Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meierijstad

Mandaatregeling Meierijstad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeierijstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling Meierijstad
CiteertitelMandaatregeling Meierijstad
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1e wijziging: Gemeenteblad Nr. 176607

2e wijziging: Gemeenteblad Nr. 82985

3e wijziging: Gemeenteblad Nr. 99634

4e wijziging: Gemeenteblad d.d. 03-08-2018

5e wijziging: Gemeenteblad d.d. 06-06-2018, nr. 118767

6e wijziging: Gemeenteblad d.d. 19-03-2019

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 59a van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-05-201810-01-2020regeling na 5e wijziging

03-01-2017

gmb-2018-99724

17-01-201701-01-201717-01-2017Vijfde wijziging; register algemeen; Bijlage bij register algemeen; register werkatelier Toegang; register werkatelier Gebiedsontwikkeling en Planologie; register werkatelier VTH; register werkatelier Gegevensbeheer; register werkatelier Vastgoedbeheer; register werkatelier Grondzaken.

03-01-2017

gmb-2018-168589

17-01-201710-01-20206e wijziging: Register Algemeen, Register Toegang, Register Gebiedsontwikkeling en Planologie

02-01-2017

gmb-2019-69878

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling Meierijstad

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Meierijstad, ieder voor zover bevoegd;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 59a van de Gemeentewet en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de

Mandaatregeling Meierijstad

 

regelende de mandatering van bevoegdheden tot het nemen van besluiten en de ondertekening van stukken, het verlenen van volmachten voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het verlenen van machtigingen voor het verrichten van feitelijke handelingen.

Afdeling I. Verlening mandaat

Artikel 1 Verlening

  • 1.

    Ondertekeningsmandaat

De bevoegdheid tot het ondertekenen van stukken uitgaande van het college, als bedoeld in artikel 59a van de Gemeentewet, en van stukken uitgaande van de burgemeester wordt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 en 7, lid 2 van deze regeling, opgedragen aan de medewerkers van de werkateliers die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Tot de bevoegdheid tot het ondertekenen behoort ook de bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen (d.m.v. elektronische handtekening) van stukken. Gebruikmaking van een gescande handtekening is uitsluitend mogelijk met uitdrukkelijke toestemming van betrokken bestuurder of functionaris.

  • 2.

    Beslismandaat

De besluitvormende bevoegdheden die zijn vermeld in het bij dit besluit behorende register worden gemandateerd aan de in de registers genoemde functionarissen. Deze functionarissen maken van de aan hen verleende mandaten slechts gebruik ten aanzien van de aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein, tot het werkterrein van hun werkatelier(s) of tot het aan hen opgedragen aandachtsgebied. Mandatering van de besluitvormende bevoegdheid gaat gepaard met mandatering van de ondertekeningsbevoegdheid.

Ondermandaat is mogelijk indien en voor zover dat in deze regeling of in het daarbij behorende register vermeld is.

  • 3.

    Voorbehoud

De aan de medewerkers gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend door de algemeen directeur, de themadirecteuren en leidinggevenden, als zij de wens daartoe kenbaar maken aan de gemandateerde. De gemandateerde maakt in dat geval geen gebruik van de bevoegdheid.

  • 4.

    Vaststelling projectplannen:

De bevoegdheid tot het vaststellen van een projectplan wordt, tenzij in een bestuursopdracht anders is bepaald, toegekend aan:

  • a.

    de met de uitvoering van het project te belasten projectleider indien de waarde van het project het bedrag van € 50.000,-- excl. BTW,-- niet te boven gaat;

  • b.

    de algemeen directeur indien de waarde van het project het bedrag van € 500.000,-- excl. BTW ,-- niet te boven gaat;

  • c.

    Boven een bedrag van € 500.000,-- geldt geen mandaat en is het college bevoegd tot vaststelling;

  • d.

    In een door het college vast te stellen projectplan kunnen van de mandaatregeling afwijkende bevoegdheden worden opgenomen.

  • e.

    het projectplan vermeldt de verantwoordelijke projectleider.

    •  

  • 5.

    Waar in deze regeling en het daarbij behorende register bij een bevoegdheid wordt gesproken over “besluiten m.b.t.“, zijn daaronder - tenzij dat anders is aangegeven - begrepen alle mogelijk te nemen besluiten, privaatrechtelijke rechtshandeling of feitelijke handelingen (verlening, weigering, herziening, intrekking, bevoorschotting e.d.).

  • 6.

    Algemeen uitgangspunt gebruikmaking mandaat

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden neemt de gemandateerde of ondergemandateerde het geldende beleid, en de wettelijke voorschriften en bepalingen, waaronder begrepen de voorschriften en bepalingen van deze regeling en het bijbehorende register in acht. Tevens neemt de gemandateerde of ondergemandateerde het bij de bevoegdheid behorende budget c.q krediet, zoals opgenomen in de programmabegroting of de productenraming en de limieten of beperkingen opgelegd bij of krachtens de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad in acht.

  •  

 

Artikel 2 Algemene uitzonderingen

De mandaatverlening geldt niet voor de bevoegdheid tot:

  • a.

    het vaststellen van beleidsregels;

  • b.

    het opleggen van sancties of disciplinaire maatregelen, tenzij in het register anders vermeld.

Artikel 3 Vervanging

  • 1.

    Bij afwezigheid van de algemeen directeur wordt deze vervangen door een van de themadirecteuren.

  • 2.

    Bij afwezigheid van een themadirecteur wordt deze vervangen door een door een andere themadirecteur.

  • 3.

    Bij afwezigheid van een leidinggevende wordt deze vervangen door:

    • a.

      een leidinggevende van een ander atelier, dan wel;

    • b.

      door de themadirecteur, voor zover de bevoegdheid van de leidinggevende betrekking heeft op het aangaan van financiële verplichtingen.

  • 4.

    Bij afwezigheid van een medewerker wordt de (onder)gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door de leidinggevende dan wel door een andere door deze aangewezen functionaris.

  • 5.

    De griffier wordt bij afwezigheid vervangen door diens plaatsvervanger.

  • 6.

    De projectleider wordt bij afwezigheid vervangen door de in het projectplan aangewezen plaatsvervanger.

     

Afdeling II Toepassing van het mandaat

Artikel 4 Stukken met beleidsaspecten

  • 1.

    De (onder-)gemandateerde legt stukken die beleidsaspecten bevatten ter nadere besluitvorming voor aan het bestuursorgaan.

  • 2.

    Stukken worden geacht beleidsaspecten te bezitten indien:

    • a.

      die zouden leiden tot een afwijking of aanvulling van de vaste bestuurspraktijk of beleidsregels;

    • b.

      afdoening daarvan niet-voorziene financiële of andere belangrijke consequenties heeft;

    • c.

      dit door of namens het bestuursorgaan is kenbaar gemaakt;

    • d.

      het betreft de toepassing van een hardheidsclausule of een besluit m.b.t. een geval waarin een verordening of regeling niet voorziet, tenzij bij een in het register genoemde bevoegdheid expliciet anders wordt gemeld.

Artikel 5 Portefeuille- of werkatelieroverstijgende onderwerpen

  • 1.

    Indien het onderwerp van mandaat meer dan één portefeuille of atelier aangaat, dient alvorens een besluit wordt genomen tussen betrokkenen overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2.

    Bij het ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter nadere besluitvorming voor aan de directie.

Artikel 6 Beperking ondertekeningsmandaat

  • 1.

    De gemandateerde maakt geen gebruik van de bevoegdheid tot ondertekening van stukken als:

    • a.

      de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt;

    • b.

      het formele correspondentie van het college of de burgemeester betreft aan de gemeenteraad, tenzij het betreft een spoedshalve toezending van vergaderstukken of stukken van algemene informatieve aard;

    • c.

      het stukken betreft waarvan ondertekening uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

    • d.

      zich na de beslissing van het bestuursorgaan nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten verbonden raken;

    • e.

      het betreft de formele verzending van besluiten van de gemeenteraad en brieven uitgaande van de gemeenteraad.

  • 2.

    In een geval als genoemd in het eerste lid onder a, b. en c. is een lid van het college (portefeuillehouder) bevoegd tot ondertekening.

Artikel 7 Ondertekeningsformule

  • 1.

    Een krachtens mandaat genomen besluit wordt door de gemandateerde als volgt ondertekend:

De burgemeester, / Het college van burgemeester en wethouders,

Namens deze/Namens het college,

4 witregels voor handtekening

Naam en functie bevoegde functionaris.

  • 2.

    Indien het mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (ondertekeningsmandaat) vindt deze als volgt plaats:

Overeenkomstig het besluit van de burgemeester, / Overeenkomstig het besluit van het college van burgemeester en wethouders,

4 witregels voor handtekening

Naam en functie bevoegde functionaris.

 

Afdeling III Samenloop met volmacht en machtiging

Artikel 8 Toepasselijkheid

  • 1.

    De gemandateerde is tevens ge(vol)machtigd tot het verrichten van de met de gemandateerde beslisbevoegdheid samenhangende privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen.

  • 2.

    De gemandateerde is bevoegd de volmacht c.q. machtiging aan een ander te geven.

  • 3.

    Op volmacht en machtiging is deze regeling zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

 

Afdeling IV Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 9 Wijziging wet- en overige regelgeving en organisatie

  • 1.

    De in deze regeling opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd.

  • 2.

    Verleende mandaten en ondermandaten blijven van kracht na onderbrenging van een bevoegdheid bij een ander of nieuw organisatieonderdeel (taak volgt functie).

Artikel 10 Inwerkingtreding

1.

 

 

  • 1.

    De regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2017.

  • 2.

