Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidieverstrekking 2019 |
Citeertitel | Nadere regels voor subsidieverstrekking 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-11-2020 | 01-07-2018 | verlenging nadere regel 5.3 wijk- en dorpsaccommocaties | 27-10-2020 | 324501 | |
15-07-2019 | 09-11-2020 | Toevoeging nadere regel Maatschappelijke initiatieven 4e kwartaal 2019 | 09-07-2019 | 197165 | |
01-04-2019 | 15-07-2019 | wijziging nadere regel 5.9 en 5.12 | 26-03-2019 | 179820 | |
12-11-2018 | 01-04-2019 | Toevoeging nadere regel 5.15 vrij toegankelijke zorg Abbeyfieldhuys en 5.16 Alzheimercafe | 06-11-2018 | 159887 | |
25-06-2018 | 12-11-2018 | nieuwe regeling | 19-06-2018 | 136538 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;
gelet op de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) en de Algemene subsidieverordening Roosendaal (ASV);
- het college Nadere regels wenst vast te stellen voor de subsidieverstrekking in 2019;
vast te stellen de navolgende Nadere regels voor subsidieverstrekking 2019.
Bijlage 1: Toetsingsmodel Activiteitensubsidie Sport en activiteitensubsidie cultuur 1
Bijlage 2: Toetsingsmodel subsidie methodisch groepswerk jongeren (Don Bosco) 3
Bijlage 3: Toetsingsmodel subsidies Maatschappelijke initiatieven 4
De Algemene subsidieverordening Roosendaal (hierna te noemen ASV), die op 17 april 2013 door de gemeenteraad van Roosendaal is vastgesteld, geeft het college van burgemeester en wethouders van Roosendaal de mogelijkheid om ter verduidelijking of ter uitwerking van wat in de verordening staat, nadere regels vast te stellen.
Die nadere uitwerking is opgenomen in deze ‘Nadere regels voor subsidieverstrekking gemeente Roosendaal 2019’. Per subsidieregel wordt ingegaan op de activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie, de relevante doelstellingen en doelgroepen, procedurebepalingen, kosten die voor subsidie in aanmerking komen, berekening van de subsidie, verdeling van het subsidieplafond, specifieke weigeringsgronden en eventuele aanvullende verplichtingen.
De basis voor subsidieverstrekking zijn de doelstellingen die het college van de gemeente Roosendaal wil realiseren. De nadere regels zijn een bevoegdheid van het college en worden zo nodig jaarlijks geactualiseerd op basis van nieuw beleid en praktijkervaringen.
In de ASV wordt de hoofdstructuur van het subsidieproces neergelegd. De beleidsinhoudelijke elementen worden vervolgens in nadere regels vastgelegd. De bevoegdheid tot het vaststellen hiervan wordt in artikel 3 van de ASV gedelegeerd aan het college. In een nadere regel wordt in ieder geval vastgesteld welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie. De begripsomschrijvingen uit de ASV zijn van overeenkomstige toepassing.
Het bepaalde in deze nadere regels is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in de nadere regels genoemde activiteiten.
Voor de subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt geldt de aanvraagperiode van 1 juli 2018 tot 1 oktober 2018.
Voor de subsidies die per boekjaar (schooljaar 2019-2020) worden verstrekt geldt de aanvraagperiode tot 1 juli 2019.
Indien de aanvraagperiode afwijkt van de hiervoor genoemde indieningsstermijnen is dat in de nadere regel opgenomen.
1.4 Het niet in behandeling nemen of weigeren van een subsidieaanvraag
Indien bij het indienen van de aanvraag de te overleggen gegevens onvolledig zijn, stelt het college de aanvrager in de gelegenheid om binnen een daartoe gestelde termijn de ontbrekende gegevens in te dienen. Wanneer niet binnen een redelijke termijn is voldaan aan het indienen van de vereiste gegevens kan het college besluiten de aanvraag niet verder in behandeling te nemen. Ook kan een subsidieaanvraag worden geweigerd indien de aanvraag voor subsidie na de daartoe gestelde termijn wordt ingediend.
