Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Groningen

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Midden-Groningen 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Groningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Midden-Groningen 2018
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Midden-Groningen 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. artikel 47 van de Participatiewet
  3. wet Jeugdwet
  4. artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening
  5. artikel 84 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-07-201819-04-2018nieuwe regeling

19-04-2018

gmb-2018-147405

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Midden-Groningen 2018

Gelet op artikel 2.1.3 van de Wmo 2015, artikel 47 van de Participatiewet, de Jeugdwet 2015, artikel 2.3 van de Wsw en gelet op artikel 84 Gemeentewet;

BESLUIT:

 

Vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Midden-Groningen:

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

1. In deze verordening wordt verstaan onder:

a) Sociaal domein: beleid en uitvoering op het gebied van de Wmo 2015, Participatiewet, Jeugdwet.

b) De Adviesraad Sociaal Domein: adviesorgaan in de gemeente Midden-Groningen ingesteld door het college van burgemeester en wethouders van Midden-Groningen;

c) College: college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Midden-Groningen;

d) Gemeenteraad: gemeenteraad Midden-Groningen

e) Huishoudelijk reglement: reglement opgesteld door het college, waarin het gestelde in deze verordening nader wordt uitgewerkt en aangevuld met overige aspecten van belang voor het functioneren van de Adviesraad;

f) Functieprofielen: functieprofielen als beschreven in de bijlage van het Huishoudelijk reglement;

g) Maatschappelijke belangenorganisaties: representatieve burger organisaties actief in het Sociaal Domein in de Gemeente Midden-Groningen.

2. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo 2015, Participatiewet, Jeugdwet, Wsw en/of de Algemene wet bestuursrecht.

 

Artikel 2 Taak

De adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de beleidsuitvoering binnen het sociaal domein.

Artikel 3 Samenstelling

1. De adviesraad bestaat uit minimaal zeven en maximaal elf leden en een in functie benoemde voorzitter.

2. Indien deze samenstelling niet mogelijk is, kan het college besluiten tot afwijking van lid 1.

3. De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd, na een transparante sollicitatieprocedure, door het college op voordracht van de sollicitatiecommissie zoals aangegeven in het huishoudelijk reglement.

4. De leden van de adviesraad dienen (ervarings-)deskundig te zijn op tenminste één van de drie deelterreinen van het sociaal domein, te voldoen aan het functieprofiel en ingezetene te zijn van de gemeente Midden-Groningen.

5. Het lidmaatschap van de adviesraad is tenminste onverenigbaar met:

a. Het lidmaatschap van de gemeenteraad, de raadscommissies en/of andere organen die het college adviseren ter zake beleid en uitvoering van wet- en regelgeving, met inbegrip van de commissies van bezwaar;

b. De functie van fractievertegenwoordiger;

c. Het werknemerschap van de gemeente Midden-Groningen of het verrichten van werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur;

d. Het werknemerschap bij een beroepsinstelling actief op het terrein van het sociaal domein.

6. De zittingsduur van de leden bedraagt vier jaar. Een lid kan slechts één keer worden herbenoemd op voordracht van de leden van de adviesraad. Het getrapt aftreden wordt vastgelegd in een schema.

7. De leden van de adviesraad spreken op persoonlijke titel en hebben zitting zonder last of ruggespraak.

8. Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt:

a. Op eigen verzoek

b. Bij verhuizing buiten de gemeente Midden-Groningen

c. Bij overlijden

d. Na het verstrijken van de zittingsduur van de periode van vier jaar, behoudens herbenoeming

e. Bij toetreding tot posities genoemd onder Artikel 3.5

f. Bij een ontslagbesluit van het college volgens het huishoudelijk reglement

 

Artikel 4 Werkwijze

Voor zover niet in het huishoudelijk reglement is vastgelegd:

  • 1.

    Openbaarheid vergaderingen: de vergaderingen van de adviesraad worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer tenminste vier van de aanwezige leden daarom verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt.

  • 2.

    Inspraak: Op de agenda van de vergadering wordt ruimte gereserveerd voor inspraak door burgers en eventuele deskundigen van buitenaf.

  • 3.

    Vergaderfrequentie: De adviesraad vergadert minimaal zes keer per jaar. Het jaarrooster wordt op de website van de gemeente gepubliceerd en in de plaatselijke krant(en).

  • 4.

    De adviezen van de adviesraad zijn openbaar tenzij deze op verzoek van het college als vertrouwelijk moeten worden behandeld.

