Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ridderkerk

Criteria voor Cultuur subsidie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRidderkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingCriteria voor Cultuur subsidie
CiteertitelCriteria voor Cultuur subsidie
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Ridderkerk/CVDR325612/CVDR325612_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-07-2018Nieuwe regeling

29-05-2018

gmb-2018-149131

1333116

Tekst van de regeling

Intitulé

Criteria voor Cultuur subsidie

 

Cultuureducatie voor iedereen

Heeft u een vernieuwend plan om Ridderkerkers kennis te laten maken met cultuureducatie, dien het dan in!

Het gaat om cultuureducatie in de breedste zin van het woord. Heeft u bijvoorbeeld een plan waardoor jongeren hun talenten verder kunnen ontwikkelen met cultuur, heeft u een project om ouderen te laten dansen, of een idee om cultureel ondernemerschap een impuls te geven. Dan biedt de subsidieregeling een kans om het plan ook uit te voeren!

 

Doelstelling

De gemeente Ridderkerk wil met deze beoordelingscriteria meer inwoners bereiken en het vraaggericht werken versterken. Cultuur wordt zo afgestemd op de vraag van Ridderkerkers. Wij willen alle inwoners van Ridderkerk bereiken, juist ook diegenen die normaal niet snel met kunst en cultuureducatie bezig zijn.

 

Doelgroepen

  • Jongeren van 0-23 jaar (kleuters, peuters, basisschoolleerlingen, jongeren)

  • Ouderen

  • Kwetsbare doelgroepen of inwoners die niet snel in aanraking komen met kunst en cultuureducatie.

1. Inleiding

Als u activiteiten op het gebied van cultuur organiseert die bijdragen aan het realiseren van maatschappelijke en gemeentelijke doelstellingen dan kunt u hiervoor cultuursubsidie aanvragen.

Cultuureducatie

Onder ‘cultuureducatie’ wordt verstaan: het doelbewust leren over en door middel van kunst, erfgoed en media via gerichte instructie, zowel binnen- als buitenschools en in de vrije tijd.

Cultuureducatie is aan vernieuwing toe

Om cultuur dichter bij de inwoners te brengen is deze subsidieregeling. Heeft u een verfrissend idee, dien dan uw aanvraag in!

Doelen

  • 1.

    Het versterken van cultuur in Ridderkerk

  • 2.

    Het stimuleren en bevorderen van cultureel ondernemerschap

  • 3.

    Het afstemmen van cultuureducatie op de vraag van Ridderkerkers.

Hoe werkt het?

Vul het bijgevoegde document in en stuur het naar info@ridderkerk.nl

U kunt de aanvraag het hele jaar indienen. De aanvraag wordt beoordeeld op onderstaande criteria. Wanneer de subsidie aanvraag aan minimaal 20 criteria van de 34 voldoet, wordt uw aanvraag toegekend, mits het subsidieplafond nog niet is bereikt

 

Uw aanvraag wordt op vier momenten per jaar beoordeeld:

Aanvragen voor

Voor uitvoering in de periode

1 september in het jaar ervoor

Tussen 1 januari en 31 maart

1 januari

1 april- 30 juni

1 april

1 juli- 30 september

1 juli

1 oktober- 31 december

Subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld. Dit wordt gepubliceerd op de website van de gemeente Ridderkerk onder tabblad subsidies1

Hardheidsclausule

Bepaalde artikelen of artikelleden van die regeling kan worden afgeweken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

2. Criteria

2.1 Algemeen

Cultuureducatie voor iedereen

  • 1.

    Er is een toename van het aantal Ridderkerkers dat in aanraking komt met kunst en cultuur.

  • 2.

    Er wordt minimaal één keer een presentatie/uitvoering/publicatie/tentoonstelling gegeven. Dit als onderdeel van cultuureducatie: deelnemers laten zien wat zij geleerd hebben. Het gaat om leren jezelf te presenteren, werving, talent ondersteuning en zichtbaar maken: voor iedereen in Ridderkerk toegankelijk.

    Denk aan voorstellingen, concerten, exposities en workshops.

  • 3.

    De subsidieaanvraag wordt gedaan door een Ridderkerkse organisatie of inwoner.

  • 4.

    Activiteiten zijn laagdrempelig en makkelijk toegankelijk en vinden plaats in Ridderkerk.2

  • 5.

    Er wordt geen subsidie verleend voor individuele lessen.

  • 6.

    Wanneer de subsidie voor een tweede keer aangevraagd wordt, voegt de aanvrager een analyse van de voorgaande keer toe met daarin een evaluatie of de doelen behaald zijn en wat de aanbevelingen zijn voor het komend jaar.

  • 7.

    De aanvraag komt niet in aanmerking voor andere landelijke, provinciale of lokale regelingen.

Vernieuwing

  • 8.

    De subsidie aanvraag is vernieuwend voor Ridderkerk.

    Denk aan:

    • Inhoudelijk, financieel (nieuwe verdienmodellen), organisatorisch of doelgroepen.

    • Koppelen van cultuureducatie aan thema’s en bijeenkomsten.

