Organisatie | Ommen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening, regelende de instelling, de samenstelling en de bevoegdheden van de commissies van advies aan de raad van de gemeente Ommen |
Citeertitel | Verordening, regelende de instelling, de samenstelling en de bevoegdheden van de commissies van advies aan de raad van de gemeente Ommen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 82
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-06-2018 | art. 3, lid 2 | 31-05-2018 | 2272815 | ||
01-10-2016 | 07-06-2018 | nieuwe regeling | 22-09-2016 | 2016359 |
De raad van de gemeente Ommen;
gelezen de circulaires van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 9 december 2015 en 29 april 2016 en het advies van het presidium d.d. 21 maart 2016
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
verordening, regelende de instelling, de samenstelling en de bev oegdheden van de commissies van advies aan de raad van de gemeente Ommen
Artikel 1 Instelling commissies
De gemeente Ommen kent één of meerdere commissies van advies aan de gemeenteraad, als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
Voor plaatsvervangende leden, die geen lid zijn van de raad, komen uitsluitend in aanmerking personen, die op de kandidatenlijst van de desbetreffende politieke partij staan. Plaatsvervulling dient zoveel mogelijk te geschieden volgens de volgorde, waarop die kandidaten op die kandidatenlijst zijn vermeld.
Alvorens tot plaatsvervangend lid van de commissie te worden benoemd, overlegt het kandidaat-plaatsvervangend lid aan de voorzitter van de gemeenteraad een schriftelijke verklaring, waarvan de tekst luidt: "om tot lid van de commissie te worden benoemd, verklaar ik te voldoen aan het gestelde in artikel 10 van de Gemeentewet, niet te vervullen een functie als bedoeld in artikel 13 van de Gemeentewet en geen handelingen te zullen verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. Ik zal de bepalingen van deze verordening en alle overige door de gemeenteraad vastgestelde of vast te stellen regelingen met betrekking tot de werkzaamheden van een commissie stipt en nauwgezet in acht nemen, waaronder begrepen de geheimhouding als bedoeld in artikel 86 of 25 van de Gemeentewet".
De zittingsduur van de voorzitter en de leden c.q. de plaatsvervangende leden is gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Zij treden af op de dag van aftreding van de leden van de gemeenteraad.
Artikel 7 Het vaststellen van de agenda
De voorlopige agenda wordt overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Ommen vastgesteld door de agendacommissie. De agendacommissie bestaat uit de waarnemend voorzitter van de raad, drie raadsleden, en de raadsvoorzitter als adviseur. De griffier en waarnemend griffier zijn ter ondersteuning toegevoegd.
Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan de raadscommissie aan het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De raadscommissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Artikel 8 Het beleggen van vergaderingen
De vergaderingen van de commissie vinden in de regel tenminste eenmaal per maand plaats op een nader door de agendacommissie te bepalen dag (en) en tijdstip. Eindtijd van de vergadering is 23.00 uur.
Indien de vergadering is gevraagd door het vereiste aantal leden, wordt deze binnen de termijn, die door de leden wordt gevraagd, doch in ieder geval binnen acht dagen daarna gehouden.
Indien een spreker beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen gebruikt, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien het desbetreffende lid, de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Bij onderwerpen die aan de orde komen onder de noemer “overleg met college” peilt het college het gevoelen van de commissie. Als hier geen sprake is van eenstemmigheid, is het aan het college om op basis van de fractiestandpunten te bepalen wat er moet gebeuren met het betreffende stuk.
Dat kan zijn: of doorgaan of aanpassen en opnieuw laten agenderen of het stuk intrekken.
De deuren van de vergadering worden gesloten wanneer tenminste drie van de aanwezige leden dit verlangen of de voorzitter dit nodig acht, met inachtneming van lid 1.
In een besloten vergadering bepaalt de commissie of één of meer van de omstandigheden bedoeld in lid 1 onder a t/m e van toepassing is.
Indien een niet-lid afwijkt van het onderwerp, dat in behandeling is, wordt dit door de voorzitter onder de aandacht gebracht en wordt dit niet-lid door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien het niet-lid volhardt in het afwijken van het onderwerp, dat in behandeling is, kan de voorzitter het niet-lid voor het in behandeling zijnde onderwerp het woord ontnemen.
De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering en is bevoegd, wanneer die orde op enigerlei wijze door de toehoorders wordt verstoord, hen die dit doen of alle toehoorders te doen vertrekken.
