Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Haaglanden

Verordening van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden houdende regels omtrent advies over het financiële beheer en beleid Verordening adviescommissie financiën

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Haaglanden
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingVerordening van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden houdende regels omtrent advies over het financiële beheer en beleid Verordening adviescommissie financiën
CiteertitelVerordening adviescommissie financiën
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening rekeningcommissie vastgesteld op 18 november 2009.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/%27s-Gravenhage/414787/414787_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-06-2018nieuwe regeling

30-05-2018

bgr-2018-949

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden houdende regels omtrent advies over het financiële beheer en beleid Verordening adviescommissie financiën

Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden

 

Gelet op artikel 21 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2016;

 

 

Besluit vast te stellen de volgende:

 

 

Verordening adviescommissie financiën

Artikel 1 Taak

De adviescommissie financiën heeft tot taak aan de hand van jaarrekening, jaarverslag, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de begroting het Algemeen Bestuur te adviseren over het financiële beheer en beleid. De commissie adviseert het Algemeen Bestuur over doelmatigheidsonderzoeken.

Artikel 2 Werkwijze commissie

  • 1.

    De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 2.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of 2 van de leden dit nodig achten.

  • 3.

    Per aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeente is er een lid. Deze kan zich laten vervangen door de daartoe aangewezen plaatsvervanger.

  • 4.

    De commissie besluit bij meerderheid van stemmen.

  • 5.

    Het Algemeen Bestuur regelt de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 6.

    De voorzitter van de commissie tekent de uitgaande stukken van de commissie.

  • 7.

    Vaststelling van een advies vindt plaats nadat een meerderheid van de leden, hetzij ter vergadering, hetzij schriftelijk haar mening over het ontwerp van een advies kenbaar heeft gemaakt.

  • 8.

    De commissie bepaalt voor het overige haar eigen werkwijze.

Artikel 3 Aanvang en einde lidmaatschap commissie

  • 1.

    De voorzitter van de veiligheidsregio nodigt de raden van de aan de regio deelnemende gemeenten uit om een lid en een plaatsvervangend lid voor de commissie voor te dragen. Na de voordracht worden de raadsleden overeenkomstig de voordracht door het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio benoemd in de commissie.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de commissie stopt wanneer het raadslidmaatschap eindigt, als de raad daartoe besluit, of als een commissielid ontslag neemt. Wanneer dat het geval is nodigt de voorzitter van de veiligheidsregio, de raad waaruit het scheidende commissielid was afgevaardigd, uit tot het doen van een voordracht van een nieuw commissielid.

Artikel 4 Informatierecht

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur zorgt ervoor dat de commissie de benodigde stukken, opgesomd in artikel 1, nadat deze behandeld zijn in het Algemeen Bestuur, ontvangt.

  • 2.

    De commissie is bevoegd administraties, besluiten en notulen van vergaderingen, alsmede alle andere bescheiden welke zij voor haar onderzoek nodig acht, op te vragen en in te zien.

  • 3.

    De commissie is bevoegd de controlerend accountant(s) en de controller uit te nodigen om de vergadering van de commissie bij te wonen voor het geven van toelichting.

  • 4.

    De commissie is bevoegd schriftelijk dan wel mondeling inlichtingen te vragen aan het Dagelijks Bestuur, de directeur publieke gezondheid en de commandant brandweer van veiligheidsregio Haaglanden. Voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen kan de commissie de penningmeester van het Dagelijks Bestuur, de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid ter vergadering uitnodigen.

  • 5.

    Het Dagelijks Bestuur, de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid zijn verplicht de commissie alle informatie te verstrekken die zij voor haar onderzoek noodzakelijk acht.

Artikel 5 Slotbepaling

  • 1.

    De Verordening rekeningcommissie vastgesteld op 18 november 2009 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking na bekendmaking.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening adviescommissie financiën.

Den Haag, 30 mei 2018

voorzitter,

Pauline Krikke

secretaris,

Esther Lieben