    Alsdan vervallen alle eerdere besluiten, hoe ook genaamd, van de colleges van burgemeester en wethouders of de burgemeesters , ieder voor zover bevoegd, van de gemeenten Schijndel, Sint Oedenrode en Veghel tot het op- of overdragen van bevoegdheden, met uitzondering van de besluiten waarbij bevoegdheden zijn op- of overgedragen aan:

    a. de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Oost Brabant (BSOB) te Oss;

    b. de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) te Oss;

    c. de Regiodirecteur Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Noordoost te Den Bosch;

    d. de Directeur van de Gecertificeerde Instelling/BJZ voor onderdeel AMKH (Veilig Thuis) te Den Bosch.

 

 

 

 

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Mandaatregeling Meierijstad".

 

Aldus vastgesteld op 3 januari 2017

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad

De secretaris,

Drs. M.G.C. Wilms-Wils RA

 

De burgemeester,

M.A. Fränzel MSc.

 

 

Bijlage 1 Register Algemeen

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER ALGEMEEN (Vastgesteld bij 6e wijziging Mandaatregeling)

De mandaten opgenomen in dit register gelden voor alle functionarissen c.q werkateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Zie ook Mandaatregister per afzonderlijk werkatelier

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. LET OP: Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in artikel 4 en 6 van de Mandaatregeling !

 

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder- mandaat

Specifieke bepalingen

 

  • 1.

    VOORBEREIDINGS- EN UITVOERINGSHANDELINGEN

    De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen:

  • a.

    het vragen van inlichtingen bij derden;

  • b.

    het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens;

  • c.

    het verstrekken van inlichtingen over het in de gemeente gevolgde beleid en over de interpretatie door de gemeente van voorschriften en richtlijnen. (bijv. uitleg bestemmingsplan, verordening of milieurichtlijnen of beleidsregels);

  • d.

    het doen van BTW-aangiften;

  • e.

    correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen;

  • f.

    het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden indien daaraan geen kosten verbonden zijn of indien het vragen van een dergelijk advies is voorgeschreven. ( bijv. Welstand, GGD, Argonaut, Onderwijsinspectie, Adviescommissie agrarische bouwaanvragen, adviseur op grond van de Procedureverordening planschadevergoeding);

  • g.

    het zenden van ontvangstbevestigingen;

  • h.

    het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen;

  • i.

    het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen;

  • j.

    het verzenden van uitnodigingen voor een gesprek (bijv. aangaande of bijdrage, het verstrekken of inwinnen van informatie e.d.);

k. het opzeggen van abonnementen op tijdschriften.

 

BenW /Burg

 

M

 

 

 

 

 

 

Bepaling bij c.

*het verstrekken van inlichtingen mag niet het karakter hebben van toezeggingen waaraan rechten kunnen worden ontleend. Toezeggingen kunnen uitsluitend schriftelijk door een bestuursorgaan (en niet door individuele leden daarvan) worden gedaan.

*Legesverordening schrijft bij verlening van bepaalde diensten het heffen van leges voor.

 

  • 2.

    PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN

    Besluiten met betrekking tot privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet voor zover die verband houden met werkterrein opgedragen aandachtsgebied van het werkatelier(s), (bijv. aangaan en opzeggen van huur-,pacht en koopcontracten, het besluiten op aansprakelijkheidsstellingen, aanvaarding schenking, cessie etc.) met uitzondering van de besluiten als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 Gemeentewet (deelneming in stichtingen e.d.);

 

BenW

 

M/G

 

Bij contracten op het gebied van inkoop van diensten, leveringen en werken: budgethouder (tot € 5000,--) of medewerker werkatelier inkoop (vanaf € 5000,--) Zie rubriek 4 onder a1 en a2 .

Bij overige contracten (niet zijnde verwerkersovereenkomsten) mandaat aan projectleider en medewerkers betreffende ateliers. Bij contracten met financiële gevolgen waarover nog niet eerder door het bevoegd orgaan of de bevoegde gemandateerde medewerker is besloten zie ook hierna onder 4 !

Mandaat voor het al dan niet aangaan van een verwerkersovereenkomst wordt uitsluitend verleend aan de medewerker die hoofdverantwoordelijk is voor de uitwisseling van de in de overeenkomst aangeduide persoonsgegevens. Dit onder de voorwaarde dat voor het ondertekenen de instemming van de pirvacy-officer noodzakelijk is.

Artikel 169, lid 4 van de Gemeentewet dient in acht genomen te worden (plicht tot informeren gemeenteraad over rechtshandelingen als de raad daarom vraagt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente). Geen mandaat als de raad zijn bedenkingen kenbaar maakt.

Voor het formeel aanvaarden van een schenkingen, legaten e.d. aan de gemeente is instemming portefeuillehouder vereist.

 

  • 3.

    VOLMACHT EN MACHTIGING

    Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (volmacht) bij privaatrechtelijke rechtshandelingen: (koop, huur, pacht, aanvaarding schenking, cessie etc.)

  • a.

    is de onderliggende bevoegdheid gemandateerd (bijvoorbeeld de bevoegdheid te beslissen over de inhoud van een koopovereenkomst) dan mag de bevoegde functionaris ook de daaruit voorvloeiende vertegenwoordigingshandelingen (bijvoorbeeld ondertekenen van het contract en passering koopaktes namens gemeente) uitoefenen.

  • b.

    Ook voor de gevallen waarin de onderliggende bevoegdheid niet door het bevoegde bestuursorgaan is gemandateerd (het college of de burgemeester besluit zelf) wordt hierbij volmacht verstrekt voor het ter uitvoering van het besluit benodigde vertegenwoordigingshandelingen

 

Burg.

 

M/G

 

Notaris en andere derden

 

Contracten m.b.t inkoop van werken, leveringen en diensten worden ondertekend door de inkoopbevoegde medewerker (zie 4 onder a1 en a2 !)

Verwerkersovereenkomsten worden uitsluitend ondertekend door de medewerker die bevoegd is te besluiten tot het aangaan van die overeenkomst.

Van bevoegdheid mag geen gebruik worden gemaakt als de burgemeester of de portefeuillehouder de wens te kennen heeft gegeven van de bevoegdheid gebruik te willen maken. (zie mandaatregeling)

Ondermandaat (volmacht) mogelijk aan notaris en andere derden voor bijv. het passeren van akten bij grondverkopen en vestiging zakelijke rechten.

*De bevoegdheid van de griffier geldt als de raad besluit om de griffier de bevoegdheid te geven om op te treden als budgethouder voor het budget voor raadswerkzaamheden. Het nemen van beslissingen over privaatrechtelijke overeenkomsten is een zaak van het college (160 Gemeentewet) en de burgemeester is op grond van 171 van de Gemeentewet bevoegd de gemeente te vertegenwoordigen in en buiten rechten.

Toelichtingverschil rubriek 2 en 3 Het nemen van beslissingen over privaatrechtelijke overeenkomsten is een zaak van het college (160 Gemeentewet). (zie rubriek 2) De burgemeester is op grond van 171 van de Gemeentewet bevoegd de gemeente te vertegenwoordigen in en buiten rechte. Dit betreft o.a. het ondertekenen van contracten). De volmacht tot het uitoefenen van deze bevoegdheid is in deze rubriek vastgesteld.

 

  • 4.

    INANCIËLE VERPLICHTINGEN

  • a.

    Algemeen

  • 1)

    Het aangaan van een financiële verplichting op het gebied van inkoop van diensten, leveringen en werken door het sluiten en ondertekenen van een contract.

  • 2)

    In afwijking van het bepaalde onder 1 geldt voor het oproepen van een prestatie opgenomen in een raamcontract (het sluiten van een deelcontract) mandaat aan projectleider/medewerker betreffende vakatelier.

  • 3)

    Voor het aangaan van andere dan hiervoor onder 1 en 2 genoemde financiële verplichtingen ter uitvoering van besluitvorming van college en raad (i.v.m. o.a. subsidies, uitkeringen, grondaankopen, aansprakelijkheidsstellingen wegens onrechtmatige daad of niet-nakoming van contracten, betalingen personeel (m.u.v. besluiten over externe inhuur –zie hiervoor onder a 1), geldt het bepaalde elders in dit register of het register van het betreffende vakatelier

  • 4)

    Programmadragers en strategisch adviseurs hebben de bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen voor zover dat voor de uitoefening van hun werkzaamheden (bewaking collegeprogramma en opstellen van strategisch beleid) noodzakelijk is. Programmadragers hebben budget om hun programma’s op te starten

  • b.

    Spoedeisende uitgaven (inkoop leveringen) Bonnenboek

    Bij spoedeisende aanschaf van materiaal (leveringen) kan in afwijking van het bepaalde onder a.1 gebruik worden gemaakt van het Bonnenboek.

 

 

BenW/B

 

 

a 1: Budgethouder /M werkatelier inkoop)/G*

 

a 2: M/G*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b M/G*

 

 

 

Ad a1

Bevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen m.b.t inkoop van werken, leveringen en diensten wordt gemandateerd aan:

  • a.

    de aangewezen budgethouder of budgetbeheerder als de opdrachtwaarde lager is

  • b.

    medewerkers werkatelier inkoop als de opdrachtwaarde € 5000,-- of meer bedraagt.

De voorwaarden opgenomen in het Inkoopbeleid en –procedure zijn onverkort van toepassing.

Aangaan verplichting alleen mogelijk bij voldoende, geoormerkt budget en eventuele limieten en beperkingen opgelegd bij of krachtens de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad.

