Organisatie | Bergen (NH) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnotitie en Beleidsregels Wet Inburgering gemeente Bergen |
Citeertitel | Beleidsnotitie en Beleidsregels Wet Inburgering |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-12-2010 | Onbekend | 05-10-2010 Gemeentekrant 24 november 2010 | Onbekend |
Sinds 1 januari 2007 is de Wet Inburgering (hierna te noemen: WI) van kracht. Op grond van deze wet is er een algemene inburgeringsplicht voor personen van 16 tot 65 jaar die duurzaam in Nederland willen en mogen verblijven en niet beschikken over de Nederlandse nationaliteit. Het doel van de wet is dat iedereen in Nederland de Nederlandse taal spreekt op een bepaald niveau en kennis heeft van de Nederlandse samenleving en de Nederlandse normen en waarden.
De gemeente heeft een aantal taken binnen de uitvoering van de WI.
1. Faciliterende taak: De gemeente doet bepaalde groepen inburgeraars een aanbod
voor een inburgeringstraject. De inkoop van inburgerings-
trajecten maakt hiervan onderdeel uit.
2. Informerende taak: De gemeente heeft als taak om iedereen die met inburgering te maken heeft te informeren over de rechten en plichten.
3. Handhavende taak: De gemeente kan door middel van het opleggen van boetes aan
inburgeraars sancties opleggen als niet aan de plichten wordt
In deze notitie worden de volgende zaken aan de orde gesteld
Hoofdstuk I De doelgroepen blz. 2
Hoofdstuk II De portal inburgering blz. 3
Hoofdstuk III Financieel kader blz. 3
Hoofdstuk IV Beleidsregels blz 5
Verplichte eigen bijdrage van € 270,--
De gemeente is verplicht een inburgeringsvoorziening aan te bieden aan asielmigranten en geestelijke bedienaars. Met de wetswijzigingen kan de gemeente aan elke inburgeraar een aanbod doen. Dit betekent dus dat ook aan vrijwillige inburgeraars een aanbod gedaan kan worden. In bijlage 1 wordt aangegeven wie tot deze doelgroepen behoren.
Om te voorkomen dat de inburgeraar een recht gaat ontlenen op het krijgen van een voorziening, dient vastgesteld te worden aan welke groepen nog meer een voorziening kan worden aangeboden. Dit is geregeld in de verordening.
Bergen heeft een specifieke doelgroep aanwezen die in aanmerking komen voor een inburgeringsvoorziening.
Inburgeringsplichtigen met een opvoedende taak voor kinderen jonger dan 18 jaar. Investeren in ouders met jonge kinderen heeft een groot maatschappelijk effect. Zij komen met en via hun kinderen in contact met het schoolleven. Daarin komt geregeld naar voren dat zij onvoldoende kennis van de taal en samenleving hebben om te kunnen volgen wat er in en buiten de school gebeurt;
De EU onderdanen behoren tot de doelgroep vrijwillige inburgeraars. Zij hebben ook een inburgeringsvoorziening nodig omdat zij een grote afstand tot de Nederlandse samenleving hebben. Deze afstand is vaak groter dan bijvoorbeeld Amerikanen en Australiërs die inburgeringsplichtig zijn en wel in aanmerking komen voor een gemeentelijk aanbod. Met het doen van een aanbod aan EU-ers wordt voorkomen dat er een nieuwe groep “oudkomers “ ontstaat.
Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een voorziening
EU-onderdanen verblijven vaak voor maar korte duur in Nederland. Onderzoek dient te worden gedaan naar de verblijfsduur in Nederland voordat geïnvesteerd wordt in iemands inburgering. Als het inburgeringstraject namelijk voortijdig wordt beëindigd dan wordt het traject niet bekostigd door het rijk. Daarom worden de volgende voorwaarden gesteld om in aanmerking te kunnen komen voor een voorziening:
Met de uitbreiding van de doelgroepen ontstaat het risico dat de budgetten ontoereikend zijn om alle inburgeraars in enig jaar te bedienen. Daarom dient de ontwikkeling van het budget nauwlettend in de gaten gehouden te worden. Dit dient op de volgende wijze te gebeuren:
Hierbij moet nog wel worden vermeld dat financiering plaatsvindt op grond van de T-2 systematiek: het aantal vastgestelde voorzieningen in 2010 is bepalend voor het budget in 2012. Dit betekent dat het budget 2 jaar later naar boven wordt bijgesteld als er in een jaar meer voorzieningen worden vastgesteld dan waarvoor budget is toegekend.
HOOFDSTUK II DE PORTAL INBURGERING
De portal inburgering is een landelijk centraal registratiesysteem waarin een ieder die tot de doelgroep behoort geregistreerd staat. Dit systeem wordt beheerd door de Dienst Uivoering Onderwijs (DUO). Doel van het systeem is om informatie te verstrekken en informatiestromen aan elkaar te koppelen van de gemeente, de DUO, het ministerie en andere organisaties (zoals IND).
De gemeente moet hierin o.a. aangeven.
de aangeboden inburgeringsvoorziening.
Overzicht per 1 januari 2010 van geregistreerde inburgeringsplichtigen
Voor deze periode heeft de gemeente Bergen een voorschot ontvangen. De budgetten die in 2007 en 2008 niet zijn besteed mochten nog worden ingezet in 2009.
Achteraf wordt afgerekend op basis van geleverde prestaties. Deze afrekening vindt in 2012 plaats. Hierbij wordt 30% afgerekend op basis van het aantal gestarte trajecten en 70% op basis van het aantal deelnemers dat deelneemt aan het examen.
Overzicht ontvangen voorzieningen en ingezette voorzieningen
Uit het overzicht blijkt dat niet alle ontvangen trajecten voor 2009 ook zijn ingezet. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat aan een aantal personen, waarvan werd gedacht dat zij inburgeringsplichtig waren, een vrijstelling (door DUO, gemeente of medische arts) is afgegeven. Daarnaast werden er minder trajecten aangeboden omdat het aanbod en de kwaliteit van het taalonderwijs te wensen overliet.
De rijksbijdrage voor 2010 en verder wordt bepaald op basis van het jaarlijkse aantal vastgestelde inbugeringsvoorzieningen. Hierbij wordt de T-2 methode gehanteerd:
het aantal vastgestelde voorzieningen in 2010 is bepalend voor het budget in 2012.
Prognose aantal voorzieningen 2010
Middels het participatiebudget zijn er door het rijk middelen toegewezen voor het uitvoeren van de inburgering. Hierna is aan iedere gemeente verzocht opgave te doen van het aantal inburgeraars dat de gemeente in 2010 daadwerkelijk wil laten starten met een inburgeringstraject. Op basis van het realiseren van een extra ambitie op inburgering wordt door het Rijk een bonus aan gemeente verstrekt per extra ingekochte voorziening.
Voor het kalenderjaar 2011 heeft de gemeente de verplichting om zowel voor nieuwkomers als voor oudkomers een inburgeringsvoorziening aan te bieden.
Nieuwkomers betreffen die personen die vanuit (het Rijk) de Taakstelling Huisvestiging Vluchtelingen bij de gemeente worden geplaatst. Oudkomers zijn personen die vóór 1 januari 2007 duurzaam in Nederland mogen verblijven en die op grond van de Wet Inburgering een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd hebben. Gemeente Bergen moet nog aan 37 potentiële oudkomers een inburgeringsvoorziening aanbieden.
De portal inburgering vormt de basis voor de financiële verantwoording.
Afrekening met het rijk geschiedt op basis van de gegevens die vermeld staan in de portal. Het is dus uitermate belangrijk dat de portal nauwgezet wordt bijgehouden door de gemeente. Inburgeringsvoorzieningen en handhavingsbeschikkingen dienen binnen 4 weken na afgifte van de beschikking ingevoerd te worden in de portal.
Ter bevordering van de effectiviteit van beleid, gelijkheid in behandeling en rechtszekerheid voor de burgers zijn de Beleidsregels Wet inburgering (Wi) opgesteld.
In deze beleidsregels zijn nadere regels gesteld omtrent:
De begripsomschrijvingen in de Wet inburgering (Wi) en het Besluit inburgering en de daarop berustende regelingen alsmede de verordening Wi zijn van toepassing op de begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt.
