Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | De Vughtse Regeling |
Citeertitel | De Vughtse Regeling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Financiën en Rijksinfra |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2018 | 22-12-2016 | Nieuwe regeling | 22-12-2016 | Z15 – 068358 |
Het weg- en treinverkeer in Nederland groeit gestaag. Voor Vught, met zijn uitgebreid netwerk van spoor- en autowegen, heeft dat grote gevolgen. Er zijn dan ook ingrijpende maatregelen nodig om al dat verkeer in goede banen te leiden.
Zo houden we onze gemeente veilig, leefbaar en bereikbaar voor onze inwoners, bedrijven en instellingen. Ook in de toekomst.
Voor een groep bewoners is er ook een andere kant van het verhaal. De effecten van de noodzakelijke maatregelen op hun leefomgeving zijn enorm. Zo moeten sommige inwoners hun woning verlaten. Anderen leiden schade of krijgen te maken met overlast tijdens de bouw.
In een aantal gevallen biedt de wet compensatie of schadevergoeding. Maar soms dreigen bewoners tussen wal en schip te vallen. Zij zitten ‘vast’ in een situatie waarin de wet niet voorziet. Zij kunnen geen kant uit. Voor hen is er nu een vangnet op maat:
De Vughtse Regeling (DVR) is een gemeentelijk initiatief om Vughtse inwoners te helpen die mogelijk in de problemen komen door de plannen aan spoor en weg. De Regeling bestaat uit twee delen:
1 Maatschappelijke voorzieningen, hulpverlening en ondersteuning
Het eerste deel van De Vughtse regeling biedt hulp en ondersteuning bij problemen die ontstaan door de plannen aan het spoor of de weg. U kunt hiervoor terecht bij Wegwijs+.
Wegwijs+ is een samenwerking van verschillende organisaties. Wegwijs+ helpt u met uw vragen, zorgen of signalen op het gebied van:
Hebt u behoefte aan ondersteuning of hulp van Wegwijs+? Neemt u dan contact op: wegwijs@vught.nl of 073 658 07 50.
De aankoopregeling is bedoeld als vangnet voor bewoners die:
U zit ‘vast’ in uw woning als uw woning onverkoopbaar is door het (toekomstige) werk aan het spoor of de weg.
Komt u in aanmerking voor De Vughtse Regeling, dan kunt u, onder bepaalde voorwaarden, uw woning verkopen aan een stichting voor een garantiewaarde van 95% van de geldende marktwaarde.
Zo zit u niet langer ‘vast’. U kunt dan weg uit uw woning als dat écht nodig is.
In een latere fase kijkt de Vughtse Regeling ook naar mogelijkheden die het werk aan spoor en weg biedt. Bijvoorbeeld door herontwikkeling in de vernieuwde weg- en spoorzone, met nieuwe initiatieven, kansen en perspectieven voor bewoners en bedrijven. Daarvoor gaan we op zoek naar ontwikkelaars, investeerders en makelaars, maar ook naar belangstellende bewoners.
Deze brochure gaat over de uitgewerkte en vastgestelde Aankoopregeling. Voor veel inwoners is de aankoopregeling in deze fase het meest urgent.
Voor welke woningen geldt de Vughtse Aankoopregeling? Wie komt ervoor in aanmerking? Aan welke voorwaarden moet worden voldaan? Kortom:
hoe werkt de Aankoopregeling in de praktijk?
We leggen het u stap voor stap uit.
De Aankoopregeling is nieuw en uniek voor Vught. Daarom gaat zij van start als een ‘pilot’. In de pilotfase testen we de Regeling in de praktijk, daarna krijgt zij haar definitieve vorm. Tot dan geldt er enig voorbehoud op de regels en voorwaarden in deze brochure. Ondertussen kunt u gewoon uw aanvraag indienen. Meer over de pilot leest u in hoofdstuk 5.
De Aankoopregeling loopt tot 2024. Waarschijnlijk is in 2025/2026 het werk aan de weg en het spoor afgerond. Elk jaar evalueren we de Regeling. Zo nodig passen we haar tussentijds aan. Bijvoorbeeld als de Regeling niet meer beantwoordt aan het doel of de woningmarkt verstoort. In het uiterste geval kan de Aankoopregeling worden beëindigd.
In hoofdstuk 1 leest u voor wie de Aankoopregeling is bedoeld. Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:
Is uw grond – mét uw woning – nodig voor de aanleg van het spoor of de weg, dan koopt ProRail of Rijkswaterstaat uw woning aan. Uw schade, door verlies van uw eigendom, wordt dan volledig vergoed op grond van de wet. U kunt dan geen gebruik maken van de Vughtse Regeling.
U komt wel voor de Vughtse Regeling in aanmerking als u wettelijke schadevergoeding krijgt voor een eigendom, niet zijnde uw woning. Daarvan is sprake als u bijvoorbeeld een deel van uw tuin of een bijgebouw (schuur of berging) tegen wettelijke vergoeding moet afstaan. In dat geval blijft de Aankoopregeling voor uw woning van kracht.
