Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het dagelijks bestuur en de voorzitter van de bestuurscommissie van stadsdeel West van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent mandaat Algemeen Mandaat Besluit stadsdeel West |
Citeertitel | Algemeen Mandaat Besluit stadsdeel West |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 1 Mandatenregister |
Deze regeling is vastgesteld door het dagelijks bestuur en de voorzitter van stadsdeel West.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-2018 | 25-05-2018 | bijlage 1 | 10-07-2018 | ||
05-07-2018 | 28-09-2018 | nieuwe regeling | 12-06-2018 | INT-18-04319 |
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
Het dagelijks bestuur van stadsdeel West,
De burgemeester van Amsterdam,
De voorzitter van het dagelijks bestuur van stadsdeel West,
Het team Prostitutie van stadsdeel Centrum (hierna: het team) handhaaft stadsdeel overschrijdend op Illegale bedrijfsmatige prostitutie vanuit woningen en illegale prostitutie bedrijven (bijv. massagesalons). De handhaving daarvan op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) en de bestemmingsplannen wordt getrokken door het team.
Voor de handhaving van de bestemmingsplannen van stadsdeel West is dit team echter niet bevoegd. Hierdoor moeten handhavingsbrieven voor het onderdeel overtreding van de Apv ondertekend worden door stadsdeel Centrum en voor het onderdeel overtreding van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo) door het stadsdeel West . Hierdoor loopt het team tegen praktische problemen aan waardoor het proces wordt vertraagd en bij spoedzaken zelfs leidt tot niet effectief kunnen optreden.
Na intensief overleg tussen het stadsdeel Centrum en het stadsdeel West is gebleken dat de beste oplossing voor dit probleem is dat aan de afdelingsmanager Vergunningen Toezicht Handhaving (VTH) van het stadsdeel Centrum en de teammanager Toezicht en Handhaving Bouw & Gebruik van het stadsdeel Centrum, voor wat betreft de bevoegdheid tot het uitoefenen van toezicht en handhaving van bestemmingsplannen van stadsdeel West - uitsluitend ten aanzien van het onderdeel illegale prostitutie - onder mandaat wordt verleend, zodat het proces effectiever en werkbaarder wordt.
Het stadsdeel West zal van elke uitgaande handhavingsbrief een afschrift ontvangen, zodat zij op de hoogte zal blijven van wat zich in het stadsdeel afspeelt voor wat betreft illegale prostitutie.
Dit onder mandaat wordt verwerkt onder punt X.35, pagina 156 van het Mandatenregister.
MANDATENREGISTER van stadsdeel West behorende bij het Algemeen Mandaat Besluit (hierna: AMB) van 12 juni 2018
Algemene bepalingen en beperkingen
Voor alle bevoegdheden in het Mandatenregister geldt de beperking dat het dagelijks bestuur (hierna: het DB) hiervan slechts gebruik kan maken voor zover dit plaatsvindt binnen de door de (oorspronkelijk) bevoegde bestuursorganen vastgestelde stedelijke kaders, vastgelegd in verordeningen, reglementen, beleidsregels, beleidsnota’s, beleidsvisies, budgetten etc.
Het DB kan in aanvulling op een stedelijk kader zelf beleid vaststellen voor zover dat beleid betrekking heeft op de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan de aan hen opgedragen taken en bevoegdheden. Als in het stedelijk kader uitputtend is vastgelegd hoe het DB het beleid dient uit te voeren, dan bestaat deze beleidsvrijheid niet.
In aanvulling op de beperking die onder 1. opgenomen is, geldt voor de gemandateerde bevoegdheden het volgende. Bij mandaat blijft het bestuursorgaan dat de bevoegdheid mandateert voor de bevoegdheid verantwoordelijk. Dit betekent dat het bestuursorgaan dat het mandaat verleent ook altijd de bevoegdheid houdt om deze zelf uit te oefenen. Verder kunnen bij mandaat instructies worden gegeven of voorwaarden worden gesteld. Dit kunnen instructies en voorwaarden zijn die in algemene zin bij het verlenen van het mandaat t.a.v. de bevoegdheid worden meegegeven, maar ook instructies of voorwaarden in concrete situaties. Deze kunnen bovendien zowel schriftelijk als mondeling worden gegeven. Het bestuursorgaan dat de bevoegdheid in mandaat uitoefent dient zich ook aan de gestelde instructies en voorwaarden te houden.
De behandeling van en de beslissing op bezwaarschriften gericht tegen besluiten die o.g.v. een gedelegeerde bevoegdheid zijn genomen of o.b.v. een bevoegdheid die door het College van Burgemeester en wethouders (hierna: College van B&W) aan het DB is gemandateerd, vindt door het DB plaats overeenkomstig de Regeling bezwaar en beroep (van het College van B&W)).
Het DB betrekt het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan bij de besluitvorming indien tegen een door het DB genomen beslissing op een bezwaarschrift beroep of hoger beroep wordt ingesteld bij de bestuursrechter en het bestuursorgaan betrokken was o.g.v. de overwegingen onder 3. Verder betrekt het DB het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan bij de besluitvorming indien zij voornemens is tegen een uitspraak van de bestuursrechter hoger beroep dan wel incidenteel hoger beroep in te stellen. Het beroep en het hoger beroep worden in overeenstemming met de Dienst Juridische Zaken (hierna: DJZ) door het DB behandeld.
