Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Nadere regels subsidiëring maatschappelijk sportfonds gemeente Barneveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidiëring maatschappelijk sportfonds gemeente Barneveld
CiteertitelNadere regels subsidiëring maatschappelijk sportfonds gemeente Barneveld
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. wet Algemene bestuursrecht
  2. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Barneveld/CVDR133535/CVDR133535_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-06-201801-01-201801-02-2019Nieuwe regeling

12-07-2017

gmb-2018-125261

1046755

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidiëring maatschappelijk sportfonds gemeente Barneveld

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

 

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Barneveld en de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

 

vast te stellen de Nadere regels subsidiëring maatschappelijk sportfonds gemeente Barneveld

I Omschrijving en beleidsdoel

 

Het subsidiëren van initiatieven, activiteiten en projecten, die de maatschappelijke functie van sportverenigingen in de gemeente Barneveld versterken en hen stimuleren om een bredere bijdrage te leveren aan maatschappelijke doelen.

 

Onder maatschappelijke doelen wordt in deze nadere regels onder meer verstaan:

  • -

    Verbetering van sociaal gedrag, gezondheid, zelfbeeld, talenten, leerprestaties, veiligheid en sociale cohesie;

  • -

    Integratie (statushouders);

  • -

    Preventie en signalering;

  • -

    Maatschappelijke participatie;

  • -

    Samenwerking tussen sport, welzijn, onderwijs, bedrijfsleven;

  • -

    Toeleiding naar werk;

  • -

    Nuttige vrijetijdsbesteding;

  • -

    Opvoeding (leren normen en waarden);

  • -

    Jeugd meer in beweging brengen (na schoolse activiteiten);

  • -

    Nieuwe sporten;

  • -

    Cultuur, Integratie (statushouders) en respecteren van verschillen;

  • -

    Verhogen beweeg- en sportparticipatie inwoners Barneveld;

  • -

    Vitaliteit onder kinderen en senioren.

II Subsidievorm

 

Het betreft een subsidie voor de jaren 2018 en 2019.

III Subsidievoorschriften

 

  • 1.

    Alleen sportverenigingen kunnen een subsidieaanvraag doen. Subsidie aanvragen mogen ook in combinatie met andere maatschappelijke organisatie b.v. welzijnswerk.

  • 2.

    De subsidieaanvragen betreffende activiteiten die plaatsvinden in een kalenderjaar, dienen ingediend te zijn voor 1 april, 1 juli, 1 oktober en 31 december.

  • 3.

    De subsidie aanvragende sportvereniging dient gevestigd en werkzaam te zijn in de gemeente Barneveld. De te subsidiëren activiteiten moeten ook plaatsvinden binnen de gemeente Barneveld. Er mogen meerdere aanvragen per subsidietijdvak worden ingediend, mits het verschillende activiteiten/projecten betreft.

  • 4.

    Een subsidie aanvraag moet voorzien zijn van informatie over de inhoud, maatschappelijk doel, deelnemers, programma, de datum en een begroting of een offerte. Er vindt na afloop een evaluatie plaats.

  • 5.

    Binnen 1 maand na afronding van de activiteiten dient de subsidie ontvangende vereniging een kort inhoudelijk en financieel verslag in te dienen bij de toekenningscommissie van het sportfonds. Onderdelen voor het verslag zijn:

    • -

      Wie (uw organisatie);

    • -

      Wat (initiatief, activiteit/project) voor welke doelgroep (aantal);

    • -

      Waar (accommodatie);

    • -

      Wanneer (dag/periode);

    • -

      Waarvoor (doel);

    • -

      Resultaat.

  • 6.

    Het subsidieplafond voor het sportfonds is € 25.000, - per jaar (pilot voor 2 jaar). De toekenningscommissie komt 4 x per jaar bijeen om aanvragen te toetsen. Dit betekent dat er per kwartaal ongeveer € 6.000, - toegekend wordt. Indien de geldige aanvragen dit bedrag overschrijden, zal er een procentuele korting op de toe te kennen subsidies worden toegepast, waardoor binnen het beschikbare budget wordt gebleven.

  • 7.

    Als er meer aanvragen zijn, dan dat er financiële middelen beschikbaar zijn, krijgen activiteiten met een breed draagvlak in de Barneveldse samenleving de voorrang. Activiteiten die met eigen inkomsten en/of cofinanciering hebben de voorkeur.

  • 8.

    De toekenningscommissie kan een aanvraag geheel of gedeeltelijke toekennen.

  • 9.

    De subsidie ontvanger werkt mee aan de P.R. voor het maatschappelijk sportfonds.

IV Toekenningscommissie

 

De toekenningscommissie bestaat uit 7 personen die door het college worden aangewezen. De commissie bestaat uit 4 personen uit het Barneveldse sportverenigingsleven (voorzitter en secretaris), 2 personen vanuit de gemeente (Be Active) en een persoon van een andere instelling (bijvoorbeeld Welzijn Barneveld) die maatschappelijke doelen nastreven.

 

De toekenningscommissie toetst de aanvragen op de criteria en de spelregels. Daarnaast wordt er ook gekeken of de aanvragen niet overlappen met activiteiten, initiatieven en projecten van andere Barneveldse instanties, organisaties en welzijn.

 

Bij iedere aanvraag zijn er minimaal 5 leden van de toekenningscommissie nodig voor de beoordeling van de aanvraag.

 

Onafhankelijke toekenning door de toekenningscommissie wordt gewaarborgd door:

  • -

    Roulerend lidmaatschap/rooster (leden sportverenigingen) Na twee jaar moet een lid van de toekenningscommissie aftreden;

  • -

    Vertegenwoordigers van sportverenigingen die in de toekenningscommissie deelnemen, mogen een aanvraag van de eigen sportvereniging niet beoordelen;

  • -

    Transparante verantwoording van toekenningen aan de verenigingen en het college van burgemeester en wethouders. Dit gebeurt 1x per jaar (1ste kwartaal 2019 en 1ste kwartaal 2020).

V Slotbepalingen

 

Deze nadere regels treden op 1 januari 2018 in werking en gelden tot en met 31 december 2019.

 

Aldus vastgesteld op  22 juli 2017,

Burgemeester en wethouders voornoemd

drs. D.Bakhuizen,

secretaris

dr. J.W.A. vanDijk,

burgemeester