Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling aangepast sporten |
Citeertitel | Subsidieregeling aangepast sporten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
De Nadere regels Subsidiering aangepast sporten 2015 blijft van toepassing op subsidies verstrekt op grond van deze nadere regels en op volledige aanvragen om subsidie die zijn ingediend voor inwerkingtreding van deze subsidieregeling
Subsidieverordening Rotterdam 2014
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2018 | Nieuwe regeling | 03-07-2018 | Rotterdams GBL nummer: 2018-89 |
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies vanaf het jaar 2019 door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Het college verstrekt in het kader van deze subsidieregeling uitsluitend een jaarlijkse subsidie voor structurele activiteiten op het gebied van aangepast sporten en bewegen in Rotterdam, zodat personen met een beperking op hun eigen niveau kunnen sporten en bewegen.
Uitsluitend sport- en beweegaanbieders kunnen een subsidie op grond van deze subsidieregeling aanvragen.
Artikel 7 De voorwaarden voor subsidieverlening
De subsidie kan alleen worden verleend als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Een aanvraag om een subsidie wordt digitaal ingediend via www.rotterdam.nl/subsidies door middel van een daarvoor ter beschikking gesteld digitaal aanvraagformulier.
Artikel 9 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en de Subsidieverordening Rotterdam 2014 kan op basis van deze subsidieregeling de subsidie geheel of gedeeltelijk geweigerd worden indien:
Artikel 10 Intrekking oude regeling
De Nadere regels Subsidiering aangepast sporten 2015 worden ingetrokken.
Voor aanvragers die gedurende voorafgaande aaneengesloten jaren subsidie voor aangepast sporten op basis van de Nadere regels aangepast sporten 2015 hebben ontvangen en de subsidie die zij in 2018 ontvingen meer bedroeg dan het subsidiebedrag waarvoor ze op basis van deze subsidieregeling in aanmerking komen geldt de volgende afbouwregeling:
Toelichting op de Subsidieregeling aangepast sporten
In Rotterdam is de ambitie dat Rotterdammers plezier hebben in bewegen. Iedereen sport en beweegt op zijn of haar eigen niveau en manier.
Vanwege de beweegachterstand van personen met een beperking is er specifieke inzet op Rotterdammers met een beperking. Dit houdt in dat wordt ingezet op voldoende en passende mogelijkheden voor Rotterdammers met een beperking om te sporten en te bewegen. Daarnaast wordt individuele begeleiding aangeboden naar passend aanbod.
Personen met een beperking kunnen niet altijd gebruik maken van al het sport- en beweegaanbod. Vaak is er aangepast aanbod nodig. Dit varieert van een andere benadering of aangepaste training tot aan de inzet van extra trainers of begeleiding, specifieke cursussen, aangepast materiaal, etc. Dit kunnen extra kosten opleveren voor een sport- en beweegaanbieder. Kosten die niet volledig gedekt worden met contributie of andere inkomsten. Om te voorkomen dat de contributie van aangepast aanbod onevenredig hoog wordt in vergelijking met het aanbod van andere sport- en beweegaanbieders, ondersteunt de gemeente sinds 1988 de sportverenigingen met aangepast aanbod.
De regeling ‘Nadere regels subsidiëring aangepast sporten 2015’ is geëvalueerd. Hierbij is rekening gehouden met de huidige sportnota, maar er is ook input gevraagd van sport- en beweegaanbieders en bij partners, zoals Rotterdam Sportsupport, het Sportbedrijf en MEE Rotterdam Rijnmond. Deze informatie is mee genomen bij het wijzigen van de Nadere regels. Vanwege de omvang van de wijzigingen is er voor gekozen om een nieuwe subsidieregeling op de stellen.
Het doel van de regeling is aangepast, zodat deze aansluit bij de Sportnota 2017+. Zoals hierboven is aangegeven wordt ingezet op een aantrekkelijk en passend sportaanbod voor personen met een beperking. Naast sportverenigingen zijn er ook andere organisaties met aangepast sporten en bewegen. De subsidieregeling is daarom opengesteld voor organisaties met rechtspersoonlijkheid die structurele activiteiten organiseren gericht op sporten en bewegen voor personen met een beperking. Dus ook voor bijvoorbeeld scoutingverenigingen, speeltuinen en commerciële aanbieders. Eén van de voorwaarden is dat er geen winst wordt gemaakt op de activiteit. Natuurlijke personen kunnen alleen subsidie aanvragen via een rechtspersoon. Aangezien de rechtspersoon de aanvraag indient, is deze organisatie eindverantwoordelijk.
