Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Schouwen-Duiveland 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Schouwen-Duiveland 2018
CiteertitelRegeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Schouwen-Duiveland 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

*In deze regeling is per abuis de verkeerde gemeentenaam terecht gekomen. Hier moet de gemeente Schouwen-Duiveland gelezen worden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-05-2018nieuwe regeling

01-05-2018

gmb-2018-103956

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Schouwen-Duiveland 2018

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    een elektronische handtekening: een via een aanmelding bij DigiD of E-herkenning verkregen gebruiksnaam en wachtwoord;

  • 2.

    de gemeentelijke website: http://www.schouwen-duiveland.nl ;

  • 3.

    e-formulier: een elektronisch in te vullen en te verzenden formulier dat op de gemeentelijke website is geplaatst ten behoeve van het gebruik van de elektronische weg voor bestuurlijk verkeer;

  • 4.

    DigiD: een landelijk systeem om de identiteit van burgers vast te stellen die via internet diensten afnemen van overheidsinstellingen;

  • 5.

    E-herkenning: een landelijk systeem om de identiteit van ondernemingen vast te stellen die via internet diensten afnemen van overheidsinstellingen;

  • 6.

    PKI-overheid: Public Key Infrastructure, een geavanceerde elektronische handtekening (gebaseerd op een gekwalificeerd certificaat), die kan worden gebruikt door de gemeente Lansingerland* wanneer publiekrechtelijke documenten naar de burger of een instelling wordt verzonden;

  • 7.

    verzoek per e-formulier: een verzoek om een bestuursbesluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht, een bezwaar, als bedoeld in de artikelen 8:1 jo. 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, of ander bestuurlijk verkeer, voor zover het langs elektronische weg is ingediend.

  • 8.

    PIP: De persoonlijke internet pagina waarop een burger of ondernemer door in te loggen via DigiD of E-herkenning

 

Artikel 2 Openstelling elektronische weg

Overeenkomstig het bepaalde in artikel Algemene wet bestuursrecht, stellen burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffingsambtenaar van de gemeente Schouwen-Duiveland de elektronische weg open voor

  • -

    bezwaarschriften tegen door hen genomen besluiten,

  • -

    voor aanvragen om een bestuursbesluit en

  • -

    voor alle andere bestuurlijk verkeer,

doch uitsluitend indien speciaal voor de betreffende handeling e-formulieren worden aangeboden op de gemeentelijke website. Tevens staat hiermede de elektronische weg open voor het verzenden van publiekrechtelijke documenten door de gemeente Schouwen-Duiveland aan natuurlijke of rechtspersonen.

 

Artikel 3 Verplicht gebruik e-formulieren bij elektronisch verkeer

  • 1.

    Indien bezwaarschriften, aanvragen of andere vormen van bestuurlijk verkeer langs elektronische weg worden ingediend, zoals bedoeld in artikel 2, dan kan dit uitsluitend door middel van de daarvoor bestemde e-formulieren.

  • 2.

    Bij gebruik van de elektronische weg is de elektronische handtekening door middel van DigiD of E-herkenning verplicht, indien het e-formulier in die mogelijkheid voorziet.

  • 3.

    De e-formulieren zijn toegankelijk via de gemeentelijke website.

  • 4.

    In afwijking van het voorgaande kan bestuurlijk verkeer via e-mail plaatsvinden als dit door de gemeente is geïnitieerd. Reacties op e-mails van de gemeente worden alleen geaccepteerd als die verzonden worden in directe reactie op de door de betrokkene ontvangen e-mail.

 

Artikel 4 Verzending aanvullende informatie

  • 1.

    Aanvullende documenten met betrekking tot een verzoek per e-formulier kunnen tegelijkertijd met het e-formulier worden meegezonden.

  • 2.

    Indien een betrokkene of diens gemachtigde heeft aangegeven dat hij via de elektronische weg voldoende bereikbaar is, gebruiken burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffingsambtenaar bij voorkeur de elektronische weg voor het bestuurlijk verkeer, waaronder begrepen het overleggen van aanvullende informatie, dat ter voorbereiding van het betreffende besluit wederzijds plaatsvindt. Dit houdt in dat de communicatie zoveel mogelijk via de PIP van de betrokkene dan wel via het door betrokkene voor dat doel opgegeven e-mail adres plaatsvindt.

  • 3.

    Onder de in het voorgaande lid bedoelde contacten worden in ieder geval begrepen het bevestigen van de ontvangst, het overleggen van aanvullende informatie, de uitnodiging voor het horen of het bieden van gelegenheid tot het indienen van een zienswijze ter voorbereiding van een gevraagde beslissing op een verzoek of van een bezwaarschrift.

