Organisatie | Servicepunt71 |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Besluit van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Servicepunt71 houdende sollicitatiecode Sollicitatiecode voor de organisaties Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Zoeterwoude en Servicepunt71 |
Citeertitel | Sollicitatiecode voor de organisaties Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Zoeterwoude en Servicepunt71 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 27, eerste lid, van de Wet op de ondernemingsraden
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2018 | 15-05-2018 | nieuwe regeling | 26-09-2013 |
De tekst van de ‘Sollicitatiecode voor de organisaties Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Zoeterwoude en Servicepunt71’ en de bijbehorende Toelichting, die hier als herhaalt en ingelast dient te worden beschouwd, vast te stellen, onder voorbehoud van vaststelling van de code door de andere vier organisaties.
Bij het benoemen van een kandidaat wordt onderstaande volgorde aangehouden: Medewerkers met een voorrangspositie bij het bestuursorgaan waar de functie vacant is hebben, indien zij aan de gevraagde functie-eisen en competenties voldoen, voorrang op alle andere kandidaten. Vervolgens hebben interne kandidaten bij gelijke geschiktheid voorrang op externe kandidaten.
Artikel 5 Inhoud van de advertentie (zowel in- als extern)
In de advertentie wordt in ieder geval vermeld:
Een medisch onderzoek in verband met de aanstelling kan slechts plaatsvinden als voor de vervulling van de functie bijzondere eisen op het punt van de medische geschiktheid moeten worden gesteld en uitsluitend nadat alle overige beoordelingen van geschiktheid voor vervulling van de functie hebben plaatsgevonden.
Artikel 12 Verklaring omtrent het gedrag
De aanstelling van de te benoemen sollicitant geschiedt onder voorbehoud van overlegging van een verklaring omtrent het gedag van waaruit geen belemmeringen tot aanstelling blijken. HRM verzorgt de formulieren voor de aanvraag van de verklaring omtrent het gedrag. De kosten zijn voor rekening van het bestuursorgaan na overleggen van het betalingsbewijs.
Artikel 13 Vergoeding reiskosten
Aan de sollicitant worden op verzoek de gemaakte reiskosten vergoed op basis van openbaar vervoer of op basis van de geldende vergoeding per km. Ten tijde van de vaststelling van deze sollicitatiecode is dit € 0,19 per km.
Artikel 14 Afwijzing, afronding selectieprocedure
Indien het bestuursorgaan, in enige fase van de selectieprocedure, besluit dat een sollicitant niet in aanmerking komt voor de vervulling van de vacature, ontvangt deze uiterlijk binnen twee weken na dit besluit telefonisch, schriftelijk of elektronisch bericht. De afwijzing wordt zo goed mogelijk door de vacaturehouder gemotiveerd.
De sollicitatieprocedure wordt als afgerond beschouwd indien de vacature is vervuld dan wel doordat het bestuursorgaan heeft besloten dat de vacature vervalt. Alle op dat moment nog deelnemende kandidaten aan de procedure, ontvangen hierover uiterlijk binnen twee weken telefonisch, schriftelijk of elektronisch bericht.
Artikel 15 Klachtenbehandeling
De sollicitant die van oordeel is dat de sollicitatiecode niet correct is toegepast, heeft het recht om bij het bestuursorgaan een gemotiveerde klacht in te dienen.
Het bestuursorgaan handelt, binnen zes weken na ontvangst, de klacht schriftelijk af.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van Servicepunt71 26 september 2013
Namens deze
De voorzitter
De secretaris
TOELICHTING BEHOREND BIJ DE SOLLICITATIECODE VOOR DE ORGANISATIES LEIDEN, LEIDERDORP, OEGSTGEEST, ZOETERWOUDE EN SERVICEPUNT 71.
Zowel de re-integratie- als herplaatsingskandidaat wordt hier genoemd. Beide termen worden in de verschillende organisatieonderdelen gebruikt. Voor medewerkers in een WIA-traject geldt op grond van artikel 7:9 CAR-UWO dat de organisatie verplicht is deze te re-integreren in het eigen werk dan wel in een andere functie binnen de organisatie en hebben op grond van die verplichting automatisch een voorrangspositie. Ook voor medewerkers die boventallig zijn verklaard geldt de voorrangspositie.
Artikel 3 Betrokkenen en taken bij de selectie
In de meeste gevallen zal de vacaturehouder ook zelf als voorzitter van de selectiecommissie optreden. Hij/zij kan er voor kiezen een andere voorzitter aan te wijzen.
Bij de werving voor de functie van gemeentesecretaris dan wel directeur van Servicepunt71 heeft de OR op grond van de WOR adviesrecht. Ook kan een lid van de OR deel uitmaken van de selectieprocedure.
Bij de werving van hoge functionarissen is het gebruikelijk om naast de selectiecommissie ook een adviescommissie in te stellen. Binnen de deelnemende organisaties wordt hier verschillend mee omgegaan.
Uitgangspunt is dat eerst intern wordt geworven. In bijzondere gevallen kan de werving gelijktijdig in- en extern plaatsvinden. Hierbij moet worden gedacht aan cruciale functies die met spoed moeten worden vervuld. Indien sprake is van gelijktijdige werving in-en extern, wordt hier melding van gemaakt in de vacaturetekst. De vacaturehouder neemt hierover een beslissing, nadat advies is ingewonnen bij HRM.
Bij het benoemen van een kandidaat wordt de onderstaande volgorde aangehouden:
1e medewerker met een voorrangspositie;
3e uitzendkracht of andere inleenkracht bij de deelnemende organisatie waar de vacature is;
Alleen de re-integratie- en herplaatsingskandidaten van het bestuursorgaan waar de vacature zich voordoet, hebben een voorrangspositie bij wervingsactiviteiten van dat betreffende bestuursorgaan. Re-integratie- en herplaatsingskandidaten van de andere deelnemende bestuursorganen worden slechts als interne kandidaat aangemerkt en krijgen die voorrangspositie daar niet.
De gemeente Leiden heeft, naast de medewerkers van de deelnemende organisaties, ook WSW- en WIW-medewerkers, met wie zij een arbeidsovereenkomst heeft, als interne kandidaat aangemerkt. Deze medewerkers worden alleen bij vacatures van de gemeente Leiden als interne kandidaat aangemerkt.
In verband met de eisen uit de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) wordt, ten behoeve van in de deelnemende organisatie werkzame uitzendkrachten en andere inleenkrachten, standaard in de vacature tekst opgenomen dat bij het ontbreken van geschikte interne kandidaat, hun sollicitatie direct na de interne procedure bij de sollicitatieprocedure wordt betrokken, alvorens de vacature extern uit te zetten.
Artikel 6 Ontvangstbevestiging sollicitatie
Alleen sollicitatiebrieven en sollicitaties via de mail worden in behandeling genomen. Indien een sollicitant telefonisch reageert, wordt geadviseerd een mail of brief te sturen. Alle reacties worden naar HRM gestuurd. Ontvangstbevestigingen worden uiterlijk binnen drie werkdagen verzonden, per brief of per mail.
HRM zorgt voor verspreiding van de sollicitaties onder de leden van de selectie- c.q. adviescommissie.
Uitgangspunt is dat interne kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De vacaturehouder dient de mogelijkheid te hebben om hiervan af te wijken indien het aantal sollicitanten een te groot beslag op zijn tijd legt, of indien op voorhand duidelijk is dat de kandidaat in geen geval benoembaar is.
De termijn van uitnodigingen kan, zeker in het geval van interne kandidaten, verkort worden. De sollicitant dient wel in de gelegenheid te worden gesteld zich goed op het gesprek voor te bereiden.
Bij de werving van hoge functionarissen is het gebruikelijk om naast de selectiecommissie ook een adviescommissie in te stellen. Binnen de deelnemende organisaties wordt hier verschillend mee omgegaan.
Artikel 14 Afwijzing, afronding selectieprocedure
Interne sollicitanten en sollicitanten waarmee een gesprek heeft plaatsgevonden moeten gemotiveerd worden afgewezen. De vacaturehouder kan de kandidaten telefonisch van de afwijzing in kennis stellen. Indien de sollicitant hierom verzoekt, zal de afwijzing ook schriftelijk worden meegedeeld.