Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning voor Inwoners met Geheugenproblemen |
Citeertitel | Subsidieregeling Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning voor Inwoners met Geheugenproblemen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Geen |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-07-2018 | Nieuwe regeling | 03-07-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders;
overwegende dat er slechts aan één partij subsidie kan worden verleend in het kader van OCO Geheugenproblemen en het daarom gelet op afdeling 4.2.2 van de Algemene wet bestuursrecht en het beginsel van gelijke kansen noodzakelijk is om een subsidieplafond in te stellen met daarbij behorende verdeelsystematiek voor de periode vanaf het in werking treden van dit besluit tot en met 31 december 2022;
gelet op afdeling 4.2.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 2, tweede lid, artikel 4, eerste lid, en artikel 5, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening Rheden;
vast te stellen de Subsidieregeling Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning voor Inwoners met Geheugenproblemen
Rhedens model: de Rhedense verbeelding van de inwoner die centraal staat in zijn of haar eigen leven met familie, vrienden, buurt, vereniging, vrijwilligers (georganiseerd en ongeorganiseerd), gemeente, eerste- en tweedelijnszorg en ondersteuning, zoals beschreven in de Sociale Visie ‘Van zelfredzaamheid naar samenredzaamheid’ (2013).
Onafhankelijke cliëntondersteuning: dit betreft professionele advisering en ondersteuning in brede zin, aan zowel de cliënt als aan zijn of haar mantelzorgers, en het vrijwillige(rs) netwerk.
Dit betreft géén dienstverlening zoals bijvoorbeeld maatschappelijk werk en sociaal raadslieden werk. Indien nodig kan deze dienstverlening wel worden toegevoegd naast de onafhankelijke cliëntondersteuning.
Het bepaalde in deze regeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college vallend onder de in artikel 3 bedoelde activiteiten, waarbij de doelgroep van de te subsidiëren activiteiten onder artikel 3, eerste lid, aanhef en onder a, b en c bestaat uit inwoners met geheugenproblemen zonder diagnose in de fase 1 en 2 en, indien ze daar behoefte aan hebben, ook inwoners met een diagnose in fase 3 en 4 zolang ze nog thuis wonen. Met betrekking tot de activiteit onder artikel 3, eerste lid, aanhef en onder d geldt dat de doelgroep bestaat uit alle inwoners met geheugenproblemen.
Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende bundeling van activiteiten:
het zorg dragen voor de informatievoorziening in het kader van zorgen en vragen rondom vergeetachtigheid of andere cognitieve problemen. Samen met de inwoner en diens mantelzorger wordt in kaart gebracht wat de ondersteuningsmogelijkheden zijn en welke algemeen toegankelijke voorzieningen daarvoor kunnen worden gebruikt;
het bieden van ondersteuning bij het indienen van een aanvraag bij de gemeente Rheden voor aanvullende maatwerkvoorzieningen. De cliëntondersteuner treedt hierbij op als gesprekspartner voor de gemeente Rheden en zorgt indien nodig voor een machtiging van de cliënt/aanvrager van de maatwerkvoorziening;
het bieden van ondersteuning aan en scholing van vrijwillige ondersteuners. Ervaring en deskundigheid worden ingezet waar vrijwilligers op het gebied van mantelzorgondersteuning en ondersteuning van de inwoners met de geheugenproblemen binnen de gemeente Rheden hun voordeel mee kunnen doen. De inhoud van de informatievoorziening wordt mede bepaald door gezamenlijke behoeftebepaling en prioriteitsstelling van de vrijwillige ondersteuners;
Aan de subsidieaanvrager worden de volgende eisen gesteld:
de subsidieaanvrager moet voldoen aan financiële, economische en juridische eisen, zoals beschreven in de Algemene subsidieverordening en deze regeling. Deze eisen gelden als uitsluitingscriteria in het geval de subsidieaanvrager er niet aan voldoet. De gemeente Rheden kan in een later stadium onderliggende bewijsstukken bij de subsidieaanvrager opvragen;
