Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent de stedelijke functie van de binnenstad Stimuleringsregeling Transformatie Binnenstad |
Citeertitel | Stimuleringsregeling Transformatie Binnenstad |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2018 | nieuwe regeling | 10-07-2018 |
Het college van de gemeente Schiedam,
gelet op artikel 2 tweede lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Schiedam 2017,
gelet op de ontwikkelingsvisie voor de binnenstad (d.d. 28 juni 2012) en de wens met meer wonen in de binnenstad de stedelijke functie van de binnenstad te versterken. Het toevoegen van woningen door zowel nieuwbouw als ook door transformatie heeft hoge prioriteit,
Stimuleringsregeling Transformatie Binnenstad gemeente Schiedam 2018
Hoofdstuk 2 Stimuleringssubsidie planontwikkeling
Artikel 3 Activiteit die voor subsidie in aanmerking komt
De subsidie wordt verleend voor planontwikkeling betreffende een gebouw in het werkingsgebied.
Hoofdstuk 3 Stimuleringslening
Artikel 9 Activiteit die voor Stimuleringslening in aanmerking komt
De Stimuleringslening wordt verstrekt voor transformatie betreffende een gebouw in het werkingsgebied.
Een aanvraag dient tevens te bevatten:
een dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waar de Stimuleringslening voor wordt aangevraagd. Het dekkingsplan bevat, naast de eigen middelen, een opgave van bij andere bestuursorganen, private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen voor dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
Artikel 12 Financierbare kosten Stimuleringslening
De Stimuleringslening heeft uitsluitend betrekking op de werkelijke kosten die gemaakt worden om de werkzaamheden te kunnen realiseren voor zover deze, zulks ter beoordeling van het college, noodzakelijk zijn voor het verrichten van de transformatie en resteren na aftrek van bijdragen van derden, waaronder:
Aldus besloten in de vergadering van het college van de gemeente Schiedam dd 10 juli 2018,
De secretaris,
K. Handstede
de voorzitter,
C.H.J. Lamers
Artikelgewijze toelichting Transformatie panden binnenstad Schiedam
In aanvulling op de stimuleringsregeling Transformatie panden binnenstad Schiedam 2018 zijn hieronder, voor zover nodig, de onderdelen van de regeling artikelsgewijs toegelicht.
In de gehele binnenstad is sprake van een hoge structurele leegstand van commercieel vastgoed. Tegelijkertijd is binnenstedelijk wonen erg gewild en bestaat de wens de stedelijke functie van de binnenstad te versterken door meer wonen toe te voegen. Deze stimuleringsregeling is gericht op transformatie van commercieel vastgoed in aanloopstraten naar woningen en zal daarmee zowel zorgen voor meer concentratie van commerciële functies in de kern van de binnenstad (door afname van commerciële panden in aanloopstraten) als voor toename van binnenstedelijke woningen. De regeling draagt zo op meerdere manieren bij aan de ambitie uit de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad (meer mensen in de binnenstad).
Het betreft het toevoegen van woningen door zowel nieuwbouw als ook door transformatie. Hiermee wordt aangesloten op de woonvisie en het uitvoeringsprogramma wonen, waarin wordt gesproken over het toevoegen van ongeveer 500 woningen tot en met 2022.
De stimuleringsregeling wil hieraan een bijdrage leveren. Dit wordt gerealiseerd door:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Een straat die onderdeel uitmaakt van de binnenstad. Aanloopstraten behoren niet tot het centrumgebied/binnenstad, maar staan wel in verbinding met of vormen de entree naar het centrumgebied/binnenstad. De aanloopstraten zijn te typeren door relatief veel kleinschalig, zelfstandig ondernemerschap en een hoge mate van functiemenging van detailhandel, horeca, ambacht, dienstverlening en wonen.
De natuurlijke persoon of rechtspersoon (Vereniging van Eigenaren) die een subsidie of Stimuleringslening aanvraagt.
De eigenaar is degene die het meest omvattende recht op het onroerende goed heeft. Het staat de eigenaar vrij om met uitsluiting van een ieder van een onroerend goed gebruik te maken.
