Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende adresonderzoek basisregistratie personen Regeling Adresonderzoek Basisregistratie personen (BRP) gemeente Neder-Betuwe 2018 |
Citeertitel | Regeling Adresonderzoek Basisregistratie personen (BRP) gemeente Neder-Betuwe 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-06-2018 | nieuwe regeling | 08-05-2018 | Z/17/050064 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe,
Gelet op het bepaalde in de artikelen in de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP), de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP), de Algemene wet bestuursrecht (AWB), de circulaires, het Protocol en rapportages Adresonderzoek van de minister van BZK;
overwegende dat het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte, registratie en bijhouding van adresgegevens om oneigenlijk gebruik van een adres tegen te gaan,
Regeling Adresonderzoek Basisregistratie personen (BRP) gemeente Neder-Betuwe 2018
het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
2. Aanleiding voor een adresonderzoek
Als er twijfel bestaat over de juistheid van het adres van een ingezetene zoals dat in de BRP staat geregistreerd, wordt een onderzoek gestart naar de verblijfplaats van die persoon. In het algemeen krijgt de gemeente op drie manieren signalen binnen die aangeven dat er iets mis is met de inschrijving van een burger op een bepaald adres:
Tijdens deze fase staat een adres nog niet “in onderzoek” in de zin van de Wet BRP. Er wordt eerst ingeschat welk gewicht het signaal heeft en wat een passend vervolg is.
Als duidelijk wordt dat er geen sprake is van een vergissing , neemt de gemeente een adres in onderzoek en geeft dit aan in de BRP. Alle BRP-gebruikers krijgen daarvan bericht.
Het onderzoek is gericht op het achterhalen van de feitelijke verblijfplaats van de betreffende persoon. Hiertoe worden de volgende acties ondernomen:
4.1 Aanschrijven van de betreffende persoon
De persoon wordt in ieder geval aangeschreven op het adres zoals dat in de BRP is geregistreerd. In de brief wordt de betreffende persoon aan zijn verplichtingen tot het doen van aangifte herinnerd. Tevens wordt de betreffende persoon in kennis gesteld van het voornemen ambtshalve gegevens op te nemen. In het geval dat een aangifte incompleet of onjuist is, wordt de betreffende persoon in kennis gesteld dat de aangifte niet in behandeling wordt genomen . Als er informatie over een nieuwe verblijfplaats is, wordt de betreffende persoon ook daar aangeschreven. Het voornemen publiceren wij in het Gemeentenieuws en op de gemeentelijke website.
4.2.1 Raadplegen diverse informatiebronnen
Informatie kan worden ingewonnen bij (niet limitatief): uitkeringsinstanties (bijv. inkijk Suwinet), andere gemeentelijke organen, buitengemeentelijke afnemers, social media (facebook e.d.), werkgever, woningbouwcorporatie SWB, woningeigenaar, familie. Alle kanalen kunnen hiervoor worden gebruikt (telefoon, post, e-mail). Alleen gegevens die relevant zijn voor de controle van de BRP-inschrijving, zoals aanvullende contactgegevens of de samenstelling van het huishouden, worden gevraagd.
4.2.2 Binnengemeentelijke samenwerking
Aan andere afdelingen binnen de gemeente wordt gevraagd welke belangen verder spelen op dat adres of over die persoon. Daarbij gaat het alleen om de vraag óf er bij andere diensten of afdelingen op grond van hun bevoegdheden een regeling van kracht is op dat adres/bij die persoon (en dus niet waarom, sinds wanneer of met welke bedragen). Ook wordt er geen kennis gedeeld (direct of indirect over bijzondere persoonsgegevens, zoals gezondheid, etniciteit, godsdienst of levensovertuiging, seksueel gedrag en strafrechtelijke gegevens.
Of er een regeling van kracht is, wordt met een ‘ja’ of ‘nee’ vastgelegd in een Exceloverzicht. Is nieuwe informatie bekend? Bij een ‘ja’ wordt dit dan gedeeld met de betreffende dienst of afdeling.
De toezichthouder BRP kan onderzoek verrichten op zowel het actuele (in de BRP geregistreerde) adres, als op een vermoedelijk nieuwe adres in de gemeente . Bevindt het vermoedelijke nieuwe adres zich in een andere gemeente, dan wordt deze gemeente gevraagd een huisbezoek af te leggen. De toezichthouder maakt rapport op van de bevindingen. De toezichthouder kan zich doen vergezellen van een andere gebruiker van de BRP.
