Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling betreffende Werk in Uitvoering |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2018 | Nieuwe regeling | 14-05-2018 |
De gemeenten Bellingwedde, Oldambt en Pekela hebben gezamenlijk, ter uitvoering van de taken van de Wet sociale werkvoorziening, de gemeenschappelijke regeling Synergon opgericht. In het akkoord van Westerlee hebben de gemeenten Bellingwedde, Oldambt en Pekela in gezamenlijkheid met de gemeente Vlagtwedde (vanaf 01-01-2018 zijn de gemeente Bellingwedde en Vlagtwedde opgegaan in de nieuwe gemeente Westerwolde) besloten de samenwerking uit te breiden in het kader van uitvoering van de Participatiewet.
Hiertoe hebben de gemeenten besloten de taken behorende bij de afdelingen ‘werk’, alsmede de taken behorende bij de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening in een nieuwe organisatie vorm te geven.
De deelnemende gemeenten blijven het beleid bepalen en vaststellen. Het Openbaar Lichaam voert dit beleid uit. Tevens kan het Openbaar Lichaam beleid ontwikkelen, echter geschiedt vaststelling door de deelnemende gemeenten.
Overwegende dat ervoor gekozen is de bestaande gemeenschappelijke regeling Synergon om te bouwen naar de nieuwe gemeenschappelijke regeling Werk in Uitvoering, is het noodzakelijk de gemeenschappelijke regeling aan te passen.
De colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Oldambt, Pekela en Westerwolde zijn overgegaan tot het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling voor het Werkvoorzieningsschap Synergon te Winschoten. De colleges van Burgemeester en Wethouders zijn pas overgegaan tot het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling, na verkregen verklaring van geen bezwaar van de gemeenteraden. De besluiten zijn respectievelijk gedateerd Oldambt: 20 november 2017, Pekela: 21 november 2017 en Westerwolde: 2 januari 2018.
De gewijzigde gemeenschappelijke regeling komt als volgt te luiden:
De colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Westerwolde, Oldambt en Pekela treffen een Gemeenschappelijke Regeling voor de uitvoering van de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening, als nader omschreven in artikel 3 en 4 van deze regeling.
Het college van elk der deelnemende gemeente wijst uit zijn midden 2 personen en een plaatsvervanger aan als lid van het AB. Daarnaast wijst ieder college uit zijn midden nog 1 persoon voor het AB aan, indien het aantal Wsw-werknemers uit zijn gemeente op 1 januari van het komende jaar minimaal 150 bedraagt en het aantal geprognotiseerde trajecten (met betrekking tot uitvoering van artikel 4 lid 2) minimaal 50 bedraagt. Daarnaast wijst ieder college uit zijn midden nog 2 personen aan voor het AB, indien het aantal Wsw-werknemers uit zijn gemeente 400 of meer bedraagt en het aantal trajecten 150 of meer bedraagt.
Artikel 7: Vergaderquorum / stemmen
De eerste twee aangewezen algemeen bestuursleden van elk der deelnemende gemeente hebben, op aangewezen onderwerpen (aangeduid met AB* in de bij deze gemeenschappelijke regeling behorende bijlage) een enkelvoudig stemrecht. De overige algemeen bestuursleden hebben op deze onderwerpen geen stemrecht. Op deze onderwerpen wordt een besluit genomen op basis van meerderheid van stemmen.
De eerste twee aangewezen algemeen bestuursleden van elk der deelnemende gemeente hebben, op aangewezen onderwerpen (aangeduid met AB*** in de bij deze gemeenschappelijke regeling behorende bijlage) een enkelvoudig stemrecht. De overige algemeen bestuursleden hebben op deze onderwerpen geen stemrecht. Op deze onderwerpen wordt een besluit genomen op basis van unanimiteit van stemmen.
Het algemeen bestuur kan in een besloten vergadering, op grond van de belangen, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken welke aan het algemeen bestuur worden overlegd, geheimhouding opleggen. Deze wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen, totdat het algemeen bestuur haar opheft.
De voorzitter vertegenwoordigt het Openbaar Lichaam in en buiten rechte. Hij kan deze vertegenwoordiging overdragen aan een door hem aangewezen gemachtigde.
Het algemeen bestuur kan overeenkomstig artikel 25 van de Wet commissies instellen met het oog op de behartiging van bepaalde belangen.
Artikel 12: Mandatering bevoegdheden directie
Door middel van het directiestatuut kunnen het algemeen en dagelijks bestuur een aantal hen toekomende bevoegdheden aan de directie mandateren. De gemandateerde bevoegdheden zijn opgenomen in de bij deze gemeenschappelijke regeling behorende bijlage.
Artikel 13: Informatieplicht, verantwoordingsplicht
De leden van het dagelijks bestuur zijn tezamen en ieder afzonderlijk aan het algemeen bestuur verantwoording verschuldigd voor het door het dagelijks bestuur gevoerde bestuur en geven te dien aanzien alle door het algemeen bestuur verlangde inlichtingen, een en ander voor zover dit niet strijdig is met de te behartigen belangen. Gelijke verplichting bestaat voor de voorzitter voor het door hem gevoerde bestuur.
De colleges van de deelnemende gemeenten zijn gehouden het algemeen bestuur in kennis te stellen van de bij hen in voorbereiding zijnde plannen en/of maatregelen met betrekking tot de in artikel 1 genoemde taak, voor zover deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor het functioneren van het openbaar lichaam.
Een lid van het algemeen bestuur is aan het college, dat hem heeft aangewezen (conform het tweede lid), verantwoording verschuldigd voor het in het algemeen bestuur gevoerde beleid en bestuur. Het college, waardoor hij is aangewezen, bepaalt de wijze waarop dit zal geschieden en doet hiervan mededeling aan het algemeen bestuur van het openbaar lichaam.
Een lid van het algemeen bestuur is aan de raad van de gemeente waaruit dat lid afkomstig is (conform het derde lid) verantwoording verschuldigd voor het in het algemeen bestuur gevoerde beleid en bestuur. De raad van de gemeente waaruit dat lid afkomstig is, bepaalt de wijze waarop dit zal geschieden en doet hiervan mededeling aan het algemeen bestuur van het openbaar lichaam.
Het dagelijks bestuur stelt de lokale salarisregeling vast na vernomen bevindingen van de commissie voor Georganiseerd Overleg. Dit voor zover wordt afgeweken van de lokale salarisregeling van de gemeente Oldambt.
Op het personeel met een ambtelijke aanstelling zullen van toepassing zijn de rechtspositieregelingen zoals deze gelden en zullen gelden voor het personeel in dienst van de gemeente Oldambt, voor zover hiervan niet op grond van bijzondere omstandigheden bij besluit van het dagelijks bestuur wordt afgeweken.
De gemeenten verbinden zich jaarlijks bij te dragen in het exploitatietekort, zoals dat blijkt uit de door het algemeen bestuur vastgestelde jaarrekening. De totale bijdrage in het exploitatietekort is een optelling van de volgende bijdragen:
Voor onderdeel c van lid 1 geschiedt de verdeling (geldt tevens voor de gemeente Westerwolde) van het tekort naar evenredigheid van de omvang van de optelling van de in de septembercirculaire van het betreffende jaar door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de gemeentes toegekende ‘integratie-uitkering sociaal domein participatie, onderdelen Wwb klassiek en Nieuw Wajong’.
Artikel 19: Bevoorschotting en afrekening
Na de vaststelling van de rekening door het algemeen bestuur zendt het dagelijks bestuur een berekening van de bijdragen van de gemeenten aan de gemeentebesturen, onder verrekening van de verstrekte voorschotten, zoals genoemd in het eerste lid. De besturen van de gemeenten dragen deze bijdragen aan het Openbaar Lichaam af binnen 30 dagen na ontvangst van de betreffende nota.
Indien enig jaar een batig saldo oplevert, dan zal dit worden aangewend of gereserveerd, dit ter beoordeling door het algemeen bestuur.
De gemeenten garanderen de voldoening van rente en aflossing van de door het Openbaar Lichaam te sluiten vaste geldleningen en op te nemen rekeningcourantkredieten, naar evenredigheid van het aantal ingezetenen van die gemeente dat als Wsw-werknemer bij het Openbaar Lichaam werkzaam is op basis van fte’s.
Artikel 24: Toe- en uittreding
Elke deelnemer kan om de 5 jaren een besluit nemen, waarbij de deelneming aan deze regeling wordt opgezegd, ingaande 2 jaren na het verstrijken van het jaar, waarin het besluit tot opzegging is genomen, mits de uittredende gemeente een door het algemeen bestuur vast te stellen uittredingsbedrag aan het Openbaar Lichaam betaalt.
Opheffing van deze regeling vindt plaats, indien tenminste twee derde van de deelnemende gemeenten daartoe besluiten.
Voor de bewaring van de op grond van artikel 40 der Archiefwet over te brengen archiefbescheiden wijst het algemeen bestuur een archiefbewaarplaats aan.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Synergon 6 februari 2018.
Voorzitter Secretaris
Dhr. C. Swagerman Dhr. J. van Dam
Het college van de gemeente Bellingwedde en Vlagtwedde (gezamenlijk Westerwolde i.o.) hebben bij besluit van 10 oktober 2017 ingestemd met de voorliggende wijziging.
Het college van de gemeente Oldambt heeft bij besluit van 10 oktober 2017 ingestemd met de voorliggende wijziging.
Het college van de gemeente Pekela heeft bij besluit van 10 oktober 2017 ingestemd met de voorliggende wijziging.