Organisatie | Hilvarenbeek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde van het presidium van de gemeenteraad van Hilvarenbeek |
Citeertitel | Reglement van Orde van het presidium 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-06-2018 | 11-02-2021 | Nieuwe regeling | 17-05-2018 | 03-04-2018 |
De raad van de gemeente Hilvarenbeek;
Gelezen het voorstel van het presidium van 3 april 2018:
Gelet op artikel 16, artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Vast te stellen de volgende verordening;
Reglement van Orde van het presidium van de gemeenteraad van Hilvarenbeek
Artikel 2. Taken en bevoegdheden
Het presidium is belast met de volgende taken ten aanzien van de procedures en processen van raads- en commissievergaderingen:
de statustoekenning van de ingekomen stukken, waarbij stukken voor commissies moeten worden geacht ingekomen stukken voor de raad te zijn, in:
b-stukken: ter kennisneming onder mededeling dat de stukken door het
college van burgemeester en wethouders of de burgemeester
c-stukken: ter bespreking in een functionele raadscommissie
d-stukken: dat de stukken bij een raadsvoorstel zullen worden meegenomen
1. Het presidium bestaat uit de fractievoorzitters van de raadsfracties. Bij verlet kunnen zij zich enkel door de door fracties aangewezen vice-fractievoorzitters laten vervangen.
2. Als de agenda’s van de commissies worden besproken wordt het presidium aangevuld met de (plaatsvervangend) commissievoorzitters als adviseurs.
3. Het presidium wordt voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad, tenzij het over een activiteit gaat zoals bedoeld in artikel 2 lid 2 of de voorzitter afwezig is, dan zit de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad het presidium voor. De voorzitter is geen lid van het presidium. De plaatsvervangend voorzitter is dat wel en laat zich als fractievoorzitter niet vervangen.
Artikel 4. Agenda en verslaglegging
1. De griffier stuurt tijdig vóór de vergadering een conceptagenda naar de leden van het presidium met onderliggende stukken.
2. Bij aanvang van de vergadering stelt het presidium de definitieve agenda vast.
3. Op de agenda kunnen in ieder geval geen agendapunten worden gezet die buiten de reikwijdte vallen van artikel 1 lid 2 van dit reglement en de taken zoals genoemd in artikel 2 van dit reglement.
4. Van de vergadering wordt een lijst met besluiten, afspraken en aandachtspunten gemaakt.
5. De lijst als bedoeld in lid 4 wordt ter kennis van de raad en het college gebracht binnen één week na de vergadering van het presidium.
6. Het verslag bevat in ieder geval de volgende informatie:
In afwijking van het bepaalde in lid 1 worden de vergaderingen, wanneer wordt gesproken over een aangelegenheid zoals bepaald in artikel 2, lid 2 t/m 4, in het belang als bedoeld in artikel 10, lid 2 onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden. Artikel 86 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.
1. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.
2. Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.
3. Deze verordening kan worden aangehaald als 'Reglement van Orde va het presidium 2018'.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 17 mei 2018
De voorzitter, de heer drs. R.F.I. Palmen
Door het presidium vormt te geven als een bestuurscommissie op grond van artikel 83 van de Gemeentewet kan het presidium zelfstandig (namens de raad) besluiten nemen. Dit is met name van belang voor de uitoefening van het werkgeverschap ten aanzien van de griffier en griffiemedewerkers
In dit artikel wordt verwoord dat het presidium, naast de taken ten aanzien van de procedures en processen van raads- en commissievergaderingen, ook de bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden vervult, zoals die door de raad aan hem zijn gedelegeerd. De precieze delegatie is niet in dit artikel vastgelegd, maar in een afzonderlijk raadsbesluit en komt overeen met het door gewoonte ontstane gebruik.
In vergaderingen van het presidium kunnen personele aangelegenheden aan bod komen. Ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het niet de bedoeling om dit aan derden kenbaar te maken. Daarom wordt op zaken met betrekking tot het werkgeverschap en de functioneringsgesprekken met de voorzitter geheimhouding opgelegd en vinden de vergadering hierover in beslotenheid plaats. Het presidium kan deze geheimhouding wel opheffen.