  • 5.

    Indien de vergaderfrequentie als bedoeld in het derde lid leidt tot niet-tijdig adviseren, kan mits voldoende gemotiveerd, door de voorzitter zo spoedig mogelijk een ingelaste vergadering en advisering worden gepland.

  • 6.

    In de adviesraad worden geen individuele burgervraagstukken besproken, noch individuele belangen behartigd.

 

Artikel 5 Samenwerking adviesraad en gemeentebestuur

1. Elk verzoek om advies gaat vergezeld van een formele of informele adviesaanvraag.

2. Het college draagt zorg voor een tijdige en relevante informatievoorziening aan de adviesraad die nodig is om goed te kunnen adviseren.

3. Indien gewenst door de adviesraad vindt (aanvullende) schriftelijke of mondelinge informatieverstrekking plaats door de ambtelijke organisatie van de gemeente.

4. Voorafgaand aan het uitbrengen van advies kan op verzoek van de adviesraad overleg plaatsvinden met de betrokken portefeuillehouder van het college.

5. In geval de gemeenteraad het bevoegde orgaan tot besluitvorming is stuurt het college het advies van de adviesraad samen met het raadsvoorstel aan de gemeenteraad. In het geval dat het college afwijkt van het advies van de adviesraad, wordt dit bij het voorstel aan de gemeenteraad gemotiveerd.

6. De betrokken wethouders overleggen minimaal ten tijde van rapportagemomenten (voor- en najaar) met de adviesraad. Beide partijen kunnen onderwerpen agenderen. Betrokken beleidsmedewerkers zijn op verzoek bij het overleg aanwezig.

 

Artikel 6 Ondersteuning en budget

1. Het college draagt zorg voor de beschikbaarheid van de noodzakelijke middelen zodat de adviesraad in staat is de in deze verordening en het huishoudelijk reglement vastgelegde taken te vervullen. Deze middelen betreffen in ieder geval:

a. Ondersteuning van ambtelijke medewerker(s)

b. Het kosteloos verstrekken van vergaderfaciliteiten zoals vergaderruimten, kopieer- en post-mogelijkheden

c. Een vergoeding voor de leden van de adviesraad, met inachtneming van het bepaalde in de Gemeentewet en de verordening rechtspositie raads- en commissieleden Midden-Groningen

d. Het zo nodig voorzien in mogelijkheden om met een handicap te functioneren in de adviesraad

e. Deskundigheidsbevordering en documentatie faciliteren

f. Publiciteit, voorlichting en overleg met het brede werkveld faciliteren

g. Deelname in voor de adviesraad relevante regionale en nationale organisaties faciliteren

 

Artikel 7 Verslaglegging en evaluatie

1. De adviesraad brengt jaarlijks voor 1 april schriftelijk verslag uit van de activiteiten in het voorafgaande kalenderjaar aan het college. Het college zendt dit verslag voorzien van een reactie ter kennisname aan de Gemeenteraad.

2. Het verslag als bedoeld in het eerste lid bevat een financieel verslag. Hierin wordt verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

3. Jaarlijks wordt tussen de adviesraad en de betreffende beleidsambtenaren geëvalueerd of de gekozen opzet van de adviesraad voldoet.

Artikel 8 Opheffing

De adviesraad wordt slechts opgeheven:

a. Bij besluit van de gemeenteraad en college, de adviesraad gehoord hebbende;

b. Bij het vervallen van de wettelijke basis.

 

Artikel 9 Slotbepaling

1. Deze verordening treedt in werking op 19 april 2018

2. Met ingang van de datum uit lid één vervalt de:

a. Wmo-raad Slochteren (‘Verordening Adviesraad Wet Maatschappelijke ondersteuning, Gemeente Slochteren 2013’)

b. Platform Werk en Inkomen Slochteren (Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Slochteren 2015)

c. Participatieraad Menterwolde (‘Verordening Participatieraad Menterwolde 2015’)

d. Wmo-/Participatie adviesraad Hoogezand-Sappemeer (Verordening WMO/Participatiewet/Wsw cliëntenadviesraad Hoogezand-Sappemeer 2017)

 

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 19 april 2018 DOCPROPERTY ip_datumvergadering \* MERGEFORMAT

 

De raad van de gemeente Midden-Groningen

 

 

 

Rein Munniksma

Voorzitter

Mieke Bouwman

Griffier