Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling voor collegebesluiten in recesperioden |
Citeertitel | Mandaatregeling voor collegebesluiten in recesperioden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Dit besluit eindigt op het tijdstip als bedoeld in artikel 42 van de Gemeentewet
artikel 168 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-07-2018 | Nieuwe regeling | 06-07-2018 | Rotterdams GBL nummer: 2018, nummer 91 |
In afwijking van artikel 3 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van burgemeester en wethouders van Rotterdam in recesperioden indien er geen quorum is de (loco)burgemeester aan te wijzen om namens het college alle noodzakelijke besluiten te nemen die worden voorgelegd aan het college.
De Mandaatregeling voor collegebesluiten in recesperioden (Gemeenteblad 2014-92) wordt ingetrokken.
Het is te doen gebruikelijk om besluiten die het college neemt als er geen quorum aanwezig is in de eerstvolgende vergadering met een quorum te laten bekrachtigen.
Tijdens recesperioden kan het echter wel een paar weken duren alvorens er weer een quorum aanwezig is.
Probleem van die oplossing is dan dat de rechtsgeldigheid van die besluiten tot de bekrachtiging na het reces in twijfel kan worden getrokken.
Om dat te voorkomen kan het college ook vooraf een mandaat geven aan de (loco)burgemeester (want die is er altijd, hoeveel leden van het college er ook zijn).
In dit besluit is de (loco)gemeentesecretaris (die er ook altijd is) aangewezen als degene die zal moeten verzekeren dat dit mandaat niet gebruikt wordt in gevallen waarin het gebruik ervan niet op zijn plaats is. Dit mandaat is vooral van belang voor besluiten op bezwaarschriften en andere zaken waarvoor beslistermijnen in acht genomen moeten worden.
Het besluit treedt in werking op 18 juli 2018 en eindigt als er een nieuw college is benoemd, hetgeen tot uitdrukking is gebracht door te verwijzen naar artikel 42 Gemeentewet, waarin dat geregeld is. Het nieuwe college kan dan opnieuw bekijken of het een dergelijke regeling noodzakelijk acht.
Dit gemeenteblad 2018, nummer 91, is uitgegeven op 9 juli 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)