Paragraaf 1 Verlenging examentermijn
Indien sprake is van analfabetisme en daarom eerst een taalcursus voor analfabeten gevolgd dient te worden kan de inburgeringstermijn worden verlengd. Aangetoond moet worden dat de alfabetiseringscursus ook daadwerkelijk wordt gevolgd of is gevolgd. Deze verlenging start met de aanvraag van een inburgeringsplichtige en duurt ten hoogste tweeënhalf jaar.
Ontheffing wegens lichamelijke en psychische belemmeringen (art. 6 WI)
Ontheffing van inburgeringsverplichting door onvoldoende leervermogen (art. 31 WI)
Bij de beoordeling van de vraag of de inburgeringsplichtige redelijkerwijs niet in staat is het inburgeringsexamen te behalen wordt betekenis toegekend aan het feit dat:
een verklaring wordt overgelegd van een instelling/deskundige waarin aangegeven wordt dat het leervermogen ontbreekt om het inburgeringsexamen te halen. Deze verklaring wordt afgegeven door het ROC Amsterdam. Zij stellen een onderzoek in naar ongeletterdheid (oftewel “de ROC toets”). Om hiervoor in aanmerking te komen moet men minimaal 2 jaar scholing hebben gevolgd (kan ook alfabetiseringscursus zijn) en het basisonderwijs in eigen land is niet afgerond.
Reiskosten voor inburgeringsplichtigen / behoeftigen met aanbod
1.Reiskosten van de woonplaats naar de leslocatie en visa versa worden vergoed
op basis van het openbaar vervoer. Ook indien gebruik wordt gemaakt van een auto tenzij deze wijze van vervoer goedkoper is. Dan wordt een bedrag per gereden kilometer verstrekt conform het bijzondere bijstandsbeleid van de gemeente.
Er is een onderscheid tussen vreemdelingen die in Nederland verblijven en inburgeringsplichtig zijn en vreemdelingen die inburgeringbehoeftig zijn. Inburgeringsplichtigen moeten inburgeren.
Inburgeringsbehoeftigen zijn niet verplicht om in te burgeren. Om deel te nemen aan de Nederlandse samenleving is dit wel gewenst. Voor de uitvoering van de Wet inburgering is het van belang vast te stellen tot welke doelgroep een vreemdeling behoort (o.a. voor handhavingsverplichtingen en bekostiging).
Wie zijn inburgeringsplichtig?(Wi-ers)
Vreemdelingen: (westerse (bv amerikanen) en niet-westerse Nieuwkomers * en oudkomers **
- duurzaam verblijf in Nederland
- niet 8 jaar tijdens leerplicht in Nederland verbleven
Vreemdelingen die zich voor 1 januari 2007 in Nederland hebben gevestigd en niet onder de overgangsregeling WIN/WI vallen
Vreemdelingen die zich na 1 januari 2007 nieuw in Nederland vestigen
Wie zijn vrijwillige inburgeraars (Vi-ers)
- (genaturaliseerde) Nederlanders
- Burgers uit EU/EER en Zwitserland
Ook vrijwillige inburgering bij Derdelander die:
- zich via EU land samen met Nederlandse partner in Nederland vestigt
- zich voegt bij een EU partner: document is gekoppeld aan partner
- vestiging via EU land (Mvv, geen toeristen visum) waar aan inburgeringsverplichting is voldaan
Wie kan Nederlandse taal leren o.g.v. WEB gelden
De regio colleges verzorgen ook Nederlandse taallessen. Hiervoor worden de WEB gelden ingezet. Voor vreemdelingen die onder deze doelgroep vallen kunnen de inburgeringsgelden (nog) niet worden ingezet.
- A1 en A2 voor niet Wi-ers en niet Vi-ers
- Indien niet Wi-er of Vi-er: B1 en verder
- Vreemdelingen die voor tijdelijk verblijf in NL is
- Ex deelnemers aan de Regeling 2007 (Vi-ers die het examen niet hebben gehaald.
- Ex-deelnemers aan de Regeling inburgering allochtone vrouwen zonder inburgeringsverplichting