Organisatie | Bronckhorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening participatieraad Bronckhorst |
Citeertitel | Verordening participatieraad Bronckhorst |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-09-2009 | Nieuwe regeling | 27-08-2009 Contact, 08-09-2009 | Raad, 27-08-2009 | ||
09-09-2009 | 18-03-2015 | Nieuwe regeling | 27-08-2009 Contact, 8 september 2009 | Raad, 27 augustus 2009 |
De Raad van de gemeente Bronckhorst;
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 30 juni 2009 met nummer O-12;
- gelet op artikel 11 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo),
- gelet op artikel 2 lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw),
- gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB),
- emancipatie en maatschappelijke participatie in de genoemde wet- en regelgeving en in het beleid Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente als geheel in gewicht en belang toenemen;
- het belang klanten, burgers en maatschappelijke organisaties vanuit een onafhankelijke positie door middel van advisering aan het college van Burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, integraal en vroegtijdig te betrekken bij het beleid Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente.
In deze verordening en daarop berustende regelingen wordt verstaan onder:
Doelgroep: de kring van klanten; in het bijzonder cliënten die gebruik maken van voorzieningen geregeld via de Wet werk en bijstand, de Wet sociale werkvoorziening, Wet investeren in jongeren, ouderen lichamelijk gehandicapten, chronisch zieken, mensen met een verstandelijkebeperking, mensen met een chronisch psychisch probleem, dan wel een psychosociaal probleem, gebruikers van maatschappelijke opvang en GGZ/OGGZ/verslavingszorg, gebruikers van welzijnsvoorzieningen en thuiszorg. In de breedste zin van het woord kan elke inwoner van de gemeente Bronckhorst als cliënt worden beschouwd;
Artikel 2 Doelstelling, taak en werkwijze van de Participatieraad
Het beleid dat zich richt op de doelgroep, zoals verwoord in artikel 1 onder c. en de Participatieraad geven invulling aan de verantwoordelijkheid van de gemeente als het gaat om het versterken van de sociale samenhang, het voorkómen van problemen en het bevorderen van deelname van alle inwoners aan de samenleving.
Artikel 3 Bevoegdheden van de Participatieraad
a. De Participatieraad stelt aangelegenheden met betrekking tot het Beleid Maatschappelijke Ontwikkeling van de Gemeente en de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente, in het overleg met betrokken medewerkers en/of wethouders aan de orde.
b. De Participatieraad brengt advies uit over alle aangelegenheden die het beleid en de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente betreffen voor zover het betrekking heeft op het Beleid Maatschappelijke Ontwikkeling van de Gemeente .
c. De Participatieraad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen gebruik te maken van externe deskundigheid.
a. De Participatieraad wordt geïnformeerd over de resultaten van klantentevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages die betrekking hebben op het Beleid Maatschappelijke Ontwikkeling van de Gemeente en voorts over andere relevante onderwerpen.
b. De Participatieraad krijgt spontaan en op verzoek, tijdig alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig heeft en omschreven zijn in deze verordening, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.
a. De gemeente stelt de Participatieraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen over het Beleid Maatschappelijke Ontwikkeling van de Gemeente, dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de besluitvorming.
b. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies binnen zes weken uitgebracht.
c. Onderwerpen die behandeld zijn in de Participatieraad worden niet meer ter advisering voorgelegd aan andere gemeentelijke adviesorganen.
d. Alle adviezen, informatieverzoeken en voorstellen tot verbetering die door de Participatieraad schriftelijk zijn verstrekt, worden door het college beoordeeld. Het college verzorgt binnen zes weken een schriftelijke, met redenen omklede reactie.
Artikel 4 Samenstelling en benoeming
Bij ernstig disfunctioneren van een lid van de Participatieraad zegt de meerderheid van de Participatieraad het vertrouwen in dit lid op, niet eerder dan nadat overleg tussen de voorzitter en het desbetreffende lid onvoldoende resultaat heeft opgeleverd. Vervolgens kan het college het lid zijn of haar benoeming van de raad intrekken. In het geval dit het disfunctioneren van de voorzitter betreft, geldt dat tenminste een meerderheid van de Participatieraad het college kan verzoeken te beslissen tot intrekking van de benoeming als voorzitter.
Artikel 5 Onafhankelijk voorzitter
De vergaderingen van de Participatieraad worden voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter.
Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning
Het college wijst een ambtelijk secretaris aan ter ondersteuning van de Participatieraad.
Voor het bijwonen van de vergaderingen wordt aan de leden en de voorzitter van de Participatieraad presentiegeld toegekend. In dit bedrag is een onkostenvergoeding begrepen.
De (wijze van) facilitering van de Participatieraad wordt door het college uitgewerkt in de Regeling Participatieraad. Het college stelt de voorwaarden beschikbaar voor de Participatieraad.