4.2.4 Rolverdeling tussen gemeenten
Indien een vermoedelijke verblijfplaats van een betrokken persoon is gelegen in een andere gemeente dan de gemeente Neder-Betuwe, waar betrokkene (op dat moment) in de BRP is geregistreerd, kan die andere gemeente bij het onderzoek betrokken worden. Gemeenten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de correcte bijhouding van de BRP. De andere gemeente kan in een dergelijk geval beter in de gelegenheid zijn om, bijvoorbeeld door onderzoek ter plaatse, na te gaan of betrokkene daadwerkelijk op het vermoedelijk adres woont. Indien gedurende het onderzoek blijkt dat betrokkene in de andere gemeente woont, dan moet deze andere gemeente betrokkene oproepen aangifte te doen van de adreswijziging dan wel ambtshalve overgaan tot wijziging van het adres in de BRP. Een gemeente moet ook overgaan tot inschrijving als de betrokken persoon woont in een vakantiewoning in die gemeente en wanneer die eigenlijk niet in overeenstemming is met het bestemmingsplan van die gemeente. Het gaat immers om de feitelijke verblijfplaats van de betrokken persoon.
Indien de betrokkene niet op het vermoedelijke adres in de andere gemeente blijkt te wonen, wordt het onderzoek voortgezet door de actuele gemeente van inschrijving.
Van belang is dat alles van het onderzoek goed gedocumenteerd wordt. Dat gebeurt deels op papier (bijvoorbeeld retour gekomen post) en deels in een geautomatiseerd systeem (zaaksysteem) waarin een overzicht van alle activiteiten en gebeurtenissen is benoemd en chronologisch is gerangschikt. In het zaaksysteem worden ook alle brieven, emailcontacten , notities, rapporten van afgelegde huisbezoeken etc. toegevoegd. Het dossier wordt tien jaar bewaard op grond van de Regeling bewaring BRP-bescheiden.
5. Resultaten van het onderzoek
5.1 Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek zijn er verschillende vervolgstappen mogelijk.
6. Besluit tot ambtshalve opname van gegevens
Een besluit overeenkomstig het voornemen wordt genomen als van betrokkene geen reactie wordt ontvangen of als betrokkene wel reageert, maar de reactie geen nieuw licht werpt op het onderzoek. Is een nieuw adres bekend, dan kan er geen besluit genomen worden tot uitschrijving naar Land Onbekend. Het besluit wordt niet toegezonden maar gepubliceerd in Het Gemeentenieuws en op de gemeentelijke website.
7. De verwerking van de uitkomst van het adresonderzoek
De BRP wordt overeenkomstig de uitkomsten van het onderzoek bijgewerkt. De mutatie in de BRP wordt door een andere medewerker gedaan dan degene die verantwoordelijk was voor het uitvoeren van het feitelijke adresonderzoek.
8. Procestermijnen bij het onderzoek
In veel gevallen zal het onderzoek redelijk snel kunnen worden afgerond, maar soms zal daar meer tijd voor nodig zijn. De verblijfplaats van een persoon is immers niet altijd eenvoudig te achterhalen. Om die reden gelden in Neder-Betuwe standaardtermijnen voor het onderzoek. Van deze standaardtermijnen mag door de gemeente Neder-Betuwe zowel in positieve als in negatieve zin worden afgeweken, afhankelijk van de omstandigheden van het geval. De behandelend ambtenaar zal bij een afwijking dit beargumenteren en vastleggen.
In Neder-Betuwe gelden de volgende standaardtermijnen:
| ||
| Binnen twee weken na verzending van de brief met het voornemen | |
| ||
Van deze standaardtermijnen kan afgeweken worden wanneer de situatie hierom vraagt. De minimale doorlooptijd is hierbij 4 weken.
Op grond van artikel 9 Awb kan een klacht ingediend worden over de uitvoering van het onderzoek en de verwerking van de resultaten daarvan.
In overeenstemming met artikel 4.84 van de Algemene Wet bestuursrecht wordt gehandeld volgens deze richtlijnen, tenzij dit voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de richtlijnen te dienen doelen. Zo kunnen in het geval van een briefadres individuele omstandigheden er toe leiden dat er nog een extra verlenging van de termijn wordt afgesproken.
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling Adresonderzoek Basisregistratie personen (BRP) gemeente Neder-Betuwe 2018 en treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.