1.5 Vaststelling subsidiebudgetten en -plafonds
In deze nadere regels zijn de subsidieplafonds en de verdeelregels voor de subsidies opgenomen, waarbij de plafonds het maximum te verstrekken subsidie per nadere regel en eventueel delen daarvan bepalen. De subsidieplafonds worden jaarlijks op basis van een begrotingsvoorbehoud vastgesteld door het college.
Voor berekening van het subsidiebedrag bij een jaarlijkse subsidie geldt de gestandaardiseerde berekeningsmethode “op basis van integrale kosten”. Indien dit van toepassing is, wordt dit in de nadere regels aangegeven.
2.1 Culturele vorming voor jongeren en volwassen
De hoofddoelstelling is het bevorderen van actieve cultuurparticipatie in Roosendaal. Dit staat in het Programma van Eisen ‘Cultuur verbindt mensen 2015-2018’ dat in 2019 wordt voortgezet.
De subdoelstellingen zijn: 1
Deze subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan de, in het cultuurbeleid, genoemde basisinstelling Cultuurcompaan.
Artikel 6. Subsidiabele kosten
Voor het onderdeel cultuurcoaches (artikel 2.1) geldt dat voor de berekening van de subsidie de voorwaarden uit de Rijksregeling Brede Impuls combinatiefuncties gelden. 40% van de kosten voor inzet van de (buurt-) sport/cultuurcoach wordt door de overheid gefinancierd en 60% door derden.
Het subsidieplafond voor 2019 is € 524.516,- + € 41.231 specifiek voor het onderdeel Cultuurcoach (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Artikel 8. Wijze van beoordelen van de aanvraag
Het activiteitenprogramma en de begroting worden getoetst aan:
De hoofddoelstelling is het bevorderen van de erfgoedparticipatie in Roosendaal. Dit staat in het Programma van eisen subsidieaanvraag Uitvoeringsprogramma Cultuur verbindt mensen 2015-2018 dat in 2019 wordt voortgezet. 2
Deze subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan de, in het cultuurbeleid, genoemde basisinstelling Stichting Erfgoedcentrum Tongerlohuys.
Het subsidieplafond voor 2019 is € 282.703 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad). Het subsidieplafond kan wijzigen naar aanleiding van nieuwe besluitvorming in het najaar 2018.
2.3 Podiumkunsten: Culturele ontspanning en beleving
De hoofddoelstelling is het verhogen van het aantal bezoekers/deelnemers aan culturele voorstellingen/activiteiten. Dit staat in het Programma van Eisen subsidieaanvraag Uitvoering programma Cultuur verbindt mensen 2015-2018 dat in 2019 wordt voortgezet.
Deze subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan de, in het cultuurbeleid, genoemde basisinstelling Stichting Schouwburg De Kring.
Het subsidieplafond voor 2019 is € 985.898,- (excl. € 570.000 kapitaallasten) (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het uitvoeren van de activiteiten die in het Programma van Eisen ‘Bibliotheekwerk 2015-2018’ van de gemeente Roosendaal staan beschreven dat in 2019 wordt voortgezet.
Het subsidieplafond voor 2019 is € 1.401.611,- (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Artikel 7. Berekening van de subsidie
Het subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een door de aanvrager in te dienen subsidieaanvraag inclusief een activiteitenplan. Voor de berekening van het subsidie geldt de gestandaardiseerde berekeningsmethode “op basis van integrale kosten”.
Het subsidieplafond voor 2019 is €81.935,- (onder voorbehoud van de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die horen bij artikel 1.1 en zijn gericht op het aanbieden van:
Activiteiten die horen bij artikel 1.2 en zijn gericht op het aanbieden van:
Artikel 5. subsidiabele kosten/ subsidieplafond
Subsidieplafond voor voor- en vroegschoolse educatie:
aanbieders die VVE aanbieden (en aan de criteria voldoen) krijgen subsidie voor iedere geplaatste doelgroep peuter. Het gaat hier om een subsidie van € 8,19. Dit betreft het kostendekkend uurtarief van € 8,85 minus de ouderbijdrage van € 0,66 = € 8,19. Dit voor maximaal 10 uur per week en 40 weken per kalenderjaar. Er wordt rekening gehouden met een aanbod/plaatsing van jaarlijks ca. 430 peuters.
