Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Opmeer

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Opmeer houdende raadscommissies Verordening op de raadscommissies Opmeer 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOpmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Opmeer houdende raadscommissies Verordening op de raadscommissies Opmeer 2018
CiteertitelVerordening op de raadscommissies Opmeer 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de Raadscommissies Opmeer 2014.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-06-2018nieuwe regeling

14-06-2018

gmb-2018-133827

20180614rv_18

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Opmeer houdende raadscommissies Verordening op de raadscommissies Opmeer 2018

De raad van de gemeente Opmeer;

gelezen het voorstel van voorzitter en griffier van 5 juni 2018;

gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;

gezien het advies van de commissie Bestuurlijke Zaken & Verantwoording;

besluit vast te stellen de

 

 

Verordening op de raadscommissies Opmeer 2014

 

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • -

    commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • -

    commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • -

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • -

    wet: Gemeentewet.

Hoofdstuk 2: Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling raadscommissies

  • 1.

    Er is een:

    • a.

      Commissie Ruimte;

    • b.

      Commissie Samenlevingszaken;

    • c.

      Commissie Bestuurlijke Zaken & Verantwoording;

  • 2.

    De raadscommissie Ruimte adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:

    • Ruimtelijke en economische ontwikkeling

    • Milieu

    • Grondbeleid

    • Verkeer en vervoer

    • Huisvesting en Woningbedrijf

    • Beheer openbare ruimte

    • Monumenten

  • 3.

    De raadscommissie Samenlevingszaken adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:

    • Maatschappelijke ondersteuning

    • Jeugd

    • Ouderen

    • Lokaal gezondheidsbeleid

    • Sport, recreatie en cultuur

    • Scholing en vorming

    • Werk en inkomen

    • Publieke dienstverlening

  • 4.

    De raadscommissie Bestuurlijke Zaken & Verantwoording adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:

    • Openbare orde en veiligheidsbeleid

    • Handhaving

    • Bestuur en bedrijfsvoering

    • Voorlichting/communicatie

    • Regionale samenwerking

    • Automatisering

    • Toerisme

    • Financiële zaken die niet specifiek bij de commissie Ruimte of Samenlevingszaken horen.

Artikel 3 Taken

  • 1.

    Een raadscommissie:

    • a.

      Brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben. Dit advies zal tevens ter voorbereiding van de raadsvergadering ingebracht worden in de agenda commissie.

    • b.

      Kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a, en

    • c.

      voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder a.

  • 2.

    De raadscommissies zijn vooral gericht op besluitvoorbereiding en informatievoorziening, terwijl tevens gezocht wordt naar dialoog met burgers en belanghebbenden.

  • 3.

    Daarnaast rekent de commissie het tot haar taken om te overleggen met burgers, insprekers en andere belanghebbenden over genoemde onderwerpen, die vervolgens naar de raad ter besluitvorming zullen worden doorgeleid. Het houden van zgn. thema-avonden over belangrijke onderwerpen maakt ook onderdeel uit van deze taak. Burgers, instellingen en/of bedrijven worden hier nadrukkelijk bij betrokken.

  • 4.

    Tenslotte kan de raad in voorkomende gevallen (definitieve) besluitvorming over een concreet onderwerp mandateren aan een commissie.

Artikel 4 Samenstelling; benoeming commissievoorzitter

  • 1.

    Een raadscommissie bestaat uit één lid per fractie.

  • 2.

    De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3.

    Een lid kan zowel raadslid als fractieassistent zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid en plaatsvervangend lid van een raadscommissie.

  • 4.

    De raad benoemt op voordracht van de fracties voor iedere raadscommissie ten minste één plaatsvervangend lid per fractie, die bij afwezigheid van een commissielid zitting heeft in de betreffende raadscommisie.

  • 5.

    Indien een commissielid of zijn plaatsvervanger niet aanwezig kan zijn bij een vergadering, mag hij vervangen worden door een raadslid of een daartoe benoemd fractieassistent.

  • 6.

    Elke fractie mag 2 fractieassistenten benoemen.

  • 7.

    De raad benoemt de commissievoorzitters en hun plaatsvervangers.

Artikel 5 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een commissielid, de commissievoorzitter en hun plaatsvervangers eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een (plaatsvervangend) commissielid eindigt als niet meer wordt voldaan aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4.