  • 4.

    Indien betrokkene een aanvraag heeft ingediend via een e-formulier en daarbij een e-mail adres heeft opgegeven geeft hij daarmee aan dat hij via de elektronische weg voldoende bereikbaar is.

 

Artikel 5 Weigering elektronische berichten

  • 1.

    De indiening van een verzoek per e-formulier kan softwarematig worden geweigerd als het verzoek, dan wel een met dat verzoek meegestuurde bijlage een computervirus bij zich draagt. Van de weigering wordt langs elektronische of schriftelijke weg mededeling gedaan.

  • 2.

    De indiening van een verzoek per e-formulier of op andere elektronische wijze wordt door burgemeester en wethouders, de burgemeester of de heffingsambtenaar geweigerd als het op een andere wijze dan door middel van het artikel 3 bedoelde e-formulier is ingediend. Van de weigering wordt langs elektronische of schriftelijke weg mededeling gedaan.

  • 3.

    De indiening van een verzoek per e-formulier wordt door burgemeester en wethouders, de burgemeester of de heffingsambtenaar geweigerd, indien extreem grote bestanden worden gezonden dan wel bestanden worden gezonden waar specifieke software voor nodig is en waardoor de acceptatie daarvan zou leiden tot onevenredige belasting van de organisatie. Van de weigering wordt langs elektronische of schriftelijke weg mededeling gedaan.

  • 4.

    De indiening van een verzoek per e-formulier wordt door burgemeester en wethouders, de burgemeester of de heffingsambtenaar geweigerd, indien de betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid van een bericht naar het oordeel van het bestuursorgaan onvoldoende gewaarborgd is. Van de weigering wordt langs elektronische of schriftelijke weg mededeling gedaan.

  • 5.

    Betreft het verzoek waarvan de indiening wordt geweigerd een aanvraag dan krijgt de indiener een herstelverzuim brief. Als de aanvrager niet (voldoende) gebruik maakt van de herstelmogelijkheid dan kan het besluit volgen om de aanvraag niet in behandeling te nemen.

 

Artikel 6 Ondertekening e-formulieren

  • 1.

    Als elektronische handtekening, als bedoeld in artikel van de Algemene wet bestuursrecht, wordt aangemerkt de uitgegeven toegangscode (DigiD of E-herkenning) tot de webserver, waarop langs officiële weg e-formulieren van de gemeente worden aangeboden.

  • 2.

    Aan het vereiste van ondertekening van een bezwaarschrift of een verzoek om een bestuursbesluit is alleen voldaan als het e-formulier wordt verzonden vanaf de via de elektronische handtekening toegankelijke site.

  • 3.

    Een langs elektronische weg verzonden bezwaarschrift, dat op andere wijze is ondertekend dan in het eerste lid is omschreven, wordt geweigerd, waarbij indien mogelijk de indiener of diens gemachtigde schriftelijk gelegenheid wordt gegeven voor verzuimherstel.

 

Artikel 7. Digitaal versturen en ondertekenen van documenten door de gemeente

  • 1.

    De burgemeester en wethouders, de burgemeester of de heffingsambtenaar van de gemeente Schouwen-Duiveland maken geen gebruik van elektronische handtekeningen bij elektronisch verzonden documenten.

  • 2.

    Op verzoek wordt aan een belanghebbende een uitdraai uit het geautomatiseerde systeem dat de gemeente gebruikt verstrekt, waaruit blijkt dat het besluit door de juiste personen is geaccordeerd.

  • 3.

Artikel 8 Tijdstip ontvangst van bestuurlijk verkeer langs elektronische weg

Als tijdstip waarop een verzoek per e-formulier door burgemeester en wethouders of de heffingsambtenaar is ontvangen, geldt het tijdstip waarop het bericht de webserver, waarop langs officiële weg e-formulieren van de gemeente worden aangeboden, heeft bereikt.

 

Artikel 9 Tijdstip verzending van bestuurlijk verkeer langs elektronische weg

Als tijdstip van verzending van een elektronisch document door de gemeente Schouwen-Duiveland geldt het tijdstip waarop het bericht een systeem heeft bereikt, waarop de gemeente geen controle heeft. De gemeente kan het bericht dan niet meer terughalen, bewerken of wijzigen. Dit is in bijzonder van belang als vanaf dat tijdstip termijnen gaan lopen, zoals bij de verzending van besluiten of voor de vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van een besluit. Het is niet van belang of het bericht ook daadwerkelijk bij de geadresseerde is aangekomen, voldoende is dat het bericht zich buiten het bereik van de gemeente bevindt.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Schouwen-Duiveland 2018.