Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen - Nadere regels Terrassen Rhenen 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen - Nadere regels Terrassen Rhenen 2018
CiteertitelNadere regels Terrassen Rhenen 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-06-2018nadere regels terrassen

13-02-2018

gmb-2018-120923

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen - Nadere regels Terrassen Rhenen 2018

1. Inleiding

 

Terrassen leveren een belangrijke bijdrage aan de sfeer en uitstraling van een centrum en fungeren als ontmoetingsplaats voor bezoekers en bewoners. Zij zorgen voor levendigheid. Terrassen zijn ook vanuit recreatief, toeristisch en economisch oogpunt belangrijk. Zij kunnen voor alle ondernemers in het centrum omzet verhogend werken.

 

In het centrum van Rhenen zijn de meeste terrassen gelegen in de openbare ruimte. Terrassen dragen voor een groot gedeelte van het jaar bij aan de kwaliteit van de openbare ruimte. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen en te bevorderen. Ook is de gemeente verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid. Het college van Burgemeester en Wethouders kan in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels stellen ten aanzien van terrassen. (Algemene Plaatselijke Verordening Rhenen 2017).

 

De inrichting en uitstraling van een terras zijn de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Een terras is echter medebepalend voor de uitstraling en de veiligheid van de openbare ruimte. De openbare ruimte in het centrum wordt voor verschillende doelen gebruikt. Belangrijk uitgangspunt is dat deze voor iedereen toegankelijk is. Dat betekent dat voetgangers zich veilig en niet gehinderd door de openbare ruimte moeten kunnen voortbewegen. Maar ook hulpdiensten moeten ongehinderd op alle plekken kunnen komen. De gemeente Rhenen stelt daarom nadere regels waar alle terrassen in de openbare ruimte binnen de gemeente aan moeten voldoen. Zo krijgen ondernemers duidelijkheid over wat kan en mag.

 

In 2017 kreeg het centrum van Rhenen een kwaliteitsimpuls. De openbare ruimte van de Molenstraat, Herenstraat en Frederik van de Paltshof is opnieuw ingericht. Het nieuwe ontwerp zet de toegankelijkheid van het centrum voor voetgangers centraal. Om te zorgen dat de terrassen hier goed op aansluiten, zijn de regels voor terrassen in de openbare ruimte geactualiseerd.

 

Hiervoor is overleg gevoerd met ondernemers. Ondernemers hebben behoefte aan flexibiliteit zodat zij in kunnen spelen op trends en ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om ook in de wintermaanden een terras te bieden. De gemeente biedt daarom ruimere mogelijkheden dan voorheen.

 

2. Visie

 

Rhenen is een gastvrije gemeente met een historische binnenstad, waar veel mensen wonen en werken. Rhenen streeft naar een aantrekkelijk centrum voor haar inwoners en voor toeristen. Terrassen spelen hierin een belangrijke rol.

 

In de actualisatie centrumvisie Rhenen 2025 is de visie op het centrum als volgt verwoord: ‘In 2025 beschikt Rhenen over een aantrekkelijk en multifunctioneel centrumgebied in de stijl van de Wederopbouw. Er is in kwalitatieve zin sprake van passende winkel- en andere centrumfuncties verdeeld over het kernwinkelgebied en de aanloopgebieden. Het centrum is daarmee compact en compleet in de zin dat het aanbod aansluit op de behoeften: van enerzijds de eigen en regio-inwoners, en anderzijds de toeristen-recreanten en de overige passanten. Er is sprake van synergie tussen de sectoren detailhandel, horeca, cultuur en evenementen. Er zijn meer en langer verblijvende bezoekers bij een hogere omzet en een geringe leegstand. Om deze doelen te behalen wordt er intensief samengewerkt tussen de verschillende sectoren en betrokken partijen zoals ondernemers, pandeigenaren en gemeente.

 

Omdat de ruimte in het centrum beperkt is wordt de openbare ruimte op verschillende momenten voor meerdere doeleinden gebruikt: voor uitstalling, terras, evenementen en activiteiten, de weekmarkt en voor parkeren (auto, fiets). Het verkeer is te gast in het centrumgebied, er is altijd reuring en de belevingswaarde sluit op die dynamiek aan: het centrum heeft een prettig woon-, werk- en verblijfsklimaat.’