3.2 Compensatieregeling peuteropvang eenverdieners (kostwinnersregeling)
Het bieden van een goede start in het onderwijs aan alle kinderen van Roosendaal, ongeacht de deelname van ouders aan het arbeidsproces. De goede start houdt onder meer in dat kinderen van tweejarige leeftijd enkele dagdelen per week deel kunnen nemen aan voorschoolse activiteiten.
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het bieden van voorschoolse opvang aan kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar van maximaal 6 uur en 40 minuten per week en 40 weken per jaar. Activiteiten komen alleen in aanmerking indien voorliggende regelingen zoals Kinderopvangtoeslag of het Onderwijsachterstandenbeleid niet van toepassing zijn.
Artikel 5. Subsidiabele kosten/subsidieplafond
Het subsidieplafond voor de compensatieregeling eenverdieners peuteropvang is € 275.000,-.
Het uurtarief bedraagt € 8,85.
De ouderbijdrage voor peuteropvang bedraagt € 1,38 per uur (volgens de VNG tabel).
De subsidie kostwinnersregeling is totaal: het uurtarief minus de ouderbijdrage = € 7,47.
Uitgaande van een programma van maximaal 6.40 uur in de week, 40 weken per jaar.
Let op: het maximum van 6 uur en 40 minuten geldt voor 2 dagdelen van 3 uur en 20 minuten.
Voor aanbieders die 2 dagdelen van 2 uur en 30 minuten bieden geldt een maximum van 5 uur per week.
De hoofddoelstelling is het bevorderen van een gezond gewicht en het stimuleren dat meer jongeren en volwassenen gaan sporten en bewegen.
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De inzet van een (buurt-) sportcoach (op o.a. scholen) in Roosendaal voor het uitvoeren van activiteiten 3 die bijdragen aan tenminste 1 van de beleidsdoelstellingen uit artikel 1. Hierbij dient sprake te zijn van cofinanciering: 60% van de kosten van de inzet van de (buurt-) sportcoach dient door derden gefinancierd te zijn.
Sport- en beweegactiviteiten die bijdragen aan genoemde doelstellingen. Deze activiteiten vormen een totaalprogramma en wordt door 1 organisatie uitgevoerd. Het programma draagt bij aan alle (sub-) doelstellingen en de verschillende activiteiten zijn met elkaar en met samenwerkende organisaties afgestemd. Deze organisatie heeft kennis van en ervaring met het organiseren van dergelijke activiteiten in gemeente Roosendaal.
Artikel 6. Subsidiabele kosten en berekening van de subsidie
Subsidie wordt verleend op basis van een door de aanvrager in te dienen subsidieaanvraag inclusief een activiteitenplan. Voor de inzet van (buurt-) sportcoaches geldt dat voor de berekening van het subsidiebedrag de voorwaarden uit de Rijksregeling Brede Impuls combinatiefuncties gelden. 40% van de kosten voor inzet van de (buurt-) sportcoach wordt door de overheid gefinancierd en 60% door derden. Kosten voor coördinatie van de inzet van de sportcoach vallen niet onder deze regeling (deze worden 100% doorberekend aan derden).
Het subsidieplafond voor 2019 is € 312.500,- + € 297.000,- specifiek voor de inzet (buurt-) sportcoaches (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Artikel 8. Wijze van beoordelen van de aanvraag
Het activiteitenprogramma en de begroting worden getoetst aan:
4.2 Activiteitensubsidie Sport
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Eenmalige activiteiten van verenigingen of stichtingen gericht op genoemde doelstelling.
