Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oss

Gedragscode bestuurders gemeenteOss 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOss
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode bestuurders gemeenteOss 2018
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-05-2018Gedragscode bestuurders gemeente Oss

29-03-2018

gmb-2018-97258

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode bestuurders gemeenteOss 2018

Deel 1. Kernbegrippen van bestuurlijke integriteit

Bestuurders stellen bij hun handelen de kwaliteitvan het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaarbestuur is daarvooreen belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente en in het verlengdedaarvan die van de burgers,zijn het primaire richtsnoer. Bestuurlijke integriteit houdt in dat de bestuurder de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt aanvaardt en hierover verantwoording aflegt. Bestuurders leggen intern verantwoording af aan de gemeenteraad en collega-bestuurders, externaan maatschappelijke organisaties en burgers voor wie zij hun functievervullen.

 

Een aantal kernbegrippen ( de z.g. kernwaarden) staat voorop en plaatst bestuurlijke integriteit in een brederperspectief:

 

Openheid

De bestuurder zorgt voor transparantie over nevenfuncties. Ook handelt hij/zij  transparant. Dit maakt optimaleverantwoording mogelijk en geeft de controlerende organenvolledig inzicht in het handelen van de bestuurderen zijn beweegredenen daarbij. De regelgeving rondom vertrouwelijke en geheimeinformatie beperken de openheid en transparantie.

 

Betrouwbaarheid.

Op een bestuurder moet men kunnen rekenen.Hij houdt zich aan de afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij alleen aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

 

Onafhankelijkheid

De bestuurder vermijdtbelangenverstrengeling, ook de schijn ervan.

 

Dienstbaarheid

De bestuurder richt zich op het belang van de gemeente en op de organisaties en bewoners die daar onderdeel van uitmaken.

 

Zorgvuldigheid

De bestuurder handeltaltijd zodanig dat alle inwonersen organisaties met respect worden bejegend. Hij weegt belangenvan partijen zorgvuldig.

Vertrouwelijkheid

De bestuurder gaat vertrouwelijk om met kennis en informatie en zet die niet in voor andere belangen dan voor de gemeente.

Legitimiteit

De bestuurder neemt beslissingen enmaatregelen die hij mag nemen en die in overeenstemming zijn met de wet- en regelgeving. De beslissingen zijn te rechtvaardigen.

Deze kernbegrippen vormen de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken.

 

Deel 2. Gedragscode bestuurlijke integriteit van de gemeente Oss

 

1 Algemene bepalingen  

1.1 In deze code is een bestuurder: een lid van de raad, een lid van het collegeof de burgemeester;

1.2  Deze gedragscode geldtvoor alle bestuurders en tenzij andersvermeld, ook voor burgerleden van de raad;

1.3  Deze gedragscode vult de wettelijke regelingen aan;

1.4  Nevenfuncties zijn: alle functies die de bestuurder naast de functie van bestuurder vervult, onafhankelijk of hij hiervoor inkomsten ontvangt en onafhankelijk hoeveel uren hij aan deze functie besteedt;

1.5 Als twijfel bestaat of een handelinginteger is, kan de bestuurderde vertrouwenspersonen integriteit benaderen.

1.5  Gevallen waarin de gedragscode niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, bespreken we in de raad of in het college;

1.7  De gedragscode is openbaar. Bekendmaking vindt op de gebruikelijke wijze plaats;

1.8  Als een bestuurderde gedragscode niet naleeft, kan de raad tegen hem een motie van bedenkelijkheid indienen.

 

2 Regels rondom ( de schijn van) belangenverstrengeling

2.1  Een bestuurder handeltinteger. Deze gedragscode biedt hiervoor een richtlijn.

2.2  Een bestuurder mag zijninvloed en stem niet gebruiken om een persoonlijk belang veilig te stellen of het belang van een ander(e organisatie) bij wie hijeen persoonlijke betrokkenheid heeft. Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van de bestuurder over een onderwerpin geding kan zijn, geeft hij bij de beraadslagingen en besluitvorming daaroveraan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

2.3  Een bestuurder onthoudtzich in ieder geval van deelname aan de beraadslagingen in de raad/het collegeals er sprake is van een beslissingwaarbij belangenverstrengeling dreigt: het gaat dan om kwesties waar hij zelf een persoonlijk belang bij heeft, of om kwesties waarbij het gaat om een belangvan een individuof organisatie waarbij hij eensubstantiële betrokkenheid heeft.

2.4  Een bestuurder onthoudt zich bij beslissingen waarbijbelangenverstrengeling dreigt (zie art

2.3.) in ieder geval van de beïnvloeding van de besluitvorming in de andere fases van het besluitvormingsproces.

2.5  Als vaststaat dat sprake is van belangenverstrengeling, onthoudthij zich van deelname aan deberaadslagingen èn van stemming/besluitvorming.

2.6  Indien  de  onafhankelijke  oordeelsvorming  van  een  bestuurder  over  een  onderwerp  in geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daaroveraan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

2.7  Bestuurders bejegenen elkaar en de ambtelijke organisatie correct. Een bestuurder draagt er zorg voor dat de toonzetting en formulering van de beweringen niet persoonlijk grievendis.