Het aangaan van een verplichting door werkatelier inkoop geschiedt uitsluitend met instemming van de budgetverantwoordelijk projectleider of andere budgetverantwoordelijk medewerker van het betreffende werkatelier. Indien zij niet tot overeenstemming komen beslist de themaverantwoordelijke leidinggevende(zie inkoopbeleid).

Mandaat aan externe projectleiders onder voorbehoud instemming themadirecteur

* zie opmerking over bevoegdheid griffier in rubriek 3

        

Ad a 4. bij inkoop geldt het hiervoor bepaalde onder 1 van deze rubriek

Ad b. mandaat alleen voor spoedeisende gevallen bij bedragen tot maximaal € 250,-- exclusief BTW (Bonnenboek). De opdracht-bon dient achteraf te worden geaccordeerd door leidinggevende.

 

  • 5.

    FACTUREN

    Het akkoord verklaren van facturen.

 

BenW/Burg.

 

L//G*/M**

 

 

De factuur moet overeenkomen met de verstrekte opdracht (zo niet: nieuwe of aanvullende opdracht) Akkoordverklaring zo mogelijk op basis van prestatieverklaring (bijv. in de vorm van foto, pakbon, opleveringsrapport, urenstaat).Bij verzamelfacturen checken bij de personen die de levering hebben geaccepteerd

* zie opmerking over bevoegdheid griffier onder rubriek 3

** akkoordverklaring van facturen voorbehouden is aan budgethouders, dan wel de door dezen op grond van de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad aangewezen budget- of kredietbeheerders.

 

  • 6.

    BETALINGSOPDRACHTEN

    Het tekenen van betalingsopdrachten aan kassier en comptabele.

 

BenW

 

L/G*

 

De betreffende medewerkers zijn:

a. Bedrijfsleider accommodatie van Werkatelier exploitatie accommodaties: voor de Incasso-batch voor de zwembaden en terugbetalingen van ten onrechte of te veel betaalde zwemlesgelden;

b. Medewerker managementinfo en formatiebeheer bij Werkatelier Personeels- en salarisadministratie: voor Salaris-Batch en betalingen van voorschotten salarissen;

c. Financieel medewerker van werkatelier Financieel beleid en advisering: voor het terugbetalen van kasgeldleningen, de betaling van rente en aflossing van vaste geldleningen en het aangaan van vaste geldleningen;

d. Beleidsmedewerker bij werkatelier Beheer openbaar groen voor terugbetaling van verkeerd gewogen afval bij de milieustraat;

e. Het tekenen van betalingsopdrachten geschiedt door de 1e fiatteur in geval een opdracht betrekking heeft op ten onrechte ontvangen bedragen of in geval van ontvangsten die doorgestort moeten worden op andere bankrekeningen op naam van de gemeente Meierijstad.

* zie opmerking over bevoegdheid griffier onder rubriek 3

 

  • 7.

    BELASTINGEN

    Besluiten m.b.t. heffing en invordering belastingen

 

Heffings- en invorderings ambtenaar aangewezen door het college

 

*

 

 

 

* Zie afzonderlijk mandaatbesluit van Heffings- en invorderingsambtenaar en mandaat aan BSOB

 

  • 8.

    UITVOERING WERKEN,LEVERINGEN EN DIENSTEN

    Besluiten tot

  • a.

    Aanwijzing directievoerders en toezichthouders (anders dan toezichthouders als bedoeld in de Awb)

  • b.

    Opdragen van meer- en minderwerk, bestekswijzigingen en regiewerk bij de in uitvoering zijnde werken.

 

BenW

 

L of door DIR aange- wezen projectleider of andere budgetverantwoordelijke)

 

M (directievoerder)

 

 

 

Ad b. bestekwijzigingen en meer/minderwerk dienen binnen de bestuurlijke opdracht van het college te vallen. Ondermandaat mogelijk met inachtneming aanwijzingen verstrekker ondermandaat

 

  • 9.

    SUBSIDIES

  • a.

    Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen afrekenen en bevoorschotten van incidentele subsidies op grond van gemeentelijke subsidieregelingen.

  • b.

    Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen, afrekenen en bevoorschotten van jaarlijkse subsidies alsmede het verstrekken van voorschotten m.b.t. subsidies tot krachtens in gemeentelijke subsidieregelingen opgenomen normen

  • c.

    Besluiten m.b.t. vaststellen subsidieplafonds conform het door college van BenW vastgestelde overzicht subsidies.

  • d.

    De bevoegdheid tot het aanvragen van subsidies door de gemeente bij derden (bijv. Europese subsidies).

 

BenW

 

M

 

 

Ad a 1. Mandaat geldt voor de gevallen waarin het beleid voor incidentele subsidieverlening expliciet (d.w.z. inclusief subsidiebedrag) is vastgesteld. Een raadsbesluit tot beschikbaarstelling van een krediet wordt geacht expliciet beleid te bevatten. Als er geen sprake is van een expliciet vastgesteld beleid mag alleen gebruik gemaakt worden van het mandaat na instemming van de portefeuillehouder. Halfjaarlijks wordt de portefeuillehouder(s) een overzicht verstrekt van de met mandaat verleende/geweigerde subsidies.

Ad b. 1. Subsidiebesluiten betreffende: Wijk- en dorpsraden, Gemeenschapshuizen, Sport en cultuur, Onderwijs en Jeugd (m.u.v. besluiten o.g.v. de Onderwijshuisvestingverordening), jeugdwerk/jeugdvakantieactiviteiten, Welzijn en maatschappelijk werk worden gemandateerd aan de medewerkers van het werkatelier secretariële en administratieve ondersteuning die belast zijn met het nemen van subsidiebesluiten. Voorwaarde bij besluiten tot verlening (of vaststelling zonder voorafgaande verlening) is dat de subsidie gelijk is aan de subsidie opgenomen de door het college vast te stellen subsidiestaat. Voorts dient de besluitvorming plaats te vinden met instemming van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het beleid.

In afwijking van het hiervoor bepaalde worden de subsidiebe- sluiten m.b.t. de hierna genoemde volgende instellingen op het gebied van Kunst en cultuur en Welzijn(Jeugdzorg) gemandateerd aan respectievelijk de beleidsmedewerkers kunst en cultuur van het atelier Sport, kunst en cultuur en beleidsmedewerker sociaal domein:

Kunst en cultuur: Bibliotheek, Kunststichting Sint Oedenrode, Mariendael, Stichting Kunstgroep de Compagnie,Theater Blauwe kei, Cultuur Haven Veghel, Stichting Phoenix cultuur (waaronder Marktplaats cultuureducatie en CMK regeling),Stichting Fabriek Magnifique, Spectrum Schijndel, Harmonie Cecilia Schijndel,KEG, kunst culturele evenementen Schijndel,Lokale omroep (Slovu, Los, en TV Meierij)

Welzijn (jeugdzorg) Ons Welzijn, Lumens Sint-Oedenrode, Welzijn de Meierij, Juvans Schijndel

Voorwaarde is dat portefeuillehouder moet instemmen.

Ad b2. M.b.t. subsidiebesluiten voor Monumenten en erfgoed wordt de bevoegdheid gemandateerd aan de vergunningverleners van VTH, onder de voorwaarde dat de aanvraag ter advisering wordt voorgelegd aan de bevoegde commissie en dat het besluit conform het advies van die commissie is.

Ad b3 Voor subsidies krachtens regionale en gemeenschappelijke regelingen geldt alleen tekenmandaat.

Ad d. Er dient voldoende budget te zijn voor de tegenprestatie van de gemeente die eventueel bij het subsidiebesluit wordt geëist.

 

  • 10.

    PERSOONSGEGEVENS: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) 

    Het beheren van de verwerking van persoonsgegevens welke vallen onder werkingssfeer van de AVG en de daarop gebaseerde wetgeving en eventuele regelingen, het nemen van besluiten ter zake de uitvoering van de AVG en het verstrekken van informatie hieromtrent.

 

BenW/Burg

 

M

 

 

 

  • 11.

    BASISREGISTRATIES

    Het beheren en bewerken van alle wettelijke basisregistraties en- administraties ((o.a. Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie personen (BRP) Paspoorten en Identiteitskaarten, Basisregistratie Topografie (BRT), Basisregistratie Nieuw handelsregister(NHR), Basisregistratie kadaster (BRK) Basisregistratie Onroerende Zaken (WOZ) Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)) en het uitvoeren van alle verdere daaruit voortvloeiende werkzaamheden (bv. elektronisch waarmerken en het verstrekken van wettelijke verklaringen )

 

BenW

 

M

 

 

 

Opmerking m.b.t. Wet Bag en huisnummering: zie registers gegevensbeheer en VTH

 

  • 12.

    DIGITAAL WAARMERKEN EN PUBLICEREN

    Het digitaal waarmerken en publiceren van digitale bestanden (o.a. digitale bestemmingsplannen, verordeningen en besluiten)

 

BenW

 

M

 

 

 

  • 13.

    AMBTSHALVE AANVRAGEN

    Het doen van aanvragen om vergunningen waarbij het college of de burgemeester zelf de aanvrager is. (bijv. omgevingsvergunning).

 

BenW

 

 

M

 

 

 

  • 14.

    ADVISERING/AKKORDERING AANVRAGEN BIJ DERDEN

    Het voorzien van aanvragen van derden van een advies of akkoordverklaring t.b.v. het verkrijgen van een overheidsbijdrage of -beschikking (bijv. advisering t.b.v. aanvraag vergunning t.b.v. ontgronding; verklaringen bij gereedmeldingen van woningen; huursubsidie e.d.).

 

Raad (del)/BenW/Burg.

 

M

 

 

 

  • 15.

    BESCHIKKINGEN ALGEMEEN

  • a.

