Organisatie | Uitgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening gemeente Uitgeest 2014 |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Uitgeest 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | structuur van de gemeente |
De Controleverordening gemeente Uitgeest 2014 vervangt de Controleverordening, vastgesteld bij Raadsbesluit van 31 mei 2007 en in werking getreden met ingang van 1 januari 2007.
Gemeentewet, art. 213
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-05-2014 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 21-05-2014 Gemeenteblad 2 juni 2014 | R2014.0033 | |
15-06-2007 | 01-01-2007 | 21-05-2014 | nieuwe regeling | 31-05-2007 Dagblad Kennemerland, 07-06-2007 | Raadsbesluit 07/39 |
Verordening, vastgesteld bij Raadsbesluit van 21 mei 2014, nummer R2014.0033, in werking getreden met ingang van 21 mei 2014
Deze verordening regelt de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Uitgeest.
Gelet op artikel 213 van de Gemeentewet, het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO)
In deze verordening wordt verstaan onder:
de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
De controlecommissie maakt, na een gezamenlijk overleg met de controller, het afdelingshoofd Financiën en Belastingen, de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de portefeuillehouder en de accountant, namens de raad afspraken over het programma van eisen behorende tot de accountantscontrole. In dit controleprotocol worden voor de jaarlijkse accountantscontrole in ieder geval opgenomen:
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van de baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het college draagt zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt zorg voor de verantwoording aan derden en neemt hierbij de gestelde controleeisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.