Organisatie | Cuijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening auditcommissie gemeente Cuijk 2018 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2018 | Nieuwe regeling | 07-05-2018 |
Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. de commissie: de auditcommissie;
c. het college: het college van burgemeester en wethouders;
d. de accountant: de in de Controleverordening gemeente Cuijk bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;
e. de voorzitter: de voorzitter van de commissie;
f. het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden
Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten worden in ieder geval begrepen:
a. Aanbevelingen voor benoeming van de accountant;
b. de aansturing van de accountant vanuit de raad;
c. het voeren van periodiek overleg met de accountant over het dienstverleningsplan, de opdrachtbevestiging, het normenkader ten behoeve van de rechtmatigheidscontrole, de reikwijdte van de accountantscontrole, de aard en periodiciteit van de rapportages en de controlebevindingen;
d. de jaarlijkse evaluatie met de accountant van de controle-uitvoering in relatie tot de controleovereenkomst;
e. de afstemming van de controle en onderzoeksactiviteiten die binnen de werkorganisatie van de gemeente worden uitgevoerd;
f. het houden van toezicht op het proces van planning en controle, met onder andere de financiële verordening als toetsingskader;
g. het adviseren over en toezicht houden op een transparante verslaglegging over de betrouwbaarheid en relevantie van de informatievoorziening, het systeem van risicobeheersing en de opzet en werking van het auditinstrumentarium;
h. het adviseren aan de raad over de vaststelling van de jaarstukken met inachtneming van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen van de accountant;
i. Bijzondere onderzoeken voor de gemeenteraad afstemmen op de accountantscontrole.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de griffier van de commissie.
Artikel 7 Vergaderingen en verslaglegging
a. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, in principe 3 maal per jaar, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.
b. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
c. De adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
d. Van iedere vergadering wordt een afsprakenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. De afsprakenlijst wordt vastgesteld door de commissie.
e. De afsprakenlijst van een niet openbare vergadering wordt vertrouwelijk ter kennis gebracht aan het college en de raad.
Artikel 8 Informeren en adviseren raad
De commissie informeert de raad over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.
2. De commissie biedt de raad tijdig een advies aan over de behandeling van de jaarrekening.
3. Indien aan de orde brengt de commissie over andere onderwerpen advies uit aan de raad.