Artikel 6. Subsidiabele kosten/subsidieplafond
Het subsidieplafond is € 30.000,- (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting 2019 door de gemeenteraad). De maximale subsidie per aanvraag bedraagt € 4.000,-.
Aan de hand van een gespecificeerde begroting met toelichting dient de aanvrager aan te tonen de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd te kunnen realiseren (door middel van een sluitende begroting).
In de begroting dient de aanvrager aan te geven:
Artikel 7. Wijze van beoordelen van uw aanvraag
Subsidies worden verleend op basis van het tendersysteem. Dit betekent dat alle aanvragen worden getoetst aan de criteria conform het toetsingsmodel (zie bijlage 1). Alle aanvragen worden beoordeeld door een beoordelingscommissie bestaande uit 2 deskundigen vanuit de sportsector, aangevuld met een beleidsadviseur vanuit de gemeente. Per criterium worden door hen punten toegekend. Het totaal van de punten wordt gedeeld door het aantal beoordelaars. Aanvragen die gemiddeld minder dan 70 punten scoren komen niet in aanmerking voor een subsidie. Uiteindelijk geldt dat de aanvragen met de meeste punten als eerste subsidie ontvangen. Er wordt dus als het ware een rangorde bepaald, waarbij de beste aanvragen als eerste subsidie ontvangen totdat het subsidieplafond is bereikt.
Artikel 8. Subsidievoorwaarden
Een vereniging of stichting kan per activiteit maximaal één keer voor subsidie in aanmerking komen. Aan een vereniging of stichting kan een tweede subsidie worden verleend, indien de activiteit waar dit voor bedoeld is, in voldoende mate verschilt van de eerste activiteit. De beoordelingscommissie beoordeelt of het verschil tussen de twee activiteiten voldoende is. Het staat een vereniging of stichting echter vrij om meerdere subsidieaanvragen in te dienen.
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Verbinden van verschillende groepen in de stad. Jongerenproblemen (overlast, drugs, radicalisering) zijn vaak uitdrukking van een verstoorde relatie met de samenleving. Die relatie is wederkerig: ook burgers hebben een verantwoordelijkheid voor inclusie. De jongerenwerker is op deze wijze een bruggenbouwer voor de stad.
Het voorkomen van (sociale) uitsluiting voor de huishoudens die van een inkomen op of rond het sociaal minimum moeten rondkomen.
5.3 Wijk- en dorpsaccommodatie
De 11 wijk- en dorpsaccommodaties waar reeds een subsidierelatie mee is (zie ook de motie voorkom sluiting buurthuizen):
Artikel 6. Subsidiabele kosten en berekening van de subsidie
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen (van de genoemde beheerstichtingen en beheerorganisaties) door middel van een verdeelsleutel.
De verdeelsleutel voor 2019 tot en met 2021 als volgt opgebouwd:
vaste voet van € 30.000,- met correctie voor huur(subsidie) + rest 75% bruto vloeroppervlak en 25% bezetting. In afwijking van de verdeelsleutel bedraagt de subsidie voor Stichting Dorpsaccommodatie Moerstraten € 4.700,-.
Het subsidieplafond is per kalenderjaar € 502.200,- (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Artikel 8. Subsidievoorwaarden
De aanvraag mag niet eerder worden ingediend dan dat de resultaten en doelstellingen per wijk- of dorpsaccommodatie zijn vastgesteld. De indieningsperiode start daardoor niet automatisch vanaf 1 juli maar vanaf het moment dat het college de adviesnota heeft vastgesteld. Wij zullen voor die tijd al wel gesprekken hebben gevoerd met de besturen, dus qua tijdsplanning zullen de besturen hier geen hinder van hebben.
5.4 Verbinden vraag en aanbod bedrijven en maatschappelijke organisaties
Deze subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan Stichting de Roosendaalse Uitdaging. Lokaal is er geen andere partij die deze activiteit ook uitvoert.
