Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Dalfsen 2018 |
Citeertitel | Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Dalfsen 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-06-2018 | Nieuwe regeling | 28-05-2018 | RIS 795 |
De raad van de gemeente Dalfsen;
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 17 mei 2018, nummer 795;
gelezen de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van de Minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties;
gelet op artikelen 61, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
vast te stellen de “Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt”
HOOFDSTUK 1 TAAK EN SAMENSTELLING
De vertrouwenscommissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.
De secretaris van de vertrouwenscommissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.
De secretaris van de vertrouwenscommissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
Artikel 8 Informatie over en gesprek met sollicitant
De secretaris nodigt, namens de voorzitter, sollicitanten uit voor een gesprek met de vertrouwenscommissie. De vertrouwenscommissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.
Bij het staken van de stemmen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk, of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de vertrouwenscommissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen.
Artikel 11 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de vertrouwenscommissie.
Artikel 12 Ontbinding van de vertrouwenscommissie
De vertrouwenscommissie kan worden ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.