Voorheen werd de subsidie gebaseerd op het aantal Rotterdamse leden. Binnen het aangepast sporten is het gangbaar dat verenigingen een regionaal karakter hebben. Dit houdt in dat er ook personen van buiten Rotterdam gebruik maken van het sport- en beweegaanbod. Om rekening te houden met deze regionale functie wordt de hoogte van de subsidie gebaseerd op de aantoonbare, onderbouwde meerkosten die een sport- en beweegaanbieder heeft.
Om zo veel mogelijk sport- en beweegaanbieders met aangepast aanbod te ondersteunen, is er een maximaal bedrag vastgesteld per sport- en beweegaanbieder, per sport- en beweegtak van € 2.500,-. De subsidie is hiermee een tegemoetkoming in de meerkosten die een sport- en beweegaanbieder heeft.
Er is verduidelijkt welke kosten onder meerkosten kunnen vallen. Hierbij blijft het van belang om de kosten die een sport- en beweegaanbieder met aangepast sporten en bewegen heeft te vergelijken met de kosten van een sport- en beweegaanbieder zonder dit aanbod.
D. Aanpassing van de indieningstermijn
De indieningstermijn is aangepast naar uiterlijk vóór 1 oktober in het voorgaande jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Uit de evaluatie met verenigingen blijkt dat zij dan een beter beeld hebben van de omstandigheden en een betere begroting kunnen aanleveren.
E. De subsidieregeling is niet meer bedoeld voor het opstarten van nieuw sport- en beweegaanbod
De subsidie is een jaarlijkse subsidie. Dit houdt in dat het één maal per jaar kan worden aangevraagd. Het besluit om subsidie te verlenen vindt plaats na de vaststelling van de gemeentebegroting in november. Het is niet praktisch voor sport- en beweegaanbieders om te wachten met het starten van nieuw aanbod tot dit moment. Daarom is de mogelijkheid voor subsidie voor het opstarten van nieuwe initiatieven verwijderd.
Er zijn andere mogelijkheden om ondersteuning te krijgen bij het opstarten van nieuw sport- en beweegaanbod voor personen met een beperking. Bijvoorbeeld via:
F. Aanvraagformulier en voorbeeldbegroting
Om de informatie te ontvangen die nodig is om de subsidieaanvragen te beoordelen, is er een aanvraagformulier opgesteld. Als u dit formulier stap voor stap doorloopt, levert u de juiste informatie aan om de subsidieaanvraag te kunnen laten beoordelen.
Naar aanleiding van vragen van verschillende verenigingen is er een voorbeeldbegroting bij het aanvraagformulier gevoegd. Hierin ziet u welke gegevens in de begroting opgenomen kunnen worden om een goed beeld te geven van de kosten en baten en op welke manier een onderscheid gemaakt kan worden tussen de gewone kosten en meerkosten. U bent vrij om dit voorbeeld te gebruiken.
Het beoordelen van de aanvraag
Het doel van de subsidie is het ondersteunen van sport- en beweegaanbieders bij het organiseren en aanbieden van structurele activiteiten op het gebied van aangepast sporten en bewegen, zodat personen met een beperking op hun eigen niveau kunnen sporten en bewegen. Bij de beoordeling van de aanvraag wordt achtereenvolgend gekeken naar:
of de inkomsten en uitgaven realistisch zijn in vergelijking met een sport- en beweegaanbieder zonder aangepaste sport- en beweegactiviteiten en in verhouding met het ledenaantal. Het uitgangspunt is dat de reguliere kosten zoals zaalhuur, inzet van trainers en materiaal worden betaald vanuit de inkomsten van de aanbieder. Als een sport- en beweegaanbod drie leden heeft, is het niet de verwachting dat de kosten door middel van de contributie betaald kunnen worden. Het is de vraag of het aanbod kan blijven bestaan met weinig leden of deelnemers. Ditzelfde geldt voor aangepast sporten en bewegen.
Daarnaast wordt gekeken of de contributie van de sport- en beweegaanbieder met aangepaste activiteiten, gelijkwaardig is aan de contributie van activiteiten die niet aangepast zijn. De subsidie is bedoeld als een tegemoetkoming in de meerkosten en niet om een lagere contributie aan te kunnen bieden dan andere sport- en beweegaanbieders;
de onderbouwde meerkosten welke een sport- en beweegaanbieder niet kan bekostigen vanuit de inkomsten. Het uitgangspunt is dat een sport- en beweegaanbieder het aanbod kan aanbieden vanuit de inkomsten die zij genereren. Alleen als de inkomsten onvoldoende zijn om de meerkosten te kunnen dekken, komt zij in aanmerking voor subsidie;
Bij de beoordeling van de aanvraag kan inhoudelijk advies worden gevraagd aan externe partners, zoals Rotterdam Sportsupport, MEE Rotterdam Rijnmond en het Sportbedrijf (Sportregie). Genoemde organisaties beschikken over deskundigheid op het gebied van het (aangepast) sport en beweegaanbod en eventuele andere financieringsmogelijkheden.
In dit artikel worden verschillende begripsbepalingen gedefinieerd.
Sport- en beweegaanbieder: een organisatie die structureel sport en bewegen aanbiedt. Deze organisatie is een rechtspersoon met volledige rechtspersoonlijkheid. Dit houdt in dat naast sportverenigingen ook scoutingverenigingen, speeltuinverenigingen, stichtingen en commerciële aanbieders een aanvraag mogen indienen. Het is van belang dat zij aan de voorwaarden van deze Subsidieregeling voldoen en de activiteit zonder winstoogmerk uitvoeren.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
In dit artikel is opgenomen dat de subsidie uitsluitend bedoeld is voor een tegemoetkoming in de meerkosten die zijn verbonden aan het aangepast sporten en bewegen. Dit houdt in dat niet alle meerkosten worden gesubsidieerd, maar dat het een tegemoetkoming betreft.
Voor alle meerkosten is het van belang om de kosten van het aangepaste sporten en bewegen te vergelijken met niet aangepast sporten en bewegen. Deze extra kosten kunnen onder meerkosten vallen. Er dient onderbouwd te worden waarom deze extra kosten worden gemaakt en waarom deze niet vanuit andere inkomsten gedekt kunnen worden. Onderstaand worden de meerkosten verduidelijkt en worden enkele voorbeelden gegeven. Het hierna volgende betreft geen uitputtende lijst.
extra trainers- of vrijwilligerskosten: extra kosten omdat er meer trainers of trainers met een specifieke opleiding noodzakelijk zijn of kosten omdat er meer vrijwilligers nodig zijn bij het aanbieden van het aangepast sporten en bewegen.
Het betalen van een vergoeding aan een trainer, instructeur of begeleider van de sport- en beweegactiviteiten is een keuze van de vereniging. Deze kosten dienen vergoed te worden vanuit de inkomsten/contributie. Binnen de gemeente worden standaard bedragen aangehouden voor het inzetten van een trainer: € 25,- per uur voor een trainer van een vereniging of stichting en maximaal € 40,- per uur voor een commerciële aanbieder. Trainers- of vrijwilligerskosten kunnen meerkosten zijn als:
extra kosten voor kortdurende trainingen en cursussen ten behoeve van het aanbieden van aangepast sporten en bewegen: de trainingen of cursussen dienen bij te dragen aan een kwalitatief goed en veilig aanbod voor personen met een beperking, waarbij rekening wordt gehouden met behoeftes en mogelijkheden van sporters met een beperking. Bijvoorbeeld trainingen aangeboden via NOC*NSF of Scoutingacademy.
De subsidie is alleen bestemd voor de extra kosten die gemaakt worden voor kortdurende trainingen en cursussen. Rotterdam Sportsupport biedt een vergoeding aan sportverenigingen voor diverse kaderopleidingen en maakt daarin onderscheid tussen organisatorische opleidingen (bijv. Sociale Hygiëne, Reanimatie en Eerste Hulp Bij (Sport) Ongelukken) en sporttechnische opleidingen (bijv. trainersopleidingen, jurycursussen en leiderscursussen). Alleen als deze vergoeding onvoldoende is voor verenigingen vanwege kosten voor het aangepast sporten en bewegen, kan er subsidie worden aangevraagd voor de meerkosten voor trainingen en cursussen.
Scoutingverenigingen hebben de mogelijkheid om op grond van de Nadere regels Scouting subsidie aan te vragen voor opleiding. Alleen als deze subsidie onvoldoende is voor verenigingen vanwege kosten voor het aangepast sporten en bewegen, kan er subsidie worden aangevraagd voor de meerkosten voor trainingen en cursussen;
bijzondere, structurele kosten: overige kosten die de sport- en beweegaanbieder maakt voor het aanbieden van aangepast sporten en bewegen, die een sport- en beweegaanbieder zonder aangepast sporten en beweegaanbod niet heeft. Elke sport- en beweegaanbieder heeft verschillende kosten voor het aanbieden van aangepast sporten en bewegen. Als deze meerkosten aantoonbaar en onderbouwd zijn, kan er subsidie voor worden aangevraagd.