Gebouw volgens artikel 1, lid 1 van de Woningwet: elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijk overdekt geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt. Volgens de wetgeschiedenis wordt bij gebouwen gedacht aan kantoor-, bedrijfs- en winkelruimte.
Van leegstand is sprake als een gebouw of afzonderlijk gedeelte daarvan niet door een huurder of andere gebruiker feitelijk wordt gebruikt en het betreffende gebouw of gedeelte daarvan geschikt is of gemaakt kan worden voor feitelijk gebruik.
De planontwikkeling is nodig voor de transformatie van een gebouw. In de planontwikkeling komen de wensen van de eigenaar van een gebouw samen met omgevingsfactoren van de situatie, mogelijkheden en beperkingen van het gebouw en perceel en de richtlijnen uit het bestemmingsplan en bouwverordening. De architect zal dit verwerken in een plan, een ontwerp.
De Stimuleringslening is een laagrentende lening die wordt verstrekt aan eigenaren die een gebouw bezitten in de genoemde aanloopstraten van Schiedam. Ook een Vereniging van Eigenaars (VvE) kan in aanmerking komen voor deze laagrentende lening. Met de Stimuleringslening kan een eigenaar, tegen beperkte kosten, maatregelen treffen om het gebouw te transformeren naar een woning. Aantrekkelijke kenmerken van de laagrentende Stimuleringslening zijn onder andere de rente en de mogelijkheid ten allen tijde vervroegd boetevrij af te lossen.
SVn, Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten, biedt aantrekkelijke leningen voor het kopen, verbeteren en verduurzamen van woningen of bedrijfsruimtes.
Het omvormen van een gebouw met de functie niet-wonen naar een gebouw met de functie wonen. De bedoeling is op deze manier meer woningen toe te voegen in de binnenstad.
Sub k Vereniging van Eigenaars (VvE)
VvE: een Vereniging van Eigenaars ingevolge Boek 5, afdeling 2 van het Burgerlijk wetboek, is een rechtspersoon die als taak heeft het beheer en het onderhoud van de gemeenschappelijke gedeelten en zaken van het appartementengebouw, alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Zie hiervoor de straten genoemd in bijlage 1 bij de stimuleringsregeling.
Ingevolge artikel 8, eerste lid, sub a van ASV 2017 kunnen aanvragen, die niet bijdragen aan het beleid van de gemeente zoals vastgesteld in de programmabegroting, worden geweigerd. Ingevolge de stimuleringsregeling dient daarbij te worden gedacht aan de Ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad en de Woonvisie.
Een subsidie of Stimuleringslening kan worden geweigerd, indien reeds met de uitvoering van de activiteit is begonnen, voordat de subsidie of Stimuleringslening is aangevraagd.
In artikel 3, lid 1 van de Leegstandsverordening Schiedam 2017 wordt de eigenaar van een gebouw, gelegen in het werkingsgebied, verplicht de leegstand van het gebouw te melden aan het college, zodra die leegstand langer duurt dan zes maanden. In lid 4 van artikel 3 wordt de eigenaar verplicht de leegstand van het gebouw binnen vier weken te melden, wanneer het gebouw na een verplichtende voordracht als bedoeld in artikel 8 van de Leegstandsverordening Schiedam 2017, binnen één jaar weer leeg komt te staan.
De aanvrager kan slechts éénmaal in aanmerking komen voor een subsidie of Stimuleringslening voor dezelfde activiteit.
Hoofdstuk 2 Stimuleringssubsidie planontwikkeling
Artikel 3 Activiteit die voor subsidie in aanmerking komt
De subsidie wordt verleend voor planontwikkeling betreffende een gebouw in het werkingsgebied. Dit betreft het vervaardigen van een plan en tekeningen van de bestaande en toekomstige situatie, met als doel de gebruiksmogelijkheden van het (toekomstig) leegstaand gebouw, te transformeren naar wonen. De planontwikkeling moet een gebouw betreffen dat is gelegen in het werkingsgebied, zoals opgenomen in bijlage 1.
Sub a Rechtspersoon naar burgerlijk recht
Dit is de privaatrechtelijke rechtspersoon, die besluiten kan nemen en zelfstandig naar buiten toe kan optreden.
In veel gevallen betreft het hier een Vereniging van Eigenaars (VvE). In een VvE zijn alle appartementseigenaren van één of meer gebouwen vertegenwoordigd.
Allereerst wordt uitdrukkelijk opgemerkt dat het college, ingevolge de Awb, aanvragen die te laat worden ontvangen niet in behandeling hoeft te nemen. In dit artikel worden de termijnen genoemd, waarbinnen subsidieaanvragen dienen te zijn ingediend bij het college.
De aanvraag voor subsidies dient zes weken voor aanvang van de activiteiten te worden ingediend.
De aanvrager dient eigenaar te zijn van het gebouw. Daarom wordt gevraagd om een eigendomsbewijs.
Om de hoogte van het subsidiebedrag te kunnen bepalen, is het nodig dat bij de aanvraag een offerte inzake de planvorming wordt gevoegd van de architect
De eventueel extra bescheiden kunnen worden gevraagd indien deze van toepassing zijn. In de meeste gevallen is dat van toepassing indien de aanvrager een VvE betreft.
De akte van splitsing is het belangrijkste document in elke VvE. Het bevat de regels en voorschriften die de rechtsverhouding tussen de deelgenoten in de gemeenschap van eigenaren beheersen. Iedere eigenaar is van rechtswege deelgenoot in die gemeenschap en dus zakenrechtelijk gebonden aan alles wat in de akte van splitsing en het reglement is opgenomen. De bepalingen, die in de akte van splitsing of in het in de akte van toepassing verklaarde reglement (met de statuten van de VvE) zijn opgenomen, beheersen elk appartementsrecht dat in de splitsing betrokken is. De relatie tussen de deelgenoten in de gemeenschap is van zakenrechtelijke aard.Lid 4, sub b
De bevoegdheid van het bestuur van een VvE strekt niet verder dan blijkt uit de toepasselijke akte van splitsing en de besluiten van de vergadering van eigenaars. De bevoegdheid van een bestuurder van een VvE wijkt af van die van een gewone vereniging, als gevolg van het gedwongen lidmaatschap van een appartementseigenaar van de VvE en de persoonlijke aansprakelijkheid van de leden van de VvE. Daarom kan het bestuur niet zonder bepaalde beperking overeenkomsten met derden aangaan. Dit rechtsgeldig genomen besluit van de VvE, dat de administrateur of bestuurder gemachtigd is de aanvraag in te dienen en af te handelen en dat deze gerechtigd is een vordering in te stellen op nalatige appartementsgerechtigde(n), is dus nodig bij de aanvraag.
Artikel 6 Subsidiabele kosten, berekening en hoogte van het subsidiebedrag
Subsidie wordt verstrekt voor de kosten die noodzakelijk zijn om de activiteiten te verrichten. Of iets al dan niet noodzakelijk is, wordt aan de beoordeling van het college overgelaten. De bijdragen van derden worden daarvan afgetrokken.
Indien werkzaamheden worden uitgevoerd door de aanvrager zelf of door anderen (niet zijnde een onderneming), dan kunnen deze kosten niet worden gesubsidieerd.
De subsidie bestaat uit een bijdrage in de in het eerste lid genoemde kosten. Het subsidiebedrag bedraagt de helft van het bedrag dat de eigenaar zelf investeert, tot het maximum van de in de tabel genoemde bedrag.
Artikel 7 Vaststelling van de subsidie
Na afronding van de activiteiten dient de aanvrager van de subsidie een verzoek in te dienen tot vaststelling van de subsidie. Dit dient te gebeuren binnen 12 weken na afronding. De aanvraag tot vaststelling wordt ingediend bij het college.
Per jaar kan door het college een maximaal subsidiebedrag worden vastgesteld.
De datum van ontvangst van de subsidieaanvraag is van belang voor de verdeling van het maximale subsidiebedrag. Het beschikbare bedrag wordt namelijk verdeelt op basis van de datum van ontvangst van de aanvraag.
Als de aanvrager een aanvulling indient op de eerste subsidieaanvraag, dan geldt de datum van de aanvulling als datum van ontvangst van de subsidieaanvraag.
Hoofdstuk 3 Stimuleringslening
Artikel 9 Activiteit die voor Stimuleringslening in aanmerking komt
De Stimuleringslening wordt verstrekt voor het verbouwen en/of aanpassen, van een leegstaand gebouw, in het aangewezen gebied, naar de bestemming wonen.
De Stimuleringslening kan slechts worden verstrekt aan een eigenaar die een bijdrage levert aan de versterking van de woonfunctie in de binnenstad. In zowel het Uitvoeringsprogramma Binnenstad alsook in de Woonvisie wordt ervan uitgegaan dat de versterking van de woonfunctie belangrijk is om de levendigheid en de leefbaarheid van de binnenstad te vergroten.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen zakelijke en consumptieve leningen.
Zakelijke leningen worden verstrekt aan rechtspersonen. Dit zijn privaatrechtelijke rechtspersonen, die besluiten kunnen nemen en zelfstandig naar buiten toe kunnen optreden. In veel gevallen betreft het hier een Vereniging van Eigenaars (VvE). In een VvE zijn alle appartementseigenaren van één of meer gebouwen vertegenwoordigd.
Consumptieve leningen worden verstrekt aan natuurlijke personen. Dit kunnen één of meerdere natuurlijke personen zijn.
Allereerst wordt uitdrukkelijk opgemerkt dat het college, ingevolge de Awb, aanvragen die te laat worden ontvangen niet in behandeling hoeft te nemen. In dit artikel worden de termijnen genoemd, waarbinnen subsidieaanvragen dienen te zijn ingediend bij het college.
De aanvraag voor Stimuleringsleningen dient acht weken voor aanvang van de activiteiten te worden ingediend.
De aanvrager dient eigenaar te zijn van het gebouw. Daarom wordt gevraagd om een eigendomsbewijs.
Artikel 12 Financierbare kosten Stimuleringslening
De kosten die voor financiering in aanmerking komen worden bepaald door hetgeen noodzakelijk is om de activiteiten te verrichten. Of iets al dan niet noodzakelijk is, wordt aan de beoordeling van het college overgelaten. De bijdragen van derden worden daarvan afgetrokken.
Als norm wordt gehanteerd het Bouwbesluit voor bestaande bouw (Bouwbesluit 2012). Dit bouwbesluit is online beschikbaar en betreft de vaststelling van voorschriften omtrent het bouwen, gebruiken en slopen van bouwwerken.
Indien werkzaamheden worden uitgevoerd door de aanvrager zelf of door anderen (niet zijnde een onderneming), dan kunnen deze kosten niet worden gesubsidieerd.
Artikel 13 Besluit Stimuleringslening
Indien het college besluit tot toewijzing , wordt daarmee budget voor de Stimuleringslening gereserveerd. Vervolgens toetst SVn onder andere de kredietwaardigheid. Wanneer de toetsing door SVn positief is, kan de overeenkomst tot een Stimuleringslening worden aangegaan tussen SVn en de aanvrager.
Vervolgns beheert SVn de toegewezen Stimuleringslening.
Artikel 14 Kenmerken zakelijke Stimuleringslening
De hoofdsom van de Stimuleringslening wordt bepaald door de hoogte van de kosten die het college noodzakelijk acht om de activiteiten te verrichten.
De Stimuleringslening wordt vastgelegd in een onderhandse of notariële akte. Een hypothecaire zekerheid is alleen dan vereist, indien het college dit noodzakelijk acht. De kosten voor de notariële of hypothecaire akte komen voor rekening van de aanvrager.
Artikel 15 Kenmerken consumptieve Stimuleringslening
De hoofdsom van de Stimuleringslening wordt bepaald door de hoogte van de kosten die het college noodzakelijk acht om de activiteiten te verrichten.
Lid 1 en 2Een bouwdepot (ook wel bouwkrediet genoemd) is een potje bij SVn waarin alle bedragen die nodig zijn voor het transformatieproject in worden gestort. De aanvrager stuurt de rekeningen van het bouwproject met een speciaal declaratieformulier naar de gemeente. De gemeente stuurt de declaraties door naar SVn. SVn betaalt de rekeningen met geld uit het bouwkrediet. SVn maakt het geld rechtstreeks over naar de bedrijven die door de aanvrager worden ingehuurd. Als het bouwdepot is uitgeput, sluit de SVn het bouwdepot.