de subsidieaanvrager zal gekwalificeerde onderaannemers in het werkingsgebied inschakelen met gebruikmaking van een overeenkomst van opdracht om een goede dekkingsgraad van de ondersteuning te bereiken en voldoende keuzevrijheid van de cliënt voor een cliëntondersteuner te garanderen. Soms past de ene persoon beter bij een bepaalde cliënt dan de andere;
de subsidieaanvrager garandeert dat het voldoet aan alle eisen die voortvloeien uit de Algemene verordening gegevensbescherming en de hieraan gerelateerde en geldende landelijke en gemeentelijke wet- en regelgeving. De subsidieaanvrager verklaart zich bereid een verwerkingsovereenkomst af te sluiten met de gemeente Rheden met daarin opgenomen afspraken over de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 6 Procedurele bepalingen
Aan de subsidieaanvraag wordt aanvullend op het bepaalde in de Avs de volgende procedurele eisen gesteld:
de subsidieaanvraag heeft betrekking op de jaren 1 januari 2019 tot en met 31 december 2022. De subsidieaanvraag op grond van deze regeling kunnen worden ingediend de dag na bekendmaking van deze regeling en moet door het college zijn ontvangen uiterlijk op 31 september 2018. Indien de aanvrager een onvolledige aanvraag als bedoeld in artikel 4:5 van de Awb indient uiterlijk een week voor het einde van die termijn krijgt de aanvrager een week de tijd om dit gebrek te herstellen;
de subsidieaanvrager voegt bij de aanvraag een visie en aanpak voor vier jaren, met daarin een gedetailleerde uitwerking voor het eerste jaar van maximaal vijf pagina’s (A-4 formaat, lettertype 11). De subsidieaanvrager verwoordt hierin de zienswijze over en concretiseert de activiteiten als bedoeld in artikel 2. Daarbij wordt inzicht gegeven in het aantal inwoners dat kampt met geheugenproblematiek, andere cognitieve problemen en het aantal inwoners dat bereikt wordt met deze vorm van ondersteuning;
Artikel 7 subsidieplafond en wijze van verdeling
Het subsidieplafond dat voor deze regeling geldt is € 800.000,00, te weten € 200.000,00 per kalenderjaar. Dit bedrag kan slechts worden verleend aan één rechtspersoon en kan later niet meer worden opgehoogd. Indien de aanvraag van een rechtspersoon wordt ingewilligd voor een lager bedrag dan € 800.000,00, betekent dit niet dat een andere aanvraag wordt ingewilligd voor het verschil tussen het toegekende bedrag en het subsidieplafond. De ingediende aanvragen die door het college als compleet worden aangemerkt worden gewaardeerd aan de hand van de volgende criteria. Per criterium wordt uw aanvraag gewaardeerd met een score van maximaal het aantal punten zoals hieronder vermeld:
criterium 2: een effectieve en innovatieve aanpak, waaruit blijkt dat u kennis heeft van wat er speelt in Rheden en de Rhedense buurten en wijken, bekend bent met de netwerken, voortbouwt op de ervaringen van afgelopen jaren, zorgt voor continuïteit in de uitvoering en hoe u bewoners betrekt bij de totstandkoming van uw aanpak (maximaal 40 punten);
De beoordelingscommissie bestaat uit medewerkers van de gemeente Rheden en beoordeelt de gunningscriteria afzonderlijk. Per onderdeel wordt door de beoordelaar een score van 0, 2, 6, 8 en 10 gegeven. Daarbij wordt door de beoordelingscommissie per gunningscriteria de volgende uitgangspunten gehanteerd:
0 = Niet beantwoord Inschrijver geeft geen uitwerking van het gevraagde.
2 = Onvoldoende Inschrijver geeft onvoldoende uitwerking van het gevraagde, heeft de vraag niet begrepen en/of geeft een onduidelijk antwoord. Er is geen inzicht in de wijze van invulling en/of de onderbouwing ontbreekt.
6 = Voldoende Inschrijver geeft blijk inzicht te hebben in het gevraagde en heeft een voldoende uitwerking/onderbouwing van het gevraagde waarbij in ieder geval wordt ingegaan op de minimale aandachtspunten.
8 = Goed Inschrijver geeft blijk inzicht te hebben in het gevraagde en heeft een goede uitwerking/onderbouwing van het gevraagde. De inschrijver creëert deels toegevoegde meerwaarde voor opdrachtgever en/of cliënt.
10 = Uitstekend Inschrijver begrijpt het gevraagde volledig en gaat verder dan het gevraagde. De wijze van invulling is overtuigend en geeft blijk van inzicht waarmee een duidelijke meerwaarde wordt gecreëerd voor opdrachtgever en cliënt.
