Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Gevelfonds Rheden 2018 |
Citeertitel | Regeling Gevelfonds Rheden 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Rheden/79388/79388_1.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2018 | Nieuwe regeling | 07-07-2018 |
In het kader van deze regeling wordt verstaan onder:
aanvrager: de persoon of rechtspersoon (inbegrepen een gemachtigde namens de (rechts)persoon) die krachtens het eigendomsrecht eigenaar is van een winkel in één van de aangewezen winkelgebieden of dit recht aantoonbaar in de naaste toekomst verkrijgt; de huurder indien hij/zij een volmacht van de eigenaar kan overleggen waaruit blijkt dat hij/zij zelf subsidie mag aanvragen;
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
De subsidie bedraagt maximaal 50% van de investeringskosten maar niet meer dan € 1.500,00 per strekkende meter (afgerond op halve meter naar boven) gevel met een maximum van € 5.000,00 per gevel. Voor een hoekpand met twee winkelgevels geldt een maximale subsidie van € 10.000,00. Per gevel kan eenmaal het subsidiebedrag worden toegekend.
Artikel 3 Bijzondere bepalingen/verplichtingen
Een aanvraag wordt ingediend op een door het college vastgesteld formulier en gaat vergezeld van:
TOELICHTING OP REGELING GEVELFONDS RHEDEN 2018
De aanvrager is een natuurlijk persoon of een rechtspersoon die het pand waarvoor subsidie wordt gevraagd huurt of in eigendom heeft. Het moet gaan om bedrijfspand waarin een winkel is gevestigd of waar een andere economische activiteit wordt uitgevoerd. Die economische activiteit moet zichtbaar zijn via de gevel. Een makelaarskantoor dat de naam en activiteiten zichtbaar maakt op de gevel komt dus ook voor de regeling in aanmerking.
Het bedrijfspand moet verder liggen in de winkelgebieden zoals opgenomen in de ‘Detailhandelsstructuurvisie: kiezen voor eigen kwaliteit (2017)’.
Er is nadrukkelijk voor gekozen om de regeling niet alleen van toepassing te verklaren voor het kernwinkelgebied, maar voor de ruimer begrensde winkelgebieden uit de detailhandelsstructuurvisie. Het onderscheid tussen beiden wordt niet bepaald door de bestemming die aan de gebieden is toegekend maar aan de (beleidsmatige) ontwikkelruimte (in de zin van de uitbreidingsmogelijkheid van het winkeloppervlak) die wordt voorgestaan.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Van belang is dat de subsidie bedoeld is voor het herstel van gevels. Het gaat primair om werkzaamheden zoals het verwijderen van storende elementen in relatie tot het herstel/vernieuwen van de gevel. Denk daarbij aan het verwijderen van een grote lichtbak of storende luifel waardoor de oorspronkelijke gevel weer zichtbaar wordt. Daarnaast is het ook mogelijk om (eenmalig) achterstallig onderhoud weg te werken zoals een verantwoorde verfbeurt in relatie tot het verbeteren van de gevel inclusief het wegwerken van elementen die niet meer gebruikt worden (zoals niet meer gebruikte armaturen voor (sfeer)verlichting, elektrische bedrading, etc.).
Alleen het verven van een bedrijfspand is niet voldoende om in aanmerking te komen voor een subsidie.
Artikel 3 Bijzondere bepalingen/verplichtingen
Van belang is dat bij de aanvraag duidelijk wordt aangegeven welke verbeteringen aan de gevel gaan plaatsvinden. Om de aanvrager niet onnodig kosten te laten maken wordt, voordat een formele aanvraag wordt ingediend, een kosteloos vooroverleg gevoerd. Dit overleg is bedoeld om voorafgaande aan het opstellen en indienen van de aanvraag de haalbaarheid te toetsen.
Artikel 4 Subsidieplafond en verdeelregels
Subsidie wordt alleen toegekend als de werkzaamheden leiden tot een significante verbetering van de gevel ten opzichte van de bestaande situatie. Daarmee wordt bedoeld dat het om een verbetering gaat waarbij een duidelijke relatie wordt gelegd met de oorspronkelijke gevel en de verbetering na de uitvoering van de werkzaamheden ook echt als zodanig zal worden ervaren.
Het document Bouwstenen Gevelfonds is een inspiratiedocument. Het vormt een leidraad.
Artikel 5 Aanvullende weigerings- en intrekkingsgronden
Het is belangrijk dat de situatie voor en na subsidieverlening met elkaar kunnen worden vergeleken. Om die reden moet de aanvraag worden ingediend en de subsidie zijn toegekend voordat de werkzaamheden starten.
Om verder te voorkomen dat subsidie die is toegekend te lang onbenut op de plank blijft liggen is een uitvoeringstermijn in de regeling opgenomen van 12 maanden, eenmaal te verlengen met 6 maanden.
Aan de subsidiebeschikking kunnen (technische) voorschriften worden verbonden met het oog op een goede uitvoering van de werkzaamheden.
Artikel 7 Gereedmelding en verzoek om vaststelling
Zodra de werkzaamheden conform de aanvraag en beschikking worden uitgevoerd en gereed zijn gemeld wordt het toegezegde geld uitgekeerd.
In een regeling kunnen niet alle mogelijke situaties worden beschreven. Om te voorkomen dat dit leidt tot een onredelijk en ongewenst besluit dat niet past binnen de doelstelling van deze regeling, kan het college afwijken van deze regeling.