 

3. Nevenfuncties

3.1  Bestuurders leveren de griffier c.q. gemeentesecretaris de informatie aan over de nevenfuncties, bij aanvang van het raadslidmaatschap c.q. het ambt.Als de bestuurder gedurende het lidmaatschap, c.q. de uitvoering van het ambt een nieuwe nevenfunctie aanvaart of de omstandigheden met betrekking tot bestaande nevenfuncties wijzigen, levert hij alle informatiehierover binnen één week aan bij de griffier c.q. gemeentesecretaris. De informatie betreft in ieder geval:

A De omschrijving van de nevenfunctie;

B De organisatie voor wie hij de nevenfunctie verricht;

C Of het al dan niet een ambtsgerelateerde nevenfunctie is; D  Ofde nevenfunctie bezoldigd of onbezoldigd is;

E Indienbezoldigd, voor zover deze openbaargemaakt moeten worden,wat de inkomsten daaruit zijn.

3.2  De  bestuurder  vermeldt  zijn  substantiële  financiële  belangen  (bijvoorbeeld  aandelen, opties en derivaten) in ondernemingen waarmee de gemeente zaken doet of waarin de gemeente een belang heeft.Deze financiële belangen zijn openbaaren liggen ter inzage. Ook een tussentijds ontstaan substantieel financieel belang moet hij opgeven. De griffier/ secretaris draagt zorg voor een geactualiseerd overzichtmet gemelde financiële belangen van bestuurders.

3.3  Collegeleden handelen bij de uitoefening van hun ambt niet zodanig dat zij vooruitlopen op een functie na aftreden.Het voornemen tot het tussentijds aanvaarden van een andere functie (vóór de afloopvan de ambtstermijn) bespreekt de wethouder met de burgemeester.

1 Collegeleden  mogen  gedurende  een  jaar  na  hun  aftreden  niet  tegen  beloning werkzaamheden ten behoevevan de gemeente verrichten.

2 Deze uitsluiting geldt niet als hij in dienst treedt bij de gemeente waar hij in bestuur zat. Verder geldt de uitsluiting ook niet, als geen sprakeis van belangenverstrengeling, bij aanvaarding van een dienstbetrekking bij een GR.

3 Het college draagt haar leden niet eerder dan een jaar na aftreden voor als kandidaat voor benoeming tot commissaris of bestuurslid van een verbondenpartij.

4 Onder verbonden partijwordt verstaan hetgeenhieronder wordt verstaanin artikel 1.1. van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

 

4. Informatie en vertrouwelijkheid

4.1  Het bestuurslid zorgt ervoor dat hij de vertrouwelijke en geheime informatie waarover hij beschikt veilig bewaart. Hij bergt stukkenmet vertrouwelijke en geheime gegevensveilig op en beveiligtcomputers, tablets en andere data- en communicatieapparatuur dan wel computerbestanden.

4.2  Het bestuurslid maakt niet ten gunste van zichzelfof anderen gebruikvan door zijn functie verkregen niet-openbare, vertrouwelijke of geheime informatie.

 

5.  Regels  rondom  de  schijn  van  corruptie  (Omgang  met  geschenken  en uitnodigingen voor reizen)

5.1  Een bestuurder mag zijn invloeden zijn stem niet laten kopen of beïnvloeden door geld, goederen of diensten die hem zijn gegevenof hem in het vooruitzicht zijn gesteld. Daarom neemt een bestuurder geen geschenken aan die hem vanwege zijn functie worden aangeboden, tenzij

1.  Het weigeren, teruggeven of terugsturen de gever ernstigzou kwetsen of bijzonder in verlegenheid zou brengen.

2. Het weigeren,teruggeven of terugsturen om praktische redenenonwerkbaar is;

3. Het gaat om een incidentele kleineattentie (zoals een bloemetje of fles wijn).

5.2. Bij het accepteren van uitnodigingen voor diners, lunches,recepties e.d. van relaties van de gemeente, kunnen de bestuurders te allen tijdehet belang van het contactverantwoorden.

5.3  1  De bestuurder meldt het voornemen tot een buitenlandse dienstreis of een uitnodiging daartoe aan het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Hij verschaft daarbij informatie over het doel en de duur van de reis,de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap dat meereist, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan. Het bestuursorgaan verleental dan niet toestemming.

2 Als de bestuurder voornemens is om de buitenlandse reis voor privédoeleinden te verlengen, geeft hij dat ook aan. De extra kosten van de verlenging komen daarbij volledig voor eigen rekening.

3 De gemeenteraad wordt van het besluit op de hoogte gesteldindien het een collegelid betreft.

4 De  bestuurder  legt  mondeling  of  schriftelijk  verantwoording  af  over  afgelegde buitenlandse dienstreizen.

5.4  Ook indien de gemeentelijke bestuursorganen of individuele bestuurders relaties (deels) op hun kosten uitnodigen, kan in alle gevallenhet belang dat de gemeenteheeft bij deze uitnodigingen worden verantwoord.

5.5  De partner van een bestuurder mag niet op kosten van de gemeentemeereizen, tenzij dit gebeurtop uitnodiging van de ontvangende partij en het meereizen het belang van de gemeente dient. Het besluit over de dienstreis (zie 5.3.1) bevat ook een besluit over het meereizen van de partner.

5.6  Een bestuurder declareert geen kosten, waarvoor hij al op een andere wijze een vergoeding ontvangt.

5.7  Gebruik van voorzieningen en eigendommen van de gemeentevoor privé gebruikof gebruik door derdenis niet toegestaan, tenzij hier andere afspraken over zijn gemaakt.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 29 maart 2018 Coll:Bekend gemaakt d.d. 9 mei 2018 Bron: Oss Actueel In werking getreden d.d. 10 mei 2018

]