 

De nadere regels dragen eraan bij dit wensbeeld te bereiken. De regels voor terrassen zijn gestoeld op de volgende drie pijlers:

  • Terrassen dienen uitnodigend te zijn, zodat zij zorgen voor meerwaarde voor de openbare ruimte;

  • Terrassen zijn te gast in de openbare ruimte. Tussen het terras en de openbare ruimte dient interactie te blijven bestaan;

  • Terrassen dienen rekening te houden met de andere functies van de openbare ruimte.

 

Openbare ruimte:

de ruimte tussen de particuliere kavels die in bezit is van de (gemeentelijke) overheid en die voor iedereen vrij toegankelijk is.

 

Terrassen in de openbare ruimte zijn vergunning plichtig. Dit doen wij om beter te kunnen sturen op de kwaliteit van terrassen.

 

Voor terrassen in de openbare ruimte moet precariobelasting per vierkante meter per maand betaald worden. De tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad en opgenomen in de verordening precariobelasting.

 

3. Wanneer?

Terras:

een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.

Openbare inrichting:

  • i.

    een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis;

  • ii.

    elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies kan wordt verstrekt of dranken kunnen worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie kunnen worden verstrekt of bereid.

Bron: Algemene Plaatselijke Verordening Rhenen, 2017

 

Terrasseizoen

Het terras mag uitgestald zijn in de periode van 1 maart tot 1 november (zomerterras). Buiten deze periode dient het terrasmeubilair verwijderd te zijn, met uitzondering van het meubilair voor het winterterras.

 

In de periode 1 november tot 1 maart is het toegestaan een terras uit te stallen van een rij terrasmeubilair binnen 1 meter van de gevel en voor de eigen gevel (winterterras).

 

Openingstijden van het terras:

Het terras mag worden geëxploiteerd van 9.00 uur tot 24.00 uur.

 

4. Waar?

Afmetingen terrassen

De afmetingen van een terras worden per situatie bepaald, op basis van de volgende uitgangspunten:

  • De mogelijkheden en beperkingen van de situatie, denk hierbij bijvoorbeeld aan de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van buurpanden. Een looppad voor de voetganger van 2,00 meter is gewenst. Op locaties waar dit niet mogelijk is, kan volstaan worden met een looppad van minimaal 1,50 meter. Deze worden op de tekening bij de terrasvergunning aangegeven. Het is verboden buiten het op de tekening aangegeven gebied een terras uit te stallen.

  • Terrassen worden in principe in het verlengde van de gevel(s) van het betreffende pand geplaatst en mogen, na toestemming van de eigenaar en gebruikers van het betreffende pand, ook voor de naastgelegen panden geplaatst worden. Het terras dient echter wel zichtbaar te zijn vanuit de inrichting. Indien een terrasvergunning wordt aangevraagd voor andere (naastgelegen) panden dient bij de aanvraag een bewijs te worden ingediend dat toestemming is verleend door de eigenaren/gebruikers van de betreffende panden. Mocht de eigenaar en/of gebruiker van het naastgelegen pand wijzigen, dan moet opnieuw toestemming worden overlegd.

  • Na het verlenen van een terrasvergunning, zorgt de gemeente - daar waar mogelijk - voor markeringen in het trottoir die de grenzen van het zomerterras aangeven.

 

Terrassen op gemeentegrond

  • Gebruik, beheer en onderhoud van de openbare weg (inclusief kabels en leidingen) blijven altijd mogelijk.

  • Zowel terrassen direct aansluitend aan de voorgevel met vrije doorloop achter het terras als terrassen met een vrije doorloop langs de gevel of door het terras zijn toegestaan.

  • Er dient een vrije doorgang voor hulpdiensten zoals politie, brandweer en ambulance worden gegarandeerd. De vrije doorgang in voetgangersgebieden in de openbare ruimte waar geen rijbaan beschikbaar is, dient minimaal 4,00 meter te bedragen.

  • Op voetpaden dient voldoende vrije loop- en verblijfsruimte te zijn, gewenst is ten minste 2,00 meter, maar minimaal 1,50 meter.

  • Nooduitgangen, brandtrappen, brandkranen (zowel boven- als ondergronds) en andere waterwinplaatsen dienen vrij toegankelijk zijn.