    Het verrichten van handelingen ter voorbereiding en uitvoering van beschikkingen, waaronder in ieder geval begrepen:

  • 1)

    de beoordeling van de ontvankelijkheid van aanvragen en het eventueel besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen;

  • 2)

    het bieden van gelegenheid tot het herstel van vormfouten;

  • 3)

    het verzorgen van voorgeschreven bekendmaking van aanvragen en de daarop genomen besluiten (waaronder 3:41 en 3:42 Awb);

  • 4)

    het horen van (derden-) belanghebbenden;

  • 5)

    het toezenden van afschriften van ingebrachte zienswijzen aan de aanvrager en de adviserende bestuursorganen;

  • 6)

    het verdagen van de beslissingstermijn;

  • 7)

    het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen.

  • 8)

    besluiten m.b.t. het volgen van de openbare voorbereidingsprocedure of de uitvoering van de Inspraakverordening

  • b.

    Het indienen van zienswijzen tegen ontwerpbesluiten van medeoverheden

  • c.

    Het nemen van besluiten op ingebrekestellingen m.b.t. vaststelling van dwangsommen bij niet tijdig beslissen als bedoeld in artikel 4:18 Awb

 

Raad (del)/BenW/Burg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BenW

Raad/(del) BenW / Burg

 

 

M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b. Instemming van portefeuillehouder noodzakelijk

c. Bevoegd is de medewerker die ook bevoegd is om te beslissen op de onderliggende aanvraag

 

  • 16.

    BEZWAARSCHRIFT, BEROEP EN HOGER BEROEP & MEDIATION

  • a.

    Het nemen van besluiten op ingediende bezwaarschriften, mits voldaan wordt aan de specifieke voorwaarden

  • b.

    Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de beslissing op bezwaarschriften.(o.a bieden mogelijkheid herstel vormverzuim, het indienen van een verweerschrift, de verdaging van de beslistermijn en het verschijnen ter hoorzitting),

  • c.

    Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen ter zake van de behandeling van (hoger) beroepschriften, waaronder in ieder geval begrepen: het indienen van verweerschriften en schriftelijke duplieken in beroep en hoger beroep.

  • d.

    Het aanwijzen van personen die de gemeente of de gemeentelijke bestuursorganen vertegenwoordigen bij de behandeling van bezwaarschriften, het voeren van rechtsgedingen (bestuurlijk, civiel, strafrechtelijk en fiscaal) bij de rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de Centrale raad van beroep, het College van beroep voor het bedrijfsleven, het Gerechtshof, de Hoge Raad en Gedeputeerde Staten, voor zover niet in het register van

  • e.

    Besluiten m.b.t. het voeren van verweer in civielrechtelijke gedingen en het voegen in strafprocessen

  • f.

    Bevoegdheid tot het als gemeente zelf aanspannen van civielrechtelijke gedingen;

  • g.

    Besluiten m.b.t. de keuze voor mediation.

 

Raad (del)/BenW/Burg.

 

 

a. L/M

 

b. M

 

c. M

 

d. L

 

 

 

e. M (jur. zaken)

 

f en g. M (jur. zaken)

 

 

 

  • a.

    De voorwaarden zijn:

  • 1)

    De beslissing op bezwaar is conform het advies dat is uitgebracht door de Commissie voor rechtsbescherming;

  • 2)

    De portefeuillehouder dient (middels een reply op een e-mail met het conceptbesluit of anderszins ) in te stemmen met het conceptbesluit;

  • 3)

    Mandaat om te besluiten geldt niet als het besluit waartegen het bezwaar zich richt, door het college of de burgemeester zelf is genomen (zijnde een besluit dat niet onder mandaat is genomen).

  • 4)

    Artikel 10:3 van de Awb dient strikt in acht genomen te worden (degene die het besluit op bezwaar neemt mag niet degene zijn die ook het primaire besluit met mandaat heeft genomen).

    Dit beslismandaat geldt, gezien de bijzondere aard en totstandkomingsprocedure, niet voor raadsbesluiten. Bij raadsbesluiten geldt het mandaat in bezwaar- beroep, hoger beroep en mediationzaken uitsluitend voor voorbereidings- en uitvoeringshandelingen;

  • b.

    Zie Verordening op de commissie rechtsbescherming: handelingen samenhangend met ontvankelijkheidstoets (vormverzuim e.d.) geschieden door de medewerkers Jur. Zaken. Overige handelingen door medewerkers vakatelier.

  • d.

    Bevoegdheid tot instelling van beroep en hoger beroep blijft bij bevoegd orgaan. De door de mandataris aangewezen persoon is bevoegd alles te doen wat in het belang van de gemeente of het betrokken bestuursorgaan is (incl. financiële afwikkeling geschil tijden comparitie of regiezitting) Bij vakateliers met eigen juridische adviseurs en/of medewerkers wordt de gemeente in publiekrechtelijke rechtsgedingen vertegenwoordigd door die medewerkers. Medewerkers Juza kunnen door Leidinggevende Juza worden aangewezen voor alle gedingen.

  • f.

    Instemming portefeuillehouder noodzakelijk. Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen.

g. Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen.

 

  • 17.

    KLACHTEN (INTERN KLACHTRECHT).

 

Raad/BenW /Burg

 

Burg/AD/TD/L

 

 

**Zie specifieke regels opgenomen in de beleidsregels over het intern klachtrecht.

 

  • 18.

    WOB en WET HERGEBRUIK OVERHEIDSINFORMATIE

    Afdoening aanvragen om informatie (Wob) dan wel hergebruik (Who)

 

Raad (del)/

BenW/Burg.

 

M

 

 

 

  • 19.

    TOEZICHT EN HANDHAVING

  • a.

    Besluiten m.b.t. aanwijzing toezichthouders en eventuele beperking bevoegdheden als bedoeld in afdeling 5.2. van de Algemene wet bestuursrecht.

  • b.

    Besluiten m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom. Daaronder in ieder geval begrepen spoedshalve toepassing van bestuursdwang, besluiten op verzoek om wijziging van de begunstigingstermijn, besluit m.b.t. het innen c.q. invorderen van dwangsommen (inclusief kosten ter voorbereiding van bestuursdwang)besluiten m.b.t. het bewarings- en retentierecht en het intrekken van dwangsom of bestuursdwangbesluit.

 

BenW/Burg.

 

L

 

 

M

 

 

 

 

 

Tot de bevoegdheid behoren alle handelingen zoals de oplegging van een last en voorafgaande handelingen (o.a. constatering overtreding, sommering tot het staken van strijdig gebruik en aanvraag legalisatie).

 

  • 20.

    OPVRAGEN GEGEVENS UIT ALGEMENE REGISTERS

    Opvragen strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters (o.a. in verband met het verlenen van onderscheidingen en het verlenen van vergunningen)

 

BenW./B

 

M

 

 

 

  • 21.

    Personeelszaken

    zie bijlage bij dit register

 

 

 

 

Bijlage bij register Algemeen (onder-)mandaten m.b.t. personele zaken

BenW = college van burgemeester en wethouders AD = Algemeen directeur THD = Themadirecteur Daar waar in dit schema een bevoegdheid tot het nemen van besluiten over medewerkers wordt gelegd bij een leidinggevende, wordt deze bevoegdheid met betrekking tot de persoon van de leidinggevende zelf gemandateerd aan THD. Voor gelijkluidende besluiten m.b.t. de rechtspositie van de THD geldt dan dat de AD bevoegd is en voor gelijkluidende besluiten m.b.t. de rechtspositie van de AD geldt dat het college bevoegd blijft. Een en ander, tenzij anders gemeld. Bijv. Besluiten m.b.t. Keuzepensioen: Leidinggevende beslist over medewerkers, THD besluit over de leidinggevende, de AD over de THD en het college over de AD. Uitzonderingen:

 

  • -

    Beoordeling AD: (burgemeester en portefeuillehouder Personeel en organisatie i.p.v. college)

  • -

    reis- en verblijfkosten AD (portefeuillehouder Personeel en organisatie i.p.v. college),

  • -

    koop/verkoop vakantie-uren AD (portefeuillehouder Personeel en organisatie i.p.v. college) en

  • -

    uitvoering IKB en tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering: Deze bevoegdheden blijven in alle gevallen bij leidinggevende van het werkatelier personeels- en salarisadministratie

    - Benoeming en ontslag themadirecteuren: door college (i.p.v. AD)

     

     

    Onderwerp

    B&W

    AD

    THD

    Leidinggevende

     

    Besluiten m.b.t. openstelling vacature

     

    X

     

     

     

    Besluiten m.b.t. inhuur tijdelijk personeel

     

     

    X

     

     

    Besluiten m.b.t. benoeming medewerkers

     

     

     

    X

     

    Besluiten m.b.t. beoordeling medewerkers

     

     

     

    X

     

    Benoeming (B)ABS

     

     

     

    X (L. burgerzaken)

    1:2a t/m 1:2c CAR-UWO

    Stage-overeenkomst, werkervaringsplaats, aanstellingen op grond van de banenafspraak

     

     

     

    X

    2:1B, lid 1 CAR-UWO

    Plaatsing in andere functie

     

    X

     

     

    2:1B, lid 2, onder a CAR-UWO

    Tijdelijk andere werkzaamheden verrichten

     

    X

     

     

    2:1B, lid 2, onder b en c CAR-UWO

    Tijdelijk werken buiten de vastgestelde werktijden, beschikbaar zijn buiten de vastgestelde werktijden

     

     

     

    X

    2:7, 2:7a CAR-UWO

    Aanpassing arbeidsduur

     

     

     

    X

    3:3, 3:4, lid 1 CAR-UWO

    Vaststelling salaris, salarisverhoging

     

     

     

    X

    3:8 t/m 3:10 CAR-UWO

    Functioneringstoelage, arbeidsmarkttoelage, waarnemingstoelage

     

    X

     

     

    3:11 t/m 3:24 CAR-UWO

    Toelagen en uitkeringen personeel

     

     

     

    X

    3:25 en 3:26 CAR UWO

    Tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering

     

     

     

    X (L personeels- en salarisadmin.)

