Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent BPR Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2018 gemeente Nieuwegein

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent BPR Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2018 gemeente Nieuwegein
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2018 gemeente Nieuwegein
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De terugwerkende kracht van deze regeling geldt niet voor de toegekende bevoegdheid aan Stichting Geynwijs/afdeling Geynwijs om de basisregistratie persoonsgegevens te raadplegen in het kader van de uitvoering van de wettelijke taken op grond van de Jeugdwet en Wmo 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Nieuwegein/CVDR328971/CVDR328971_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-06-201806-01-2014nieuwe regeling

29-05-2018

gmb-2018-117064

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent BPR Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2018 gemeente Nieuwegein

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein

 

Gelet op de

  • -

    Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen

  • -

    Wet bescherming persoonsgegevens

  • -

    Artikel 156 Gemeentewet

  • -

    Artikelen 1 en 2 van de Verordening basisregistratie personen Nieuwegein 2014

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de volgende:

 

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2018

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Nieuwegein worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Nieuwegein en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Nieuwegein was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Nieuwegein kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na die dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014, met dien verstande dat deze terugwerkende kracht niet geldt voor de toegekende bevoegdheid aan Stichting Geynwijs/afdeling Geynwijs om de basisregistratie persoonsgegevens te raadplegen in het kader van de uitvoering van de wettelijke taken op grond van de Jeugdwet en Wmo 2015.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2018 gemeente Nieuwegein.

     

Aldus vastgesteld in de vergadering van 29 mei 2018.

De burgemeester,

F.T.J.M. Backhuijs

De secretaris,

P.J.M. Liebregts

Bijlage 1  

Lijst van organen van de gemeente en taakuitvoerende organisaties met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen. De medewerkers van deze organen en organisaties hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en de

GBA-V voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit.

 

Organisatieonderdeel

 

Wettelijk kader

Gegevensset BRP

Afdeling Financiën

  • -

    Advies en beleid

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling Financiën

  • -

    Control en auditing

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling Financiën

  • -

    Financiële administratie

Het voeren van de gemeentelijke financiële administratie

Persoons-, huwelijks-, ouder-, kind-, overlijdens-, verblijfplaatsgegevens

Afdeling CJP (Communicatie, Juridische zaken, Personeel & Organisatie)

  • -

    P&O advies en beleid

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling CJP (Communicatie, Juridische zaken, Personeel & Organisatie)

  • -

    P&O personeels- en salarisadministratie

Pensioenen raad en commissie, wachtgeld gemeentepersoneel

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- en

kindgegevens

Afdeling CJP (Communicatie, Juridische zaken, Personeel & Organisatie)

  • -

    Juridische zaken

Vergunningen/ontheffingen/meldingen/kennisgevingen op grond van de algemene plaatselijke verordening (APV), WOZ, AWB, Wbp, belastingen, drank- en horeca, winkeltijden en kansspelen, Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- en

kindgegevens

Afdeling CJP (Communicatie, Juridische zaken, Personeel & Organisatie

  • -

    Communicatie

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling Communicatie, Juridische zaken, Personeel & Organisatie)

  • -

    Openbare Orde en Veiligheid

BIBOB, rampenbestrijding, gemeentelijke crisisbeheersing en sociale veiligheid.

 

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijving- en verblijfplaatsgegevens.

 

Afdeling Support

  • -

    ICT

Beveiliging en beheer van gegevens waaronder persoonsgegevens.

 

Alle (persoons)gegevens.

 

Afdeling Support

  • -

    inkoop

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling Support

  • -

    informatiebeheer

Uitvoering Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie en niet-openbare archiefstukken.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Afdeling Support

  • -

    informatiestrategie

Beveiligings- en privacybeleid en wet datalekken.

NAW gegevens

Afdeling Support

  • -

    functioneel beheer

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling Support

  • -

    gegevensbeheer

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling Support

  • -

    facilitair

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling Support

  • -

    Vastgoed

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling Stadswinkel

  • -

    Burgerzaken

 

Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, BOPZ, gemeentelijke legesverordening, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.

Alle gegevens op PL en verwijsgegevens.

 

Afdeling Stadswinkel

  • -

    KCC

Wet BRP, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Afdeling Stadswinkel

  • -

    Vergunningen

 

Vergunningen op grond van de algemene plaatselijke verordening (APV), WOZ, AWB, Wbp, belastingen, drank- en horeca, winkeltijden en kansspelen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- en

kindgegevens

Afdeling MaO (Maatschappelijke Ondersteuning)

  • -

    Uitvoering CMPG

Casusregie multiprobleemgezinnen

 

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel en gezagsgegevens.

Afdeling MaO (Maatschappelijke Ondersteuning) Juridische Zaken en Handhaving

 

  • -

    Leerplicht en RMC

Leerlingenvervoer, Leerplichtwet en  RMC-trajectbegeleiding

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel en gezagsgegevens.

Afdeling MaO (Maatschappelijke Ondersteuning) Juridische Zaken en Handhaving

 

  • -

    Sociale Recherche

Sociale wetten, participatiewet en inkomensregelingen.