De inschrijvingen zullen relatief worden beoordeeld. Dit houdt in dat de verschillende antwoorden van de inschrijvers met elkaar vergeleken worden voordat aan ieder individueel antwoord een score wordt gegeven. De beoordelingscommissie zal op basis van een unaniem eindoordeel per gunningscriterium de uiteindelijke score bepalen.
De volgende formule wordt gehanteerd om de punten per onderdeel te bepalen:
(toegekende score/10) x maximaal te behalen punten = behaalde aantal punten per onderdeel.
Het behaalde aantal punten wordt per onderdeel afgerond op maximaal twee decimalen.
Het totaal aantal punten is de som van de behaalde punten per onderdeel.
Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders d.d. 3 juli 2018.
De Steeg, 3 juli 2018
Burgemeester en wethouders voornoemd,
burgemeester.
secretaris.
Sinds 2009 wordt in de gemeente Rheden casemanagement aangeboden voor kwetsbare ouderen en ouderen met geheugenproblemen. Tot 2015 werd dit gefinancierd uit verschillende bronnen waaronder vanuit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Met het opheffen van de AWBZ in 2015 en het verdelen van de wettelijke verantwoordelijkheden tussen de Wet langdurige zorg, de Zorgverzekeringswet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, is de financiering voor de ondersteuning aan met name de mensen in de voorfase van dementie (fases 1 en 2) weggevallen. In afwachting van mogelijke aanpassingen van wetgeving en of jurisprudentie heeft de gemeente Rheden op basis van bestuurlijke afspraken deze financiering op zich genomen.
De waarde van deze dienstverlening voor de inwoners en voor het gemeentelijk zorgloket heeft zich in de tussenliggende jaren meer dan bewezen. Het voortzetten van deze onafhankelijke cliëntondersteuning en het formaliseren ervan is op zijn plaats.
Rheden wil een vitale en gezonde gemeente zijn en blijven, waar iedereen zijn of haar talenten kan ontwikkelen, waar bewoners zelf- en samenredzaam zijn. Het college wil kwetsbare inwoners en diens mantelzorger(s) tijdig ondersteuning bieden en daarmee voorkomen dat hun problemen onnodig verergeren en zij te vroeg in het proces al zwaardere zorg of ondersteuning (maatwerkvoorzieningen) nodig hebben. Zo kunnen mensen langer veilig en prettig in hun vertrouwde omgeving blijven wonen.
Het college zet in op toegankelijke informatieverstrekking en advisering over wonen, welzijn, zorg en vrijwillige inzet aan/voor inwoners met geheugenproblemen en hun mantelzorger(s) conform het Rhedens model. Voor deze onafhankelijke cliëntondersteuning is, in tegenstelling tot de functie-eisen die vanuit de Zvw worden gesteld aan het casemanagement dementie, vooral een sociaalmaatschappelijke opleiding vereist. OCO vindt plaats op drie niveaus:
Op alle drie niveaus kan sprake zijn van informele ondersteuning inclusief ervaringsdeskundigen, georganiseerd vrijwillige ondersteuning en/of professionele ondersteuners (cliëntondersteuners).
Het college wil kwetsbare inwoners en diens mantelzorger(s) tijdig ondersteuning bieden en daarmee voorkomen dat hun problemen onnodig verergeren en zij te vroeg in het proces al zwaardere zorg of ondersteuning (maatwerkvoorzieningen) nodig hebben. Zo kunnen mensen langer veilig en prettig in hun vertrouwde omgeving blijven wonen. Het realiseren van de genoemde doelstelling voor inwoners met geheugenproblemen vraagt om het continueren en doorontwikkelen van de koers die de afgelopen jaren is ingezet (zie inleiding en achtergrond).
Het college wil voortborduren op hetgeen de afgelopen jaren is opgebouwd op het gebied van de ondersteuning voor mensen met geheugenproblemen en hun mantelzorgers.
Bij de inrichting van deze activiteiten is het belangrijk dat op gemeentelijk en op buurt- en wijkniveau adequate informatie wordt verstrekt over de genoemde onderdelen. Ook heeft de onafhankelijke cliëntondersteuner een signalerende functie: door knelpunten te signaleren en te bespreken kunnen de processen van andere partijen zoals de gemeente en de partners in het lokale netwerk verbeterd worden.