Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van de Beoordelingscommissie Innovatiefonds MKB Velsen |
Citeertitel | Reglement Beoordelingscommissie Innovatiefonds MKB Velsen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2018 | Nieuwe regeling | 29-05-2018 |
De Beoordelingscommissie van het Innovatiefonds MKB Velsen adviseert het college van burgemeester en wethouders op de aanvragen die ingediend worden op grond van de subsidieregeling Innovatiefonds MKB Velsen. Het doel van de subsidieregeling is om product- en procesinnovaties in de maak- en onderhoudsindustrie mogelijk te maken. De taken en bevoegdheden van de beoordelingscommissie zijn vastgelegd in dit reglement. Dit reglement heeft het doel om de spelregels duidelijk te maken en de leden van de Beoordelingscommissie aanvaarden dit reglement bij hun benoeming.
1. De Beoordelingscommissie bestaat uit drie leden.
2. Bij de samenstelling van de Beoordelingscommissie geldt als algemeen uitgangspunt dat de drie leden complementair zijn in kennis en ervaring, namelijk:
3. Het college heeft een profielschets opgesteld voor de drie leden, welke is opgenomen in de bijlage en onderdeel uitmaakt van deze regeling.
4. Alle leden zijn benoemd voordat de eerste subsidieaanvraag door de Beoordelingscommissie wordt beoordeeld.
5. De Beoordelingscommissie is zo samengesteld dat de leden onafhankelijk van elkaar advies kunnen uitbrengen op basis van eigen deskundigheid.
3. Benoeming en ontslag van leden
1. Het college benoemt en ontslaat de leden van de Beoordelingscommissie.
2. De leden worden benoemd voor de periode dat de subsidieregeling geldt, dat wil zeggen totdat het subsidieplafond bereikt is.
3. Het college kan de leden van de beoordelingscommissie ontslaan op verzoek of indien hier naar het oordeel van het college aanleiding voor bestaat.
4. Bevoegdheden, verantwoordelijkheden en taken
1. De Beoordelingscommissie is verantwoordelijk voor de advisering van het college met betrekking tot de toekenning van de subsidieaanvragen aan de hand van de beoordelingscriteria.
2. De Beoordelingscommissie vormt zich een oordeel over de commerciële en financiële haalbaarheid van de business case en beoordeelt of het project voldoende innovatief is, in relatie tot de maatschappelijke doelstelling van het fonds.
3. De Beoordelingscommissie adviseert aan de hand van een beoordelingsformat.
4. De leden van de Beoordelingscommissie zijn individueel en als collectief aanspreekbaar op hun functioneren.
5. Vergaderingen en werkwijze (toets en advies)
1. De commissie stelt in overleg met het college een werkwijze en beoordelingssystematiek vast en werkt deze uit in een format.
2. Subsidieaanvragen tot € 50.000, - worden ‘op afstand’ (schriftelijk) beoordeeld door de commissieleden. Voor aanvragen tussen € 50.000,- en € 200.000,- wordt een bijeenkomst gepland waarin de aanvrager zijn plannen zal toelichten.
3. Tijdens een commissiebijeenkomst houdt de aanvrager een pitch waarna gelegenheid is voor het stellen van vragen en discussie.
4. De Beoordelingscommissie benoemt een voorzitter uit zijn midden en kan een plaatsvervangend voorzitter benoemen.
5. De commissie krijgt ambtelijke ondersteuning vanuit de gemeente.
De leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen een schriftelijke beoordeling op afstand en de commissiebijeenkomst. Voor de schriftelijke beoordeling ontvangt het lid een vergoeding van € 150, - (ex. BTW) per beoordeling.Per commissiebijeenkomst ontvangt het lid een vergoeding van € 500, - (ex. BTW) voor de voorbereiding zoals doornemen van aanvragen, beoordeling tijdens de commissiebijeenkomst en uitwerking advies. Deze vergoeding kan worden aangevuld met een reiskostenvergoeding.
7. Geheimhouding, onafhankelijkheid en tegenstrijdige belangen
Een (potentieel) tegenstrijdig belang wordt vooraf gemeld aan de functionaris van de gemeente. Het lid verschaft alle relevante informatie (inclusief de voor de situatie relevante informatie inzake diens echtgeno(o)t(e), geregistreerde partner of een andere levensgezel, pleegkind en bloed- en aanverwanten tot in de tweede graad). De functionaris van de gemeente besluit of sprake is van tegenstrijdig belang. Een tegenstrijdig belang bestaat in ieder geval wanneer de subsidieaanvraag betrekking heeft op een rechtspersoon: