Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Winterswijk

Mandaatbesluit uitvoering Wet bag gemeente Winterswijk 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWinterswijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit uitvoering Wet bag gemeente Winterswijk 2018
CiteertitelMandaatbesluit Wet bag gemeente Winterswijk 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-07-201801-07-2018Nieuwe regeling

17-07-2018

gmb-2018-161695

Zaaknummer: 148102

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit uitvoering Wet bag gemeente Winterswijk 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk;

 

overwegende:

  • -

    dat in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet bag), het houden van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders;

  • -

    dat het wenselijk is voor de uitoefening van deze taak een ambtelijk beheerder en plaatsvervanger(s) aan te wijzen;

  • -

    dat het voorts wenselijk is ambtenaren aan te wijzen die belast zijn met het opmaken van specifieke brondocumenten respectievelijk het vaststellen van geometrie in het kader van de uitvoering van de Wet bag;

gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluiten:

 

vast te stellen het

 

Mandaatbesluit uitvoering Wet bag gemeente Winterswijk 2018

A. De beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen

  • 1.

    Als beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG-beheerder) aan te wijzen: de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Ruimtelijke Ontwikkeling.

  • 2.

    Als plaatsvervangend beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen aan te wijzen: de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Databeheer.

  • 3.

    De beheerder en plaatsvervangend beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen mandaat te verlenen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te voeren:

    • a.

      het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’ behalve die bedoeld onder D;

    • b.

      het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • c.

      het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

    • d.

      het inschrijven van brondocumenten zoals bedoeld in artikel 10 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • e.

      het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie;

    • f.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • g.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • h.

      het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • i.

      het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.

B. Ambtenaren belast met vaststelling definitieve geometrie

Als ambtenaren aangewezen voor de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen:

de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Ruimtelijke Ontwikkeling, met als vervanger de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Databeheer.

C. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in artikel 10 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen:

  • a.

    met betrekking tot gebouwen: de medewerkers van het team Handhaving;

  • b.

    met betrekking tot adressen: de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Ruimtelijke Ontwikkeling, met als vervanger: de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Databeheer.

D. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen brondocument, aan te wijzen:

  • 1.

    met betrekking tot gebouwen: de medewerkers van het team Handhaving;

  • 2.

    met betrekking tot adressen: de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Ruimtelijke ontwikkeling, met als vervanger de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Databeheer.

  • 3.

    met betrekking tot geometrie: de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Ruimtelijke Ontwikkeling, met als vervanger de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Databeheer.

E. Overige bepalingen

  • 1.

    Bij afwezigheid van een aangewezen ambtenaar of vervanger als bedoeld in dit besluit, kan de betreffende manager een vervanger aanwijzen.

  • 2.

    De hiervoor onder A tot en met D verstrekte mandaten gelden onder de voorwaarde, dat geschillen omtrent de toepassing van deze mandaten aan ons worden voorgelegd.

  • 3.

    Het Mandaatbesluit uitvoering Wet bag, vastgesteld op 21 september 2010, wordt ingetrokken.

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht met ingang van 1 juli 2018.

  • 5.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatbesluit Wet bag gemeente Winterswijk 2018”.

     

Winterswijk,17 juli 2018

burgemeester en wethouders,

A.Oortgiesen

secretaris

B.J.J.Bengevoord

burgemeester

Toelichting op het Mandaatbesluit uitvoering Wet bag

Algemeen

Vanaf 1 juli 2018 is de Wet Basisregistratie adressen en gebouwen (Wet bag) gewijzigd. Met de Wet bag wordt beoogd de kwaliteit van de dienstverlening en de efficiëntie binnen de overheid te bevorderen. In artikel 2 van deze wet wordt het beheer van de BAG in algemene zin aan burgemeester en wethouders opgedragen. Voor uitvoering van het beheer door een of meer ambtenaren is een mandaatbesluit nodig. Daarnaast verwijst de Wet bag op een aantal plaatsen naar “aangewezen ambtenaren” in verband met het opstellen van inschrijfbare brondocumenten. Ook deze ambtenaren dienen aangewezen te worden.

Inhoud van het mandaatbesluit

Het beheer van de BAG omvat meerdere aspecten, zoals gegevensbeheer, het beheer van het register, de beveiliging van de geautomatiseerde systemen en de communicatie met de landelijke voorziening BAG. Als beheerder is de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Ruimtelijke Ontwikkeling aangewezen en als plaatsvervangend beheerder de medewerker Geo-informatievoorziening van het team Databeheer.

 

In dit mandaatbesluit zijn de taken en bevoegdheden van de beheerder in onderdeel A uitgewerkt, met zoveel mogelijk verwijzingen naar de relevante bepalingen uit de Wet bag. De genoemde taken en bevoegdheden behoeven over het algemeen geen toelichting.

Onder punt 3a en 3d van onderdeel A van dit mandaatbesluit wordt de algemene taak aan de beheerder opgedragen om ervoor te zorgen dat, samengevat, altijd als daartoe aanleiding bestaat een brondocument wordt opgemaakt. Dit is een algemene taak en tevens een bevoegdheid. Onder deze bepaling vallen bijvoorbeeld verklaring gericht op ambtshalve correcties indien fouten zijn gemaakt bij het verwerken van brondocumenten of verklaringen ten behoeve van andere bijzondere situaties waarin de overige bepalingen niet voorzien.

 

Onderdeel B van het mandaatbesluit betreft het aanwijzen van ambtenaren die belast zijn met het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals is opgenomen in artikel 8 van de Wet bag.

 

Onderdeel C van het model mandaatbesluit heeft betrekking op de ambtenaren die bevoegd zijn een proces-verbaal op te maken inzake de constatering van de feitelijke aanwezigheid van registreerbare objecten en benamingen, zoals opgenomen in artikel 10 van de Wet bag.

 

Onderdeel D van het model mandaatbesluit heeft betrekking op de situaties waarvoor in de Wet bag geen specifiek brondocument is opgenomen en waarvoor het wenselijk is dat deze taken niet onder de algemene bevoegdheid van de beheerder vallen. Het gaat hierbij vooral om statusmutaties, zoals de constatering dat een pand in aanbouw is genomen, en om feitelijke mutaties.

 

Het is noodzakelijk naast een beheerder ook een of meerdere plaatsvervangers aan te wijzen, gezien de korte termijnen die voor het beheer gelden.