Burgemeester en Wethouders van Neder-Betuwe,
Bijlage 1: Bronnen voor adresonderzoek
Bijlage 2: Richtlijnen huisbezoek toezichthouder BRP
BIJLAGE 1: BRONNEN VOOR ADRESONDERZOEK
Burgers (familie/vrienden/buren/bekenden)
bij het vragen om informatie over het adres van betrokkene mag de persoonlijke levenssfeer van betrokkene of anderen niet onnodig worden geschaad. Daarom moet er in algemene bewoordingen gevraagd worden aan de aangeschreven persoon of er en zo ja welk adres van betrokkene bekend is. De aangeschreven persoon heeft het recht hier niet op te antwoorden. Let op: het mededelen aan derden dat iemand niet meer op zijn adres woont, kan op zich al een inbreuk zijn op de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene
BIJLAGE 2: RICHTLIJNEN HUISBEZOEK TOEZICHTHOUDER BRP
Bij het afleggen van huisbezoeken worden de volgende richtlijnen gehanteerd:
1.3De uitvoering van het huisbezoek
Van ieder huisbezoek wordt een schriftelijk verslag opgemaakt. Het verslag bevat in ieder geval de volgende gegevens:
En kan tevens de volgende gegevens bevatten:
BIJLAGE 3: CHECKLIST HUISBEZOEK LEGITIEM
Dossier/zaaknummer: ________________
1e Bezoek Datum: ____ -____ - ______ Tijdstip: ___ : ___ uur
2e Bezoek Datum: ____ - ____ - ______ Tijdstip: ___ : ___ uur
0 (terug)melding door _______________________________________________________
0 Leegstand sinds ___________________________________________________________
0 Andere reden, namelijk _____________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________
0 Vermoedelijk nieuw adres: ________________________________________________________________
0 BRP (uittreksel/schermafdruk) 0 pandfoto (flexiweb)
0 Voorblad dossier adresonderzoek
0 Andere bewijsstukken, nl _____________________________________________________
Straat + huisnummer : ______________________________________________________
Postcode + woonplaats : ______________________________________________________
Soort : huurwoning/koopwoning/bedrijfspand/chalet
Eigenaar (flexiweb) : _____________________________________________________
Datum laatste uitschrijving : ___ -___- _______ (bij leegstand)
Bezoek aangekondigd bij: 0 politie 0 V&H 0 Sociale Dienst 0 Zorg 0 KCC
0 Informatie onderzoeksrichtingen :______________________________________________
0 Gereageerd op brieven. Reactie: _______________________________________________
0 Adres eerder bezocht door _______________ voor/i.v.m. ___________________________
Op datum:________________________________tijd:___________________________________
was ik (naam):___________________________________(functie)_____________________________
belast met de uitvoering van het toezicht op grond van artikel 4.2 van de Wet BRP, op genoemd adres.
0 Ik heb de bewoner er vooraf op gewezen dat het betreden van de woning geschiedt op basis van vrijwilligheid
0 Toegang geweigerd: nee/ja, reden: ________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
0 Gesproken met dhr/mevr________________________ (hoofdbewoner/bewoner)
0 Persoon kan zich legitimeren (soort document + nummer): ____________________________________
0 Relatie met betrokkene: kind/vader/moeder/geen
0 Verhuisformulier uitgereikt/ingevuld
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
Neder-Betuwe, (datum)Handtekening toezichthouder
_____________________________ __________________________________________________
Aan de aanwezigen in/de eigenaar van
Vandaag wordt uw pand/adres door een toezichthouder van de gemeente bezocht. Tijdens dit bezoek wordt gekeken naar de bewoning in dit pand. In deze brief leest u meer over de aanleiding en de bedoeling van dit bezoek.
Het doel van dit bezoek is om te controleren of de gegevens zoals deze vastgelegd zijn in de Basisregistratie Personen (BRP) overeenkomen met de werkelijkheid. Iedereen moet namelijk zijn ingeschreven op het adres waar hij of zij echt woont.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw pand/adres bezocht wordt. Wij doen zelf onderzoek in onze registraties. Ook krijgen wij signalen van andere overheidsorganisaties, ondernemingen of inwoners.
De toezichthouder BRP komt uw pand/adres alleen binnen met toestemming van degene die de deur geopend heeft. Wij zien deze bezoeken vooral als ‘preventief’. Dat betekent dat wij eventuele problemen of onregelmatigheden juist willen voorkomen met ons bezoek. Als de toezichthouder BRP een overtreding constateert, dan komt er een vervolgactie. In de meeste gevallen krijgt diegene daarover dan schriftelijk bericht.
Vragen of opmerkingen over het huisbezoek? Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer 14 0488 of e-mail info@nederbetuwe.nl.