    3:27 t/m 3:35 CAR-UWO

    Uitvoering IKB

     

     

     

    X (L personeels- en salarisadmin.)

    3:36 CAR-UWO

    Verkoop vakantie-uren

     

     

     

    X

    4:1 CAR-UWO

    Besluit indeling functies in standaardregeling of bijzondere regeling

    X

     

     

     

    4:2, 4:4 CAR-UWO

    Afspraken maken over werktijden, verlof en planning van werkzaamheden, vaststelling werktijden

     

     

     

    X

    6:1 t/m 6:2:6 CAR-UWO

    Verlenen vakantie, overschrijden arbeidsduur, intrekken vakantie

     

     

     

    X

    6:4 t/m 6:4:3 CAR-UWO

    Buitengewoon verlof, langdurend zorgverlof, vakbondsverlof, kortdurend zorgverlof

     

     

     

    X

    6:4:5 t/m 6:4:5a CAR-UWO

    Overige redenen buitengewoon verlof

     

    X

     

     

    6:5 t/m 6:8 CAR-UWO

    Ouderschapsverlof, zwangerschaps- en bevallingsverlof, adoptie- en pleegzorgverlof

     

     

     

    X

    6:9 t/m 6:11 CAR-UWO

    Onbetaald verlof

     

    X

     

     

    Hoofdstuk 7 CAR-UWO m.u.v. 7:2:6 en 7:14 t/m 7:16 CAR-UWO

    Bedrijfsgeneeskundige begeleiding, aanspraken tijdens ziekte

     

     

     

    X

    7:2:6 CAR-UWO

    Buitendienststelling

     

     

    X

     

    7:14 t/m 7:16 CAR-UWO

    Sancties, herplaatsing in passende arbeid

     

    X

     

     

    8:1 CAR-UWO

    Ontslag op eigen verzoek (inclusief keuzepensioen)

     

     

     

    X

    8:2 CAR-UWO

    Ontslag wegens bereiken AOW-gerechtigde leeftijd

     

     

     

    X

    8:3 CAR-UWO

    Ontslag wegens reorganisatie

    X

     

     

     

    8:4 CAR-UWO

    Ontslag wegens volledige arbeidsongeschiktheid

     

     

     

    X

    8:5 CAR-UWO

    Ontslag wegens gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid

    X

     

     

     

    8:6 CAR-UWO

    Ontslag wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid

    X

     

     

     

    8:7 CAR-UWO

    Ontslag wegens ‘kleine ontslaggronden

     

    X

     

     

    8:8 CAR-UWO

    Overige ontslaggronden

    X

     

     

     

    8:9 CAR-UWO

    Ontslag na bekleding publieke functie

    X

     

     

     

    8:12 CAR-UWO

    Ontslag uit tijdelijke aanstelling of tijdelijke urenuitbreiding

     

     

     

    X

    8:13 CAR-UWO

    Ontslag als disciplinaire straf

    X

     

     

     

    8:15:1 CAR-UWO

    Schorsing als ordemaatregel

     

    X

     

     

    Hoofdstuk 10d CAR-UWO

    Boventalligverklaring

    X

     

     

     

    10d:4 CAR-UWO

    Rechten bij ontslag op grond van artikel 8:8 CAR-UWO

     

    X

     

     

    10d:8 t/m 10d:10 CAR-UWO

    Re-integratie bij ontslag op grond van artikel 8:6 CAR-UWO

     

     

     

    X

    10d:11 e.v. CAR-UWO

    Start Van werk naar werk-traject

    X

     

     

     

    10d:15 t/m 10d:24 CAR-UWO

    Uitvoering Van werk naar werk-traject

     

     

    X

     

    12:1:3 CAR-UWO

    Aanwijzen secretaris en plv. secretaris commissie voor GO en ter beschikking stellen van verder personeel voor het secretariaat

     

    X

     

     

    12:1:4 CAR-UWO

    Mededeling omtrent CAR-UWO

     

    X

     

     

    15:1:e CAR-UWO

    Goedkeuring nevenwerkzaamheden

     

     

     

    X

    15:1:19 CAR-UWO

    Verbod betreden arbeidsterrein

     

     

    X

     

    15:1:23 CAR-UWO

    Vergoeden van schade

     

     

    X

     

    15:1:24 CAR-UWO

    Toestemming gebruik eigen motorrijtuig

     

     

     

    X

    15:1:26 CAR-UWO

    Volgen van een opleiding

     

     

     

    X

    16:1:2, lid 1a CAR-UWO

    Schriftelijke berisping

     

     

     

    X

    16:1:2, lid 1b CAR-UWO

    Werk buiten normale werktijden zonder of tegen lagere vergoeding

     

    X

     

     

    16:1:2, lid 1c CAR-UWO

    Vermindering vakantie

     

    X

     

     

    16:1:2, lid 1d CAR-UWO

    Geldboete

     

    X

     

     

    16:1:2, lid 1e CAR-UWO

    Niet-betaling salaris

     

    X

     

     

    16:1:2, lid 1f CAR-UWO

    Bevriezen salaris

     

    X

     

     

    16:1:2, lid 1g CAR-UWO

    Vermindering salaris

     

    X

     

     

    16:1:2, lid 1h CAR-UWO

    Plaatsing in andere betrekking als disciplinaire maatregel

    X

     

     

     

    16:1:2, lid 1i CAR-UWO

    Schorsing als disciplinaire straf

     

    X

     

     

    17:4 e.v. CAR-UWO

    Persoonlijk Ontwikkelingsplan, functioneringsgesprek

     

     

     

    X

    17:5 CAR-UWO

    Aanwijzen interne of externe loopbaanadviseur

     

     

     

    X

    Interne richtlijn beloning

    Toekenning extra periodiek

     

    X

     

     

    Interne richtlijn beloning

    Bevordering naar functieschaal

     

     

     

    X

    Interne richtlijn beloning

    Gratificatie

     

    X

     

     

    Interne richtlijn beloning

    Toekennen attentie

     

     

     

    X

    2, 3 Regeling Generatiepact

    Goedkeuren aanvragen voor deelname of verdere vermindering arbeidsduur

     

     

     

    X

    6.3, 6.4 Sociaal statuut

    Herhaalde plaatsing, bevordering flexibiliteit en mobiliteit

     

    X

     

     

    8, 9 Regeling melding vermoeden misstanden

    Ontvangstbevestiging zenden, onderzoek instellen

     

    X

     

     

    1, lid 1 onder f Regeling melding vermoeden misstanden

    Benoeming vertrouwenspersonen

     

    X

     

     

Bijlage 2 Register VTH

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER VTH (Vastgesteld bij 5e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo)

    Besluiten m.b.t. (aanvragen om) omgevingsvergunningen op grond van de (Wabo), daaronder tevens begrepen alle voorbereidingshandelingen en besluiten m.b.t. het ambtshalve wijzigen, aanvullen en/of het geheel dan wel gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunningen.

BenW

ODBN/M

 

Bij meervoudige aanvragen adviseert de ODBN over de in de aanvraag begrepen activiteit milieu. De besluitvorming over het al dan niet verlenen van de vergunning geschiedt door Meierijstad. Omgevingsvergunningen met enkel de activiteit milieu (ook OBM en milieuneutraal) worden afgehandeld door de ODBN. Zo ook besluitvorming inzake (vormvrije)mer; besluit aanvullen aanmeldingsnotitie-mer, besluit geen mer en/of besluit mer,

  • 2.

    Het behandelen van meldingen op grond van het Activiteitenbesluit voor de inrichtingen voor zover deze niet vallen onder het basistakenpakket.

BenW

ODBN/M

 

 

  • 3.

    BOUWBESLUIT/BOUWVERORDENING/HUISNUMMERS

  • a.

    Het nemen van besluiten en afhandeling van meldingen op grond van het Bouwbesluit en/of Bouwverordening.

  • b.

    Besluiten over het toekennen en intrekken van huisnummers op grond van de Verordening naamgeving en nummering in verband met de omgevingsvergunningplichtige activiteiten bouwen en/of slopen.

BenW

M

 

         

Ad b. Voor het besluiten op aanvragen om een huisnummer die niet samenhangen met een omgevingsvergunningplichtige activiteit bouwen of slopen: zie register Werkatelier Gegevensbeheer. Voor besluiten betreffende naamgeving: zie register Gebiedsontwikkeling

  • 5.

    ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV)

  • a.

    Besluiten m.b.t. uitvoering van de APV, vergunningen of ontheffingen, alsmede besluiten in het kader van toezicht en handhaving (zie ook 12).

    Hiervan uitgezonderd zijn beschikkingen m.b.t.:

  • 1)

    het (ver)leggen van kabels en leidingen (zie werkatelier uitvoering wegen). Vergunningverlening voor kabels en leidingen valt in de meeste gevallen onder de werking van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur, AVOI);

  • 2)

    ontheffing gebruik gemeentewapen en –logo (zie werkatelier communicatie /online).

BenW/Burg

M

 

 

  • 6.

    OPSTIJGEN VAN BALLONNEN, HELICOPTERS E.D.

    De bevoegdheid tot het plegen van overleg met het college van gedeputeerde staten als bedoeld in artikel 35 van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

Burg

M

 

 

  • 7.