De bevoegdheid om te beslissen op bezwaarschriften ingediend tegen besluiten die zijn genomen o.g.v. een bevoegdheid die door de burgemeester aan de voorzitter van het DB is gemandateerd, is in beginsel niet gemandateerd. In de Regeling bezwaar en beroep van het College van B&W wordt nader geregeld in welke situaties welk bestuursorgaan verantwoordelijk is voor de voorbereiding van de beslissing op bezwaar en de beslissing op bezwaar zelf.
De mandaatverlening omvat in ieder geval de bevoegdheid om, ter zake van de bevoegdheden opgenomen in dit Mandatenregister, te weigeren, in te trekken, te wijzigen, voorschriften of voorwaarden te stellen, niet in behandeling te nemen, te verzoeken om aanvullende gegevens te verstrekken e.e.a. voor zover niet reeds opgenomen in het Mandatenregister en mits niet uitdrukkelijk uitgesloten of beperkt is.
Algemene wet bestuursrecht: Awb
Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht: Wabo
Algemene Plaatselijke Verordening: Apv
Wet openbaarheid van bestuur: Wob
Besluit ruimtelijke ordening: Bro
Algemene subsidieverordening Amsterdam 2013: Asa
Wet bescherming persoonsgegevens: Wbp
Wet basisregistratie adressen en gebouwen: Bag
Het doen van een kennisgeving van het voornemen een bestemmingsplan voor te bereiden |
| ||||||
| |||||||
Het plegen van vooroverleg i.v.m. voorbereiden van het vaststellen van een wijzigingsplan |
|
Het beslissen dat het uiterlijk van de bouwwerken in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand, beoordeeld naar de criteria opgenomen in de welstands nota |
|
Het aanwijzingen geven voor het |
|
Algemene beperking: delegatie is beperkt tot situaties die zich geheel binnen de grenzen van een stadsdeel voordoen.
| |||||||
Het beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het maken van reclame op of aan de weg |
|
Het beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van voertuigen van autobedrijven e.d. | |||||||
|
Het besluiten dat inzameling van huishoudelijke afvalstoffen nabij elk perceel plaatsvindt | |||||||
Het besluiten dat huishoudelijke afvalstoffen minder vaak dan 1 keer per week worden ingezameld |
Het stellen van regels omtrent de dagen, tijden, wijzen en plaatsen waarop de krachtens art 13 aangewezen bedrijfsafvalstoffen aan de inzamel dienst ter inzameling kunnen worden aangeboden |
Algemene beperking: als o.g.v. onderdeel 7 (Milieu en duurzaamheid) de bevoegdheden o.g.v. de Wabo en milieuregelgeving bij het college blijven, dan blijven de bevoegdheden genoemd in dit onderdeel ook bij het college.
Het beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een splitsings-vergunning alsmede het overschrijven van een vergunning | Hoofdstuk 4 afdeling 1 paragrafen |
| |||||
|
als sprake is van een inrichting waarvoor op 1 januari 2013 een vergunning benodigd is o.g.v. art 2.1 lid 1 onder e Wabo,worden de bevoegdheden tot het beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning niet gemandateerd.
voor zover de taken en bevoegdheden betrekking hebben op inrichtingen, heeft het mandaat uitsluitend betrekking op inrichtingen
|
|
m.u.v. bevoegdheden en taken die betrekking hebben op
|
|
Het uitvoeren van het Kunstenplan 2013 – 2016 (subsidiëring) | 1 januari 2017 en voor de periode hierna die nodig is voor de afhandeling van subsidiebeschikkingen |
|
Voor alle taken en bevoegdheden die op grond van de Takenlijst en het Bevoegdhedenregister zijn gemandateerd geldt dat de bevoegdheid om toezicht te houden of te handhaven onderdeel van het mandaat is tenzij anders is bepaald.
Mandaat en delegatie geldt niet voor stedelijke gebieden, projecten en belangen, zoals nader aangegeven op bij het Bevoegdhedenregister behorende kaart bijlage B.
Deze kaart wordt twee keer per jaar geactualiseerd en ter vaststelling voorgelegd aan het college.
Verder geldt in het algemeen de beperking voor de bevoegdheden in dit hoofdstuk dat vergunningverlening, toezicht en handhaving alleen geldt in relatie tot de overige (gedelegeerde en) gemandateerde bevoegdheden met de daarbij vastgelegde beperkingen en met dien verstande dat de handhavingscapaciteit van het DB en de organisatie onderdelen flexibel t.b.v. stedelijke handhavingsprioriteiten zal worden ingezet conform de bestuurlijk afspraken.
Het geven van een machtiging tot het binnentreden in een woning voor de uitvoering van de toezichttaken die aan de Bc zijn gemandateerd (andere doeleinden dan strafvordering) |
Het toezicht houden en handhaving openlijk gebruik en handel in harddrugs en andere stimulerende middelen |
|
Het toezicht houden en handhaving over het bezigen van vuurwerk | uitvoering decentraal, aanvullende criteria t.b.v. stedelijke regie |
|
Het toezicht houden en handhaving blokkeren parkeerruimte voor reservering |
| ||||||
Het aanwijzen van gebieden waar het verboden is om te barbecueën |
Het beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning of vrijstelling voor het houden van een openbare inzameling (collecte-vergunning) |
|
Het schorsen van een vergunning voor een periode van ten hoogste |
|
Het opleggen van een bestuurlijke boete ter zake van overtreding binnen het stadsdeel van het bij of krachtens art 3 DHW | nadere regels en aanvullende criteria t.b.v. stedelijke regie |
|
Het vragen van politie gegevens i.v.m. de beoordeling van het levensgedrag als bedoeld in:
| nadere regels en aanvullende criteria t.b.v. stedelijke regie |
|