  • Het terras heeft een open karakter: een afgesloten terras is niet toegestaan.

  • Het gebruik van vlonders is niet toegestaan.

 

Wat?

Terrasmeubilair:

zitmeubilair (stoelen, banken, tafels), parasols, zonneschermen, terrasschermen, reclameborden, plantenbakken en alle andere objecten ten dienste van het terras die op het terras geplaatst zijn

 

Zitmeubilair (stoelen, banken en tafels)

  • Zitmeubilair dient comfortabel en hygiënisch te zijn. Bij voorkeur wordt er gebruik gemaakt van één stijl meubilair per terras en sluit de uitstraling aan bij het historische karakter van het centrum.

  • Zitmeubilair mag niet worden verankerd in de grond.

  • Loungemeubilair of banken zijn toegestaan in de strook direct tegen de gevel tot maximaal

    4 meter uit de gevel.

 

Terrasschermen

  • Terrasschermen zijn toegestaan met een hoogte van maximaal 1,60 meter.

  • Terrasschermen dienen eenvoudig verwijderbaar te zijn.

  • Boven een hoogte van 1,00 meter dienen de schermen volledig transparant te zijn en niet zijn voorzien van reclame-uitingen.

  • De maximale hoogte van eventueel aanwezige reclame op het onderste gedeelte van de terrasschermen bedraagt 0,30 meter.

  • Terrasschermen mogen deugdelijk worden verankerd in de grond, maar alleen met specifieke schriftelijke toestemming van de gemeente.

 

Parasols en zonneschermen

  • Parasols en zonneschermen dienen inklapbaar of inschuifbaar te zijn.

  • Parasols en zonneschermen hebben een vrije doorloophoogte van minimaal 2,20 meter.

  • In uitgeklapte vorm dienen parasols en zonneschermen binnen de grenzen van het terras te blijven.

  • De doorsnede van parasols is maximaal 6,00 meter.

  • Parasols en zonneschermen mogen deugdelijk worden verankerd in de grond, maar alleen met specifieke schriftelijke toestemming van de gemeente.

  • Parasols en zonneschermen hebben een basiskleur of een verticaal streepmotief van twee kleuren. Felle fluorescerende kleuren zijn niet toegestaan.

 

Plantenbakken en reclameborden

  • Plantenbakken zijn toegestaan en mogen een maximale oppervlakte van 0,25 m² hebben.

  • De plantenbak inclusief beplanting mag niet hoger mag zijn dan 1 meter.

  • Plantenbakken mogen geen afschermende werking hebben en dienen daarom zowel qua situering als qua vorm zicht te blijven geven op het gehele terras.

  • Plantenbakken mogen niet worden verankerd in de grond

  • Reclameborden zijn niet toegestaan op het terras, maar dienen hoe dan ook te voldoen aan het Gevelreclame- en Uitstallingenbeleid centrum Rhenen 2013 en de gedeeltelijke actualisatie 2017.

 

Andere objecten ten dienste van het terras

  • Andere objecten zijn alleen toegestaan, indien zij direct ten dienste zijn van het terras.

  • Andere objecten mogen niet worden verankerd in de grond.

 

Muziek en tapinstallatie

  • Het is niet toegestaan op een terras mechanische- en/of livemuziek ten gehore te brengen. Bij bijzondere omstandigheden zal hiervoor een evenementenvergunning moeten worden aangevraagd, overeenkomstig artikel 2:25 APV.

  • Het is niet toegestaan een tapinstallatie op het terras aan te brengen, zonder tapontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet. Een tapontheffing kan alleen worden aangevraagd in combinatie met een evenement waarvoor de burgemeester een evenementenvergunning heeft verleend.

 

Hoe?

Juridisch kader

In de Algemene Plaatselijke Verordening Rhenen 2017 is opgenomen dat het college in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels kan stellen ten aanzien van terrassen.

 

Om de vergunningplicht voor terrassen in te voeren, dient hiervoor een aanvullende bepaling te worden opgenomen in de APV.

 

Vergunningplicht

Alle openbare inrichten als bedoeld in artikel 2:27, lid a van de APV Rhenen 2017 hebben een exploitatievergunning nodig. Het eventueel aanwezige terras maakt onderdeel uit van de exploitatievergunning voor de gehele inrichting.

