Organisatie | Nunspeet |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel ‘Handhaving BRP inschrijvingen op objecten anders dan woningen’ |
Citeertitel | Handhaving BRP inschrijvingen op objecten anders dan woningen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | Beleidsregels Handhaving BRP inschrijvingen op objecten anders dan woningen |
geen
artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-07-2018 | nieuwe regeling | 15-06-2018 | 030244662 |
De gemeente Nunspeet hanteert een actief handhavingsbeleid met betrekking tot onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven op recreatieparken. Op 30 maart 2016 heeft het college handhavingsbeleid vastgesteld genaamd ‘Beleidsregels handhaving onrechtmatige bewoning recreatieverblijven gemeente Nunspeet’. Dit beleid is gericht op de handhaving van onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven op recreatieparken. In 2012 heeft het college besloten om de parkgerichte aanpak los te laten en besloten om elke nieuwe inschrijving in de Basisregistratie Personen op het adres van een recreatieverblijf aan te pakken, ongeacht welk recreatiepark het is. De afgelopen jaren heeft hier dan ook de prioriteit op gelegen. Naast onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven op recreatieparken vindt er tevens onrechtmatige bewoning plaats van andere objecten anders dan recreatieverblijven op recreatieparken en reguliere woningen. Dit geldt zowel voor het buitengebied als voor binnen de bebouwde kom. Om rechtsongelijkheid te voorkomen dienen nieuwe inschrijvingen op deze objecten ook opgepakt te worden. Op deze manier kan gestreefd worden naar een 100% aanpak van nieuwe gevallen van onrechtmatige bewoning. Deze beleidsregel biedt de basis voor de handhaving van alle inschrijvingen op objecten anders dan woningen in de gemeente Nunspeet.
Sinds enkele jaren worden nieuwe inschrijvingen in de Basisregistratie Personen op objecten anders dan op reguliere woningen terug gemeld aan het directieteam Vergunningen Toezicht en Handhaving. Van deze inschrijvingen wordt een lijst bijgehouden. Indien er sprake is van een nieuwe inschrijving op het adres van een recreatieverblijf op een recreatiepark wordt zo snel mogelijk de handhavingsprocedure opgestart. Op de lijst staan tevens inschrijvingen op solitaire recreatieverblijven in het buitengebied, in de bebouwde kom en inschrijvingen op bedrijfspanden, bijgebouwen enz. Om rechtsongelijkheid te voorkomen dient ten aanzien van deze nieuwe inschrijvingen ook handhavend te worden opgetreden. Hiermee wordt het doel bereikt, namelijk het voorkomen van nieuwe gevallen van strijdig gebruik.
Op grond van vaste rechtspraak heeft het college van burgemeester en wethouders de beginselplicht om handhavend op te treden indien er sprake is van een overtreding van wet- en regelgeving die onder de bevoegdheid van het gemeentebestuur valt.
De uitvoering van goed handhavingsbeleid is gebaat bij een eenduidige werkwijze die in beginsel in alle gevallen gehanteerd wordt. De werkwijze is conform de beleidsregels handhaving onrechtmatige bewoning recreatieverblijven gemeente Nunspeet.
Een verslag van het gesprek wordt aan betrokkene gezonden met het verzoek deze te ondertekenen en retour te sturen. Tevens bestaat de mogelijkheid om binnen twee weken te reageren als de inhoud niet klopt. Indien het verslag niet ondertekend retour wordt gestuurd dan gaan wij ervan uit dat betrokkene akkoord is met de inhoud van het verslag;
Van elke inschrijving wordt in beginsel een zaak in SquitXO (het zaakregistratiesysteem van Vergunningen, Toezicht en Handhaving) gemaakt. Hiermee wordt bewerkstelligd dat alle correspondentie betreffende één handhavingszaak gebundeld wordt.
Het hanteren van een prioritering is noodzakelijk omdat de beschikbare capaciteit het niet toelaat
alle gevallen gelijktijdig op te pakken. De volgende prioritering wordt gehanteerd:
Een last onder dwangsom kan op grond van artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) aan de overtreder van de rechtsnorm worden opgelegd. Afhankelijk van de bepalingen in het bestemmingsplan kan niet alleen de feitelijke bewoner de overtreder zijn, maar ook de eigenaar die het object verhuurt en onrechtmatig laat bewonen. Omdat er sprake is van een persoonsgebonden overtreding geldt dat elke bewoner afzonderlijk in overtreding is. Alle volwassen bewoners worden dan ook afzonderlijk aangeschreven om een einde te maken aan de onrechtmatige bewoning. Dit geldt tevens voor de eigenaren cq. verhuurders van een object.
Bij de handhaving van onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven op recreatieparken is er (in principe) geen sprake van illegale bebouwing. Dit geldt echter altijd niet voor de onrechtmatige bewoning van objecten anders dan woningen, met name in het buitengebied. Indien er naast onrechtmatig gebruik tevens sprake is van illegale bouw wordt hiertegen gelijktijdig handhavend opgetreden.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet;
Wij op grond van artikel 4:84 van de Awb verplicht zijn overeenkomstig deze beleidsregels te handelen, behalve indien de situatie voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die, wegens de bijzondere omstandigheden, onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Voordat de beleidsregel kan worden toegepast dient deze door het college te worden vastgesteld. Daarna vindt publicatie plaats.
Vast te stellen beleidsregel ‘Handhaving nieuwe BRP inschrijvingen op objecten anders dan woningen’
Artikel 1 Begunstigingstermijnen
Afhankelijk van de duur van de bewoning en de ernst van de situatie worden de volgende begunstigingstermijnen in acht genomen. De lengte van de begunstigingstermijn is gekoppeld aan peildata die zijn gerelateerd aan het door het college in de loop der jaren gehanteerde handhavingsbeleid.
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd in gevallen waarin de toepassing van deze beleidsregel naar hun oordeel tot een bijzondere hardheid leidt ten gunste van de overtreder en/of de rechthebbenden op het gebruik van de zaak waarop de last betrekking heeft, af te wijken van deze beleidsregel.