    DRANK- EN HORECAWET

    Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Drank- en Horecawet.

Burg

M

 

 

  • 8.

    ZONDAGSWET

    Besluiten m.b.t. het opleggen van nadere voorschriften en beperkingen.

Burg

M

 

 

  • 9.

    KANSSPELEN

 

  • a.

    Besluiten m.b.t. aanwezigheidsvergunningen voor speelautomaten

  • b.

    Besluiten m.b.t. kienen en loterijen

Burg

M

 

 

  • 10.

    WET NATUURBESCHERMING

    Het aanvragen van ontheffingen en vergunningen als bedoeld in de Wet natuurbescherming (o.a. schadelijk wild )

Burg

M

 

 

  • 11.

    WEGSLEEPVERORDENING MEIERIJSTAD en 174 WVW

  • Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Wegsleepverordening Meierijstad en artikel 174 WVW.

BenW/Burg

M (BOA’s en Markt-meesters).

politie en personeel van sleepbedrijf

Zie ook register van het Werkatelier Bedrijven voor de mandatering van de bevoegdheid op grond van de Wegsleepverordening aan de onder dat atelier vallende marktmeesters.

  • 12.

    TOEZICHT EN HANDHAVING

  • a.

    Besluiten m.b.t. de aanwijzing van toezichthouders en eventuele beperking van de bevoegdheden als bedoeld in afdeling 5.2. van de Algemene wet bestuursrecht.

  • b.

    Toezicht en handhaving op het gebied van de fysieke leefomgeving, waaronder in ieder geval begrepen: alle Wabo activiteiten, APV, Afvalstoffenverordening, Monumentenverordening, Drank- en Horecawet, Opiumwet en overige bijzondere wetten. Onder de bevoegdheid toezicht en handhaving vallen alle besluiten m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom bij (dreigende) overtreding van voorschriften genoemd in dit register en het Register Algemeen voor zover behorende tot het taakgebied van de werkateliers VTH en ODBN*. Daaronder in ieder geval begrepen spoedshalve toepassing van bestuursdwang, besluiten op verzoek om wijziging van de begunstigingstermijn, besluit m.b.t. het innen c.q. invorderen van dwangsommen (inclusief kosten ter voorbereiding van bestuursdwang) besluiten m.b.t. het bewarings- en retentierecht en het intrekken van dwangsom of bestuursdwangbesluit.

 

a.BenW/Burg.

     

b.BenW/Burg

 

a.L/ODBN*

       

b.M/ODBN *

 

a. Tot de bevoegdheid behoren alle aan de oplegging van een last voorafgaande handelingen (o.a. constatering overtreding, sommering tot het staken van strijdig gebruik en aanvraag legalisatie).

b. Voorafgaand aan een (definitief) handhavingsbesluit dient ODBN een voorgenomen handhavingsbesluit (lastgeving en invorderingsbeschikking) voor te leggen aan een M VTH van Meierijstad.

*Mandaat ODBN betreft taken op het gebied van toezicht en handhaving op grond van milieuwetgeving, Bouwbesluit en Wabo.

  • 13.

    Opiumwet

    Besluiten o.g.v. artikel 13b Opiumwet; met toepassing van het beleid inzake bestuurlijke handhaving van artikel 13b Opiumwet en het daarop vastgestelde Handhavingsarrangement

Burg/BenW

ODBN/M(juridisch medewerker)

 

Toelichting: De ODBN vertegenwoordigt de gemeente in procedures (incl. bezwaar) en bereidt de besluitvorming op bezwaarschriften geheel voor m.b.t. de tot aan de ODBN toegewezen taken. De beslissing op het bezwaarschrift geschiedt niet door de ODBN maar door het bestuursorgaan of M van VTH. (zie Register Algemeen voor mandaat voor het nemen van beslissingen op bezwaarschriften).

 

Bijlage 3 Register Vastgoedbeheer

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER VASTGOEDBEHEER (Vastgesteld bij 3e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    Besluiten op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs en de daarop gebaseerde beleidsregels, m.u.v. de bevoegdheden tot het vaststellen van het programma, het overzicht en het bekostigingsplafond alsmede besluiten op aanvragen voor huisvesting met een spoedeisend karakter en bekostiging bouwvoorbereiding.

BenW

L

 

 

  • 2.

    Besluitvorming (toekenning, uitbetaling, verrekening etc.) over vergoedingen op basis van een overeenkomst aangaande doordecentralisatie huisvestingskosten voortgezet onderwijs.

BenW

L

 

 

  • 3.

    Besluiten m.b.t. verkoop gemeentelijk vastgoed (gebouwen) met inachtneming van het geldende vastgoedbeleid.

BenW

M

 

Mandaat alleen na instemming portefeuillehouder

Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijke gronden: zie register werkatelier Grondzaken.

  • 4.

    Besluiten m.b.t. het verhuren, in gebruik geven c.q. maatschappelijk en commercieel beheren van gemeentelijk vastgoed (gebouwen) met alle daaraan verwante bevoegdheden.

BenW

M

 

Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijke gronden: zie register werkatelier Grondzaken.

 

Bijlage 4 Register Openbaar gebied

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD – REGISTER WERKATELIER OPENBAAR GEBIED (Vastgesteld bij 3e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken

orgaan

Afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1.

Gevonden zaken: Het nemen van alle besluiten bedoeld in de artikelen 5:5 t/m 5:12 van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. gevonden zaken, voor zover betrekking hebbende op (brom-)fietsten en zwerfdieren. (besluiten m.b.t. overige gevonden zaken bij Atelier KCC

Burg.

M

 

 

2.

Besluiten tot het inzetten van personeel, materiaal, materieel en externe diensten in het kader van de functionaliteit en veiligheid van de openbare ruimte.

BenW

M(storings coördinator)

 

De dienstdoende storingscoördinator heeft mandaat binnen de bestaande (raam)contracten. Voor opdrachtvertrekking buiten bestaande contracten reikt de bevoegdheid tot een bedrag van € 5000,--

3.

Besluiten m.b.t. aanvragen (waaronder ambtshalve) om verkeersbesluiten

BenW

M

 

 

4.

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen als bedoeld in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen wegverkeer.

BenW

M

 

 

5.

Bevoegdheden m.b.t. de aanstelling van verkeersregelaars en –brigadiers.

Burg.

M

 

 

6.

Besluiten m.b.t. ontheffingen op grond van artikel 149 Wegenverkeerswet en artikel 87 RVV (inclusief besluiten m.b.t. ontheffingen voor bijzondere transporten.

BenW

M

RDW

Ondermandaat ontheffingen bijzonder transport mogelijk aan Rijksdienst voor het wegverkeer

7.

Besluiten m.b.t. ontheffingen Afvalstoffenverordening.

BenW

M

 

 

8.

Besluiten m.b.t. aanvragen om parkeervergunningen als bedoeld in de parkeerverordening.

BenW

M

 

 

 

Bijlage 5 Register Heffing en invordering

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD – REGISTER WERKATELIER HEFFING EN INVORDERING (Vastgesteld bij 3e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken

orgaan

Afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

 

Besluiten m.b.t. administratief beroep tegen besluiten als bedoeld in artikel 26 van de Invorderingswet en 255 van de Gemeentewet wet op aanvragen om kwijtschelding gemeentelijke belastingen

BenW

Invorderingsambtenaar

 

De bevoegdheid om te besluiten op aanvragen om kwijtschelding is door heffings- en invorderingsambtenaar bij afzonderlijk besluit gemandateerd aan medewerkers van werkatelier Heffing- en invordering.

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 6 Register Financiële administratie

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER FINANCIËLE ADMINISTRATIE (Vastgesteld bij 3e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken

orgaan

Afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

 

Besluiten m.b.t. afwikkeling van aansprakelijkheidsstellingen van gemeente door derden.

BenW

M

 

 

 

Bijlage 7 Register Financieel beleid en advisering

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER FINANCIEEL BELEID EN ADVISERING (Vastgesteld bij 3e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken

orgaan

Afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1.

Besluiten ter zake van:

BenW

M

 

Uitoefening bevoegdheden dient plaats te vinden met inachtneming Treasurybeleid. Binnen 5 werkdagen dient van besluiten een afschrift aan de portefeuillehouder te worden verstrekt.

a.

het voorzien in vaste financieringsmiddelen.

 

 

 

 

b.

het aantrekken en uitzetten van vlottende geldmiddelen.

 

 

 

 

c.

het aangaan van rekening-courantovereenkomsten met banken en gesubsidieerde instellingen.

 

 

 

 

d.

vervroegde aflossing van door en aan de gemeente verstrekte geldleningen

Onder de besluiten wordt tevens begrepen het formeel afwikkelen van overeenkomsten voortvloeiende uit deze besluiten.

 

 

 

 

2.

Alle bevoegdheden ter uitvoering van de Hypotheekregeling Ambtenaren van de voormalige gemeente Sint-Oedenrode.( o.a. brieven met saldobevestigingen, informatie m.b.t. extra aflossing, opstellen van afrekeningen naar de notaris bij het oversluiten van hypotheken, verzoeken om toepassing van de regeling e.d)

BenW

M

 

Het betreft hier de uitvoering van de regeling die in 2002 buiten werking is gesteld en die alleen nog geldt voor al verstrekte hypothecaire leningen.

 

Bijlage 8 Register Uitkeringsadministratie

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER UITKERINGSADMINISTRATIE (Vastgesteld bij 3e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken

orgaan

Afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1.

Besluiten op het gebied van de WMO, SOCIALE ZAKEN en JEUGDWET

BenW

M

 

Zie register Toegang voor concrete omschrijving bevoegdheden m.b.t. genoemde besluiten

2.

Besluit m.b.t. het terugvorderen bij niet voldoen aan een aflossingsverplichting op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI, Bbz-2004 en uit onverschuldigde betaling en WWB.

BenW

M

 

Zie register Toegang voor concrete omschrijving bevoegdheden m.b.t. genoemde besluiten

3.

Het besluiten tot het buiten invordering stellen/kwijtschelden van vorderingen voortvloeiende uit de Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI, Bbz-2004 en uit onverschuldigde betaling;

 

 

 

Zie register Toegang voor concrete omschrijving bevoegdheden m.b.t. genoemde besluiten

4.

Het verstrekken van voorschotten op uitkeringen op grond van de Participatiewet, IOAW en IOAZ

 

 

 

Zie register Toegang voor concrete omschrijving bevoegdheden m.b.t. genoemde besluiten

 

Bijlage 9 Register Toegang

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER TOEGANG (Vastgesteld bij 6e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    WMO ALGEMEEN

    Besluiten m.b.t. aanvragen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen.

BenW

M(klantmanagers)

 

Medewerkers Uitkeringsadministratie die belast zijn met deze werkzaamheden zijn bevoegd het besluit in opdracht van de klantmanager te ondertekenen.

  • 2.

    WMO BESCHERMD WONEN

    Besluiten met betrekking tot beschermd wonen op grond van de Verordening maatschappelijke ondersteuning

  • a.

    het bepalen en organiseren van de toegang Beschermd Wonen voor Brabant Noordoost-oost.;

  • b.

    de bevoegdheid te beslissen op aanvragen voor Beschermd Wonen;

  • c.

    de bevoegdheid te beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten over Beschermd Wonen.

  • d.

    het in beroep en hoger beroep voeren van verweer in zaken over Beschermd Wonen.

  • e.

    het instellen van hoger beroep in zaken over Beschermd Wonen.

BenW

a,c,d,e:

BenW Den Bosch

b. Directeur dienst Publiekszaken van de gemeente Den Bosch

a,d en e: M. gemeente Den Bosch

 

  • 3.

    GEHANDICAPTENPARKEERKAARTEN

    (Verkeers-)besluiten m.b.t. gehandicaptenparkeerkaarten en plaatsen (bord E6 met onderbord)

BenW

M (klant managers

 

 

  • 4.

    SOCIALE ZAKEN

  • a.

    Besluiten m.b.t. uitkeringen op grond van de Participatiewet, IOAW / IOAZ, Wi (Wet inburgering), Wko (Wet Kinderopvang), inclusief beoordeling of voldaan wordt aan de Wet taaleis participatiewet

  • b.

    Besluiten m.b.t. toepassing van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • c.

    Het toepassen van een afstemming o.g.v. de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015

  • d.

    Besluiten m.b.t. het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van Titel 5:4 Awb en de daarop gebaseerde beleidsregels

  • e.

    Besluiten inzake toekenning/ afwijzing / terugvordering / om niet stelling inzake levensonderhoud Bbz-2004.

  • f.

    Besluiten inzake toekenning/afwijzing/ terugvordering inzake bedrijfskapitaal Bbz-2004

  • g.

    Het verstrekken van informatie aan onderhoudsplichtige ex-partners van bijstandscliënten

  • h.

    Besluiten m.b.t. het instellen van verhaal voortvloeiend uit de Participatiewet, IOAW en IOAZ

  • i.

    Het nemen van besluiten tot het instellen van verhaal in rechte van bijstand voortvloeiend uit de Participatiewet, IOAW en IOAZ;

  • j.

    Het opstellen van een trajectplan voor de uitstroom van uitkeringsgerechtigden uit de Participatiewet, IOAW, IOAZ en WI;

  • k.

    Het verstrekken van voorschotten op uitkeringen op grond van de Participatiewet, IOAW en IOAZ

  • l.

    Het besluiten tot het buiten invordering stellen/kwijtschelden van vorderingen voortvloeiende uit de Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI, Bbz-2004 en uit onverschuldigde betaling

  • m.

    Het nemen van besluiten tot toekenning uitkeringen voortvloeiende uit mediation en procedure bezwaar en beroep en het beslissen tot buiten invorderingstelling.;

  • n.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het passeren van notariële akten tot vestiging van Krediethypotheken ingevolge de Participatiewet. Het meewerken aan rangwisseling en doorhaling hypotheek. Het verlenen van volmacht aan derden ter uitvoering van deze rechtshandelingen.

  • o.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle buitengerechtelijke rechtshandelingen uit hoofde van de verhaalbepalingen voortvloeiende uit de Participatiewet, IOAW, IOAZ en WWB

  • p.

    Besluit m.b.t. het terugvorderen bij niet voldoen aan een aflossingsverplichting op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI, Bbz-2004 en uit onverschuldigde betaling en WWB

BenW

a t/m k: M (klantmanagers /sociaal rechercheurs*)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                       

l: M (Klantmanagers/ medew. fin adm.) m en o: M (juridisch medew.r)

 

                 

n: L en M (klantmanager)

 

 

                             

p:.M (medew. Fin. Adm).

 

Ad a: * Bevoegdheden als hier bedoeld worden toegekend aan de klantmanagers. De onder a vallende specifieke bevoegdheden tot het opschorten van een uitkering en het bieden van een hersteltermijn (Artikel 54 lid 1 en 2 Participatiewet, Artikel 17 lid 1 en 2 IOAW en artikel 17 lid 1 en 2 IOAZ) worden daarnaast ook toegekend aan de sociaal rechercheurs.

 

                                           

Ad f: Klantmanager is bevoegd mits wordt gehandeld met instemming van leidinggevende als het bedrag hoger is dan €6000,-- .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 

Ad l: Besluiten op grond van de bevoegdheden onder l. worden genomen door de klantmanagers of medewerker(s) van de financiële administratie die belast zijn met deze werkzaamheden. Voorwaarde voor besluitvorming is dat de besluiten bij bedragen vanaf € 6000,--niet mogen worden genomen zonder instemming van de leidinggevende.

 

Ad n: Klantmanager is bevoegd mits wordt gehandeld met instemming leidinggevende.

  • 5.

    JEUGDWET

  • A.

    Besluiten op grond van de Jeugdwet (1)

  • a.

    Het nemen van een besluit op een aanvraag voor een individuele voorziening voor jeugdhulp, inclusief besluit PGB of ZIN (artikel 2.3 eerste lid en art. 8.1.1 Jeugdwet, art. 3, 9 en 10 van de Verordening Jeugdhulp en de daarop gebaseerde nadere regels).

  • b.

    Het treffen van een noodzakelijke voorziening op grond waarvan ouders in staat worden gesteld de ouderlijke zorg binnen het bestaande gezinsverband te continueren bij kortdurend verblijf (artikel 2.3, derde lid Jeugdwet)

  • c.

    Het nemen van een besluit tot herzien dan wel intrekken van een besluit tot het toekennen van een individuele voorziening of persoonsgebonden budget. Het nemen van een besluit tot het terugvorderen van het PGB of het terugvorderen van de geldswaarde van een ZIN-voorziening.(artikel 8.1.4. Jeugdwet en artikel 11 Verordening Jeugdhulp).

  • d.

    Het al dan niet steekproefsgewijs onderzoek doen naar rechtmatige besteding van PGB. (Artikel 11 verordening Jeugdhulp).

BenW

M

 

Medewerkers Uitkeringsadministratie die belast zijn met deze werkzaamheden zijn bevoegd te besluiten. Voorwaarde is dat de besluiten niet mogen worden genomen zonder of in afwijking van het advies van de klantmanagers of medewerkers basisteam jeugd en gezin.

  • 6.

    Het vertegenwoordigen van het college in geval van een bezwaar- en beroepsprocedure inzake een besluit op grond van de Jeugdwet als bedoeld bij 5

B&W

M (klantmanager/juridisch medewerkers*)

Directeur Ons Welzijn/ Teamlid basisteam Jeugd en Gezin

 

* mandaat M geldt voor de gevallen dat de besluiten door de medewerkers uitkeringsadministratie worden genomen.

De door de colleges van de voormalige gemeenten Veghel en Sint Oedenrode aan de directeur van Ons Welzijn verleende mandaten ter uitvoering van de Jeugdwet blijven van kracht.

  • 7.

    Besluiten op grond van de Jeugdwet (2)

  • a.

    Het bepalen dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf niet zijnde verblijf bij een pleegouder van de Jeugdwet nodig is. (artikel 6.1.2 vijfde lid Jeugdwet).

  • b.

    Het doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming indien een gezagsmaatregel overwogen moet worden (artikel 2.4 Jeugdwet).

  • c.

    Het doen van een vooronderzoek na melding van een hulpvraag of melding en daarmee samenhangende bevoegdheden of het in overleg met de jeugdige of de ouders afzien van een vooronderzoek(artikel 5. Verordening jeugdhulp).

  • d.

    Het vooraf volledig, objectief en in begrijpelijke bewoordingen inlichten van de jeugdige en de ouder over te maken keuze voor een PGB dan wel een Zin-voorziening (artikel 8.1.6 Jeugdwet).

  • e.

    Het maken van een schriftelijk verslag van het onderzoek(artikel 7 Verordening Jeugdhulp).

  • f.

    Het indienen van een verzoek bij de rechter gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging. Het doen van mededelingen aan de raad van kinderbescherming hierover (artikel 6.1.8 eerste lid en art. 6.1.12 zesde lid Jeugdwet en art. 4 tweede lid van de Verordening Jeugdhulp)

  • g.

    Het treffen van een passende (tijdelijke) maatregel in geval van crisis, jeugdhulp toewijzen gedurende maximaal 4 weken (artikel 4 tweede lid van de Verordening).

  • h.

    Het doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming, het ontvangen van de notificatie intake (artikel 2.4 eerste lid Jeugdwet)

  • i.

    Vertegenwoordiging bij de kinderrechter. Het namens het college op het gebied van de jeugdhulp aanwezig zijn bij en het verstrekken van inhoudelijke informatie aan de rechtbank bij zaken niet zijnde gemeentelijke bezwaar- en beroepsprocedures Awb.

  • j.

    Het indienen van een verzoek bij de kinderrechter gericht op het verkrijgen van een vrijwillige machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp, alsmede het doen van mededelingen aan de raad van de kinderbescherming hierover (artikel 6.1.8 eerste lid Jeugdwet , art. 6.1.12 zesde lid Jeugdwet en art. 4 tweede lid van de Verordening Jeugdhulp.

  • k.

    Het inzetten van spoedhulp in het kader van de Jeugdwet via een verwijsbrief crisishulp en zonder verleningsbesluit gedurende een periode van maximaal vier weken.

  • l.

    Het versturen van berichten en het ontvangen van notificaties d.m.v. Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV(artikel 2.4 eerste lid Jeugdwet).

B&W

M (Consulent Jeugd

Directeur Ons Welzijn/ Teamlid basisteam Jeugd en Gezin

 

Functionaris dient te beschikken over een VOG niet ouder dan 2 jaar en te voldoen aan alle wettelijke kwaliteitseisen .

De door de colleges van de voormalige gemeenten Veghel en Sint Oedenrode aan de directeur van Ons Welzijn verleende mandaten ter uitvoering van de Jeugdwet blijven van kracht.

  • 8.

    Algemeen: Vertegenwoordiging in rechtsgedingen

    Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle publiekrechtelijke rechtsgedingen (inclusief bezwaar) m.b.t. de tot aan het werkatelier toegewezen taken (voor zover niet genoemd onder 6.)

Burg/BenW

M(klantmanager/ juridisch adviseur)

 

 

 

Bijlage 10 Register Gebiedsontwikkeling planologie

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER GEBIEDSONTWIKKELING EN PLANOLOGIE (Vastgesteld bij 6e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    Besluiten m.b.t. overeenkomsten betreffende vaststelling/wijziging of uitwerking van bestemmingsplannen (waaronder verhaal planschade).

BenW

L

 

 

  • 2.

    Besluiten m.b.t. exploitatieovereenkomsten

BenW

L

 

 

  • 3.

    Besluiten m.b.t. de afhandeling van aanvragen om vergoeding van planschade als bedoeld in artikel 6.1 Wro en daarop gebaseerde verordening. Onder dit mandaat valt de bevoegdheid tot het afwijzen of buiten behandeling laten van kennelijk ongegronde of kennelijk niet-ontvankelijke of aanvragen.

BenW

M

 

Mandaat wordt verleend onder de voorwaarde dat het advies van de op grond van de verordening ingeschakelde adviseur wordt gevolgd. Bij aanvragen die kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn geldt deze voorwaarde niet.

  • 4.

    Het geven van reacties op principeverzoeken (schetsplannen – en niet uitgewerkte plannen m.b.t. het gebruik van gronden en opstallen) welke in strijd zijn met het vigerende bestemmingsplan). Het betreft hier een voorstadium van een besluit tot wijziging/herziening van een bestemmingsplan (Zie ook register VTH).

BenW

M

 

Positieve reactie alleen met mandaat mogelijk indien het plan past in de meest recente structuurvisie

  • 5.

    De bevoegdheid op grond van artikel 3.9 van de Wet ruimtelijke ordening tot het afwijzen van een aanvraag om een bestemmingsplan vast te stellen (betreft een door de Raad aan het college gemandateerde bevoegdheid met de mogelijkheid van ondermandaat).

BenW

M

 

 

  • 6.

    De bevoegdheid tot het wijzigen c.q. flexibel toepassen van het vastgestelde woningbouwprogramma, met inachtneming van de in het besluit tot vaststelling van het woningbouwprogramma opgenomen marges en voorwaarden.

BenW

L

 

 

  • 7.

    MONUMENTEN EN ARCHEOLOGIE

  • a.

    Besluiten m.b.t. het aanwijzen tot een gemeentelijk monument (inclusief het intrekken van een aanwijzing).

  • b.

    Besluiten m.b.t. gemeentelijke monumentensubsidie.

  • c.

    Besluit m.b.t. oplegging duldplicht als bedoeld in artikel 57, lid 2 van de Monumentenwet 1988 (o.g.v Erfgoedwet geldend tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet

BenW

M

 

Ad a. Voorwaarden: instemming portefeuillehouder en uitsluitend op advies van monumentencommissie

 

Opmerking: Vergunningverlening, toezicht en handhaving ondergebracht bij VTH

  • 8.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle publiekrechtelijke rechtsgedingen (inclusief bezwaar) m.b.t. de tot aan het werkatelier toegewezen taken

Burg/BenW

M(juridisch adviseur)

 

 

  • 9.

    Met ruimtelijke procedures samenhangende voorbereidingshandelingen en -besluiten (bijvoorbeeld hogere waarden geluid, (aanmeld)notitie vormvrije mer-beoordeling, selectiebesluit archeologie of projectplan explosievenonderzoek, landschapsinpassingsplan of erfbeplantingsplan)

Burg/BenW

M

 

Mandaat voor besluitvormig m.b.t. geluid, mer en archeologie  wordt verleend onder de voorwaarde dat eerst advies van de deskundig adviseur zoals ODBN of regioarcheoloog wordt ingewonnen en dit advies wordt gevolgd.

Let op: Bevoegdheden gemeenteraad zijn niet begrepen in dit mandaat.

  • 10.

    NAAMGEVING

    Het aanduiden van delen van de openbare ruimte als bedoeld in artikel 2, lid 2 en 3 van de Verordening naamgeving en nummering (naamgeving)

    Bevoegdheden m.b.t. nummering, afbakening en aanbrengen van naam- en nummerborden: zie registers VTH en gegevensbeheer

BenW

M

 

Op voorwaarde van instemming door de portefeuillehouder en na positief advies van commissie naamgeving of, zolang deze niet is ingesteld, vergelijkbare andere deskundigen.

 

Bijlage 11 Register Bedrijven

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER BEDRIJVEN (Vastgesteld bij 3e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken

orgaan

Afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

 

WEGSLEEPVERORDENING MEIERIJSTAD

Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Wegsleepverordening Meierijstad.

BenW

Marktmeesters).

politie en personeel van sleepbedrijf

Zie ook register van het Werkatelier VTH voor de mandatering van deze bevoegdheid aan de onder dat atelier vallende Boa’s.

 

Bijlage 12

Register Grondzaken (Vastgesteld bij 5e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    Besluiten m.b.t aanvragen van kopers om ontheffing van de verboden opgenomen in de Nota grondzaken en algemene voorwaarden tot verkoop, vervreemding of verhuur van woningbouwkavels en bedrijfskavels.

BenW

M

 

 

  • 2.

    Besluiten m.b.t. verkoop door de gemeente van kavels voor woningbouw, bedrijven en reststroken, daarbij inbegrepen de bevoegdheid af te wijken van de criteria opgenomen in de Nota grondzaken en algemene voorwaarden.

BenW

M

 

Mandaat als wordt voldaan aan de criteria die zijn opgenomen in de Nota grondzaken en algemene voorwaarden. Als moet worden afgeweken van de criteria geldt de voorwaarde van dat de portefeuillehouder moet instemmen met het voorgenomen besluit. .

  • 3.

    Besluiten m.b.t. de aankoop van gronden benodigd voor het realiseren van een voorziening waartoe college eerder heeft besloten. Besluiten m.b.t. optieverlening zijn in deze bevoegdheid begrepen.

BenW

M

 

Als in het besluit van het college de aankoopprijs nog niet is begrepen alleen mandaat na instemming portefeuillehouder.

  • 4.

    Besluiten m.b.t. het vestigen en opzeggen van zakelijke rechten ( opstalrecht, mandeligheid, hypotheek en erfdienstbaarheid) en kwalitatieve verplichtingen op gemeentelijke eigendommen en eigendommen van derden.

BenW

M

 

Bevoegdheid tot vestiging en opzeggen zakelijk recht op gemeentelijk eigendom alleen mogelijk na instemming portefeuillehouder. Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijk vastgoed (gebouwen); zie register werkatelier Vastgoedbeheer

  • 5.

    Besluiten m.b.t. het verhuren, verpachten, in gebruik geven c.q. commercieel beheren van gemeente-eigendommen (gronden) met alle daaraan verwante bevoegdheden

BenW

M

 

Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijk vastgoed (gebouwen); zie register werkatelier Vastgoedbeheer

Bijlage 13 Register Gegevensbeheer (Vastgesteld bij 5e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

 

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    Besluiten over het toekennen en intrekken van huisnummers op grond van de Verordening naamgeving en nummering in gevallen waarin er geen verband is met de omgevingsvergunningplichtige activiteiten bouwen en/of slopen. (o.a. mantelzorgwoning zonder vergunningsplicht, vernummering, nevenadressen en correcties).

BenW

M

 

Instemming van werkatelier VTH met voorgenomen besluit is vereist

Opmerking: Besluiten zijn gemandateerd aan werkatelier VTH in de gevallen waarin sprake is van omgevingsvergunningplichtige activiteiten bouwen en/of slopen.

  • 2.

    Voor bevoegdheden o.g.v. BAG en andere basisregistraties: zie Register Algemeen