 

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel en gezagsgegevens.

Afdeling MaO (Maatschappelijke Ondersteuning)

  • -

    WMO

   

Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel en gezagsgegevens.

Afdeling MaO (Maatschappelijke Ondersteuning)

  • -

    Gehandicapten parkeerkaart

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel en gezagsgegevens.

Afdeling SMO (Strategie Maatschappelijke Ontwikkeling)

  • -

    Strategie

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling SMO (Strategie Maatschappelijke Ontwikkeling)

  • -

    HSD ( Herstructurering Sociaal Domein)

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling RD (Ruimtelijk Domein)

  • -

    Duurzame Ontwikkeling

  • -

    Ruimtelijke ontwikkeling

  • -

    Grondbedrijf

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

 

Afdeling RD (Ruimtelijk Domein)

  • -

    Ingenieursbureau

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling RD (Ruimtelijk Domein)

  • -

    Projectbureau Binnenstad

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling OD (Openbaar Domein)

  • -

    Voorbereiding

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

 

Afdeling OD (Openbaar Domein)

  • -

    Uitvoering groen

  • -

    Uitvoering water en riolering

  • -

    Gevonden voorwerpen

Wet op de lijkbezorging, flora en fauna wetgeving,

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting, Besluit gevonden voorwerpen.

     

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Afdeling OD (Openbaar Domein)

  • -

    Uitvoering wegen

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting.

NAW gegevens

Afdeling TVL (Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid)

  • -

    Stadstoezicht

  • -

    Omgevingstoezicht

Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

 

Afdeling TVL (Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid)

  • -

    Wijkgericht werken

  • -

    ondersteuning

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW gegevens

Afdeling/stichting Geynwijs

  • -

    uitvoering wettelijke taken

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015,

Jeugdwet

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel en gezagsgegevens.

Woningbouwcorporatie

  • -

    uitvoering wettelijke taak

Huisvestingswet / convenant met de gemeente aangaande eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

 

Lijst van organen van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

 

Registratie

 

Waarvoor

Gegevensset

DDS (Key2Datadistributie)

Opslag van persoonsgegevens t.b.v. geautomatiseerde uitwisseling van persoonsgegevens.In Key2Datadistributie zijn indicaties voor het automatisch afnemen van persoonsgegevens geplaatst bij onderstaande applicaties

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens

FIS (Key2Financien)

Diverse administratieve taken m.n. het voeren van de gemeentelijke financiële administratie

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en overlijdensgegevens

CRM (Zaaksysteem)

Midofficepakket t.b.v. digitale dienstverlening

 

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens.

GWS (GWS4all)

Uitvoering sociale wetgevingen

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens

BPA (Key2Begraven)

Uitvoering Wet op de lijkbezorging

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens.

Permit (Parkeerservice)

Uitgifte parkeervergunningen

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

SquitXO

Uitvoering gemeentelijke beheertaken

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

LBA (Pronexus)

Uitvoering Leerplichtwet

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

 

HR (Handelsregister, KvK)

Basisregistratie bedrijven, rechtspersonen en natuurlijke personen)

NAW gegevens

Bijlage 2  

Lijst behorend bij artikel 3 van de Regeling gegevensverstrekkingen basisregistratie personen Nieuwegein 2018 bevattend werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang en de Als categorieën van derden die de genoemde werkzaamheden uitvoeren.

(Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding)

 

Gewichtig maatschappelijk belang

Categorie derde

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme

Bibliotheken

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed

Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen

Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven

Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF

Maatschappelijke ondersteuning

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Kinderopvangwerk

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Ouderenzorg

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Gehandicaptenzorg

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Sociale werkvoorziening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Sociaal - Juridische zorgverlening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Geestelijke en maatschappelijke zorg

Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Bevorderen inburgering

Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus

Migrantenhulp

Migrantenorganisaties in de gemeente

Ouderenondersteuning

Ouderenorganisaties

Onderlinge hulp patiënten

Patiëntenverenigingen

Bevorderen van sportgezondheid

Sportverenigingen en organisaties

Bevorderen van de zelfredzaamheid

Thuiszorgorganisaties

Maatschappelijke of filantropische doelen

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen

Bevordering vrouwenwelzijn

Vrouwenorganisaties

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

Toelichting

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

 

De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (BRP) vervangen. Dit heeft als gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.

 

Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

 

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatie¬voorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Nieuwegein.

 

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Nieuwegein en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Nieuwegein aan de vereisten zoals gesteld in de wet BRP.

 

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Nieuwegein over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Nieuwegein beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

 

 

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Nieuwegein.

 

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Nieuwegein woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Nieuwegein op grond van artikel 3.2 wet BRP.

 

Zolang de wet BRP door de gemeente Nieuwegein wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Nieuwegein beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

 

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Nieuwegein woonachtig zijn, dient de gemeente Nieuwegein het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

 

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Nieuwegein. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

 

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

 

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.