Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woudrichem

Gemeenteraad, raadsleden en politieke fracties; ambtelijke bijstand 2002

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoudrichem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeenteraad, raadsleden en politieke fracties; ambtelijke bijstand 2002
CiteertitelRegeling ambtelijke bijstand gemeente Woudrichem 2002
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

vervangt Regeling ambtelijke bijstand gemeente Woudrichem 1995.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-200228-09-2010nieuwe regeling

25-02-2002

nr. 22 agendapunt 14d raadsvergadering 25 februari 2002

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeenteraad, raadsleden en politieke fracties; ambtelijke bijstand 2002

Woudrichem, 19 februari 2002Aan de raadNr. 22Agendapunt: 14dVergadering: 25 februari 2002Onderwerp.Vaststelling van de verordening regelende de ambtelijke bijstand en ondersteuning aan de raad, raadsleden en politieke fracties (artikel 33 Gemeentewet i.v.m. dualisering gemeentebestuur).Algemeen.Met onze Notitie " Dualisering gemeentebestuur, van monisme naar dualisme, de lokale democratie versterkt en slagvaardiger" hebben wij u in grote lijnen geinformeerd over de wijziging van de Gemeentewet in verband met de overstap van een gemeentelijk monistisch bestuursmodel naar een gemeentelijk dualistisch bestuursmodel.In verband met deze wijziging dient de door de mad ingevolge artikel 33 Gemeentewet in zijn vergadering van 27 februari 1995 vastgestelde "Regeling ambtelijke bijstand gemeente Woudrichem 1995" te worden aangepast.Praktische uitwerking in nieuwe verordening.Artikel 33 van de Gemeentewet kent een recht toe op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning aan de mad en het individuele raadslid. Het een en ander dient te worden vastgelegd in een verordening, zo bepaalt het tweede lid van artikel 33 Gemeentewet. In bijgevoegde ontwerp-verordening is dit het geval.De verordening geeft de positie weer van de griffier, de gemeentesecretaris, het college en de ambtelijke organisatie voor wat betreft het verlenen van ambtelijke bijstand en ondersteuning. In grote lijnen komt het hierop neer.Positie griffier.De belangrijkste taak van de griffier is de mad en de door de mad ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde te staan (artikel 107a, eerste lid, Gemeentewet). Concreet gaat het dan om het honoreren van en bemiddelen bij verzoeken om ambtelijke bijstand van de raad of van individuele raadsleden. Betreft het verzoeken om feitelijke informatie of om gespecialiseerde assistentie, dan moet de griffier een beroep op de "gewone" ambtelijke organisatie kunnen doen.Dit is geregeld in artikel 2, lid 2 , in samenhang met artikel 3 van de verordening. Positie gemeentesecretaris.Omdat de raad een eigen griffier aanstelt, verliest de secretaris een aantal specifiek op de ondersteuning van de raad gerichte taken. Zijn/haar hoofdtaak is het verlenen van bij stand aan het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies (artikel 103, eerste lid, Gemeentewet).Aangezien de secretaris verantwoordelijk is voor het functioneren van de ambtelijke organisatie dient een verzoek om ambtelijke bijstand bij deze functionaris te worden gedaan, die dan ver­volgens zorgdraagt voor de verlening van de bijstand.Het vorenstaande is geregeld in de artikelen 3, in samenhang met de artikelen 4 en 5 van de verordening.Positie raad, raadsleden, fracties.In artikel 6 van de verordening is aangegeven welke mogelijkheden de verzoekers hebben, indien men niet (geheel) tevreden is met de verleende ambtelijke bijstand.Positie college.Wanneer de secretaris of de aangewezen ambtenaar vermoeden dat het in het belang is van een goede bestuursvoering het college van het gestelde verzoek op de hoogte te brengen dan zijn zij hieraan gehouden (artikel 7 van de verordening). Verder komt het college in beeld, wanneer de secretaris van mening is dat het verzoek om ambtelijke bijstand niet moet worden toegewezen (artikel 5) en indien de ambtelijke afhandeling niet tot tevredenheid van de verzoekers is verricht (artikel 6).Positie ambtelijke organisatie.In de nieuwe dualistische situatie wordt het bevoegde gezag over de ambtelijke organisatie uitgeoefend door het college (artikel 160, eerste lid, onderdeel c en d).Het college is en blijft derhalve het bevoegde gezag over de uitvoerende ambtenaren. De mad, het raadslid en de fractie "kopen" als het ware (via de griffier) een product om ambtelijke bijstand. Het college (met de gemeentesecretaris en het managementteam) dragen zorg voor een adequate productlevering. De bovenstaande procesgang is schematisch weergegeven in een bijlage bij de verordening.Evaluatie.In de u thans aangeboden aangepaste verordening is tevens een evaluatiemoment opgenomen(uiterlijk 1 januari 2004, zie art. 11, lid 2). Ongetwijfeld zullen er tijdens de komende periode momenten komen dat het nieuwe dualistische systeem opnieuw om een aanpassing of uitbreiding van het reglement vraagt. De komende tijd zal voor alle partijen ( mad, college, raadscommissies en ambtelijke organisatie) zeker in het teken staan van: het leren omgaan met het nieuwe fenomeen dualisme.Daarom moeten we niet schromen op een gegeven moment eens te evalueren en aan te geven op welke punten er bijstelling van het gevoerde bestuur gewenst is.Besluit.Samenvattend stellen wij u voor:

  • a.

    in te trekken de huidige "Regeling ambtelijke bijstand gemeente Woudrichem 1995", zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 27 februari 1995;

  • b.

    vast te stellen de bijgevoegde nieuwe verordening "Regeling ambtelijke bijstand gemeente Woudrichem 2002", een en ander conform het bijgevoegde ontwerp­raadsbesluit.

Het college van burgemeester en wethouders van Woudrichem,de secretaris, de burgemeester,R.W.J. Briene, A. van HartenDe raad van de gemeente Woudrichem;gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 19 februari 2002, nr. 22;gehoord het advies van de commissie AZ d.d. februari 2002.besluit

  • a.

    in te trekken de huidige "Regeling ambtelijke bij stand gemeente Woudrichem 1995", zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 27 februari 1995;

  • b.

    vast te stellen de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte nieuwe verordening "Regeling ambtelijke bij stand gemeente Woudrichem 2002."

Aldus besloten door de raad van de gemeente Woudrichem in zijn openbare vergadering van 25 februari 2002.De raad voornoemd,SCHEMATISCH OVERZICHT PROCEDURDEAmbtelijke bijstand en ondersteuningArt. 33 GemeentewetRaad*raadslid*VerzoekFractie politieke groeperingRaadscommissiesZie art. 5, lid 2, van de Verordeningen, regelende de tank, samenstelling en werkwijze van de betreffende commissiesArt. 2 lid 1.Griffier(art. 2, lid 1)Beoordeelt of ambtelijkebijstand gewest is.(art. 2, lid 2, art. 3) JAVerzoek aan gemeentesecretaris (art.3)NEE Werkt verzoek zelf af. EINDEGemeentesecretarisBeoordeelt het verzoek en wijst het verzoek(art.5./ art.4)Niet toe4, Stukken zijn voor raad,fracties, raadslid(art. 6) Wel toe4, Gemeentesecretariswijst en of meer ambtenaren aan voor deverlening van bijstand(art.3)Bevoegd gezag over de uitvoerende ambtenaar blijven B&W en de gemeentesecretaris De griffier koopt als het ware een product van de ambtelijke organisatie.Schriftelijk geformuleerde stukken worden door de gemeentesecretaris aan de griffier verstrekt (art. 3).Gemeentesecretaris legt verzoek voor aan B&W,Die vervolgens beslissen (art. 5). akkoordNiet akkoordEINDEVoorleggen aan B&W via griffier en gemeentesecretaris (art.6)De raad van de gemeente Woudrichem;gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 19 februari 2002, nr. 22;gelet op artikel 33 van de Gemeentewet;besluit :vast te stellen de volgende VERORDENING inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand en ondersteuning aan de gemeenteraad, elk van zijn leden, en van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen (fracties), hierna te noemen: Regeling ambtelijke bijstand gemeente Woudrichem 2002.

Artikel 1.  

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    informatie: gegevens, neergelegd in schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat;

  • b.

    advies: het kenbaar maken van een deskundig oordeel;

  • c.

    bijstand/ ondersteuning: het verzamelen en verwerken van informatie en het verlenen van hulp bij de redactionele vormgeving van initiatief voorstellen, amendementen en moties.

Artikel 2.  

  • 1.

    Indien de gemeenteraad, een fractie of een raadslid informatie, advies of bijstand/ondersteuning wenst, kan daarvoor een verzoek worden gedaan aan de griffier.

  • 2.

    De griffier kan in voorkomende gevallen een beroep doen op de vakinhoudelijke en materiele medewerking van de ambtelijke organisatie.

Artikel 3.  

Wanneer de griffier van oordeel is, dat ambtelijke bij stand als bedoeld in artikel 2, lid 2, gewenst is, richt hij daartoe een verzoek aan de gemeentesecretaris, die zorgdraagt voor de verlening van de bijstand. De gemeentesecretaris kan een of meer ambtenaren aanwijzen, die de gevraagde bijstand verlenen. De eventueel schriftelijk geproduceerde stukken worden door de gemeentesecretaris aan de griffier verstrekt.

Artikel 4.  

Ambtelijke bijstand wordt verleend tenzij:

  • a.

    niet aannemelijk is gemaakt, dat de bij stand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad, een fractie of een raadslid;

  • b.

    de taakuitoefening van de betreffende functionarissen hierdoor aanmerkelijk zou worden belemmerd en de bij stand niet tot geringe, meer aanvaardbare proporties kan worden teruggebracht.

Artikel 5.  

Wanneer de gemeentesecretaris van mening is, dat zich een geval voordoet, waarin Been ambtelijke bijstand kan of behoort to worden verleend, legt hij het verzoek voor aan burgemeester en wethouders en doet hij daarvan mededeling aan de griffier. Burgemeester en wethouders beslissen zo spoedig mogelijk.

Artikel 6.  

  • 1.

    Wanneer de raad, de fractie of het raadslid niet (geheel) tevreden is over de verschafte informatie, advies of bijstand, kan, indien het betreft door of namens de gemeentesecretaris verleende informatie, advies of bijstand, de zaak via de griffier en de gemeentesecretaris worden voorgelegd aan burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Indien het betreft informatie, advies of bijstand verleend door een ander, kan de raad, het raadslid of de fractie zich via de griffier tot de gemeentesecretaris wenden, die de zaak vervolgens met die ander bespreekt; mocht dit overleg geen bevredigend resultaat hebben, dan legt de secretaris de zaak voor aan burgemeester en wethouders.

Artikel 7.  

De gemeentesecretaris of aangewezen ambtenaren geven van de door hen mondeling of schriftelijk verstrekte informatie, advies of bijstand kennis aan de betreffende portefeuillehouder in het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 8.  

Bij het vragen van informatie, advies of bijstand mag degene die deze hulp verleent, niet tot geheimhouding verplicht worden.

Artikel 9.  

Voor zover er behoefte bestaat aan andere hulp dan die welke valt onder de definitie van de begrippen informatie, advies en bijstand moet deze via burgemeester en wethouders worden gevraagd.

Artikel 10.  

Deze verordening kan worden aangehaald als: "Regeling ambtelijke bijstand gemeente Woudrichem 2002".

Artikel 11.  

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2002.

  • 2.

    Uiterlijk 1 januari 2004 vindt door de gemeenteraad met betrekking tot de werking van deze verordening een evaluatie plaats.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Woudrichem in zijn openbare vergadering van 25 februari 2002.De raad voornoemd,