De leden van een commissie en andere personen die deelnemen aan de beraadslaging kunnen niet in rechte worden vervolgd of aangesproken voor, dan wel worden verplicht getuigenis af te leggen als bedoeld in artikel 191, eerste lid, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, over hetgeen zij in de vergadering van de commissie hebben gezegd of aan deze schriftelijk hebben overgelegd.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders hebben het recht een voorstel tot wijziging van de afsprakenlijst aan de raadscommissie te doen, indien deze onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient ten minste woensdag 17.00 uur schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Dit verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van dit verslag. Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter en de (commissie)griffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 25 of 86 van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Zie voor nader toelichting artikel 48 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad.
Artikel 20 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25 derde en vierde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd. Zie voor nader toelichting artikel 48 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad.
Artikel 22 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 23 Gebruik mobiele telefoons e.d
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen (zoals pc-tablets) toegestaan, mits deze geen inbreuk maken op de orde van de vergadering..
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Ommen d.d. 22 september 2016.
De raad voornoemd,
De griffier, De voorzitter,
J.A.R.Tenkink Mr. M. Boumans MPM
De gemeente Ommen kent een raadscommissie. Alle gemeentelijke beleids- en taakvelden kunnen hier aan de orde komen.
De commissie adviseert alleen de gemeenteraad.
Lid 3 biedt de mogelijkheid, dat het college van burgemeester en wethouders over een bepaald onderwerp of beleidsvoornemen het gevoelen van de commissie polst.
De commissieleden zullen zich, gelet op de taak van de raad (besturen op hoofdlijnen) moeten beperken wat betreft het bespreken van details en technische informatie. Daarvoor bestaan buiten de commissievergadering om, voldoende mogelijkheden.
In de commissie gaat het om een korte en zakelijk inbreng. Dit geldt voor de commissieleden en ook voor de collegeleden. Het politieke debat over een onderwerp vindt plaats in de raadsvergadering.
De waarnemend voorzitter van de raad is technisch voorzitter van de raadscommissie. Hij heeft geen stemrecht. De plaatsvervangend voorzitter van de raadscommissie is een lid van de raad.
Plaatsvervangende commissieleden zijn geen raadsleden. De afspraak is dat de raadsleden geacht worden elkaar in de commissie te vervangen. Zij worden daarvoor niet apart door de raad benoemd.
De benoeming van niet-raadsleden als plaatsvervangend commissielid geschiedt door de gemeenteraad. Op niet-raadsleden zijn de artikelen van de Gemeentewet inzake de benoemingseisen van raadsleden, het afleggen van een eed of belofte en onverenigbare betrekkingen niet van toepassing. Het spreekt echter vanzelf dat hetgeen voor een raadslid geldt, ook geldt voor een niet-raadslid, die als plaatsvervanger in een commissie optreedt. , In Ommen is, net als in een aantal andere gemeenten, gekozen voor het ondertekenen van een verklaring, waarin naar enkele artikelen in de Gemeentewet wordt verwezen.
Uitsluitend komen personen hiervoor in aanmerking, die op de kandidatenlijst staan van de desbetreffende politieke partij.
Om de voorbereiding van commissie- en raadsvergaderingen meer inhoud te geven is besloten tot het instellen van een agendacommissie. De agenda’s voor de raadscommissie bepalen in belangrijke mate de raadsagenda. Daarom is bepaald dat de waarnemend voorzitter van de raad deel uitmaakt van de agendacommissie. De raadsvoorzitter is als adviseur toegevoegd. De griffer en de wnd. griffier ondersteunen (ambtelijk) de agendacommissie.De werkzaamheden van deze commissie voor de agenda van de raadsvergadering is geregeld in artikel 6 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad.
Voor de raadscommissie is dit in dit artikel geregeld. Met name het onderscheid in opiniërende en besluitvormende agendapunten en overleg met het college punten is van belang. Belangrijke thema’s of beleidsontwikkelingen kunnen, voordat deze behandeld worden in de raadscommissie, eerst informatief besproken worden tijdens een informatiebijeenkomst.
Daarnaast kunnen er agendapunten zijn op initiatief van het college om het gevoelen van de commissie over een bepaald onderwerp te vernemen, voordat het college een besluit neemt of een voorstel aan de raad doet. Bij de voorbereiding van de agenda’s behoort ook vaststelling van de mee te zenden stukken.
Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen van de agenda afvoeren. Elke fractie heeft hierbij 1 stem. Bij het staken van stemmen, beslist de voorzitter of het agendapunt afgevoerd wordt.
Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen,
Uitgangspunt is dat de meerderheid van de commissie dit onderschrijft.
De plaatsing van een agendapunt op initiatief van een minderheid van de commissie is wel mogelijk, maar daaraan zal een goede motivering dan wel een relevante vraagstelling ten grondslag moeten liggen.
Onder deze voorwaarde vindt in ieder geval behandeling plaats.
Het toevoegen van agendapunten in dezelfde vergadering heeft als nadelen;
De commissie kan daarom wel onderwerpen bespreken die niet op de conceptagenda staan, maar daarover niet adviseren. Dat zal dan in een volgende vergadering moeten plaatsvinden.
De regeling voorziet er in dat, voordat een advies aan de raad wordt uitgebracht, een agendapunt in ieder geval wordt gepubliceerd en insprekers dus de gelegenheid krijgen van hun spreekrecht gebruik te maken.
Om een indruk te krijgen van de tijdsbesteding inventariseert de voorzitter bij aanvang van de vergadering of er punten zijn voor de rondvraag. Rondvraagpunten, onderwerpen en concrete vragen, dienen van tevoren via de Griffie te worden ingediend. Ook is afgesproken om technische vragen van tevoren te stellen en de antwoorden hierop breed te verspreiden, tenzij de steller anders aangeeft.
Soms is gelet op lengte en inhoud van de agenda voorspelbaar, dat de afhandeling van de agenda veel tijd zal kosten. In verband daarmee krijgt de voorzitter de mogelijkheid om in overleg met de commissie afspraken te maken over beperking van de spreektijd, zodat de vergadering op een aanvaardbaar tijdstip kan worden gesloten.
Deze bepaling is overgenomen uit het Reglement van Orde voor de raadsvergaderingen en geeft de voorzitter van de commissie zonodig de mogelijkheid in een betoog of interruptie te kunnen ingrijpen. De afspraak is dat in commissievergaderingen in de 1e termijn geen interrupties plaatsvinden, in de 2e termijn zijn deze wel toegestaan.
Deze bepaling is overgenomen uit het Reglement van Orde voor de raadsvergaderingen en behoeft geen nadere toelichting.
In een niet eensluidend advies worden de standpunten van de verschillende raadsfracties vermeld. Het raadsvoorstel wordt dan een bespreekstuk. De raad neemt kennis van de opvattingen van de raadsfracties en besluit over het betreffende raadsvoorstel.
Bij onderwerpen die aan de orde komen onder de noemer “overleg met college” peilt het college het gevoelen van de commissie. Als hier geen sprake is van eenstemmigheid, is het aan het college om op basis van de fractiestandpunten te bepalen wat er moet gebeuren met het betreffende stuk. Dat kan zijn: of doorgaan, of aanpassen en opnieuw laten agenderen of het stuk intrekken.
Het is gebruikelijk, dat insprekers hun reactie geven voorafgaande aan de behandeling van het agendapunt door de commissie. Insprekers krijgen, na de vaststelling van de commissieagenda, het woord.
Na de behandeling van het agendapunt in 2e termijn hebben de insprekers het recht om in tweede termijn gebruik te maken van het spreekrecht voor een korte reactie.
De griffier zorgt voor een afsprakenlijst. Het is geen woordelijke weergave of een beknopte weergave van de standpunten van de fracties, maar een afsprakenlijst met een eindadvies van de commissie.
Ook worden de toezeggingen van de leden van het college door de voorzitter geformuleerd. Deze toezeggingen worden opgenomen op deze lijst.
Voor deze opzet is gekozen, ook omdat men het gesprokene digitaal kan terugluisteren via de gemeentelijke website, per onderwerp en per spreker.
Net als in het Reglement van Orde voor de raad is ook hier de bepaling opgenomen dat opmerkingen over de afsprakenlijst ten minste woensdag 17.00 uur ingediend dienen te worden. Daardoor wordt voorkomen dat door een uitgebreide discussie over de inhoud van de afsprakenlijst andere belangrijke agendapunten niet de noodzakelijke aandacht krijgen.
Zie voor nader toelichting artikel 48 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad.