Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leeuwarden

Organisatiebesluit gemeente Leeuwarden 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeeuwarden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatiebesluit gemeente Leeuwarden 2018
CiteertitelOrganisatiebesluit Leeuwarden 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOrganisatiebesluit Leeuwarden 2018

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 103 van de Gemeentewet
  2. artikel 160 van de Gemeentewet
  3. artikel 32 van de Archiefwet 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-06-2018nieuwe regeling

06-03-2018

gmb-2018-116845

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatiebesluit gemeente Leeuwarden 2018

 

gelet op de artikelen 103 en 160 van de Gemeentewet, artikel 32 van de Archiefwet 1995, artikel 1 lid 1 onder e van de Wet op de ondernemingsraden, artikel 27 van de Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet, het Mandaatstatuut en de onderliggende Mandaatbesluiten

 

 

Artikel 1. Structuur ambtelijke organisatie

1. Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de gemeentesecretaris.

2. De hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie bestaat uit de volgende onderdelen:

• Sociaal Domein;

• Fysiek Domein;

• Veiligheidsdomein;

• Shared Service Centrum(SSC);

• Publieke dienstverlening;

• Sociaal Domein Fryslân (SDF);

• Concern.

Artikel 2. Gemeentesecretaris (Algemeen Directeur)

1. De gemeentesecretaris:

  • a.

    draagt zorg voor de voorbereiding en uitvoering van de besluiten van ons college en van de burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan;

  • b.

    is de eerste adviseur van ons college en van de burgemeester;

  • c.

    is eindverantwoordelijk voor de gehele ambtelijke organisatie (Algemeen Directeur);

  • d.

    is voorzitter van het Directieteam;

  • e.

    geeft integraal leiding aan het Veiligheidsdomein en Concern;

  • f.

    is zowel opdrachtgever als eindverantwoordelijk voor de organisatieonderdelen Shared Servicecentrum (SSC)en Sociaal Domein Fryslân (SDF);

  • g.

    is bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden;

  • h.

    is belast met al het overige dat hem bij mandaat is opgedragen.

2. Bij afwezigheid van de gemeentesecretaris fungeren de directeuren van de domeinen Fysiek en Sociaal en de secretaris van ons college in een door ons vastgestelde volgorde, als loco-secretaris.

Artikel 3. Directieteam

  • 1.

    Het directieteam is het hoogste orgaan voor gemeentebrede afstemming en coördinatie.

  • 2.

    Onder voorzitterschap van de gemeentesecretaris vormen de directeuren het Directieteam.

  • 3.

    Het Directieteam besluit over de inrichting van de ambtelijke organisatie.

  • 4.

    Het Directieteam kan besluiten tijdelijk af te wijken van de in dit besluit geldende organisatiestructuur door het instellen van project-, stuur-, of werkgroepen.

Artikel 4. Directeur

  • 1.

    De directeur:

  • a.

    geeft integraal leiding aan het Sociaal domein of het Fysiek domein;

  • b.

    draagt zorg voor de voorbereiding, uitvoering en verantwoording van die onderdelen van de programmabegroting die zijn of haar organisatieonderdeel betreffen;

  • c.

    maakt deel uit van het Directieteam;

  • d.

    is zowel opdrachtgever als eindverantwoordelijk voor het organisatieonderdeel Publieke dienstverlening;

  • e.

    is voorzitter van het managementteam van zijn of haar domein;

  • f.

    is belast met al het overige dat hem of haar bij mandaat is opgedragen.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de directeur fungeert zijn aangewezen plaatsvervanger of een collega directeur als zijn of haar vervanger.

Artikel 5. Strategisch manager I, II en III

  • 1.

    De strategische manager:

  • a.

    Geeft integraal leiding aan het Shared Servicecentrum (SSC), de Publieke dienstverlening, Sociaal Domein Fryslân (SDF) of een organisatieonderdeel binnen één van de domeinen;

  • b.

    draagt zorg voor de voorbereiding, uitvoering en verantwoording die zijn of haar organisatieonderdeel betreft;

  • c.

    is voorzitter van het managementteam van zijn of haar organisatieonderdeel;

  • d.

    is belast met al het overige dat hem of haar bij mandaat is opgedragen.

  • 2.

    Bij afwezigheid fungeert een collega strategisch manager of de (algemeen) directeur als zijn vervanger.

Artikel 6. Bedrijfsvoeringsplatform (BVP)

1. Het bedrijfsvoeringsplatform:

  • a.

    adviseert (gevraagd en ongevraagd) het Directieteam over vraagstukken betreffende bedrijfsvoering en publieke dienstverlening welke de gehele ambtelijke organisatie betreffen;

  • b.

    stemt af en neemt besluiten binnen de kaders die het Directieteam aan het BVP heeft toegekend of die aan de strategisch manager I, II en III bij mandaat is opgedragen;

  • c.

    levert een bijdrage aan de (door)ontwikkeling en de innovatie van de bedrijfsvoering en publieke dienstverlening;

Artikel 7. Concerncontroller

1. De concerncontroller:

  • a.

    adviseert (gevraagd en ongevraagd) de gemeentesecretaris over de strategische control en ziet toe op de doelmatigheid, kwaliteit, doeltreffendheid en rechtmatigheid van de gemeentelijke bedrijfsvoering;

  • b.

    adviseert ons college over het uitvoeren van audit- en controleonderzoeken;

  • c.

    dient in uitzonderlijke situaties, met voorbijgaan aan de hiërarchische lijn, ons college te informeren en te adviseren over belangrijke misstanden;

  • d.

    informeert de Rekenkamer over het (voorgenomen) gemeentelijk audit- en onderzoekprogramma en stemt dit af met de voornemens van de Rekenkamer;

  • e.

    is voorzitter van het controllersoverleg (CO).

2. Bij afwezigheid wordt de concerncontroller vervangen door één van de businesscontrollers.

Artikel 8. Businesscontroller

  • 1.

    De businesscontroller:

    • a.

      adviseert (gevraagd en ongevraagd) één van de directeuren en ziet toe op de doelmatigheid, kwaliteit, doeltreffendheid en rechtmatigheid van de bedrijfsvoering;

    • b.

      dient in uitzonderlijke situaties, met voorbij gaan aan de hiërarchische lijn, de concerncontroller of de gemeentesecretaris te adviseren over belangrijke misstanden;

    • c.

      neemt deel aan het controllersoverleg.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de businesscontroller wordt deze vervangen door één van de andere businesscontrollers of de concerncontroller.

Artikel 9. Controllersoverleg (CO)

1. Het controllersoverleg:

  • a.

    adviseert (gevraagd en ongevraagd) het Directieteam over vraagstukken betreffende generieke control thema’s;

  • b.

    Coördineert de uitvoering van het jaarlijkse “control-programma” inclusief de uitvoering van het gemeentebrede interne controleplan.

Artikel 10. Hoofd Financiële Dienstverlening SSC

Het hoofd Financiële Dienstverlening is belast met de gemeentelijke financiering in het algemeen en de uitvoering van het Financieringsbesluit op grond van de Financiële Verordening.

Artikel 11. Hoofd Belastingen SSC

Het hoofd van de afdeling belastingen treedt naast zijn reguliere taken als hoofd belastingen op als ambtenaar bedoeld in het tweede lid, letters b, c, d, en e van artikel 231 van de Gemeentewet en is als zodanig belast met de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken.

Artikel 12. Gemeentearchivaris

  • 1.

    De gemeentearchivaris is belast met het toezicht op de archieven en het beheer van de archiefbewaarplaats als bedoeld in de Archiefwet.

  • 2.

    De gemeentearchivaris wordt door ons college benoemd.

Artikel 13. Functionaris Gegevensbescherming

De functionaris gegevensbescherming(FG) is belast met het toezicht op de naleving van het beleid met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens als bedoeld in de Algemene verordening gegevensbescherming(AVG).

Artikel 14. Rampenbestrijding

In een GRIP-situatie (Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijding Procedure) is het Leeuwarder rampenplan c.q. het regionale crisisplan en de daarin vastgelegde verdeling van bevoegdheden van toepassing.

Artikel 15. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag nadat wij dit hebben vastgesteld. Op dat moment vervalt het op 7 januari 2014 vastgestelde Organisatiebesluit Leeuwarden 2014.

Artikel 16. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Organisatiebesluit gemeente Leeuwarden 2018”

Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,

burgemeester,

secretaris.