.
Voor ambtenaren die onder een eerdere versie van dit Sociaal Statuut herplaatsbaar zijn verklaard en waarbij de procedure nog niet is afgerond, geldt het oorspronkelijk vooruitzicht. Het behoudt ook na deze datum zijn werking voor de gevolgen van reorganisaties die voor de inwerkingtreding van de Wnra hebben plaatsgevonden.