    De raad kan de commissievoorzitter of zijn plaatsvervanger ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid, de commissievoorzitter en hun plaatsvervangers kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 7.

    Het lidmaatschap van commissieleden, benoemd op voordracht van een fractie die niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege.

Artikel 6 Griffier en commissiegriffier

  • 1.

    De griffier is tevens commissiegriffier.

  • 2.

    De griffier of zijn plaatsvervanger is aanwezig in vergaderingen.

  • 3.

    De griffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereidingen

Artikel 7 Oproep en voorlopige agenda

  • 1.

    De commissievoorzitter zendt ten minste veertien dagen voor een vergadering de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering, wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden gezonden.

  • 3.

    Op de stukken, bedoeld in het eerste en tweede lid, is artikel 8, derde lid, van toepassing.

  • 4.

    De agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.

Artikel 8 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de commissieleden en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.

  • 2.

    Elektronisch beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3.

    Stukken waaromtrent op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijven in afwijking van het eerste en tweede lid, onder berusting van de griffier en deze verleent de commissieleden op verzoek inzage.

Artikel 9 Openbare kennisgeving

  • 1.

    Commissievergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging in het Westfries Weekblad.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.

Paragraaf 2. Ter vergadering

Artikel 10 Presentielijst

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst, die aan het einde van elke vergadering door de commissievoorzitter en de griffier door ondertekening wordt vastgesteld.

Artikel 11 Opening vergadering en quorum

  • 1.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

  • 2.

    Als op grond van het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3.

    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

Artikel 12 Advies; geen stemmingen

  • 1.

    Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2.

    In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties en commissieleden die geen raadslid zijn.

  • 3.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 13 Aantal spreektermijnen

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.

  • 3.

    Commissieleden voeren in een termijn niet meer dan eenmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel keer een commissielid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan de voorzitter bepalen dat hiervan wordt afgeweken.

Artikel 14 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 15 Spreekrecht burgers

  • 1.

    Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn.

  • 2.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit tenminste 4 uur voor de aanvang van de vergadering aan de griffier onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.

  • 3.

    De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding, tenzij afwijking van die volgorde in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 4.

    De inspreker voert het woord nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

  • 5.

    De commissievoorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.

  • 6.

    Lid 3 van dit artikel is niet van toepassing, indien de voorzitter besluit, eventueel na een voorstel van orde van een van de commissieleden, om de aanwezige burgers om een reactie te vragen naar aanleiding van de gevoerde discussie tussen de commissieleden.

Artikel 16 Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De commissievoorzitter handhaaft de orde in de vergadering.

  • 2.

    Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

  • 3.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4.

    De commissievoorzitter roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door de commissievoorzitter het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

Artikel 17 Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

Artikel 18 Verslag

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor verslagen van de vergaderingen.

  • 2.

    Uit een verslag blijkt in ieder geval:

    • a.

      de namen van de commissievoorzitter, de griffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een aantekening van welke commissieleden afwezig waren;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een zakelijke samenvatting van het gesprokene onder vermelding van de namen van de sprekers;

    • e.

      een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de namen van de commissieleden die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en met aantekening van de namen van de commissieleden die zich niet uitgelaten hebben;

    • f.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 14 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 3.

    Elektronisch beschikbare (concept)verslagen worden zo spoedig mogelijk op de website van de gemeente geplaatst.

  • 4.

    Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de commissievoorzitter en griffier.

Paragraaf 3. Besloten vergaderingen

Artikel 19 Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 20 Verslag besloten vergadering

  • 1.

    Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de griffier.

  • 2.

    Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van het verslag.

  • 3.

    De vastgestelde verslagen worden door de commissievoorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 21 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Paragraaf 4. Toehoorders en pers

Artikel 22 Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    De commissievoorzitter is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

Artikel 23 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3: Slotbepalingen

Artikel 24 Intrekken oude verordening

De Verordening op de Raadscommissies Opmeer 2014 wordt ingetrokken.

Artikel 25 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking op 15 juni 2018 en wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies Opmeer 2018.

 

Besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Opmeer van 14 juni 2018.

De griffier,

M.C.G.M. de Vree-Bekker

De voorzitter,

G.J.A.M. Nijpels