Organisatie | Uitgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | GBA- Beheersregeling Uitgeest |
Citeertitel | GBA- Beheersregeling Uitgeest |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | structuur van de gemeente |
Regeling vervangt GBA-Beheersregeling Uitgeest 2001
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 14, lid 1
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-05-2004 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 27-04-2004 Dagblad Kennemerland, 06-05-2004. | 45/746 |
Regeling vastgesteld door het College van Burgemeester en wethouders in de vergadering van 27 april 2004, in werking getreden met ingang van 14 mei 2004. Deze regeling treedt in de plaats van de GBA-beheersregeling Uitgeest 2001.
Gebaseerd op artikel 14, lid 1 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
In deze regeling wordt verstaan onder:
De Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens, kortweg de wet GBA genoemd.
Het college van Burgemeester en Wethouders;
De functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;
Het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de gemeentelijke basisadministratie, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
Het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
Het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden en ondersteunen van het GBA-toepassingssysteem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
Het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen bij het gegevens verzamelen, gegevens verwerken en de informatievoorziening;
Het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze door middel van het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
Het geheel van activiteiten gericht op het bijhouden van beveiligingsaspecten welke voortvloeien uit het beveiligingsplan GBA.
De registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfsregisters en het besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van deze wet per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden.
Het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten.
Het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de gemeentelijke basisadministratie bevinden.
Het binnen de GBA-applicatie toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of afdeling of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden.
De gegevensuitwisseling tussen de basisadministraties onderling en de afnemer, via de daartoe aangewezen gemnetlijn;
Het bij de afdeling Burgerzaken gebruikte geautomatiseerde toepassingssysteem.
In het kader van een adequaat beheer van de GBA hebben Burgemeester en Wethouders de beheerstaken neergelegd bij de afdeling Burgerzaken en de afdeling Automatisering en Interne Zaken en wel op volgende wijze:
Artikel 4. Beheerstaken Automatisering en Interne Zaken
De afdeling Automatisering en Interne Zaken is verantwoordelijk voor:
Verantwoording wordt jaarlijks afgelegd aan het College van burgemeester en Wethouders door middel van de begrotingsrapportages en de afdelingsplannen. In het afdelingsplan Burgerzaken wordt een aparte paragraaf gewijd aan kwaliteitszorg GBA.
Het hoofd van de afdeling Burgerzaken is informatiebeheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Hij kan de taken van informatiebeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer aan hem ondergeschikte ambtenaren maar houdt hier wel toezicht op.
De informatiebeheerder wijst functionarissen aan (zie bijlage) die worden belast met:
Artikel 11 Bevoegdheden en verantwoordelijkheden
De informatiebeheerder voorziet in:
De informatiebeheerder adviseert burgemeester en wethouders als beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens te weten:
De kwaliteitsbeheerder is bevoegd de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven of te laten geven inzake de omgang met de GBA. Eveneens is de kwaliteitsbeheerder bevoegd om gevraagd en ongevraagd de informatiebeheerder te informeren over de inhoudelijke kwaliteit van de GBA.
Artikel 20 Verantwoordelijkheden
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
De technische afhandeling (door de systeembeheerder) van de systematische gegevens-verstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van BZK en de (interne) systematische gegevensverstrekkingen die plaatsvinden op basis van het Privacyreglement gemeentelijke bevolkings-administratie of op basis van een besluit van burgemeester en wethouders
De applicatiebeheerder beslist over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van de GBA-applicatie.
Artikel 26 Verantwoordelijkheden
De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:
De inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van het Privacyreglement gemeentelijke bevolkingsadministratie of op basis van een besluit van het college van Burgemeester en Wethouders;
De privacybeheerder is bevoegd:
advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders over alle procedures en producten die betrekking hebben op de gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens, waarbij de waarborging voor bescherming van de persoonlijke levenssfeer van het in artikel 28 onder b genoemde toezicht, alle gebruikers van de GBA-applicatie in het geding is.
De privacybeheerder is betrokken bij het bij of krachtens de wet gestelde en alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de wet en de Wet Bescherming Persoonsgegevens voorzover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn. Bij een bezwaarschriftenprocedure kan een juridisch adviseur ingeschakeld voor ondersteuning.
De bewerking van gegevens in het kader van de wet GBA wordt uitsluitend uitgevoerd door medewerkers van de afdeling Burgerzaken.
De gegevensbewerker voorziet in:
De burger die op grond van een mededeling ingevolge artikel 83 van de wet er prijs op stelt zijn zienswijze mondeling toe te lichten, wordt daartoe uitgenodigd. De zitting wordt gehouden binnen zes weken na ontvangst van zijn kennisgeving.
De zitting vindt plaats onder voorzitterschap van een daartoe aangewezen medewerker, die de zaak in eerste instantie niet heeft behandeld en in het bijzijn van een notulist, die tijdens de zitting de hoofdpunten noteert.
Artikel 34. Verantwoordelijkheid
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.
Artikel 38 Periodieke controles
Om te toetsen of conform wet en regelgeving gewerkt wordt en de kwaliteit en exclusiviteit gewaarborgd wordt worden door de informatiebeheerder binnen het onder artikel 11 lid g genoemde jaarplan diverse controlemomenten en acties gepland. De kwaliteitsbeheerder is verantwoordelijk voor het (laten) uitvoeren van deze controles.
Artikel 39 Controle protocolleringen
Minimaal 2 maal per jaar worden de protocolgegevens gecontroleerd op eigenaardigheden. Van deze controle wordt verslag gedaan aan de informatiebeheerder. Resultaten worden schriftelijk vastgelegd.
Artikel 40 Inhoudelijke controle
Minimaal 2 maal per jaar worden inhoudelijke kwaliteitscontroles uitgevoerd op de inhoudelijke gegevens binnen de GBA. De resultaten uit deze kwaliteitscontroles zoals ook genoemd in artikel 16, worden terugkoppelt aan de informatiebeheerder.
Alle GBA-mutaties worden gecontroleerd op de afdeling. Hierbij is afgesproken dat elke mutatie wordt gecontroleerd door een ander dan degene die gemuteerd heeft. Dit wordt op de mutatieformulieren aangegeven.
Artikel 42 Controle autorisaties
Halfjaarlijks wordt en controle uitgevoerd op de autorisaties in het systeem. Hierbij wordt de actualisatie en juistheid van de binnengemeentelijke autorisaties getoetst. Deze toetsing wordt uitgevoerd door de kwaliteitsbeheerder. De resultaten van de controle worden gerapporteerd aan de informatiebeheerder.
Artikel 41 Verantwoordelijkheden
De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het beheer van het beveiligingsplan GBA als onderdeel van het Handboek informatiebeveiliging.
De beveiligingsbeheerder is bevoegd om medewerkers van de afdeling Burgerzaken aanwijzingen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het beveiligingsplan GBA.