    • Bijvoorbeeld regionale of landelijke momenten zoals week van de eenzaamheid, evenementen voor senioren of jaarmarkten of Ik toon (landelijke amateurkunst campagne)3

    • Aantrekken en behouden van publieksgroepen (zoals ouderen, jongeren en kwetsbare inwoners) die normaliter niet of slecht te bereiken zijn

    • Nieuwe vormen van programmeren en produceren, samenwerken en inspireren.

Vraaggericht

  • 9.

    U toont aan dat er vraag is naar uw plan/activiteit. Dit wordt getoetst en bij de aanvraag gevoegd.

  • 10.

    De doelgroep heeft aangegeven behoefte te hebben aan de activiteiten in de subsidie aanvraag.

Beleid

  • 11.

    De subsidieaanvraag sluit aan bij de uitvoering van de ‘Uitgangspuntennotitie Cultuureducatie in de breedte’ die op 26 mei 2016 door de gemeenteraad is vastgesteld.

Samenwerking

  • 12.

    Andere maatschappelijke partners doen mee (minimaal één).

  • 13.

    Het amateurveld/ culturele partners worden betrokken.

  • 14.

    De subsidieaanvraag sluit aan bij de 21 eeuwse vaardigheden4 om doelen binnen andere beleidsvelden binnen de gemeente Ridderkerk te behalen. Denk bijvoorbeeld aan Welzijn, jongeren, ouderen participatie.

Competenties docenten en begeleiders

  • 15.

    Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is voor docenten verplicht.

  • 16.

    Docenten zijn bij voorkeur HBO geschoold (onder schooltijd is dit verplicht).

  • 17.

    Per docent wordt een CV toegevoegd, met daarin een relevant arbeids- en opleidingsverleden.

  • 18.

    Docenten hebben een EVC- certificaat (erkenning van verworven competenties).5

Financieel en bereikcijfers

  • 19.

    De aanvraag bevat een inzichtelijke begroting met een toelichting op de inkomsten en uitgaven.

  • 20.

    De aanvraag bevat cofinanciering. Dit om cultureel ondernemerschap en samenwerking te bevorderen.

  • 21.

    In de subsidieaanvraag staat welke andere/ nieuwe financieringsbronnen u gebruikt: fondsen, subsidies, sponsorinkomsten, inzet van vrijwilligers, om niet huren van ruimten, entree/ deelname/lesgelden, ed.

  • 22.

    In de subsidieaanvraag staat welk bedrag partners bijdragen.

  • 23.

    Een schatting van het verwachte aantal deelnemers zijn toegevoegd: aantal deelnemers/cursisten/klanten/leerlingen/kosten per activiteit.

  • 24.

    Er wordt alleen subsidie verleend voor voorwaardenscheppende kosten van cultuureducatie. Dus geen catering (drank, eten) e.d.

2.2 Cultuureducatie (Binnenschools en Brede School)

Aansluiting bij regelingen

  • 25.

    De subsidieaanvraag sluit aan bij het doel van de Rijksregeling Cultuureducatie met Kwaliteit (verankeren doorgaande leerlijn groep 1 t/m 8 van cultuureducatie) en bij de Impuls muziekonderwijs (Meer muziek in de klas). Het Voorgezet Onderwijs kan ook een aanvraag indienen.

Ouderbetrokkenheid wordt omschreven

  • 26.

    Betrekken en enthousiast maken van de opvoeders maakt de kans dat het kind een vervolg geeft aan de activiteit groter.

Beschikbaarheid lesmethode

  • 27.

    De subsidieaanvraag is voor alle scholen in Ridderkerk toegankelijk qua bereikbaarheid en beschikbaarheid. Het ontwikkelde materiaal is beschikbaar voor andere scholen en culturele organisaties in Ridderkerk.

Schoolplan cultuureducatie

Bijgevoegd worden:

  • 28.

    De visie van de school op het gebied van cultuureducatie

  • 29.

    Kerndoelen en tussendoelen

  • 30.

    Activiteitenplan/ projectplan/ schoolbeleidsplan met daarin aangegeven de activiteiten om de geformuleerde doelen te bereiken.

    Wanneer een school geen beleidsplan cultuureducatie heeft, omschrijft u bovenstaande punten in de subidieaanvraag.

Financieel en bereikcijfers

  • 31.

    In de subsidieaanvraag staat welk bedrag per leerling gesubsidieerd wordt/welk bedrag het onderwijs zelf betaalt.

2.3 Cultuureducatie in de vrije tijd

  • 32.

    De subsidieaanvraag toont cultureel ondernemerschap

    • Inkomstenwerving/cofinanciering

    • Vraaggericht

    • Effectieve werving van fondsen en subsidies, mede via samenwerkingen culturele partners.

  • 33.

    De subsidieaanvraag laat zien dat volwassenaanbod van lessen kostendekkend is.

  • 34.

    De subsidieaanvraag stimuleert talentontwikkeling.6


4

Vanuit wetenschappelijke opvattingen over leren behandelen we wegen om onderwijs te ontwikkelen en/of te bevorderen waarin nieuwe, eigentijdse vaardigheden (samenwerken, communicatie, ICT geletterdheid, creatief denken, kritisch denken, probleemoplossend denken en sociale en/of culturele vaardigheden) optimaal aan bod komen.