Voor de volgende kosten wordt geen subsidie verleend:
de eenmalige aanschaf van aangepast materiaal of voorzieningen: de subsidie is bestemd voor de structurele meerkosten. Voor de aanschaf van eenmalig materiaal, zoals een sportrolstoel voor kennismakingslessen of clinics zijn andere inkomensbronnen beschikbaar, zoals fondsen of sponsors. Bijvoorbeeld Fonds Gehandicaptensport;
individuele kosten die een persoon met een beperking maakt voor het sporten en bewegen: de subsidie is bestemd voor de meerkosten van de sport- en beweegaanbieder, niet voor het individu. Als een persoon zelf kosten maakt voor het sporten en bewegen, vallen deze niet onder subsidie. Bijvoorbeeld: het vervoer van woonadres naar de thuisbasis van de sportlocatie of aanschaf van een eigen aangepast sporthulpmiddel. Deze individuele voorzieningen vallen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning. De persoon kan hiervoor een aanvraag indienen bij de eigen gemeente. In Rotterdam kan deze aanvraag worden ingediend bij de Vraagwijzer of telefonisch via 14010.
De overige onderdelen onder artikel 5, derde lid behoeven geen uitleg.
Artikel 6 Subsidieplafond en verdeelsleutel
In dit artikel wordt onder andere de verdeelsleutel toegelicht. Op het moment dat het jaarlijkse subsidieplafond wordt overschreden, geeft het college voorrang aan de subsidieaanvragers waarvoor de overgangsregeling van toepassing is. Vervolgens wordt een verdeelsleutel toegepast waarmee een evenredige verdeling van het budget over de overige toe te kennen aanvragen plaatsvindt. Dit houdt in dat de subsidieaanvragers die niet voor de overgangsregeling in aanmerking komen een bepaald percentage ontvangt van de oorspronkelijke subsidie, zodat het subsidieplafond niet overschreden wordt. Bijvoorbeeld: een sport- en beweegaanbieder komt op grond van de subsidieaanvraag voor één sporttak voor personen met een beperking in aanmerking voor het maximale bedrag van € 2.500,-. Om overschrijding van het subsidieplafond te voorkomen, ontvangt de subsidieaanvrager 95% van dit bedrag: € 2.375,-.
Artikel 7 De voorwaarden voor subsidieverlening
In dit artikel zijn de voorwaarden opgenomen wanneer subsidie kan worden verleend.
Eén van de voorwaarden is dat de aanvragende organisatie een bestuur heeft dat bevoegd is de organisatie te vertegenwoordigen. Dit houdt in dat het bestuur zijn eigen statuten naleeft. Dit wordt gecontroleerd door middel van de statuten en het uittreksel van de Kamer van Koophandel. Indien nodig vraagt de beoordelaar aanvullende informatie op.
Alleen aantoonbare, onderbouwde meerkosten welke doelmatig en redelijkerwijs nodig zijn voor het aanbieden van aangepaste sporten en bewegen kunnen in aanmerking komen voor subsidie. Dit houdt in dat de inkomsten en uitgaven realistisch zijn in vergelijking tot een sport- en beweegaanbieder zonder aangepaste sport- en beweegactiviteiten en in verhouding zijn met het ledenaantal.
Artikel 8: De subsidieaanvraag
De subsidie bedraagt maximaal € 2.500,- per sport- en beweegaanbieder per sport- of beweegtak voor aangepast sporten en bewegen. Een omnivereniging, scoutingvereniging of commerciële aanbieder met meerdere sport- of beweegtakken, kan voor elke tak van sport of beweegactiviteit maximaal € 2.500,- ontvangen voor de meerkosten. Bijvoorbeeld: een sport- en beweegaanbieder biedt fitness, voetbal en hockey aan voor personen met een beperking. De subsidie bedraagt per vereniging maximaal € 2.500,- per sport of beweegtak en is voor deze sport- en beweegaanbieder maximaal € 7.500,-. De meerkosten dienen ook per sport- en beweegtak onderbouwd te worden.
Artikel 9 Aanvullende weigeringsgronden
De subsidieaanvraag kan in zijn geheel of gedeeltelijk worden geweigerd als de aanvraag of de aanvrager niet aan deze subsidieregeling voldoet. Dit kan ook om een gedeeltelijk weigering gaan, als er bijvoorbeeld naast onderbouwde meerkosten ook voor overige kosten subsidie is aangevraagd of als de meerkosten onvoldoende onderbouwd zijn.
Als subsidiëring op grond van een andere gemeentelijke regeling mogelijk is, dan is subsidiering op grond van de Subsidieregeling aangepast sporten uitgesloten. Er zijn subsidieregelingen voor bijvoorbeeld scoutingverenigingen of speeltuinverenigingen. Voor meer informatie over subsidies zie, https://www.rotterdam.nl/bestuur-organisatie/subsidies/
De overige artikelen van deze subsidieregeling (artikelen 10, 11, 12 en 13) behoeven geen toelichting.
Dit gemeenteblad 2018, nummer 89, is uitgegeven op 4 juli 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)