 

Wanneer een onderdeel van een terras omschreven kan worden als een bouwwerk, kan er een omgevingsvergunning vereist zijn.

 

Daarnaast gaat de gemeente terrasvergunningen afgeven. Bepalend voor de vergunningplicht voor een terras is of een terras bedrijfsmatig wordt geëxploiteerd en gelegen is in de openbare ruimte. Bij de aanvraag dient een duidelijke tekening te worden bijgevoegd van de situering en de inrichting van het terras, inclusief terrasmeubilair. Deze tekening zal als bijlage in de exploitatievergunning en/of terrasvergunning worden opgenomen.

 

Voor in 2017 bestaande terrassen geldt een overgangsregeling. Bestaande terrassen kunnen de terrasvergunning aanvragen zonder dat zij leges hoeven te betalen.

 

Algemene bepalingen

Een terras moet horen bij een openbare inrichting (definitie op pag. 1).

  • De vergunning wordt aangevraagd bij het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente. Dit kan digitaal via de website www.rhenen.nl. Voor de vergunning dient leges betaald te worden.

  • Een afgegeven vergunning is in beginsel voor vier jaar. Bij ongewijzigde omstandigheden hoeft de terrasvergunning niet jaarlijks opnieuw aangevraagd te worden. De exploitant dient jaarlijks voor december door te geven of de terrasvergunning wordt verlengd onder de huidige condities. Hiervoor zijn geen leges verschuldigd.

  • Na vier jaar zal de exploitant opnieuw een vergunningaanvraag dienen te doen. Bij ongewijzigde omstandigheden zijn er geen leges verschuldigd.

  • Indien er meerdere ondernemers belangstelling hebben om een terras te exploiteren op hetzelfde deel, dan zal dit deel, in overleg met beiden, worden verdeeld. Dit kan alleen na aflopen van de vergunning.

  • De vergunning is gebonden aan de locatie, staat op naam van de exploitant en is niet overdraagbaar aan derden.

  • Wanneer er een terrasvergunning is verleend, is het uitstallingenbeleid niet van toepassing.

 

Vergunningsvoorschriften en -beperkingen

  • Het is verboden zonder schriftelijke toestemming van de gemeente verankeringen aan te brengen, graafwerk te verrichten en/of de verharding op te breken.

  • Verankeringen en andere zaken die in grond van de gemeente zijn aangebracht ten behoeve van een terras, dienen bij beëindiging van de vergunning op kosten van de ondernemer volledig te worden verwijderd.

  • Indien zich onder het terras kabels, leidingen en/of riolen bevinden, of deze daar dienen te worden gelegd, en de daarop rechthebbenden daaraan noodzakelijke werkzaamheden dienen te verrichten, dient het betreffende terras voor zover nodig, op eerste aanzegging van deze rechthebbenden onmiddellijk ontruimt te worden en dienen eventueel aanwezige belemmerende parasols, terrasschermen en overig terrasmeubilair eveneens te worden verwijderd, alles door en op kosten van vergunninghouder.

  • Het terras en de onmiddellijke omgeving hiervan dienen dagelijks van afval te worden gereinigd;

  • Indien het terrasmeubilair, tijdens de uren dat het terras niet wordt geëxploiteerd, buitenstaat, dient dit er netjes uit te zien en niet te worden opgestapeld;

  • De bevelen van de politie en ambtenaren van de gemeente belast met controle, gegeven in het belang van de openbare orde en/of verkeersveiligheid, dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

  • De vergunninghouder dient de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat de gemeente ten gevolge van het gebruik van de terrasvergunning schade lijdt.

 

Sluiting terras en intrekken van vergunning

De burgemeester is bevoegd in het terras tijdelijk te sluiten of het terras te verwijderen van de exploitatievergunning en de terrasvergunning in te trekken indien het terras wordt geëxploiteerd in strijd met de regels.

 

Afwijking regels

Wanneer dit, naar het oordeel van de gemeente, in bijzondere gevallen geboden is, kan van bovenstaande nadere regels worden afgeweken. Hiervoor zal, per geval, een separate afweging worden gemaakt.

 

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 13 februari 2018

De secretaris, de burgemeester

P. Bonthuis J.A. van der Pas