5.5 Ondersteunende (integrale) vrijwillige dienstverlening
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die gericht zijn op het ontwikkelen van de eigen kracht, zelfredzaamheid en netwerkverbreding. Dit zijn activiteiten op het gebied van taalondersteuning, gezinsondersteuning, ondersteuning bij thuisadministratie, (mentor) maatjescontact en ondersteuning bij geldzorgen (aan jongeren).
5.6 Particuliere initiatieven armoedebestrijding
Het laten participeren van kinderen, van 4 t/m 17 jaar, die opgroeien in gezinnen waar armoede heerst.
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het in behandeling nemen en toetsen van aanvragen van initiatiefnemers (vanuit de maatschappij) die een activiteit willen uitvoeren.
Artikel 3. Activiteiten die niet voor subsidie in aanmerking komen
De activiteiten die niet bijdragen aan de doelstelling van particuliere initiatieven armoedebestrijding of al op andere wijze worden gefinancierd.
Artikel 6. Subsidiabele kosten en berekening van de subsidie
Van het totale subsidiebudget mag maximaal 10% aan administratiekosten in rekening worden gebracht. Deze administratiekosten worden in mindering gebracht op het beschikbare subsidiebudget. Het resterende bedrag is beschikbaar voor de uitvoering van de activiteiten.
De administratiekosten worden bij de aanvraag tot vaststelling inzichtelijk gemaakt, of eerder als de gemeente hierom vraagt.
Het subsidieplafond voor 2019 bedraagt € 25.000,- (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Het bevorderen van maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen. Iedere inwoner dient naar eigen tevredenheid, op eigen kracht actief deel te nemen aan de samenleving.
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activerende cliëntondersteuning. Informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdragen aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdzorg, onderwijs, welzijn, wonen en werk en inkomen. Hieronder valt ook de ondersteuning vanuit toekomstcoach en life coach.
Artikel 5. Berekening van de subsidie
Voor de berekening van het subsidiebedrag geldt de gestandaardiseerde berekeningsmethode “op basis van integrale kosten”.
5.8 GGZ in het voorliggend veld
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het bieden van een laagdrempelige voorziening waar burgers met psychische of psychiatrische problematiek lotgenoten kunnen ontmoeten, contact kunnen leggen en een netwerk kunnen opbouwen. Om dit te realiseren dient gebruik gemaakt te worden van reeds bestaande structuren en waar mogelijk in combinatie met andere aanbieders c.q. doelgroepen.
5.9 Maatschappelijke zorg en welzijn
Artikel 5. Berekening van de subsidie
Voor de berekening van de subsidie geldt de gestandaardiseerde berekeningsmethode “op basis van integrale kosten”.
Het realiseren dat burgers zich maximaal in (kunnen) zetten voor het verlenen van zorg die rechtstreeks voortvloeit uit de onderlinge sociale relatie en die gebruikelijke zorg van huisgenoten overstijgt. Draagkracht en draaglast zijn daarbij in verhouding.
Artikel 5. Berekening van de subsidie
Voor de berekening van het subsidiebedrag geldt de gestandaardiseerde berekeningsmethode “op basis van integrale kosten”.
Het streven dat mensen met dementie zo lang mogelijk - met ondersteuning van mantelzorgers, familie, vrienden en buurtbewoners - zelfstandig kunnen functioneren en zoveel mogelijk deelnemen aan de samenleving.
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Bieden van een inloopfunctie voor thuiswonende mensen met dementie en hun naasten volgens het Deense concept van de Odensehuizen.
5.12 Armoedebestrijding 18 -Jeugdfondsen en eigen bijdrage peuterspeelzalen
Kinderen van 0 tot 18 jaar die opgroeien in armoede de kans geven zich ten volle te ontwikkelen door mee te kunnen doen met sport, cultuur en onderwijs.
Artikel 5. Berekening van de subsidie
De maximale aan te vragen subsidie is voor:
*De maximale eigen bijdrage voor de deelname aan peuterspeelzalen is € 264,50 per kind.
Het subsidieplafond voor 2019 bedraagt voor jeugdfondsen € 300.000,- en voor eigen bijdragen peuterspeelzalen € 15.000,- (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
5.13 Methodische groepswerk Jongeren (Don Bosco)
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Uitgangspunten voor het uitvoeren van de activiteiten zijn:
Peuters (2 tot 4 jaar) en basisschoolleeftijd (4 tot 14 jaar) die extra aandacht en begeleiding nodig hebben op een of meer van de volgende ontwikkelingsgebieden:
Artikel 5. Berekening van de subsidie
Subsidie wordt verleend op basis van een door de rechtspersoon in te dienen aanvraag. Aan de hand van een gespecificeerde en realistische begroting met toelichting dient de aanvrager aan te tonen de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd te kunnen realiseren.
Het subsidieplafond voor 2019 bedraagt € 300.000,- (onder voorbehoud van de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad)
Artikel 7. Wijze van beoordelen van de aanvraag
Subsidie wordt verleend op basis van het Tendersysteem. Dit betekent dat alle aanvragen worden getoetst aan de criteria conform het toetsingsmodel (zie bijlage 2). De aanvrager dient in zijn activiteitenplan de criteria die in de bijlage staan te beschrijven.
Alle aanvragen wordt beoordeeld door een beoordelingscommissie bestaande uit 3 interne en 1 externe deskundige. Aan elke criterium wordt punten toegekend. Het totaal aan punten wordt gedeeld door het aantal beoordelaars. De aanvrager met de meeste punten komt in aanmerking voor de subsidie. De aanvrager kan door de beoordelingscommissie uitgenodigd worden om een nadere toelichting op de aanvraag te geven.
5.14 Voorkomen grensoverschrijdend en risicovol gedrag door jongeren
Het voorkomen van grensoverschrijdend en risicovol gedrag door jongeren samen met scholen, politie, gemeente, andere partners die zich bewegen in de gemeente Roosendaal.
Nadrukkelijk wordt gezocht naar momenten om met jongeren en ouders in gesprek te raken over hun gedrag, de invloed hiervan op de samenleving en de wisselwerking die hieruit voortvloeit. Scholen zijn daartoe de uitgelezen vindplaats.
5.15 Vrij toegankelijke zorg Abbeyfieldhuys
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het bieden van collectieve en individuele zorg en ondersteuning op het gebied van begeleiding aan de bewoners van het Abbeyfieldhuis alsmede een inloopfunctie in het Abbeyfieldhuis waar inwoners terecht kunnen voor informatie, advies en lichte ondersteuning op het gebied van de GGZ.
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het organiseren van (bijeenkomsten vanuit) een Alzheimer Café waarbij de organisatie faciliteert in advies, informatie en cliëntondersteuning aan mensen met alzheimer maar ook hun mantelzorgers en direct betrokkenen. Ook is het café een plek waar lotgenoten met elkaar in contact komen.
6 Maatschappelijke initiatieven
Het bevorderen van de leefbaarheid, gezondheid, aantrekkelijkheid en/of samenhorigheid in de wijken en dorpen of op gemeentelijk niveau.
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Een investering, activiteit of evenement die bijdraagt aan het bevorderen van de leefbaarheid, gezondheid, aantrekkelijkheid en/of samenhorigheid in de wijken en dorpen of op gemeentelijk niveau. De activiteiten:
Artikel 3. Activiteiten die niet in aanmerking komen voor subsidie
Activiteiten komen niet voor subsidie in aanmerking als:
Het subsidieplafond voor 2019 bedraagt € 120.000,- (onder voorbehoud van de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Artikel 8. Wijze van beoordelen van de aanvraag
Subsidies worden verleend op basis van het tendersysteem. Dit betekent dat alle aanvragen worden getoetst aan de criteria conform het toetsingsmodel (zie bijlage 3). Alle aanvragen worden beoordeeld door een beoordelingscommissie bestaande uit een vertegenwoordiger per fractie uit de gemeenteraad, tenzij schriftelijk is aangegeven dat een fractie hiervoor door een andere fractie wordt vervangen of dat schriftelijk is aangegeven dat een fractie niet deelneemt aan de beoordelingscommissie en geen vervanging door een andere fractie wenst. Per criterium worden door hen punten toegekend. Het totaal van de punten wordt gedeeld door het aantal beoordelaars. Aanvragen welke middels het toetsingsmodel gemiddeld minder dan 60 punten scoren, komen niet in aanmerking voor een subsidie. Uiteindelijk geldt dat de aanvragen met de meeste punten als eerste subsidie ontvangen. Er wordt dus als het ware een rangorde bepaald, waarbij de beste aanvragen als eerste subsidie ontvangen totdat het subsidieplafond bereikt is.
Een mondeling toelichting door de aanvragers aan de leden van de gemeenteraad en/of leden van de beoordelingscommissie kan onderdeel van de beoordeling uitmaken.
Artikel 9. Subsidievoorwaarden
Een vereniging of stichting kan per investering, activiteit of evenement maximaal één keer voor subsidie in aanmerking komen. Aan een vereniging of stichting kan een tweede subsidie worden verleend, indien de activiteit waar dit voor bedoeld is, in voldoende mate verschilt van de eerste activiteit. De beoordelingscommissie beoordeelt of het verschil tussen de twee activiteiten voldoende is. Het staat een vereniging of stichting echter vrij om meerdere subsidieaanvragen in te dienen.
Het bevorderen van de leefbaarheid, gezondheid, aantrekkelijkheid en/of samenhorigheid in de wijken en dorpen of op gemeentelijk niveau.
Een investering, activiteit of evenement die bijdraagt aan het bevorderen van de leefbaarheid, gezondheid, aantrekkelijkheid en/of samenhorigheid in de wijken en dorpen of op gemeentelijk niveau. De activiteiten:
Artikel 3. Activiteiten die niet in aanmerking komen voor subsidie
Activiteiten komen niet voor subsidie in aanmerking als:
Deze subsidie is voor activiteiten die plaatsvinden tussen 1 oktober en 31 december 2019.
Het subsidieplafond voor bedraagt € 63.547,- (onder voorbehoud van de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Artikel 9. Wijze van beoordelen van de aanvraag
Subsidies worden verleend op basis van het tendersysteem. Dit betekent dat alle aanvragen worden getoetst aan de criteria conform het toetsingsmodel (zie bijlage 3). Alle aanvragen worden beoordeeld door een beoordelingscommissie bestaande uit een vertegenwoordiger per fractie uit de gemeenteraad, tenzij schriftelijk is aangegeven dat een fractie hiervoor door een andere fractie wordt vervangen of dat schriftelijk is aangegeven dat een fractie niet deelneemt aan de beoordelingscommissie en geen vervanging door een andere fractie wenst. Per criterium worden door hen punten toegekend. Het totaal van de punten wordt gedeeld door het aantal beoordelaars. Aanvragen welke middels het toetsingsmodel gemiddeld minder dan 60 punten scoren, komen niet in aanmerking voor een subsidie. Uiteindelijk geldt dat de aanvragen met de meeste punten als eerste subsidie ontvangen. Er wordt dus als het ware een rangorde bepaald, waarbij de beste aanvragen als eerste subsidie ontvangen totdat het subsidieplafond bereikt is.
Een mondeling toelichting door de aanvragers aan de leden van de gemeenteraad en/of leden van de beoordelingscommissie kan onderdeel van de beoordeling uitmaken.
Artikel 10. Subsidievoorwaarden
Een vereniging of stichting kan per investering, activiteit of evenement maximaal één keer voor subsidie in aanmerking komen. Aan een vereniging of stichting kan een tweede subsidie worden verleend, indien de activiteit waar dit voor bedoeld is, in voldoende mate verschilt van de eerste activiteit. De beoordelingscommissie beoordeelt of het verschil tussen de twee activiteiten voldoende is. Het staat een vereniging of stichting echter vrij om meerdere subsidieaanvragen in te dienen.