Is uw woning niet uitgezonderd van de Aankoopregeling, zoals hierboven bedoeld, dan geldt er een aantal (entree)voorwaarden. Om in aanmerking te komen voor de Regeling, moeten u en uw woning daaraan voldoen. Er zijn vier entreevoorwaarden.
De Aankoopregeling geldt voor ‘eigen’ woningen bestemd voor permanente bewoning. U bent de eigenaar van de woning en woont er zelf. De woning is uw hoofdverblijf *.
De volgende objecten komen niet in aanmerking voor de Regeling:
In het toepassingsgebied staan alle woningen waarvoor de aankoopregeling geldt. Het gaat om de eerste- en tweedelijns bebouwing langs het spoor en de N65. Het gebied heeft een directe relatie met de werkzaamheden aan het spoor en de rijksweg. Op pagina 2 deze brochure vindt u een kaart van het toepassingsgebied.
U hebt een reële verkoopinspanning geleverd om de woning openbaar te verkopen tegen marktconforme voorwaarden. Hieronder leest u wat deze begrippen inhouden.
U hebt een ‘reële verkoopinspanning’ geleverd als:
uw woning minimaal tien maanden (vergeefs) te koop staat via bijvoorbeeld www.funda.nl op het moment dat u zich aanmeldt voor de Aankoopregeling; of:
Onder ‘openbare verkoop’ wordt verstaan dat de woning publiek wordt aangeboden aan iedereen die geïnteresseerd is.
Onder 'marktconforme voorwaarden' wordt verstaan dat de woning voor een realistische vraagprijs en leveringsvoorwaarden wordt aangeboden. De vraagprijs is gebaseerd op de feitelijke toestand van de woning. Daarnaast moet de woning vrij zijn van beperkingen, zoals vrij van huur*, vrij van voorkerusrecht enz.
4. Aantoonbare noodzaak tot verhuizing
U hebt, als eigenaar-bewoner, een aantoonbare noodzaak om op korte termijn te verhuizen.
Er is sprake van een noodzaak tot verhuizing op korte termijn bij:
2.4 U voldoet aan de voorwaarden
Voldoet u aan de voorwaarden, dan kunt u een aanvraag indienen voor de Aankoopregeling. In hoofdstuk 3 leest u meer over uw aanvraag en de beoordeling hiervan.
3 Uw aanvraag en de beoordeling
In hoofdstuk 2 leest u aan welke (entree)voorwaarden u en uw woning moeten voldoen om voor de Aankoopregeling in aanmerking te komen.
In dit hoofdstuk leest u hoe u uw aanvraag indient en hoe we uw aanvraag beoordelen.
De Aankoopregeling geldt in principe tot 2024. Op 4 juli 2017 opent de gemeente een digitaal loket op www.rijksinfravught.nl. Hier kunt u uw aanvraagformulier digitaal invullen en versturen. Hebt u geen internet? Neemt u dan contact op met de gemeente.
3.2 Zo wordt uw aanvraag beoordeeld
Het besluit of u in aanmerking komt voor de Aankoopregeling is – gedeeltelijk – subjectief. Zeker als het gaat om het beoordelen van de ‘noodzaak om te verhuizen’. Daarom komt er een onafhankelijke Commissie Aankoop-regeling. Deze Commissie:
Samenstelling Commissie Aankoopregeling
De Commissie bestaat uit onafhankelijke deskundigen. De leden van de commissie komen niet uit Vught en hebben geen relatie met de gemeente of de inwoners van Vught. Ze staan garant voor een objectieve, onafhankelijke, transparante beoordeling van alle aanvragen.
De onafhankelijke Commissie Aankoopregeling beoordeelt vier keer per jaar de ingediende aanvragen. Dat gebeurt in maart, juni, september en december. Na de beoordeling ontvangt u schriftelijk bericht of uw aanvraag:
Voor de beoordeling van uw aanvraag heeft de Commissie een compleet en objectief beeld nodig. De Commissie bepaalt welke gegevens u hiervoor moet overleggen. Daarbij staat de bescherming van uw privacy voorop. De Commissie gaat uiterst zorgvuldig met uw aanvraag en de overlegde gegevens om.
3.3 Prioriteit bij behandeling
In hoofdstuk 2 las u dat de Stichting die de woningen aankoopt, maximaal 25 woningen in eigendom heeft. Zijn er in een jaar meer bewoners die voor de Aankoopregeling in aanmerking komen, dan bepaalt de Commissie welke aanvragen het meest dringend zijn. Deze aanvragen krijgen prioriteit. De Commissie gebruikt hierbij de volgende criteria:
4 U komt in aanmerking. En dan?
Nadat de Commissie Aankoopregeling uw aanvraag heeft beoordeeld, ontvangt u een brief. Daarin staat of u voor de Aankoopregeling in aanmerking komt. Is dat het geval, dan gaat het aankoopproces van uw woning van start. De Stichting neemt hiertoe contact met u op. Is uw aanvraag (voorlopig) afgewezen, dan leest u in de brief wat daar de reden voor is.
U kunt geen formeel bezwaar maken tegen de uitslag van uw aanvraag.
Het aankoopproces begint met de taxatie van uw woning. Een onafhankelijk taxateur met kennis van de (Vughtse) woningmarkt bepaalt de actuele marktwaarde. In het afgebeelde schema op de achterzijde van deze brochure ziet u hoe dit proces in zijn werk gaat.
De taxatie wordt verricht door een onafhankelijk en beëdigd taxateur. Deze behoort tot een groep taxateurs, samengesteld door de Stichting voor de uitvoering van de Aankoopregeling. De taxateur behandelt alle informatie waarover hij beschikt strikt vertrouwelijk en uitsluitend binnen het kader van zijn opdracht.
4.2 Wat biedt de Aankoopregeling u
Is de marktwaarde van uw woning vastgesteld, dan krijgt u een aanbod om uw woning te verkopen. De Aankoopregeling garandeert een verkoopprijs van 95% van de getaxeerde marktwaarde van uw woning.
Maakt u gebruik van het aanbod, dan is dat de prijs die u met zekerheid voor uw woning ontvangt. Deze waarde staat vast tot het moment dat de woning geleverd wordt.
Waarom 95% van de marktwaarde?
De aankoopregeling is bedoeld als ‘vangnet’ voor bewoners die vastzitten in hun woning. Het is belangrijk dat de verkoop van deze woningen onder de Aankoopregeling, de woningmarkt niet verstoort. Daarom wordt 95 en niet 100% van de marktwaarde vergoed.
Is uw hypothecaire lening hoger dan de prijs die u voor uw woning ontvangt, dan staat uw woning ‘onder water’. Houdt u er rekening mee dat het eventueel tekort aan opbrengst om uw lening af te lossen, niet wordt gecompenseerd.
U hebt vier weken de tijd om te besluiten of u instemt met het aanbod op grond van de Aankoopregeling. U stelt de Commissie Aankoopregeling schriftelijk op de hoogte van uw besluit. Gaat u akkoord, dan volgt de ondertekening van de koopovereenkomst. Daarmee liggen de overeengekomen verkoopprijs en de leverdatum (zes maanden na ondertekening) vast. Dat biedt zekerheid.
Zelf verkopen tot leverdatum blijft mogelijk
In de tijd tot de levering behoudt u de mogelijkheid om uw woning op de woningmarkt te verkopen. Slaagt u daarin, dan ontbinden we de overeenkomst op grond van de Aankoopregeling.
Geen gebruik aanbod Aankoopregeling
Slaat u het aanbod op grond van de Aankoopregeling af, dan kunt u gedurende drie jaar niet meer meedoen aan de Aankoopregeling.
Is de woning niet (alsnog) particulier verkocht voor de leverdatum, dan vindt op deze datum de feitelijke levering van de – lege – woning plaats. Bij de levering wordt beoordeeld of de woning in de periode vanaf de taxatie zorgvuldig is gebruikt. Eventuele schade wordt in mindering gebracht op de overeengekomen verkoopwaarde.
In hoofdstuk 1 noemden we hem al: de Aankoopregeling-pilot. In de pilotfase proberen we de Aankoopregeling uit. De pilotfase begint op 4 juli 2017 als het digitale loket open gaat en loopt tot en met 30 juni 2018.
Om de werking van de Aankoopregeling in de praktijk goed te kunnen beoordelen, komt er een Expertgroep van eigenaar-bewoners en deskundigen. De Expertgroep onderzoekt in de pilotfase of de Aankoopregeling goed functioneert en bekijkt hoe zij het beste haar doelstellingen bereikt.
Wilt u deelnemen aan de Expertgroep?
Dat kan als u meedoet aan de Aankoopregeling. U kunt dat aangeven tijdens het persoonlijk contact dat volgt op uw aanmelding. Als ervaringsdeskundige draagt u dan bij aan de best haalbare werking van de Aankoopregeling.
De Expertgroep legt zijn eerste bevindingen eind 2017 voor aan de gemeenteraad. Op basis van de opgedane ervaringen besluit de raad of de Aankoopregeling – waar nodig – aangepast moet worden. De pilot eindigt op 30 juni 2018. Dan volgt een nieuwe evaluatie. Ook dan zijn er nog aanpassingen mogelijk. In het najaar van 2018 stelt de gemeenteraad de uiteindelijke, definitieve Aankoopregeling vast.
Meer over de Vughtse Regeling en allerlei andere informatie over weg en spoor in Vught vindt u op www.rijksinfravught.nl en op onze facebookpagina Rijksinfra Vught.
Actuele informatie leest u in de rubriek ‘Plannen aan spoor en weg’ in het Klaverblad. Voor het laatste nieuws meldt u zich via rijksinfravught.nl aan voor de ‘nieuwsupdates’. Vragen? Stuur een e-mail naar dvr@vught.nl
Op het Rijksinfra Vught spreekuur kunt u terecht voor al uw vragen over weg en spoor in Vught. Medewerkers van de gemeente, ProRail en Rijkswaterstaat helpen u graag. U kunt zich aanmelden via rijksinfravught.nl Het spreekuur is in principe elke laatste maandag van de maand van 16.30 - 18.30 uur bij Hemels Vught, Kloosterstraat 8, Vught.