Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lelystad

VERORDENING op het Burgerinitiatief

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLelystad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVERORDENING op het Burgerinitiatief
CiteertitelVerordening op het Burgerinitiatief
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De bekendmaking van de regeling is niet te achterhalen.

De inwerkingtreding van de regeling is bij benadering ingevuld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-04-2005art. 3, 5, 7

07-04-2005

Onbekend.

2983
25-03-200415-04-2005art. 10

12-02-2004

Geen

No. 2774
09-01-200425-03-2004nieuwe regeling

08-01-2004

Geen

No. 2738

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING op het Burgerinitiatief

De raad van de gemeente Lelystad,

op voorstel van de fractie van de PvdA;

gelet op de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de navolgende

VERORDENING op het Burgerinitiatief.

Artikel 1 - definities

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      raad: de gemeenteraad van Lelystad;

    • b.

      commissie: een raadscommissie in Lelystad;

    • c.

      college: het college van de gemeente Lelystad;

    • d.

      ambtsdragers: de burgemeester, wethouders, raadsleden en ambtenaren werkzaam voor de gemeente Lelystad;

    • e.

      burgerinitiatief: een verzoek aan de raad om te beraadslagen en te besluiten over een door de verzoekers geformuleerd voorstel.

Artikel 2 - verzoekgerechtigden

  • 1.

    Een burgerinitiatief kan worden ingediend door inwoners van de gemeente Lelystad.

  • 2.

    In afwijking van de Kieswet geldt hiervoor een leeftijdsgrens van tenminste 12 jaar.

Artikel 3 - onderwerpen van het burgerinitiatief

  • 1.

    Een burgerinitiatief kan worden ingediend over onderwerpen die behoren tot de bevoegdheid van de raad.

  • 2.

    Géén burgerinitiatief is mogelijk ten aanzien van:

    • a.

      de uitvoering van besluiten van hogere bestuursorganen die de raad geen beleidsvrijheid geeft;

    • b.

      de inrichting van de gemeentelijke organisatie;

    • c.

      vaststelling en wijziging van de gemeentelijke begroting;

    • d.

      vaststelling en wijziging van gemeentelijke belastingen en tarieven;

    • e.

      onderwerpen waarover de raad korter dan een jaar voor de indiening van het burgerinitiatief een besluit heeft genomen;

    • f.

      handelingen en gedragingen van ambtsdragers waartegen een klacht kan worden ingediend op grond van de Algemene wet bestuursrecht of een andere door de gemeenteraad of het college vastgestelde klachtenregeling.

    • h.

      voorstellen die een wijziging in beleid betreffen dat al in een vergevorderd stadium van ontwikkeling is;”

    • i.

      een bezwaar in de zin van artikel 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur.” ;

Artikel 4 – vereisten voor indiening

  • 1.

    Het burgerinitiatief wordt ingediend bij de voorzitter van de raad.

  • 2.

    Het burgerinitiatief dient te worden ondersteund door tenminste 50 verzoekgerechtigden.

Artikel 5 - vormvoorschriften

  • 1.

    Het burgerinitiatief wordt schriftelijk ingediend en is in de Nederlandse taal gesteld.

  • 2.

    Het burgerinitiatief bevat een voorstel aan de raad over een door de raad te nemen besluit, voorzien van een motivering.

  • 3.

    Indien uit de realisering van het burgerinitiatief kosten voortvloeien wordt daarvan een globale raming gegeven.

  • 4.

    Het burgerinitiatief vermeldt de naam, het adres, het telefoonnummer, het e-mail adres en de geboortedatum van tenminste drie personen die als vertegenwoordigers van het burgerinitiatief optreden.

  • 5.

    Voor de indiening wordt gebruikgemaakt van een door alle initiatiefnemers volledig in te vullen en door alle verzoekgerechtigden te ondertekenen formulier.

  • 6.

    Voor het opstellen van een burgerinitiatief kunnen inwoners een beroep doen op door het gemeentebestuur beschikbaar te stellen hulp.

Artikel 6 – ontvankelijkheidstoets

  • 1.

    De voorzitter van de raad bericht de indieners binnen twee weken na ontvangst van een burgerinitiatief dat dit is ontvangen en of dit voldoet aan de eisen bedoeld in de artikelen 4 en 5 en of sprake is van eventuele uitsluitingsgronden bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Indien een burgerinitiatief niet voldoet aan de eisen bedoeld in de artikelen 4 en 5 stelt de voorzitter van de raad de vertegenwoordigers bedoeld in artikel 5, vierde lid, schriftelijk en gemotiveerd gedurende een termijn van ten hoogste vier weken in de gelegenheid om de vastgestelde gebreken te herstellen.

  • 3.

    De voorzitter van de raad doet van een ontvangst als bedoeld in lid 1 en van een besluit als bedoeld in lid 2 mededeling aan de raad.

Artikel 7 - procedure agenderen en horen bestuursorganen

  • 1.

    De raad beslist binnen twee raadsvergaderingen na ontvangst van de mededeling van de voorzitter van de raad als bedoeld in artikel 6, eerste lid, of na ontvangst van de aanvulling ingevolge artikel 6, tweede lid, over de behandeling van het burgerinitiatief.

  • 2.

    Indien de raad het burgerinitiatief in behandeling neemt, stelt de raad tegelijkertijd het college van de gemeente Lelystad in de gelegenheid om hun visie kenbaar te maken. Naar eigen keuze kan het college dat schriftelijk of mondeling doen.

  • 3.

    Beraadslaging en besluitvorming over een burgerinitiatief vindt plaats binnen vier raadsvergaderingen nadat de raad heeft besloten om het burgerinitiatief in behandeling te nemen. Deze termijn kan ten hoogste met met twee raadsvergaderingen worden verlengd.

Artikel 8 - procedurebehandeling in raadsvergadering

  • 1.

    De voorzitter van de raad stelt één of meer van de vertegenwoordigers als bedoeld in artikel 5, vierde lid, in de gelegenheid het burgerinitiatief toe te lichten in de raadsvergadering waarin de beraadslaging over het initiatief plaatsvindt en om eventuele vragen uit de raad te beantwoorden.

  • 2.

    Indien de raad besloten heeft om advies in te winnen van een commissie of de commissie het initiatief behandelt omdat een bestuursorgaan zijn visie mondeling kenbaar maakt zoals bedoeld in artikel 7 tweede lid, is het eerste lid van dit artikel van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9 - publicatie en openbaarheid

  • 1.

    Nadat de raad heeft besloten over het burgerinitiatief, draagt de voorzitter van de raad er zorg voor dat het raadsbesluit, voorzien van een deugdelijke toelichting en motivering:

    • a.

      binnen twee weken wordt meegedeeld aan de vertegenwoordigers bedoeld in artikel 5, vierde lid;

    • b.

      binnen twee weken wordt gepubliceerd in een in de gehele gemeente verschijnend huis-aan-huis te verspreiden blad.

  • 2.

    Indien de raad zich geheel of gedeeltelijk aan het burgerinitiatief conformeert, deelt de voorzitter van de raad de vorengenoemde vertegenwoordigers tevens mee wanneer met de uitvoering van het raadsbesluit zal worden gestart en bij welke medewerker van de gemeente Lelystad de vertegenwoordigers nadere inlichtingen kunnen inwinnen.

Artikel 10 - inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking zes weken na de dag waarop deze is bekendgemaakt.

Artikel 11 - citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op het Burgerinitiatief.

Lelystad, 7 april 2005.

De raad van de gemeente Lelystad,

de griffier, de voorzitter,