Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleid kruimelgevallen 2015 |
Citeertitel | Beleid kruimelgevallen 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Beleid Kruimelgevallen 2015 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-04-2015 | Nieuwe regeling | 24-03-2015 | 420573 |
De aanleiding voor het voorliggende kruimelgevallenbeleid is de wijziging in het Besluit omgevingsrecht (Bor). Dit is op 24 september 2014 gepubliceerd in het Staatsblad en trad op 1 november 2014 in werking. Met deze wijziging wordt het vergunning vrij bouwen nog verder uitgebreid wat hopelijk leidt tot minder en efficiëntere procedures. Het oude Beleid kruimelgevallen van 6 december 2013 moest daarom herzien worden aangezien er een paar aangrijpende veranderingen zijn geweest.
In deze notitie zijn de beleidsregels opgenomen voor de mogelijkheid om af te wijken van bestemmingsplannen via een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1, eerste lid onder c en artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2◦ van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) juncto artikel 4 van bijlage II van het Bor. Het betreft hier beleidsregels voor de planologische kruimelgevallen onder het regime van de Wabo (hierna te noemen: beleidsregels).
Voorliggend beleid voor kruimelgevallen is van belang voor de mogelijkheden die de wet biedt om van bestemmingsplannen af te wijken met een kortere procedure. Het beleid breidt namelijk de mogelijkheden die er al waren verder uit. Indien dergelijk beleid ontbreekt, moet elk bouwplan apart worden besproken en worden afgewogen. Dergelijke ad hoc beslissingen leiden tot onduidelijkheid en onzekerheid voor aanvragers en komt de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente als geheel niet ten goede. Bovendien is voor het beoordelen van een afzonderlijke aanvraag een periode van enkele weken nodig.
De snellere besluitvorming is mede van groot belang aangezien de afwijking van het bestemmingsplan op grond van 2.12, eerste lid, onder a, onder 2˚ van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht binnen de fatale termijn van 8 weken moet worden afgehandeld. Als een aanvraag past binnen dit beleid betekent dit dat medewerking zal worden verleend aan een afwijking van het bestemmingsplan en is er geen nadere afweging noodzakelijk.
Artikel 4 van bijlage 2 van het Besluit omgevingsrecht
Voor verlening van een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c van de Wabo waarbij met toepassing van artikel 2.12, eerste lid onder a, onder 2◦, van de Wabo van het bestemmingsplan of beheersverordening wordt afgeweken, komen in aanmerking.
Burgemeester en wethouders blijven bevoegd om af te wijken van deze regeling wanneer die voor één of meer belanghebbenden gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen. In een dergelijk geval zal een aparte gemotiveerde beoordeling plaatsvinden.
Stedenbouwkundige onderbouwing